Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
johannes123 schreef:Waar maak je je druk om man! Ik zou zeggen: bel de kerkenraad en vraag naar de rede en ga zoiets niet hier vragen!
Waarom moet zoiets nu weer hier in het openbaar gesteld/gevraagd worden?
Alsof er al niet genoeg negativiteit is op het gebied van Godsdienst in heel Nederland!!!
Trek het je als lid van deze gemeente niet zo aan, joh. ;)
Het is overigens geen 'deze gemeente' probleem he.
Dit "probleem" speelt in elke Ger Gem. Waarschijnlijk bij een gebrek aan geschikte kandidaten voor het ambt van ouderling.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar heb ik anders tot voor kort nooit iets van gemerkt, terwijl ik heus wel kritisch ben. Ik denk dus dat het nogal verschilt. Als er een goed kerkbestuur is, dan is dit niet aan de orde.

Als er sprake is van heerszucht, wel.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Jeremiah schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:
johannes123 schreef:Waar maak je je druk om man! Ik zou zeggen: bel de kerkenraad en vraag naar de rede en ga zoiets niet hier vragen!
Waarom moet zoiets nu weer hier in het openbaar gesteld/gevraagd worden?
Alsof er al niet genoeg negativiteit is op het gebied van Godsdienst in heel Nederland!!!
Trek het je als lid van deze gemeente niet zo aan, joh. ;)
Het is overigens geen 'deze gemeente' probleem he.
Dit "probleem" speelt in elke Ger Gem. Waarschijnlijk bij een gebrek aan geschikte kandidaten voor het ambt van ouderling.
Welke criteria wordt er gehanteerd? Zegt de Bijbel hier ook iets over?
Mannetje
Berichten: 7758
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Daar heb ik anders tot voor kort nooit iets van gemerkt, terwijl ik heus wel kritisch ben. Ik denk dus dat het nogal verschilt. Als er een goed kerkbestuur is, dan is dit niet aan de orde.

Als er sprake is van heerszucht, wel.
In sommige gemeenten speelt dit probleem echt wel. Als er nog geen vijf mannen aan het heilig avondmaal deelnemen...
-
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Daar heb ik anders tot voor kort nooit iets van gemerkt, terwijl ik heus wel kritisch ben. Ik denk dus dat het nogal verschilt. Als er een goed kerkbestuur is, dan is dit niet aan de orde.

Als er sprake is van heerszucht, wel.
Hoeveel Gereformeerde gemeenten ken je echt ?
(Je merkt niet zomaar alles, en problemen worden natuurlijk niet aan de grote klok gehangen)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Daar heb ik anders tot voor kort nooit iets van gemerkt, terwijl ik heus wel kritisch ben. Ik denk dus dat het nogal verschilt. Als er een goed kerkbestuur is, dan is dit niet aan de orde.

Als er sprake is van heerszucht, wel.
In sommige gemeenten speelt dit probleem echt wel. Als er nog geen vijf mannen aan het heilig avondmaal deelnemen...
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik vind dat wel ernstig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@JGW:
Een stuk of vier.

En inderdaad weet ik dat er ook onrechtzinnige gemeenten zijn op dit punt. Maar het ging mij er om dat iemand schreef dat dat 'overal wel het geval zou zijn'. En dat is beslist niet waar.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Daar heb ik anders tot voor kort nooit iets van gemerkt, terwijl ik heus wel kritisch ben. Ik denk dus dat het nogal verschilt. Als er een goed kerkbestuur is, dan is dit niet aan de orde.

Als er sprake is van heerszucht, wel.
In sommige gemeenten speelt dit probleem echt wel. Als er nog geen vijf mannen aan het heilig avondmaal deelnemen...
Dat kan ook veel met de prediking te maken hebben.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
Hollander schreef:
johannes123 schreef:Waar maak je je druk om man! Ik zou zeggen: bel de kerkenraad en vraag naar de rede en ga zoiets niet hier vragen!
Waarom moet zoiets nu weer hier in het openbaar gesteld/gevraagd worden?
Alsof er al niet genoeg negativiteit is op het gebied van Godsdienst in heel Nederland!!!
Trek het je als lid van deze gemeente niet zo aan, joh. ;)
Wijs advies!
Waarom mag dit niet in het openbaar gevraagd worden? Als dit negativiteit oplevert dan moeten ze er wat aan veranderen dat het positiviteit oplevert.

De jeugd maakt zich niet druk en zegt de kerk vaarwel. Is dat de bedoeling?
Hoor je mij zeggen dat dit niet in het openbaar gevraagd mag worden? Integendeel, het is een forum he. Of ik het verstandig vind is iets anders. Ik weet inmiddels wel welke reacties er van bepaalde mensen komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Een paar berichtjes geknipt. Fijn dat iemand zo meeleeft met een ander, maar niet alles hoeft in het openbaar besproken te worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:En inderdaad weet ik dat er ook onrechtzinnige gemeenten zijn op dit punt. Maar het ging mij er om dat iemand schreef dat dat 'overal wel het geval zou zijn'. En dat is beslist niet waar.
Nee. Dat klopt. Maar het kan ook dat je als gemeente wel aan de afspraak uit de Dordtse Kerkorde houdt, en je vervolgens net voor de Coronavirus met een ouderling minder komt te zitten omdat de maximale termijn van de huidige ouderling is verstreken. Dat was onlangs het geval in de gemeente van Haamstede.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
DDD schreef:En inderdaad weet ik dat er ook onrechtzinnige gemeenten zijn op dit punt. Maar het ging mij er om dat iemand schreef dat dat 'overal wel het geval zou zijn'. En dat is beslist niet waar.
Nee. Dat klopt. Maar het kan ook dat je als gemeente wel aan de afspraak uit de Dordtse Kerkorde houdt, en je vervolgens net voor de Coronavirus met een ouderling minder komt te zitten omdat de maximale termijn van de huidige ouderling is verstreken. Dat was onlangs het geval in de gemeente van Haamstede.
Meestal blijven de aftredende ambtsdragers in functie tot dat de nieuwe bevestigd zijn. Dat kan toch gewoon een aantal weken of maanden langer zijn, vooral ivm een crisis ?
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou dat is ook niet altijd het geval. Dat geeft de broeders die overblijven soms de ruimte om hun eigen ding te doen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ik verbaas me altijd over de canoniciteit die aan de DKO toegekend wordt. Als kerken reden zien om van een bepaald artikel af te wijken, so what? Maar ja, het gaat natuurlijk lekker om voor de 753e maal af te geven op het feit dat ambtsdragers vaak voor het leven of in elk geval een lange tijd gekozen worden. :hum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Ik verbaas me altijd over de canoniciteit die aan de DKO toegekend wordt. Als kerken reden zien om van een bepaald artikel af te wijken, so what? Maar ja, het gaat natuurlijk lekker om voor de 753e maal af te geven op het feit dat ambtsdragers vaak voor het leven of in elk geval een lange tijd gekozen worden. :hum
Een kerkorde is maar een orde. Als je daar dus lokaal van wilt afwijken, dan moet je dat vooral doen. Zeker als het gaat om de ambtstermijn van ouderlingen, waarover nauwelijks een bepaling in Gods Woord over te vinden is.
Plaats reactie