Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Nogmaals: het is géén willoze gehoorzaamheid. Het is willens, geheel bewust en Bijbels onderlegde gehoorzaamheid.

Dat we het verschillend benaderen, andere standpunten hebben is inmiddels duidelijk. Ik begrijp die standpunten ook nog wel, al denken er velen anders over op Bijbelse gronden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Dat zal best maar om door deze vergelijking ds. Visscher als willoos gehoorzaam weg te zetten vind ik behoorlijk onbetamelijk. En ik vind het dan terecht dat Herman zich daar voor moet schamen. Ds. Visscher legt het namelijk heel keurig uit. Dus daar is niets willoos aan. Dat Herman het niet met ds. Visscher eens is, dat is wat anders.
Ik heb mijn commentaar elders toegelicht.

Overigens gebruikte ik het woord voor de houding van ds. Kersten in de oorlog.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Iemand als Maarten Luther heeft ook nog steeds grote waarde, ondanks sommige verwerpelijke uitspraken. Als alleen volmaakte schrijvers waarde hebben, kun je de bijbel weggooien. Gods Geest heeft gebruik gemaakt van zondige mensen om die te inspireren. Daar is de bijbel glashelder en heel realistisch over.
Er is wat mij betreft verschil tussen zondig en antisemitisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:De Duitsers waren niet de wettige overheid. Dat is een belangrijk verschil.
Dat maakt weinig uit in de hele redenering, omdat de motivatie is dat álle overheid van God is gegeven, dus zowel de goede als de slechte. De opmerkingen van berusting over het Duitse gezag werden gedaan in 1940 toen vanuit hun zijde nog volop gepoogd werd om een broederband aan te gaan.

Evenmin kan je een beroep doen op de wreedheid van Romeinse regering, omdat de brief van Paulus aan de Romeinen in het jaar 56-57 wordt gedateerd terwijl de keizerlijke vervolging van christenen pas in het jaar 66 begonnen. De gehoorzaamheid aan de overheid zoals Romeinen dat beoogt, vind dus in een vreedzame tijd plaats vinden.

De kanttekeningen zeggen trouwens bij Romeinen 13 vers 2 het volgende Namelijk niet alleen met rebellie, gelijk Absalom, maar ook met ongehoorzaamheid in zaken die tegen Gods Woord niet strijden. Het is opvallen dat ds. Visscher dat in zijn betoog beperkt tot het uitkomen voor de Naam van Jezus.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Nogmaals: het is géén willoze gehoorzaamheid. Het is willens, geheel bewust en Bijbels onderlegde gehoorzaamheid.
Ik had ook kunnen kiezen voor 'als makke schapen'. Je bent van recenter datum hier op het forum, maar als de overheid overgaat tot belastingmaatregelen die de portemonnee raken, dan is het commentaar op de overheid niet van de lucht. Dit is een veralgemenisering van het probleem, maar uit de discussies rondom het tweeverdiener model en de daaruit volgende benadeling van de eenverdiener kan ik weinig volgzaamheid opmerken. En dat gaat alleen maar om recht te hebben in het belastingstelsel. Nu zijn er wat andere rechten in het geding en dan zouden we maar wat tammetjes volgzaam zijn?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Wat voor uitingen anderen ooit gedaan hebben mbt het belastingstelsel daar hoef je mij niet mee om de oren te slaan. Ik heb aangegeven dat je je moest schamen. Blijkbaar bedoelde je het iets anders dan dat het er stond, dus dank voor de uitleg.

Je schrijft overigens dat je elders toelichting gedaan hebt. Waar dan? Dat wil ik nu natuurlijk ook graag lezen ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

gallio schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Ik snap dat onbegrijpelijke wel wat minder, ik denk nu aan de wetenschappelijke bijdragen van Dr. W. Fieret en Dr. E.G. Bosma. Deze komen nadrukkelijk genuanceerder voor de dag. Ik ben als GG-er om meerdere redenen blij met de betekenis van Ds. G.H. Kersten voor dit kerkverband en de aanverwante kerkverbanden. Nietemin kan ik het plaatsen dat o.a. jij daar geen begrip voor kunt hebben.
Iemand die zich antisemitisch heeft uitgelaten mag geen waarde hebben. Je prijst Hitler toch ook niet omdat de nazi's de autobahn hebben aangelegd?
Het lijkt me dat de beschuldigingen richting ds. Kersten steeds meer aangedikt worden. Nu vergelijk je hem op een bedekte manier met Hitler. Over een paar jaar wordt hij misschien beschreven als nog erger dan Hitler als je zo doorgaat.

