Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Helder geluid.
Ds Baan schreef:Gevormd weet de predikant zich door stemmen uit het verleden. „Met name in de tijd in Amerika kregen de Engelse en Schotse schrijvers de liefde van mijn hart. Zoals zij spreken over het genadeverbond, die lijnen vind je ook bij Luther en Calvijn terug. Daarbij voel ik me thuis. Als het daarover gaat, is er in onze gemeenten altijd een verschil in benadering geweest. Maar er is in het verleden ook altijd ruimte geweest voor deze verschillen. Ik hoop dat die verdraagzaamheid er ook in de toekomst blijft.”
Alleen die laatste zin. Zou hij daar toch wat aan twijfelen?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Helder geluid.
Ds Baan schreef:Gevormd weet de predikant zich door stemmen uit het verleden. „Met name in de tijd in Amerika kregen de Engelse en Schotse schrijvers de liefde van mijn hart. Zoals zij spreken over het genadeverbond, die lijnen vind je ook bij Luther en Calvijn terug. Daarbij voel ik me thuis. Als het daarover gaat, is er in onze gemeenten altijd een verschil in benadering geweest. Maar er is in het verleden ook altijd ruimte geweest voor deze verschillen. Ik hoop dat die verdraagzaamheid er ook in de toekomst blijft.”
Alleen die laatste zin. Zou hij daar toch wat aan twijfelen?
Je hoeft alleen Refoforum maar te lezen en je bemerkt dat de verdraagzaamheid niet groot is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Helder geluid.
Ds Baan schreef:Gevormd weet de predikant zich door stemmen uit het verleden. „Met name in de tijd in Amerika kregen de Engelse en Schotse schrijvers de liefde van mijn hart. Zoals zij spreken over het genadeverbond, die lijnen vind je ook bij Luther en Calvijn terug. Daarbij voel ik me thuis. Als het daarover gaat, is er in onze gemeenten altijd een verschil in benadering geweest. Maar er is in het verleden ook altijd ruimte geweest voor deze verschillen. Ik hoop dat die verdraagzaamheid er ook in de toekomst blijft.”
Alleen die laatste zin. Zou hij daar toch wat aan twijfelen?
Je hoeft alleen Refoforum maar te lezen en je bemerkt dat de verdraagzaamheid niet groot is.
Dat valt toch wel mee?
Op een enkeling na zie ik veel verdraagzaamheid voor een bijbelse prediking in lijn van de Puriteinen en de reformatoren.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
DDD schreef: Een preek is de door God gegeven manier om het eeuwig evangelie in de tijd te openbaren.

Maar de prediking is de manier waarop God wil zalig maken wie geloven.
Ik kan het me niet voorstellen, maar zeggen beide bovenstaande zinnen volgens jou hetzelfde?

Mocht dat zo zijn, dan staan we nog veel verder van elkaar dan ik dacht.
Het is niet exact hetzelfde. In het ene geval ligt het accent meer op de verkondiging van de hoofdlijnen in het werk van God, in het andere meer op het concreet redden van mensen. Maar beide accenten zijn even waar.

Overigens heb je de neiging heel eigenaardige definities te hanteren en daar dan anderen aan af te meten. Dus misschien kun je in dit geval de precieze definities even noemen, om onnodige misverstanden te voorkomen.

Suggestieve opmerkingen voegen verder niets toe, dus de laatste opmerking verstoort het gesprek alleen maar, nu je die ten onrechte niet nader toelicht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

refo schreef:vanwaar komt zulk geloof?
Van den Heiligen Geest , die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.
Romeinen 10

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat was ook wat ik bedoelde, maar met een accent op wat preken nu werkelijk is of althans moet zijn, namelijk een contextgebonden toepassing van het evangelie in de huidige tijd.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Dat was ook wat ik bedoelde, maar met een accent op wat preken nu werkelijk is of althans moet zijn, namelijk een contextgebonden toepassing van het evangelie in de huidige tijd.
Ik laat toch liever Gods water over Gods akker lopen en stel geen voorwaarden aan de Heilige Geest. Jouw definitie wat preken nu werkelijk moet zijn kan ik niet meemaken.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik stel geen voorwaarden aan de heilige Geest, maar ik onderstreep wat God in zijn woord heeft geopenbaard. Overigens is op geen enkele manier duidelijk op welk punt je het niet met mij eens bent, of met refo of samanthi.

Wat heeft het voor zin om met nietszeggende uitspraken een ander verdacht te maken?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

@vervolgde, het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord Gods, dat staat letterlijk in de Bijbel.

Lucas 6

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is. 48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en legde het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

Maar ook: Johannes 6

63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Dat was ook wat ik bedoelde, maar met een accent op wat preken nu werkelijk is of althans moet zijn, namelijk een contextgebonden toepassing van het evangelie in de huidige tijd.
Ik laat toch liever Gods water over Gods akker lopen en stel geen voorwaarden aan de Heilige Geest. Jouw definitie wat preken nu werkelijk moet zijn kan ik niet meemaken.
Jij hoeft ook geen voorwaarden aan de Heilige Geest te stellen. Dat doet Hij Zelf wel.
Als er niet gepreekt wordt, wordt er ook niet levend gemaakt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

refo schreef:
Vervolgde schreef:
DDD schreef:Dat was ook wat ik bedoelde, maar met een accent op wat preken nu werkelijk is of althans moet zijn, namelijk een contextgebonden toepassing van het evangelie in de huidige tijd.
Ik laat toch liever Gods water over Gods akker lopen en stel geen voorwaarden aan de Heilige Geest. Jouw definitie wat preken nu werkelijk moet zijn kan ik niet meemaken.
Jij hoeft ook geen voorwaarden aan de Heilige Geest te stellen. Dat doet Hij Zelf wel.
Als er niet gepreekt wordt, wordt er ook niet levend gemaakt.
Precies...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Helder geluid.
Ds Baan schreef:Gevormd weet de predikant zich door stemmen uit het verleden. „Met name in de tijd in Amerika kregen de Engelse en Schotse schrijvers de liefde van mijn hart. Zoals zij spreken over het genadeverbond, die lijnen vind je ook bij Luther en Calvijn terug. Daarbij voel ik me thuis. Als het daarover gaat, is er in onze gemeenten altijd een verschil in benadering geweest. Maar er is in het verleden ook altijd ruimte geweest voor deze verschillen. Ik hoop dat die verdraagzaamheid er ook in de toekomst blijft.”
Alleen die laatste zin. Zou hij daar toch wat aan twijfelen?
Je hoeft alleen Refoforum maar te lezen en je bemerkt dat de verdraagzaamheid niet groot is.
Dat valt toch wel mee?
Op een enkeling na zie ik veel verdraagzaamheid voor een bijbelse prediking in lijn van de Puriteinen en de reformatoren.
Hij zal vast een wederzijdse verdraagzaamheid bedoelen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Het is niet exact hetzelfde. In het ene geval ligt het accent meer op de verkondiging van de hoofdlijnen in het werk van God, in het andere meer op het concreet redden van mensen. Maar beide accenten zijn even waar.

Overigens heb je de neiging heel eigenaardige definities te hanteren en daar dan anderen aan af te meten. Dus misschien kun je in dit geval de precieze definities even noemen, om onnodige misverstanden te voorkomen.

Suggestieve opmerkingen voegen verder niets toe, dus de laatste opmerking verstoort het gesprek alleen maar, nu je die ten onrechte niet nader toelicht.
Om geen misverstanden te laten bestaan nog één reactie op deze materie.

Het gaat om deze twee zinnen.
Een preek is de door God gegeven manier om het eeuwig evangelie in de tijd te openbaren.
Maar de prediking is de manier waarop God wil zalig maken wie geloven.


