DDD schreef:Het is niet exact hetzelfde. In het ene geval ligt het accent meer op de verkondiging van de hoofdlijnen in het werk van God, in het andere meer op het concreet redden van mensen. Maar beide accenten zijn even waar.
Overigens heb je de neiging heel eigenaardige definities te hanteren en daar dan anderen aan af te meten. Dus misschien kun je in dit geval de precieze definities even noemen, om onnodige misverstanden te voorkomen.
Suggestieve opmerkingen voegen verder niets toe, dus de laatste opmerking verstoort het gesprek alleen maar, nu je die ten onrechte niet nader toelicht.
Om geen misverstanden te laten bestaan nog één reactie op deze materie.
Het gaat om deze twee zinnen.
Een preek is de door God gegeven manier om het eeuwig evangelie in de tijd te openbaren.
Maar de prediking is de manier waarop God wil zalig maken wie geloven.
Elke onbevooroordeelde lezer zal inzien dat hier niet sprake is van accentverschillen, maar van twee totaal verschillende zaken. Wat is een preek? Niet anders dan een rede waarin een godsdienstige waarheid wordt verhandeld. Preken komen ook voor in de RK, in de Islam en tegenwoordig zijn er ook al seculiere preken.
Wat is voor een waar christen dan een preek? De stem van God of een menselijke vinding? Is het nu zo dat God in de Bijbel een manier van preken heeft gegeven? Loop de hele Bijbel door en je vindt geen homiletiek. God heeft dus helemaal geen manier gegeven om te preken. Wat heeft God dan wel gegeven? Wel, Hij heeft Zijn schrik aan Zijn dienstknechten geopenbaard. En vanuit die schrik prediken ze en bewegen ze de mensen tot geloof. God zelf spreekt in de preek en de prediking is van Hem afkomstig.
Het is dus waar dat God de prediking wil gebruiken tot zaligheid. Het is niet waar dat God volstaan heeft met het openbaar maken van een manier om te preken. Want dat maakt de preek een product van een mens. Weliswaar op een manier door God gegeven, maar de mens maakt zelf de preek.
Daarmee heb ik gelijk weerlegd dat ik heel eigenaardige definities hanteer. Ik gebruik gewoon Nederlands en trek daaruit logische conclusies. Het stellen dat ik zoiets zou doen is juist suggestief. En dat geldt ook voor de opmerking dat ik met nietszeggende uitspraken een ander verdacht maak. Dat jij en ik heel verschillend omgaan met de Bijbel en religie mag ik toch als bekend veronderstellen? Ik heb geen behoefte aan een rondje verbaal geweld om te kijken wie gelijk heeft. Dat vind ik minder opbouwend en stichtend. Vandaar dat ik regelmatig volsta met het vaststellen dat wij van mening verschillen. Die vaststelling vind ik wel van belang, want dat voorkomt misverstanden.
DDD schreef:Ik stel geen voorwaarden aan de heilige Geest, maar ik onderstreep wat God in zijn woord heeft geopenbaard.
Hiervoor heb ik al aangegeven dat God in zijn Woord geen homiletiek heeft geopenbaard. En is het waar dat jij geen eisen stelt aan de prediking? Ik loop even jouw eigen woorden na: een preek moet zijn (vereisten):
1 contextueel,
2 toepassend,
3 van het evangelie,
4 in de huidige tijd.
Dat is toch heel wat? Zit dit naar de mening van jou (DDD) niet voldoende in de eredienst, dan is het geen preek. En zo wordt de preek onderworpen aan het menselijk oordeel en is niet langer de mond Gods, boven alle menselijk gezag verheven. In dat hele rijtje mis ik het recht Gods en de schrik des Heeren.
DDD schreef:Overigens is op geen enkele manier duidelijk op welk punt je het niet met mij eens bent, of met refo of samanthi..
Op beide laatstgenoemden ben ik niet ingegaan, omdat ze een heel onderwerp benoemen. Uiteraard wordt het geloof door het gehoor gewerkt. En het is juist dat het geloof door de Heilige Geest wordt gewerkt. Maar dat is niet het onderwerp. Het onderwerp is de preek op zich. Is die van God gegeven of is die van een menselijk maaksel? En op dat punt mag wat mij betreft geen enkele onduidelijkheid bestaan. God spreekt in de prediking en ik heb als hoorder mij daaraan te onderwerpen. Daaruit kan het voor mij ook niet bestaan dat preken op de ontleedtafel worden gelegd om daar met menselijk vernuft het e.e.a. van te vinden. Dat tast voor mij God in zijn eer aan.