Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ja. De tekst zegt niets over de houding van God tegenover de mensen, maar alleen iets over de positie van God tegenover de mensen. Maar dat schreef ik al eerder. Heb je het wel teruggelezen? Ik vind dat ik heel helder heb geschreven, al zeg ik het zelf.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Als je Jesaja 40 leest lees je eerst over de verlossing van Israël. Dat is het doel van de profetie. En vanaf vers 12 tot vers 7 van hoofdstuk 41 lees een bewijs dat de Heere machtig is om Israël te verlossen. Want wie is machtiger dan de Heere? En met dat bewijs in de hand gaat de Heere Israël vertroosten, Jesaja 41 vanaf vers 8. In Jesaja 41:10 lees je: Vreest niet, want Ik ben met u, zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.
Ik interpreteer het stuk van Jesaja 40:12 tot 41:7 als een bewijs van de Heere zelf dat Hij enorm machtig is en wij heel nietig. En als voorbeeld gebruikt de Heere een stofje wat op een weegschaal ligt en een druppel die aan de emmer hangt om de nietigheid van de mensen aan te geven. En wel in het licht van de macht van de Heere zelf.
Als een voorganger dit voorbeeld in het gebed aanhaalt om de nietigheid van de mensen uit te drukken ten overstaande van de grootheid en macht van de Heere is er mijns inziens niets mis met dit voorbeeld. Maar een voorganger kan dit voorbeeld ook gebruiken om de waarde van de volken aan te duiden is de ogen van de Heere. En dat is, zoals DDD aangeeft niet juist. Want als de volken niets zijn, waarom zou de Heere dan zijn eniggeboren (zeer waardevolle) Zoon naar de aarde sturen om te lijden en te sterven voor die (waardeloze?) volken?
Overmits Hij de Zijnen lief heeft gehad met een eeuwige liefde. Daar ligt de oorzaak, in het welbehagen Gods van eeuwigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Als je Jesaja 40 leest lees je eerst over de verlossing van Israël. Dat is het doel van de profetie. En vanaf vers 12 tot vers 7 van hoofdstuk 41 lees een bewijs dat de Heere machtig is om Israël te verlossen. Want wie is machtiger dan de Heere? En met dat bewijs in de hand gaat de Heere Israël vertroosten, Jesaja 41 vanaf vers 8. In Jesaja 41:10 lees je: Vreest niet, want Ik ben met u, zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.
Ik interpreteer het stuk van Jesaja 40:12 tot 41:7 als een bewijs van de Heere zelf dat Hij enorm machtig is en wij heel nietig. En als voorbeeld gebruikt de Heere een stofje wat op een weegschaal ligt en een druppel die aan de emmer hangt om de nietigheid van de mensen aan te geven. En wel in het licht van de macht van de Heere zelf.
Als een voorganger dit voorbeeld in het gebed aanhaalt om de nietigheid van de mensen uit te drukken ten overstaande van de grootheid en macht van de Heere is er mijns inziens niets mis met dit voorbeeld. Maar een voorganger kan dit voorbeeld ook gebruiken om de waarde van de volken aan te duiden is de ogen van de Heere. En dat is, zoals DDD aangeeft niet juist. Want als de volken niets zijn, waarom zou de Heere dan zijn eniggeboren (zeer waardevolle) Zoon naar de aarde sturen om te lijden en te sterven voor die (waardeloze?) volken?
Overmits Hij de Zijnen lief heeft gehad met een eeuwige liefde. Daar ligt de oorzaak, in het welbehagen Gods van eeuwigheid.
Dat klopt. Maar het is verbazingwekkend en niet te bevatten dat zo'n hoge grote God Zijn eniggeboren Zoon, zo liet vernederen, bespotten en doden door ons omdat Hij Zijn grootheid en macht wilde laten zien.
Maar dat staat los van de discussie.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

In Gods liefde aan ons als zondaren ligt de troost van de uitverkiezing.
Op jouw reactie past alleen een amen.

Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood verdiend hadden. En in Zijn dood hebben wij het eeuwige leven.
Maar vooral: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ja. De tekst zegt niets over de houding van God tegenover de mensen, maar alleen iets over de positie van God tegenover de mensen. Maar dat schreef ik al eerder. Heb je het wel teruggelezen? Ik vind dat ik heel helder heb geschreven, al zeg ik het zelf.
Ik vind van niet. Maar dankzij @Hoopvol komen we er toch samen uit. En dat vind ik hoopvol.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Canada »

Is wat hier volgt correct? Was er ooit een update?

De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten (1931) sprak uit:
1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2. Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der genade.
3. Dat wat het wezen des verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der Genade, volgens Romeinen 5: 12 + 19; 1 Korinthe 15:22, enzovoorts.
4. Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der genade is opgericht, terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5. Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dat de uitverkoornen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst

Dank!
Mooi hoe hij mag getuigen over de vrucht die er op zijn prediking mocht zijn.
En die is er veel geweest. Wat heeft de Heere zijn prediking willen zegenen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst
De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Marion schreef:
GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst
De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.
Precies. Veel gaven ontvangen en zo'n jaloersmakende liefde tot zijn Zender.

Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Canada schreef:Is wat hier volgt correct? Was er ooit een update?

De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten (1931) sprak uit:
1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2. Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der genade.
3. Dat wat het wezen des verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der Genade, volgens Romeinen 5: 12 + 19; 1 Korinthe 15:22, enzovoorts.
4. Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der genade is opgericht, terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5. Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dat de uitverkoornen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
Is punt 1 en 5 niet met elkaar in tegenspraak ?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Marion schreef:
GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:

https://gergemgouda.nl/kerkdienst
De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.
Precies. Veel gaven ontvangen en zo'n jaloersmakende liefde tot zijn Zender.

Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
Helemaal eens.
En daar houdt hij ook echt niet van.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ds. Tanis is niet zo'n forumtype, hij zal het vast niet lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie