Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik vind danielonline.nu een heel mooi initiatief. Er gebeuren daar mooie dingen, wij krijgen nu elke dag de podcast over de psalmen via whatsapp, zeer de moeite waard, ook voor de kinderen. Elke dag even 5 minuten luisteren.

Dus er gebeurt best wel wat hoor. Ik heb hier de online bijbelstudies over Ruth ook al genoemd. Kijken/luisteren we als gezin ook. Heel bruikbaar.
Precies. Dan is ABC van het geloof dus niet direct één-twee-drie nodig. Er zijn genoeg andere mogelijkheden, als je het maar wilt zien...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Erskinees schreef: Daar zit nu juist mijn grote probleem. En ik ben echt geen linkse GG'er (midden ofzo). Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN. Overigens is iedere vorm van samenwerking en herkenning alleen maar toe te juigen. Jammer dat de JBGG vaak schittert in afwezigheid.
Dit vind ik ook moeilijk.
Voorbeeldje: Dominee Huijser en dominee Al-chalabi voelen zich bijvoorbeeld erg verbonden met de Ggin. In weekdiensten die ze elders houden benadrukken ze dat de laatste tijd ook erg. Aan de ene kant vind ik dat erg mooi want samenwerking en eenheid is Bijbels.
Aan de andere kant vind ik het lastig. Ik kerk in een wat rechtsere Gg en wij voelen ons in onze gemeente erg verbonden met de Hhk hier in het dorp. De Cgk paar kilometer verder. Dat voelt vaak als broeders van hetzelfde huis. Hetzelfde fundament en, accentverschil daargelaten, de prediking. De focus op eenheid en samenwerking zou wat mij betreft juist op die kerken mogen liggen. Ook gezien de breedte van de GG. Het is jammer dat de Jeugdbond bijna nooit meedoet met activiteiten van de Hhjo en de Lcj.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Tom schreef:
Erskinees schreef: Daar zit nu juist mijn grote probleem. En ik ben echt geen linkse GG'er (midden ofzo). Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN. Overigens is iedere vorm van samenwerking en herkenning alleen maar toe te juigen. Jammer dat de JBGG vaak schittert in afwezigheid.
Dit vind ik ook moeilijk.
Voorbeeldje: Dominee Huijser en dominee Al-chalabi voelen zich bijvoorbeeld erg verbonden met de Ggin. In weekdiensten die ze elders houden benadrukken ze dat de laatste tijd ook erg. Aan de ene kant vind ik dat erg mooi want samenwerking en eenheid is Bijbels.
Aan de andere kant vind ik het lastig. Ik kerk in een wat rechtsere Gg en wij voelen ons in onze gemeente erg verbonden met de Hhk hier in het dorp. De Cgk paar kilometer verder. Dat voelt vaak als broeders van hetzelfde huis. Hetzelfde fundament en, accentverschil daargelaten, de prediking. De focus op eenheid en samenwerking zou wat mij betreft juist op die kerken mogen liggen. Ook gezien de breedte van de GG.
Hoe benadrukken ze dat dan ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind danielonline.nu een heel mooi initiatief. Er gebeuren daar mooie dingen, wij krijgen nu elke dag de podcast over de psalmen via whatsapp, zeer de moeite waard, ook voor de kinderen. Elke dag even 5 minuten luisteren.

Dus er gebeurt best wel wat hoor. Ik heb hier de online bijbelstudies over Ruth ook al genoemd. Kijken/luisteren we als gezin ook. Heel bruikbaar.
Precies. Dan is ABC van het geloof dus niet direct één-twee-drie nodig. Er zijn genoeg andere mogelijkheden, als je het maar wilt zien...
En dit vind ik dan weer jammer. Kijk eens, we hebben zelf al iets goeds, dus dat ABC is niet nodig. Dat ABC is wel nodig. Er zijn plenty mensen die niets van de GG willen weten. Fijn dat zij ook iets hebben waarmee ze Bijbels onderwijs kunnen vorm geven in het gezin.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@Ad Anker,
Als je lid bent van de GG zelf zou je best eens danielonline.nu kunnen proberen of 'Bij de Bron'. Zulke zaken bij voorbaat al afschrijven, is in ieder geval hetzelfde als waar @Bezorgd mensen zoals ik van beschuldigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Ik vind danielonline.nu een heel mooi initiatief. Er gebeuren daar mooie dingen, wij krijgen nu elke dag de podcast over de psalmen via whatsapp, zeer de moeite waard, ook voor de kinderen. Elke dag even 5 minuten luisteren.

Dus er gebeurt best wel wat hoor. Ik heb hier de online bijbelstudies over Ruth ook al genoemd. Kijken/luisteren we als gezin ook. Heel bruikbaar.
Bedankt voor de tip. Ik ga er naar kijken, misschien zit er ook wel wat voor mijn kinderen bij.

Wij zijn als niet GG ook op de Daniel geabonneerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:Wij zijn als niet GG ook op de Daniel geabonneerd.
:super

Heel mooi!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind danielonline.nu een heel mooi initiatief. Er gebeuren daar mooie dingen, wij krijgen nu elke dag de podcast over de psalmen via whatsapp, zeer de moeite waard, ook voor de kinderen. Elke dag even 5 minuten luisteren.

Dus er gebeurt best wel wat hoor. Ik heb hier de online bijbelstudies over Ruth ook al genoemd. Kijken/luisteren we als gezin ook. Heel bruikbaar.
Precies. Dan is ABC van het geloof dus niet direct één-twee-drie nodig. Er zijn genoeg andere mogelijkheden, als je het maar wilt zien...
Het ABC van het geloof was eerder dan de andere initiatieven, die waren dus niet nodig want ABC was er al... :?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind trouwens de site danielonline.nu erg mooi geworden en inhoudsvol. Ik gebruik de verschillende sites met genoegen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Allemaal prima maar waarom dan ook niet met de HHK/BhP
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Allemaal prima maar waarom dan ook niet met de HHK/BhP
De GG en de GGiN vormden eerst 1 kerkverband. Dus het lijkt mij voor de hand liggend dat je daar begint met het heelproces.

Maar het zou inderdaad mooi zijn als de HHK en BhP ook in beeld zouden komen. De CGK en de HHK zijn echter wel wat breder als de GG - wellicht dat er daarom wat aarzelingen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Als het gaat over Gods grote daden, dan vallen kerkmuren volledig weg. Afgelopen week nog kort gesproken (met een trouw bezoekster van de OGG en GGiN) over het zalig hemelleven. Het was een vreugdevolle herkenning.
Als iemand daarna de behoefte heeft mij met de nek aan te kijken, dan zij dat zo.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:@Ad Anker,
Als je lid bent van de GG zelf zou je best eens danielonline.nu kunnen proberen of 'Bij de Bron'. Zulke zaken bij voorbaat al afschrijven, is in ieder geval hetzelfde als waar @Bezorgd mensen zoals ik van beschuldigd.
Er wordt al gezegd: ABC was er eerder. Je ziet nu dat de GG zelf allerlei initiatieven gaat ontwikkelen, volgens mij is er zelfs een synodebesluit over geweest.

Dus afschrijven van ABC is onzin. Dat was en is een prachtig initiatief.
Plaats reactie