Ds. Golverdingen beschrijft in zijn biografie van ds. Kersten dat de aanklacht tegen hem was dat hij in de oorlogsjaren tekort was geschoten in het aannemen van de juiste houdig tegenover de Duitsers. Dat zal zo zijn, maar toch is dat ook wel gemakkelijk geredeneert. Dat kan ws. van miljoenen Nederlanders uit de tijd gezegd worden.
Helaas kan dat inderdaad waarschijnlijk van miljoenen Nederlandsers gezegd worden, maar als politiek leider van de SGP én voorman van de GG heb je een andere verantwoordelijkheid in je standpunten dan een doorsnee Nederlander. Ik heb ds. Kersten ook hoog staan en hij heeft heel veel betekend, maar daarmee zijn zijn fouten niet onder het "Nunspeetse tapijt" te schuiven. De bijbel staat (gelukkig) vol van voorbeelden van kinderen Gods die de fout ingingen, maar daar wel voor moesten boeten.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Forummer schreef:Nogmaals: het is géén willoze gehoorzaamheid. Het is willens, geheel bewust en Bijbels onderlegde gehoorzaamheid.

Dat we het verschillend benaderen, andere standpunten hebben is inmiddels duidelijk. Ik begrijp die standpunten ook nog wel, al denken er velen anders over op Bijbelse gronden.
Dat geldt ook voor ds Kersten toch? Hij vond het ook Bijbels de Duitsers als wettige overheid te erkennen, als een roede Gods. Niet willoos maar willens geheel bewust.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Luther valt dan mede in ongenade: die staat bekend als zeer antisemitistisch.

Het is inmiddels wel bekend dat de Nederlandse bevolking in de jaren '30 erg pro-Duits was. Het officiële regeringsstandpunt van neutraliteit was het beste wat mogelijk was. Anders waren we in hetzelfde rijtje als Hongarije en Kroatië terecht gekomen.
Kersten vertolkte als man van zijn tijd een houding die breed in de samenleving gedragen werd. Die houding is niet goed geweest. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een hele grote meerderheid, zij het meestal passief, dezelfde gedachten of erger had.

Het is een van de redenen waarom het percentage Joden dat in Nederland omgekomen het hoogste van heel Europa is. Het is ronduit cynisch dat in de jaren voor de oorlog vanuit Duitsland naar Nederland gevluchtte Joden hun overlevingskans (uiteraard statistisch gezien) verminderden in plaats van vergrootten...
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

ejvl schreef:
Forummer schreef:Nogmaals: het is géén willoze gehoorzaamheid. Het is willens, geheel bewust en Bijbels onderlegde gehoorzaamheid.

Dat we het verschillend benaderen, andere standpunten hebben is inmiddels duidelijk. Ik begrijp die standpunten ook nog wel, al denken er velen anders over op Bijbelse gronden.
Dat geldt ook voor ds Kersten toch? Hij vond het ook Bijbels de Duitsers als wettige overheid te erkennen, als een roede Gods. Niet willoos maar willens geheel bewust.
Het ideaal zou zijn als wij, de kerk (of het hele land), onszelf zouden vernederen en zouden wachten op de verlossing van de Heere zoals in de tijd van de richteren. De Heere hoort degenen die Hem aanroepen in tijd van nood.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

We onderschrijven de visie van @Herman volledig. Ik wilde dit expliciet hier opmerken.

De lasterlijke uitspraken over ds. G.H. Kersten vind ik een reformatorisch forum onwaardig.

Schaam je, @Ambtenaar!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Compleet gestoord om die vergelijking te maken.
Juist niet. Of wil jij het goede en het kwade tegen elkaar wegstrepen. En als er meer goed dan kwaad overblijft, dan is het in orde?

Hitler is per definitie een vertegenwoordiger van het kwade, ook al zijn er misschien enkele zaken die positief te duiden zijn. Hetzelfde kun je bij Kersten doen, weegt het goede op tegen zijn antisemitisme? Ik ben van mening dat er voor antisemieten en racisten geen plaats is. Dus ook niet voor Kersten.
Sorry maar dan kunnen Luther en Calvijn ook weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

ejvl schreef:
Forummer schreef:Nogmaals: het is géén willoze gehoorzaamheid. Het is willens, geheel bewust en Bijbels onderlegde gehoorzaamheid.

Dat we het verschillend benaderen, andere standpunten hebben is inmiddels duidelijk. Ik begrijp die standpunten ook nog wel, al denken er velen anders over op Bijbelse gronden.
Dat geldt ook voor ds Kersten toch? Hij vond het ook Bijbels de Duitsers als wettige overheid te erkennen, als een roede Gods. Niet willoos maar willens geheel bewust.
Welk een grondslag is gelegd in al die tijd..?? Hoe was zijn eerste preek.. Verder maar stil zijn denk ik..
Hoofd naar beneden en vragen om redding bij de onderhouder en de Schepper die ons gemaakt heeft.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Jantje schreef:We onderschrijven de visie van @Herman volledig. Ik wilde dit expliciet hier opmerken.

De lasterlijke uitspraken over ds. G.H. Kersten vind ik een reformatorisch forum onwaardig.

Schaam je, @Ambtenaar!!!
Wie is 'we'?
En kun je je standpunt ook nader onderbouwen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje vindt de vergelijking ds. Kersten-ds. Visscher mbt tot het als makke schapen de overheid navolgen terecht en beide predikanten handel(d)en daarin onjuist. Dat begrijp ik toch goed, Jantje?
Plaats reactie