Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

DDD schreef:(...)

Overigens heb ik niet erg het idee dat er sprake is van iets wat ook maar lijkt op aanbidding door gemiddelde kerkmensen. Daar heb ik in mijn hele leven nog nooit iets van gemerkt.
Ben je een vreemdeling in Jerusalem? Bij mij in de gemeente woont een zoon van een GerGem-dominee, en die kan smakelijk vertellen over de overdreven aandacht van gemeenteleden. Die is absurd, en helaas niet ongewoon.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee, maar ik kom wel uit een stadse omgeving.

Bij ons werd er met respect over ambtsdragers gesproken maar van enige verering of bijzonder ontzag voor de dominee heb ik in familie- en vriendenkring nooit gemerkt, ook niet op de jv en op catechisatie.

Wel van enig gekwebbel toen een nieuwe dominee met hoed op door de stad wandelde op zondagmorgen. Maar goed, dat was ook een lachwekkende vertoning en ik geloof dat hij daar ook weer mee is opgehouden, al weet ik het niet precies.

Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Tiberius:
Natuurlijk is er wel sprake van een taal- en cultuurkloof. Die zie je al op dit forum. Er zijn predikanten die niet in staat zijn om zich in gewoon Nederlands uit te drukken. Ik vraag me soms ook af of ze uberhaupt wel snappen wat ze zeggen, want daar hebben ingewikkelde formuleringen meestal mee te maken. Ik denk dat het voor predikanten in de GG eenvoudiger is om zich in het buitenland verstaanbaar te maken, dan in Amsterdam.

Daarom geef ik ook geen geld meer aan de evangelisatie van de GG. Het is de facto mijns inziens meer een investering in een subcultuur dan dat je werkelijk kunt spreken van evangelisatie, hoewel ik heel goed zie dat het doel oprecht bewogen en evangeliserend is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Nee, maar ik kom wel uit een stadse omgeving.

Bij ons werd er met respect over ambtsdragers gesproken maar van enige verering of bijzonder ontzag voor de dominee heb ik in familie- en vriendenkring nooit gemerkt, ook niet op de jv en op catechisatie.

Wel van enig gekwebbel toen een nieuwe dominee met hoed op door de stad wandelde op zondagmorgen. Maar goed, dat was ook een lachwekkende vertoning en ik geloof dat hij daar ook weer mee is opgehouden, al weet ik het niet precies.

Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
Veluwe??

Ik woon in Zuid-Holland. En dominees wonen overal, en maken dezelfde verering mee. Ik zie het zelfs nu nog bij sommige mensen, die zullen alles doen voor een momentje aandacht van de dominee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Tiberius:
Natuurlijk is er wel sprake van een taal- en cultuurkloof. Die zie je al op dit forum. Er zijn predikanten die niet in staat zijn om zich in gewoon Nederlands uit te drukken. Ik vraag me soms ook af of ze uberhaupt wel snappen wat ze zeggen, want daar hebben ingewikkelde formuleringen meestal mee te maken. Ik denk dat het voor predikanten in de GG eenvoudiger is om zich in het buitenland verstaanbaar te maken, dan in Amsterdam.

Daarom geef ik ook geen geld meer aan de evangelisatie van de GG. Het is de facto mijns inziens meer een investering in een subcultuur dan dat je werkelijk kunt spreken van evangelisatie, hoewel ik heel goed zie dat het doel oprecht bewogen en evangeliserend is.
Ga je schamen! :fouet Je stigmatiseert weer flink.

Ik kan vanuit een recent voorbeeld zwart op wit bevestigen dat het geheel onjuist is wat je zegt. Ik zal daarover een pb versturen. Ik moet alleen wel nog even een foto maken van een artikel uit het classicale kerkblad, maar je houdt het van me tegoed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Uit de SB van 18 juni 2020:

Een gedeelte uit het eerste artikel over de noodzakelijke aanpassingen in de DKO, geschreven door Ds P. Mulder.
In de oude DKO staat dat ambtsdragers na 2 jaar aftreden. De bekende prof G. Voetius, die zelf als jong predikant lid was van de Dordtse Synode, vond dat al veel te kort. Toen hij enige jaren later hoogleraar werd in Utrecht, werd hij een zeer gezaghebbend theoloog, in binnen - en buitenland. Ook was hij toen dé gereformeerde kerkrechtdeskundige. Hij was reeds van oordeel dat ouderlingen en diakenen eigenlijk 4 of 5 jaar zouden moeten dienen.
Op di tpunt is er door de eeuwen heen een praktijk gegroeid die behoorlijk afwijkt van de letterlijke tekst van de DKO. Nu is gewoonterecht ook recht en gezaghebbend. Zeker wanneer dit in handboeken kerkelijk recht een duidelijke plaats en een kerkordelijke onderbouwing gekregen heeft. Bij de herzieningen die nu door onze synode zijn vastgesteld, is een en ander helder geregeld. Ouderlingen en diakenen zijn na maximaal 4 jaar aftredend. Als het naar het belang van de gemeente is, kan de aftredende herkiesbaar gesteld worden door de kerkenraad. Dat is niet iets nieuws onder ons. Wel is het goed dat dit nu niet alleen een goed en erkend gewoonterecht is, maar dat het in de tekst van de kerkorde een plaats heeft gekregen.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Gewoonterecht kan natuurlijk niet tegen de wet ingaan. Maar goed, het is fijn dat interpretaties contra legem inmiddels juist in de kerk des Heeren niet meer als de norm worden gezien. Wel een beetje droevig dat externe ontwikkelingen een kerk ertoe dwingen om zijn regels op orde te krijgen. Dat zou eerder andersom moeten zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
Ik ook niet, maar het viel destijds op. Later toen ik in kleine stad woonde, was daar geen sprake meer van. En inderdaad, de oude natuurreligie schijnen nog door te schemeren in de geloofsopvattingen van Veluwenaren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33303
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:@Tiberius:
Natuurlijk is er wel sprake van een taal- en cultuurkloof. Die zie je al op dit forum. Er zijn predikanten die niet in staat zijn om zich in gewoon Nederlands uit te drukken. Ik vraag me soms ook af of ze uberhaupt wel snappen wat ze zeggen, want daar hebben ingewikkelde formuleringen meestal mee te maken. Ik denk dat het voor predikanten in de GG eenvoudiger is om zich in het buitenland verstaanbaar te maken, dan in Amsterdam.

Daarom geef ik ook geen geld meer aan de evangelisatie van de GG. Het is de facto mijns inziens meer een investering in een subcultuur dan dat je werkelijk kunt spreken van evangelisatie, hoewel ik heel goed zie dat het doel oprecht bewogen en evangeliserend is.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ook om je geld aan andere doelen te geven.
Maar die taal- en cultuurkloof bedoel ik niet bij hen die zich geroepen voelen, maar voor de gemiddelde Nederlander. Ik neem tenminste niet aan dat jij of anderen hier op het forum een taal- of cultuurkloof ervaren als ze bijvoorbeeld met hun buren of collega’s praten. En daar gaat het bij evangelisatie om.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Zitten hier trouwens Veluwenaren op dit forum? Die kunnen er wellicht wat over zeggen.

Hoorde ook wel eens dat op de Veluwe de kerkgangers in de auto blijven wachten totdat de dominee langskomt en hen groet en dat ze dan daarna de kerk binnengaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bruna schreef:Zitten hier trouwens Veluwenaren op dit forum? Die kunnen er wellicht wat over zeggen.

Hoorde ook wel eens dat op de Veluwe de kerkgangers in de auto blijven wachten totdat de dominee langskomt en hen groet en dat ze dan daarna de kerk binnengaan.
Volgens mij knielen ze ook als hij langskomt. Althans dat hoorde ik. Ik hoorde trouwens ook dat ze foto's van hun dominee boven hun bed hebben hangen, ik hoorde het en of het klopt...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

pierre27 schreef:
Bruna schreef:Zitten hier trouwens Veluwenaren op dit forum? Die kunnen er wellicht wat over zeggen.

Hoorde ook wel eens dat op de Veluwe de kerkgangers in de auto blijven wachten totdat de dominee langskomt en hen groet en dat ze dan daarna de kerk binnengaan.
Volgens mij knielen ze ook als hij langskomt. Althans dat hoorde ik. Ik hoorde trouwens ook dat ze foto's van hun dominee boven hun bed hebben hangen, ik hoorde het en of het klopt...
Het staat nu op internet dus is het waar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
Ik ook niet, maar het viel destijds op. Later toen ik in kleine stad woonde, was daar geen sprake meer van. En inderdaad, de oude natuurreligie schijnen nog door te schemeren in de geloofsopvattingen van Veluwenaren.

Er schijnt op de Veluwe zelfs nog sprake te zijn van kannibalisme bij volle maan. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
Ik ook niet, maar het viel destijds op. Later toen ik in kleine stad woonde, was daar geen sprake meer van. En inderdaad, de oude natuurreligie schijnen nog door te schemeren in de geloofsopvattingen van Veluwenaren.

Er schijnt op de Veluwe zelfs nog sprake te zijn van kannibalisme bij volle maan. :OO3
Ja echt??? Brrrrr.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Maar als jij zegt dat mensen dominees op de Veluwe vereren, dan kan dat natuurlijk. De Veluwse geloofsbeleving is een geval apart, er zijn zelfs boeken verschenen over het verband tussen de natuurreligies van de Germanen en de Veluwse volksaard. Misschien zijn dominees een subsituut van een ander fenomeen. Ik heb er verder geen idee van.
Ik ook niet, maar het viel destijds op. Later toen ik in kleine stad woonde, was daar geen sprake meer van. En inderdaad, de oude natuurreligie schijnen nog door te schemeren in de geloofsopvattingen van Veluwenaren.

Er schijnt op de Veluwe zelfs nog sprake te zijn van kannibalisme bij volle maan. :OO3
Ja echt??? Brrrrr.
Klopt, ik ben wel eens opgevreten.
Plaats reactie