Elke onbevooroordeelde lezer zal inzien dat hier niet sprake is van accentverschillen, maar van twee totaal verschillende zaken. Wat is een preek? Niet anders dan een rede waarin een godsdienstige waarheid wordt verhandeld. Preken komen ook voor in de RK, in de Islam en tegenwoordig zijn er ook al seculiere preken.
Wat is voor een waar christen dan een preek? De stem van God of een menselijke vinding? Is het nu zo dat God in de Bijbel een manier van preken heeft gegeven? Loop de hele Bijbel door en je vindt geen homiletiek. God heeft dus helemaal geen manier gegeven om te preken. Wat heeft God dan wel gegeven? Wel, Hij heeft Zijn schrik aan Zijn dienstknechten geopenbaard. En vanuit die schrik prediken ze en bewegen ze de mensen tot geloof. God zelf spreekt in de preek en de prediking is van Hem afkomstig.
Het is dus waar dat God de prediking wil gebruiken tot zaligheid. Het is niet waar dat God volstaan heeft met het openbaar maken van een manier om te preken. Want dat maakt de preek een product van een mens. Weliswaar op een manier door God gegeven, maar de mens maakt zelf de preek.

Daarmee heb ik gelijk weerlegd dat ik heel eigenaardige definities hanteer. Ik gebruik gewoon Nederlands en trek daaruit logische conclusies. Het stellen dat ik zoiets zou doen is juist suggestief. En dat geldt ook voor de opmerking dat ik met nietszeggende uitspraken een ander verdacht maak. Dat jij en ik heel verschillend omgaan met de Bijbel en religie mag ik toch als bekend veronderstellen? Ik heb geen behoefte aan een rondje verbaal geweld om te kijken wie gelijk heeft. Dat vind ik minder opbouwend en stichtend. Vandaar dat ik regelmatig volsta met het vaststellen dat wij van mening verschillen. Die vaststelling vind ik wel van belang, want dat voorkomt misverstanden.
DDD schreef:Ik stel geen voorwaarden aan de heilige Geest, maar ik onderstreep wat God in zijn woord heeft geopenbaard.
Hiervoor heb ik al aangegeven dat God in zijn Woord geen homiletiek heeft geopenbaard. En is het waar dat jij geen eisen stelt aan de prediking? Ik loop even jouw eigen woorden na: een preek moet zijn (vereisten):
1 contextueel,
2 toepassend,
3 van het evangelie,
4 in de huidige tijd.
Dat is toch heel wat? Zit dit naar de mening van jou (DDD) niet voldoende in de eredienst, dan is het geen preek. En zo wordt de preek onderworpen aan het menselijk oordeel en is niet langer de mond Gods, boven alle menselijk gezag verheven. In dat hele rijtje mis ik het recht Gods en de schrik des Heeren.
DDD schreef:Overigens is op geen enkele manier duidelijk op welk punt je het niet met mij eens bent, of met refo of samanthi..
Op beide laatstgenoemden ben ik niet ingegaan, omdat ze een heel onderwerp benoemen. Uiteraard wordt het geloof door het gehoor gewerkt. En het is juist dat het geloof door de Heilige Geest wordt gewerkt. Maar dat is niet het onderwerp. Het onderwerp is de preek op zich. Is die van God gegeven of is die van een menselijk maaksel? En op dat punt mag wat mij betreft geen enkele onduidelijkheid bestaan. God spreekt in de prediking en ik heb als hoorder mij daaraan te onderwerpen. Daaruit kan het voor mij ook niet bestaan dat preken op de ontleedtafel worden gelegd om daar met menselijk vernuft het e.e.a. van te vinden. Dat tast voor mij God in zijn eer aan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Je gaat al meteen de mist in.
Uit de context waarin DDD schrijft, blijkt al dat hij prediking van het Evangelie bedoelt. Dat is er in de Islam niet. Overigens wel in de RKK.
En door die prediking maakt God zalig. De predikers zijn uitdelers van 'menigerlei genade'. Waren ze zich daar meer van bewust.
Plaats reactie