Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Laurens Kroon schrijft een inhoudelijk heel mooi stuk in het jeugdblad Daniël over 'Belijdenis doen'.
Zie: https://danielonline.nu/nieuws/vraag-maar-raak
Ik heb stilletjes het idee dat een belijdenis Bijbels gezien iets anders is.
1 Timoteüs 6

12 Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:In de GG belijden ze nu eenmaal niet het persoonlijke geloof, maar belijdt men de leer.
-
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Op CGO heb ik wel ervaren dat het een verbinder is.
Zo theologiseerde hij de boekjes van zowel ds Harinck als ds Moerkerken inhoudelijk naar elkaar toen. :)

Maar verder ken ik hem niet goed.
Als gemeentepredikant kan het anders zijn natuurlijk.
De goede ouwe tijd Bezorgd, toen waren we gebroederlijk aan het smoken in de pauzes..en hadden we soms al verschil van mening:)
Oei, christen en roken, dat heurt niet Afbeelding
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

ejvl schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Op CGO heb ik wel ervaren dat het een verbinder is.
Zo theologiseerde hij de boekjes van zowel ds Harinck als ds Moerkerken inhoudelijk naar elkaar toen. :)

Maar verder ken ik hem niet goed.
Als gemeentepredikant kan het anders zijn natuurlijk.
De goede ouwe tijd Bezorgd, toen waren we gebroederlijk aan het smoken in de pauzes..en hadden we soms al verschil van mening:)
Oei, christen en roken, dat heurt niet Afbeelding
In het oostblok en op het zendingsveld niet ;)
In die tijd rookten we met een hele club, regelmatig ook met ds Schot :) (Of dat was nog eerder, bij de A of B cursus)


Maar Pierre en ik roken allebei niet meer, dat scheelt weer. :hum
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef: Nou...
Dat hoeft toch niet, praat maar in gewoon Nederlands denk ik dan.
In de HHk zie je op een enkeling na dit niet.
Ik ben dan toch bang dat je nog niet de hele breedte van de HHK kent.
Ik denk het ook niet. Zeker niet als ik de StandVastig (het blad van de GBS, J.) van hedenavond lees. Daar is de GG in sommige gevallen niets bij. :tilt
En de meditatie in het RD van vandaag, is ook van een HHK dominee dacht ik. T zou zo maar rechts GG kunnen zijn.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Qua ligging wellicht, qua taalgebruik niet. Ik lees daar geen oude uitdrukkingen of clichés.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:In de GG belijden ze nu eenmaal niet het persoonlijke geloof, maar belijdt men de leer.
Dat is een absurde generalisatie. Dat is echt een minderheid van de GG.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:Qua ligging wellicht, qua taalgebruik niet. Ik lees daar geen oude uitdrukkingen of clichés.
Dat is misschien ook een kwestie van opleidingsniveau. Als je zelf taalvaardig bent, hoef je anderen niet te kopiëren. Als je het allemaal maar net begrijpt, is het logisch dat je bekende uitdrukkingen zoveel mogelijk napraat.

In de GG zijn ook predikanten die wel vlot kunnen spreken in eigen taalkleed. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Er zijn ook mensen zonder noemenswaardige opleiding die op de preekstoel staan. En dat hoor je duidelijk.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:In de GG belijden ze nu eenmaal niet het persoonlijke geloof, maar belijdt men de leer.
Daar kun je, op een enkeling na, zomaar gelijk in hebben.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:
Ambtenaar schreef:In de GG belijden ze nu eenmaal niet het persoonlijke geloof, maar belijdt men de leer.
Daar kun je, op een enkeling na, zomaar gelijk in hebben.
Het is helaas wel de werkelijkheid zoals ik deze zelf en rond me heen, zeer veel heb meegemaakt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Toch snap ik niet als de dominee zegt wat heeft verbondswraak met Pinksteren te maken ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:
Geytenbeekje schreef: Nou...
Dat hoeft toch niet, praat maar in gewoon Nederlands denk ik dan.
In de HHk zie je op een enkeling na dit niet.
Ik ben dan toch bang dat je nog niet de hele breedte van de HHK kent.
Ik denk het ook niet. Zeker niet als ik de StandVastig (het blad van de GBS, J.) van hedenavond lees. Daar is de GG in sommige gevallen niets bij. :tilt
En de meditatie in het RD van vandaag, is ook van een HHK dominee dacht ik. T zou zo maar rechts GG kunnen zijn.
Zou het nog familie zijn van wijlen zijn naamgenoot, eigenlijk? Dat bedacht ik me, toen ik het las.

Het grote interview ernaast is overigens ook zeer de moeite waard!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Erskinees schreef:Qua ligging wellicht, qua taalgebruik niet. Ik lees daar geen oude uitdrukkingen of clichés.
Dat is misschien ook een kwestie van opleidingsniveau. Als je zelf taalvaardig bent, hoef je anderen niet te kopiëren. Als je het allemaal maar net begrijpt, is het logisch dat je bekende uitdrukkingen zoveel mogelijk napraat.

In de GG zijn ook predikanten die wel vlot kunnen spreken in eigen taalkleed. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Er zijn ook mensen zonder noemenswaardige opleiding die op de preekstoel staan. En dat hoor je duidelijk.
Wanneer is iemand taalvaardig?

En welke dominees spreken wat jou betreft vlot in hun eigen taalkleed? Kun je daar een voorbeeld van noemen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef: In die tijd rookten we met een hele club, regelmatig ook met ds Schot :) (Of dat was nog eerder, bij de A of B cursus)
Toch leuk, wie had dat gedacht? @Bezorgd en ds. Schot die samen een sigaar opstaken. Is daar nog een foto van? :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Erskinees schreef:Qua ligging wellicht, qua taalgebruik niet. Ik lees daar geen oude uitdrukkingen of clichés.
Dat is misschien ook een kwestie van opleidingsniveau. Als je zelf taalvaardig bent, hoef je anderen niet te kopiëren. Als je het allemaal maar net begrijpt, is het logisch dat je bekende uitdrukkingen zoveel mogelijk napraat.

In de GG zijn ook predikanten die wel vlot kunnen spreken in eigen taalkleed. Maar dat kun je niet van iedereen verwachten. Er zijn ook mensen zonder noemenswaardige opleiding die op de preekstoel staan. En dat hoor je duidelijk.
::please

Dit is niet eens een reactie waard.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie