Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Het feit al dat we het hier over hebben geeft al aan hoe doorgeslagen ons dominees cultuurtje is.
In de rest van de wereld hebben veel voorgangers door de weeks naast hun ambt gewoon een (partime) baan. En zijn ze niet zo 'bijzonder'
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
Bijzonder. Heb je er daarom echt bezwaar tegen?
Integendeel zelfs.
Ik heb overigens niets tegen psalmzangavonden, maar het is gewoon een feit dat het muzikale niveau niet heel hoog is. Daar is het breed geaccepteerd een meditatie te verzorgen, over de gehele flank.
Daarom zou men zeer zeker geen bezwaar dienen te hebben tegen ds Baan in deze, waar het niveau wel hoog is aangezien er wordt gestreefd naar een hoog muzikaal niveau als het goed is, niet ter ere van de muzikant overigens.
M'n opmerking was misschien een beetje kort door de bocht en niet uitgelegd, dus bij deze.
DDD
Berichten: 28706
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt. Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Dat komt misschien omdat die predikanten een hogere opleiding/betere smaak hebben en pijn in hun oren krijgen van deze muziek. Of het komt omdat leden van de gematigde GG eerder naar Nederland Zingt gaan dan naar een psalmzangavond, door sommigen ook wel psalmbrulavond genoemd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt (dan heb ik het over de vergelijking van de uitzendingen die ds. Baan verzorgt op YouTube en meditaties op Psalmzangavonden, even voor de helderheid. Zijn laatste post is onzin). Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Dat komt misschien omdat die predikanten een hogere opleiding/betere smaak hebben en pijn in hun oren krijgen van deze muziek. Of het komt omdat leden van de gematigde GG eerder naar Nederland Zingt gaan dan naar een psalmzangavond, door sommigen ook wel psalmbrulavond genoemd.
Wat betreft je eerste zin: daar geloof ik niets van. Je tweede zin: het eerste gedeelte zal ongetwijfeld waar zijn. Ik ken die mensen ook, zelfs tot aan ouderlingen uit gemiddelde GG-gemeenten toe. Het gedeelte na de komma is natuurlijk volslagen onzin. Maar goed, ds. Baan heeft zelf ook eens een meditatie gehouden op een traditionele Kerstzangavond in de Nieuwe Kerk in Middelburg en zelfs eens op een Hervormingsavond in de GG van Middelburg-Centrum. En ik herinner me ook nog een Psalmzangavond t.b.v. Israël, middenin een zomer in Aagtekerke, met ds. Baan achter het orgel en ds. Baaijens die de meditatie hield. Half Schoolzicht zong uit volle borst mee...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2018 »

Bezorgd schreef:Het feit al dat we het hier over hebben geeft al aan hoe doorgeslagen ons dominees cultuurtje is.
In de rest van de wereld hebben veel voorgangers door de weeks naast hun ambt gewoon een (partime) baan. En zijn ze niet zo 'bijzonder'
Nou, inderdaad.
Ik heb daarom met stijgende verbazing de laatste paar bladzijden van dit topic gelezen.
Hebben jullie nou echt niks beters te doen?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Wat weinigen weten is dat ds JW Kersten ook een begaafd organist was.

Jan Wisse is mijn naam.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jan-wiss ... -1.1200025
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:Wat weinigen weten is dat ds JW Kersten ook een begaafd organist was.

Jan Wisse is mijn naam.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jan-wiss ... -1.1200025
Dat weet ik, ja. Niemand wist dat beide namen zijn voornamen waren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Wat is er mis met het liefhebben van Bach? Laat die man gewoon een hobby hebben om te ontspannen, hij zal genoeg stress hebben. Predikant zijn lijkt me geen pretje.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Jeremiah schreef:Wat weinigen weten is dat ds JW Kersten ook een begaafd organist was.

Jan Wisse is mijn naam.

https://www.rd.nl/kerk-religie/jan-wiss ... -1.1200025
Vader G.H. voerde in 1938 nota bene een pleidooi voor het Hammond-orgel, waarvan de klank volgens hem niet onder deed voor een pijporgel. "Het is bedrieglijk echt".

[zie het boek Orgelcultuur in de Biblebelt, red. Fred van Lieburg, uitg. Labarum Academic, 2017, pp. 28-29]
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:Wat is er mis met het liefhebben van Bach? Laat die man gewoon een hobby hebben om te ontspannen, hij zal genoeg stress hebben. Predikant zijn lijkt me geen pretje.
Ik vind het laatste niet heel goed uitgedrukt.
Het is een zware taak maar ook het meest mooie om mensen uit te nodigen om Hem te gaan dienen en in Zijn voetsporen na te wandelen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Marion schreef:https://www.youtube.com/watch?v=JcH6-V4uWbI

Ben ik nou gek of is het toch wel een tikkeltje vreemd als een predikant de rol van muziekpresentator aanneemt.

Persoonlijk houd ik erg van deze muziek, dus dat is het punt niet. Maar het geeft mij op deze manier toch een apart gevoel.
(...)
Als je erg van deze muziek houd, dan weet je toch ook de enorm diepgaande en rijke Bijbelse boodschap die erin verwerkt is? Mag dat niet uitgedragen en toegelicht worden?
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt. Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Dat komt misschien omdat die predikanten een hogere opleiding/betere smaak hebben en pijn in hun oren krijgen van deze muziek. Of het komt omdat leden van de gematigde GG eerder naar Nederland Zingt gaan dan naar een psalmzangavond, door sommigen ook wel psalmbrulavond genoemd.
:D psalmbrulavond. Inderdaad met dat vreselijke bovenstem gegil.
Dat doen ze overigens vaak in de rechterhoek zeg maar.

Zo net had iemand het over minder netjes geformuleerde gebeden. Daar zijn sommige predikanten erg beroemd en zéér geëerd mee geworden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Bauke schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt. Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Dat komt misschien omdat die predikanten een hogere opleiding/betere smaak hebben en pijn in hun oren krijgen van deze muziek. Of het komt omdat leden van de gematigde GG eerder naar Nederland Zingt gaan dan naar een psalmzangavond, door sommigen ook wel psalmbrulavond genoemd.
:D psalmbrulavond. Inderdaad met dat vreselijke bovenstem gegil.
Dat doen ze overigens vaak in de rechterhoek zeg maar.

Zo net had iemand het over minder netjes geformuleerde gebeden. Daar zijn sommige predikanten erg beroemd en zéér geëerd mee geworden.
Ik vind André Nieuwkoop mooi spelen hoor.
Geen poeha.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bauke schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt. Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Dat komt misschien omdat die predikanten een hogere opleiding/betere smaak hebben en pijn in hun oren krijgen van deze muziek. Of het komt omdat leden van de gematigde GG eerder naar Nederland Zingt gaan dan naar een psalmzangavond, door sommigen ook wel psalmbrulavond genoemd.
:D psalmbrulavond. Inderdaad met dat vreselijke bovenstem gegil.
Dat doen ze overigens vaak in de rechterhoek zeg maar.

Zo net had iemand het over minder netjes geformuleerde gebeden. Daar zijn sommige predikanten erg beroemd en zéér geëerd mee geworden.
Je moet niet iets als feit verkondigen wat geen feit is. Want ik vind de YouTube-pagina van André Nieuwkoop zeer interessant en er staan prachtige nummers op. Ik beluister ze regelmatig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ieder zijn smaak. Ik ben niet muzikaal genoeg om het mooie te horen in de stukken van Bach. Laat mij naar een psalmzangavond gaan. Voor een ander is dat net andersom. Prima toch.
Plaats reactie