Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.

Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.

Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Eens.
Ik denk dat het alle kerken geldt. We hebben het allemaal zo op 'orde'.
En nu blaast de Heere in ons hele kerkelijke systeem. Daarom denk ik dat het ten eerste een roepstem is voor ons als christenen.
Als het lichaam van Christus verdeeld is en niet handelt in gehoorzaamheid aan haar Hoofd, functioneert het niet en van daaruit denk ik ook aan de brief aan Laodicéa.
Wat ik daar lees verwondert me, nog zegt de Heere; 'wie Ik liefheb die kastijd Ik, wees dan ijverig en bekeer u'.
Hij staat te kloppen......
Dat laatste zeker. En dan merk ik, 'zelfs' hier, dat men vooral bezig is met discussie over allerlei onderwerpen. Ipv elkaar op te roepen Hem te zoeken en Hem groot te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
Welke middelen heeft God gegeven? Dat wordt een interessante discussie Jantje.
Ik hoor tegenwoordig in elk gemeenschappelijk gebed over de digitale middelen.

En verder zei ds. Maljaars het zondag zelfs zo: "Stel je voor als er iemand wat verveelt op het internet zit te surfen en hij of zij komt een dienst tegen, waarin God tot die persoon wil spreken."

Ik geloof dat er zelfs een GG ter rechterzijde in een dorpsblad een advertentie had geplaatst om mee te luisteren met de diensten. Nou, voor veel mensen is zoiets vele malen laagdremeliger als een kerkdienst die ze zouden bezoeken.

Over videouitzending kun je eventueel nog redetwisten, maar mijns inziens valt ook dit onder de christelijke vrijheid. Je kunt mij in ieder geval niet snel overtuigen waarom dit niet zou mogen. Dat een andere naam hiervoor 'kerktelevisie' is en sommigen, zoals de algemene scriba van de OGGiN, er dáárom een bezwaar tegen hebben, is mijns inziens niet een steekhoudend argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
Welke middelen heeft God gegeven? Dat wordt een interessante discussie Jantje.
Ik hoor tegenwoordig in elk gemeenschappelijk gebed over de digitale middelen.

En verder zei ds. Maljaars het zondag zelfs zo: "Stel je voor als er iemand wat verveelt op het internet zit te surfen en hij of zij komt een dienst tegen, waarin God tot die persoon wil spreken."

Ik geloof dat er zelfs een GG ter rechterzijde in een dorpsblad een advertentie had geplaatst om mee te luisteren met de diensten. Nou, voor veel mensen is zoiets vele malen laagdremeliger als een kerkdienst die ze zouden bezoeken.

Over videouitzending kun je eventueel nog redetwisten, maar mijns inziens valt ook dit onder de christelijke vrijheid. Je kunt mij in ieder geval niet snel overtuigen waarom dit niet zou mogen. Dat een andere naam hiervoor 'kerktelevisie' is en sommigen, zoals de algemene scriba van de OGGiN, er dáárom een bezwaar tegen hebben, is mijns inziens niet een steekhoudend argument.
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik moest er ook aan denken inderdaad. Je kunt met onze gemeente niet live meeluisteren namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Adje schreef:
Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.
Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Mara schreef:
Adje schreef:
Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.
Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.
Je kan momenteel met vrij veel diensten GGiN meeluisteren live (dus voor degenen die willen luisteren kan dat). Nadat de dienst is geweest gaan een groot aantal op slot.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Mara schreef:
Adje schreef:
Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.
Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.
Je kan momenteel met vrij veel diensten GGiN meeluisteren live (dus voor degenen die willen luisteren kan dat). Nadat de dienst is geweest gaan een groot aantal op slot.
Ah, dank. Dan ga ik eens luisteren.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.

Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.

Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
De GG is ook te groot geworden, dan krijg je zulke dingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Terri schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.

Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.

Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Eens.
Ik denk dat het alle kerken geldt. We hebben het allemaal zo op 'orde'.
En nu blaast de Heere in ons hele kerkelijke systeem. Daarom denk ik dat het ten eerste een roepstem is voor ons als christenen.
Als het lichaam van Christus verdeeld is en niet handelt in gehoorzaamheid aan haar Hoofd, functioneert het niet en van daaruit denk ik ook aan de brief aan Laodicéa.
Wat ik daar lees verwondert me, nog zegt de Heere; 'wie Ik liefheb die kastijd Ik, wees dan ijverig en bekeer u'.
Hij staat te kloppen......
Het belangrijkste zinnetje is dat de Heere blaast in ons hele kerkelijke systeem.
Je bedoelt waarschijnlijk de kerk als organisatie.
Ik ben dat wel met je eens. In alle kerkverbanden liggen vrijwel alle kerkelijke vergaderingen stil. En wat blijkt? Het Woord gaat voort. Wel op digitale wijze, met maar weinig mensen in de kerk. @AdAnker zegt daar terechte dingen over.
Maar moet het ons ook niet flink aan het denken zetten, dat de organisatiekant van de kerk vrijwel stilligt, en dat toch het belangrijkste voortgaat. En dat er zelfs dwarsverbanden ontstaan, waarvoor in 'vredestijd' eerst eindeloze vergadersessies nodig zijn?
Is dit niet daarom juist het moment om de oproep van ds. G. Hoogerland ter harte te nemen: om ook daadwerkelijk barrières te slechten en concrete stappen te zetten om dingen samen te doen. Ik bedoel niet het fuseren van kerkverbanden, maar laten de kansels voor elkaar opengesteld worden, en laten kerkenraden daarin de beslissende rol krijgen. (In feite een variant op het voorstel dat ds. A.A. Egas ooit eens deed.)
We hebben vaker benoemd dat de nood kennelijk nog niet hoog genoeg is, om alle kerkelijke muurtjes af te breken. We konden nog behoorlijk vrijblijvend spreken over die 'nood'. Nu niet meer, hoop ik. Met kunst- en vliegwerk blijven we allemaal onze eigen geluid- en beelduitzendingen maken, ook van nooddiensten (leesdienst), terwijl er andere mogelijkheden zijn. Gezinnen nemen die mogelijkheden ook nogal eens te baat.
Ik wil maar zeggen: Lees de column van Steef Post van twee weken geleden en handel ernaar!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@Luther,
Dank voor deze post. Ik ben het er helemaal mee eens. Ter info hier nog de column van Steef Post: https://www.rd.nl/opinie/geen-kerkelijk ... -1.1649324.

Met @GGotK ben ik het nadrukkelijk níet eens. Ik vind de opmerking een beetje denigrerend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.

Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Allereerst is er helemaal geen sprake van 'elkaar verbijten en vereten'. Dat gedrag komt altijd van één kant. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af. Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.

En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.

Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

DDD schreef:Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.

Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Allereerst is er helemaal geen sprake van 'elkaar verbijten en vereten'. Dat gedrag komt altijd van één kant. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af. Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.

En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.

Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Nou nou, de GGiN worden wel lekker weggezet…. Iemand zoals ds. Dorrestein heeft juist een aantal jaren geprobeerd de breuk bespreekbaar te maken maar die ruimte werd hem niet gegeven. Uiteindelijk is hij zelf ook overgegaan naar de GGiN.

Het was voor de GG geen bloeitijd. Een aantal predikanten is jong gestorven en andere predikanten zijn afgezet. Niet echt de mooiste tijd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.

Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af.
Wil je een inhoudelijke analyse delen van de bloeitijd na 1953. Ik ben daar onvoldoende van op de hoogte.
Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt. Ik geloof dat deze predikanten hun gemeente over het algemeen prima functioneren. Dus ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, het is kenmerkend voor onze gemeenten en zou dat niet persé negatief willen duiden. Tenzij je dat conservatisme en die romantische visie tot de norm verheft. Wellicht geeft dat brokken.
En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.
Ik denk dat je nu afgaat op 1 voorbeeld, bezien vanuit jouw beperkte kerkvisie. Ik vraag me af of je dan zo stellig kunt zijn.
Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Van zowel de leiding als het kerkvolk? Ik zie het ook als een geestelijk gebrek, en derhalve van een oordeel wat de kerk verdeelt. Maar ik moet dat echt verder doordenken. De tijdgeest speelt hierin m.i. een belangrijke rol.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Gallio
Dat afzetten is nog een onderwerp apart. Maar dat is ook na 1980 nog voorgekomen, dus het is de vraag of dat iets zegt. De GG waren in die tijd in ieder geval een groeiend en aantrekkelijk kerkverband. Dat sommige predikanten jong overleden, zegt mijns inziens niet dat de kerk niet goed functioneerde. Misschien hoefden ze de teloorgang van het kerkverband niet mee te maken. Wie zal het zeggen.

Ik zet de GGiN niet weg. Van oorsprong is het een kerkverband dat uit ruzie is ontstaan, en tot in mijn jeugd was dat helaas goed te merken. Maar zolang de heilige Geest maar werkt, ontstaat er vanzelf een beter evenwicht.
Plaats reactie