Dat laatste zeker. En dan merk ik, 'zelfs' hier, dat men vooral bezig is met discussie over allerlei onderwerpen. Ipv elkaar op te roepen Hem te zoeken en Hem groot te maken.Terri schreef:Eens.Ad Anker schreef:Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.
Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Ik denk dat het alle kerken geldt. We hebben het allemaal zo op 'orde'.
En nu blaast de Heere in ons hele kerkelijke systeem. Daarom denk ik dat het ten eerste een roepstem is voor ons als christenen.
Als het lichaam van Christus verdeeld is en niet handelt in gehoorzaamheid aan haar Hoofd, functioneert het niet en van daaruit denk ik ook aan de brief aan Laodicéa.
Wat ik daar lees verwondert me, nog zegt de Heere; 'wie Ik liefheb die kastijd Ik, wees dan ijverig en bekeer u'.
Hij staat te kloppen......
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik hoor tegenwoordig in elk gemeenschappelijk gebed over de digitale middelen.Ad Anker schreef:Welke middelen heeft God gegeven? Dat wordt een interessante discussie Jantje.Jantje schreef:Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
En verder zei ds. Maljaars het zondag zelfs zo: "Stel je voor als er iemand wat verveelt op het internet zit te surfen en hij of zij komt een dienst tegen, waarin God tot die persoon wil spreken."
Ik geloof dat er zelfs een GG ter rechterzijde in een dorpsblad een advertentie had geplaatst om mee te luisteren met de diensten. Nou, voor veel mensen is zoiets vele malen laagdremeliger als een kerkdienst die ze zouden bezoeken.
Over videouitzending kun je eventueel nog redetwisten, maar mijns inziens valt ook dit onder de christelijke vrijheid. Je kunt mij in ieder geval niet snel overtuigen waarom dit niet zou mogen. Dat een andere naam hiervoor 'kerktelevisie' is en sommigen, zoals de algemene scriba van de OGGiN, er dáárom een bezwaar tegen hebben, is mijns inziens niet een steekhoudend argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.Jantje schreef:Ik hoor tegenwoordig in elk gemeenschappelijk gebed over de digitale middelen.Ad Anker schreef:Welke middelen heeft God gegeven? Dat wordt een interessante discussie Jantje.Jantje schreef:Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
En verder zei ds. Maljaars het zondag zelfs zo: "Stel je voor als er iemand wat verveelt op het internet zit te surfen en hij of zij komt een dienst tegen, waarin God tot die persoon wil spreken."
Ik geloof dat er zelfs een GG ter rechterzijde in een dorpsblad een advertentie had geplaatst om mee te luisteren met de diensten. Nou, voor veel mensen is zoiets vele malen laagdremeliger als een kerkdienst die ze zouden bezoeken.
Over videouitzending kun je eventueel nog redetwisten, maar mijns inziens valt ook dit onder de christelijke vrijheid. Je kunt mij in ieder geval niet snel overtuigen waarom dit niet zou mogen. Dat een andere naam hiervoor 'kerktelevisie' is en sommigen, zoals de algemene scriba van de OGGiN, er dáárom een bezwaar tegen hebben, is mijns inziens niet een steekhoudend argument.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik moest er ook aan denken inderdaad. Je kunt met onze gemeente niet live meeluisteren namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.Adje schreef:Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 1734
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
- Locatie: brunarefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je kan momenteel met vrij veel diensten GGiN meeluisteren live (dus voor degenen die willen luisteren kan dat). Nadat de dienst is geweest gaan een groot aantal op slot.Mara schreef:Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.Adje schreef:Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ah, dank. Dan ga ik eens luisteren.Bruna schreef:Je kan momenteel met vrij veel diensten GGiN meeluisteren live (dus voor degenen die willen luisteren kan dat). Nadat de dienst is geweest gaan een groot aantal op slot.Mara schreef:Nee, de GGiN en OGG zijn ook lastig te vinden.Adje schreef:Waarom staan er kerkdiensten achter een slotje? Is dat alleen binnen de GG? Kerdiensten van bv. onze gemeente zijn voor een ieder te bekijken/beluisteren.Zeeuw schreef:
Dan moet je heel snel stoppen met het achter een slotje zetten van diensten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De GG is ook te groot geworden, dan krijg je zulke dingen.Ad Anker schreef:Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.
Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het belangrijkste zinnetje is dat de Heere blaast in ons hele kerkelijke systeem.Terri schreef:Eens.Ad Anker schreef:Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.
Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Ik denk dat het alle kerken geldt. We hebben het allemaal zo op 'orde'.
En nu blaast de Heere in ons hele kerkelijke systeem. Daarom denk ik dat het ten eerste een roepstem is voor ons als christenen.
Als het lichaam van Christus verdeeld is en niet handelt in gehoorzaamheid aan haar Hoofd, functioneert het niet en van daaruit denk ik ook aan de brief aan Laodicéa.
Wat ik daar lees verwondert me, nog zegt de Heere; 'wie Ik liefheb die kastijd Ik, wees dan ijverig en bekeer u'.
Hij staat te kloppen......
Je bedoelt waarschijnlijk de kerk als organisatie.
Ik ben dat wel met je eens. In alle kerkverbanden liggen vrijwel alle kerkelijke vergaderingen stil. En wat blijkt? Het Woord gaat voort. Wel op digitale wijze, met maar weinig mensen in de kerk. @AdAnker zegt daar terechte dingen over.
Maar moet het ons ook niet flink aan het denken zetten, dat de organisatiekant van de kerk vrijwel stilligt, en dat toch het belangrijkste voortgaat. En dat er zelfs dwarsverbanden ontstaan, waarvoor in 'vredestijd' eerst eindeloze vergadersessies nodig zijn?
Is dit niet daarom juist het moment om de oproep van ds. G. Hoogerland ter harte te nemen: om ook daadwerkelijk barrières te slechten en concrete stappen te zetten om dingen samen te doen. Ik bedoel niet het fuseren van kerkverbanden, maar laten de kansels voor elkaar opengesteld worden, en laten kerkenraden daarin de beslissende rol krijgen. (In feite een variant op het voorstel dat ds. A.A. Egas ooit eens deed.)
We hebben vaker benoemd dat de nood kennelijk nog niet hoog genoeg is, om alle kerkelijke muurtjes af te breken. We konden nog behoorlijk vrijblijvend spreken over die 'nood'. Nu niet meer, hoop ik. Met kunst- en vliegwerk blijven we allemaal onze eigen geluid- en beelduitzendingen maken, ook van nooddiensten (leesdienst), terwijl er andere mogelijkheden zijn. Gezinnen nemen die mogelijkheden ook nogal eens te baat.
Ik wil maar zeggen: Lees de column van Steef Post van twee weken geleden en handel ernaar!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Luther,
Dank voor deze post. Ik ben het er helemaal mee eens. Ter info hier nog de column van Steef Post: https://www.rd.nl/opinie/geen-kerkelijk ... -1.1649324.
Met @GGotK ben ik het nadrukkelijk níet eens. Ik vind de opmerking een beetje denigrerend.
Dank voor deze post. Ik ben het er helemaal mee eens. Ter info hier nog de column van Steef Post: https://www.rd.nl/opinie/geen-kerkelijk ... -1.1649324.
Met @GGotK ben ik het nadrukkelijk níet eens. Ik vind de opmerking een beetje denigrerend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.
Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Allereerst is er helemaal geen sprake van 'elkaar verbijten en vereten'. Dat gedrag komt altijd van één kant. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af. Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.
En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.
Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Allereerst is er helemaal geen sprake van 'elkaar verbijten en vereten'. Dat gedrag komt altijd van één kant. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af. Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.
En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.
Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou nou, de GGiN worden wel lekker weggezet…. Iemand zoals ds. Dorrestein heeft juist een aantal jaren geprobeerd de breuk bespreekbaar te maken maar die ruimte werd hem niet gegeven. Uiteindelijk is hij zelf ook overgegaan naar de GGiN.DDD schreef:Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.
Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Allereerst is er helemaal geen sprake van 'elkaar verbijten en vereten'. Dat gedrag komt altijd van één kant. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af. Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.
En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.
Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Het was voor de GG geen bloeitijd. Een aantal predikanten is jong gestorven en andere predikanten zijn afgezet. Niet echt de mooiste tijd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wil je een inhoudelijke analyse delen van de bloeitijd na 1953. Ik ben daar onvoldoende van op de hoogte.DDD schreef:Die beelduitzendingen zijn ook nooddiensten, natuurlijk.
Voor het overige deel ik de analyses van Ad Anker in het geheel niet. Na 1953 was een bloeitijd in de Gereformeerde Gemeenten, naar mijn idee vooral omdat de grootste ruziemakers vertrokken waren, nota bene vanwege een formaliteit waarin ze gelijk hadden, maar dat doet aan hun gevaar in een kerkelijke gemeenschap niet af.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt. Ik geloof dat deze predikanten hun gemeente over het algemeen prima functioneren. Dus ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, het is kenmerkend voor onze gemeenten en zou dat niet persé negatief willen duiden. Tenzij je dat conservatisme en die romantische visie tot de norm verheft. Wellicht geeft dat brokken.Inmiddels zijn er daar weer iets te veel van, in de GG althans. Een cultuur waarin persoonlijk charisma én conservatisme belangrijk is in het verkrijgen van geestelijk gezag, staat daaraan eenvoudig bloot. Het is gegeven met een romantische visie op bekering en roeping.
Ik denk dat je nu afgaat op 1 voorbeeld, bezien vanuit jouw beperkte kerkvisie. Ik vraag me af of je dan zo stellig kunt zijn.En dat leidt er inderdaad toe dat veel gewone gelovigen zodra hun gemeente geconfronteerd wordt met een predikant die een beroep aanneemt, vertrekken. Dat is alleen met buitengewoon kundig kerkenraadsbeleid te voorkomen, en slechts een minderheid van de kerkbesturen functioneert heel goed. In extreme gevallen hebben zelfs genabuurde gemeenten nog last.
Van zowel de leiding als het kerkvolk? Ik zie het ook als een geestelijk gebrek, en derhalve van een oordeel wat de kerk verdeelt. Maar ik moet dat echt verder doordenken. De tijdgeest speelt hierin m.i. een belangrijke rol.Dat heeft niets met de verdeeldheid in de GG te maken, maar met onvolwassen conflictbeheersing.
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Gallio
Dat afzetten is nog een onderwerp apart. Maar dat is ook na 1980 nog voorgekomen, dus het is de vraag of dat iets zegt. De GG waren in die tijd in ieder geval een groeiend en aantrekkelijk kerkverband. Dat sommige predikanten jong overleden, zegt mijns inziens niet dat de kerk niet goed functioneerde. Misschien hoefden ze de teloorgang van het kerkverband niet mee te maken. Wie zal het zeggen.
Ik zet de GGiN niet weg. Van oorsprong is het een kerkverband dat uit ruzie is ontstaan, en tot in mijn jeugd was dat helaas goed te merken. Maar zolang de heilige Geest maar werkt, ontstaat er vanzelf een beter evenwicht.
Dat afzetten is nog een onderwerp apart. Maar dat is ook na 1980 nog voorgekomen, dus het is de vraag of dat iets zegt. De GG waren in die tijd in ieder geval een groeiend en aantrekkelijk kerkverband. Dat sommige predikanten jong overleden, zegt mijns inziens niet dat de kerk niet goed functioneerde. Misschien hoefden ze de teloorgang van het kerkverband niet mee te maken. Wie zal het zeggen.
Ik zet de GGiN niet weg. Van oorsprong is het een kerkverband dat uit ruzie is ontstaan, en tot in mijn jeugd was dat helaas goed te merken. Maar zolang de heilige Geest maar werkt, ontstaat er vanzelf een beter evenwicht.