Gereformeerde Gemeenten

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik denk dat je een discussie over Bach alleen kunt voeren, als je Bach 'snapt'. Ik was er eerder ook niet weg van i.t.t tot veel contacten van me. Nu ben ik meer gegrepen door de schoonheid/zuiverheid ervan en dan hoor je ook de geestelijke dimensie ervan. Ze zeggen wel eens: "Zingen is 2 x bidden". Dat geldt m.i. ook bij de muziek van Bach als je deze geestelijk beluisterd. Daarom is het m.i. gevaarlijk om een dominee op grond van deze muziek langs je geestelijke meetlat te leggen. Dan oordeel je lichtvaardig over zijn hart.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Ik denk dat je een discussie over Bach alleen kunt voeren, als je Bach 'snapt'. Ik was er eerder ook niet weg van i.t.t tot veel contacten van me. Nu ben ik meer gegrepen door de schoonheid/zuiverheid ervan en dan hoor je ook de geestelijke dimensie ervan. Ze zeggen wel eens: "Zingen is 2 x bidden". Dat geldt m.i. ook bij de muziek van Bach als je deze geestelijk beluisterd. Daarom is het m.i. gevaarlijk om een dominee op grond van deze muziek langs je geestelijke meetlat te leggen. Dan oordeel je lichtvaardig over zijn hart.
Daarnaast zijn er vaak bijzondere wiskundige structuren in zijn muziek te ontdekken. Het is heel interessant om dat te volgen. Podcasts als Bach van de Dag etc. zijn leerzaam om Bach beter te leren kennen. Overigens ook is ook de presentator hiervan een voorbeeld om in het openbaar op geschikte momenten iets over zijn geloof te vertellen. Net als de genoemde predikant van de GG zou kunnen doen. Zijn we toch weer on-topic.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Fantastisch dat dominee Baan dit doet. Ik snap ook heel goed dat hij dit doet, elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Hij is nu eenmaal hartstochtelijk fan van Bach, ik zelf overigens ook. Ik had deze discussie overigens al eerder verwacht, het heeft nog relatief lang geduurd :D
Dominee Baan ging ook altijd graag skiën, weet niet of hij dat nog doet. Dat deed ook weleens de wenkbrauwen fronsen bij bepaalde mensen. Die zelf dan weliswaar wel gingen wintersporten, maar het wel ver vonden gaan dat een dominee gaat skiën. Nooit iets van begrepen.

Ik hoop dat ds Baan de volgende keer het "Erbarme Dich" gaat behandelen, erg toepasselijk in deze tijd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Waarom zou een predikant niet mogen skien (en dus een weekje naar de Alpen gaan) en "normale" mensen wel?
Een predikant heeft net zo goed af en toe behoefte aan een vrije week en/of ontspanning. En of dat nu skien, zwemmen of fietsen is maakt niet uit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Nee, is alleen voor leden / members
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Vraagje uit interesse: waarom wil je hem graag beluisteren?
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door margrietha »

Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Nee, is alleen voor leden / members

Nee hoor, ik luisterde donderdag nog met de dienst mee en ik ben geen lid
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

margrietha schreef:
Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Nee, is alleen voor leden / members

Nee hoor, ik luisterde donderdag nog met de dienst mee en ik ben geen lid
Ja, dat was een heel bijzondere dienst!
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Via kerkomroep staat de dienst nog open.

VAN HARTE AANBEVOLEN!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Marion schreef:
Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Via kerkomroep staat de dienst nog open.

VAN HARTE AANBEVOLEN!
Waarom als ik vragen mag?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Wat zijn dit toch voor rare vragen? De één wil graag een bepaalde dominee horen, en moet daar vervolgens verantwoording over af leggen. Hoezo? Daarna beveelt een ander die preek aan, en opnieuw moet blijkbaar dan toegelicht worden waarom die aanbeveling geschiedt. Hoezo?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Wat zijn dit toch voor rare vragen? De één wil graag een bepaalde dominee horen, en moet daar vervolgens verantwoording over af leggen. Hoezo? Daarna beveelt een ander die preek aan, en opnieuw moet blijkbaar dan toegelicht worden waarom die aanbeveling geschiedt. Hoezo?
Ik denk dat ik het wel weet. En als jij een klein beetje nadenkt, ook. Ik weet alleen niet of ik dat hier moet gaan uitleggen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

FlyingEagle schreef:
Marion schreef:
Mara schreef:Is het mogelijk om live mee te luisteren met GG Kootwijkerbroek? Ik zou graag ds Beens willen beluisteren nl.
Via kerkomroep staat de dienst nog open.

VAN HARTE AANBEVOLEN!
Waarom als ik vragen mag?
Luister zelf is mijn advies... :super
Plaats reactie