Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Overigens prefereer ik Bach zonder deze toelichting.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:Ik snap het probleem echt niet, maar misschien komt het doordat ik geen lid van de GG ben... Ds. Baan doet in zijn vrije tijd iets dat hij blijkbaar graag doet: vertellen over Bach.
Wat is nu precies het probleem? Het feit dat een dominee ook vrije tijd heeft, of Bach?

Het enige waarbij ik me even afvroeg wat de reden zou zijn is het feit dat het wordt uitgezonden via het kanaal van de kerkelijke gemeente.
Hebben dominees ook vrije tijd ?
Oh das nieuw voor mij.
Toch leerzaam, zo´n forum ;-)
Ja klopt echt wel :haha
Zullen dominees in hun vrije tijd nog wel eens lezen ofzo ?
De hele dag studeren en alles en dan nog gaan lezen.
Schilderen is ook denk ik wel goed voor dominees.
Wellicht schilderen over de thema die ze gaan behandelen in de preek.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind juist dat dit primair de taak is van een predikant: het evangelie vertellen. Dit lijkt me een heel wat nuttiger manier daarvan dan foldertjes schrijven en ronddelen. Het lijkt me een goede manier om muziekliefhebbers aan te spreken. Geen idee of dat gaat lukken. De eerste variant leek vooral op kerkmensen gericht. Ook prima natuurlijk.

En de opmerkingen van Marion kan ik al helemaal niet volgen. Er zullen vast leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn die geen Duits kunnen verstaan of niet van goede muziek houden, maar als die leden ook nog eens zo dom zijn om er bezwaar tegen te hebben als een ander wel Duits verstaat of van goede muziek houdt, dan verdienen ze eerder een beschamende dan een vertroostende zegen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik vind juist dat dit primair de taak is van een predikant: het evangelie vertellen. Dit lijkt me een heel wat nuttiger manier daarvan dan foldertjes schrijven en ronddelen. Het lijkt me een goede manier om muziekliefhebbers aan te spreken. Geen idee of dat gaat lukken. De eerste variant leek vooral op kerkmensen gericht. Ook prima natuurlijk.

En de opmerkingen van Marion kan ik al helemaal niet volgen. Er zullen vast leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn die geen Duits kunnen verstaan of niet van goede muziek houden, maar als die leden ook nog eens zo dom zijn om er bezwaar tegen te hebben als een ander wel Duits verstaat of van goede muziek houdt, dan verdienen ze eerder een beschamende dan een vertroostende zegen.
Als je in een browser de bwv met de nummer in typt dan kan je op de site van meneer Hengel de Ned tekst lezen en uitleg waarom ze zo zingen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Even een anekdote over Professor Wisse.

Hij had in zijn Bodegraafse tijd de gewoonte om zijn hobby uit te oefenen: vissen. In de rivier Meije. Dat deed hij ook in Driebergen, 's morgens vroeg. Dan zagen de mensen hem niet dacht hij en was hij van zure opmerkingen af in de trant van: Heeft die man niets beters te doen? Toch werd hij een keer betrapt. "Dominee", zei een vrouw, "u moet niet vissen, u moet mensen vangen!" "Ja vrouw, dat weet ik, maar deze bijten beter".

En er is er nog één van een dominee die erg van bloemen kweken hield. Toen de ouderlingen daarover kwamen praten omdat ze dachten dat hij daar teveel tijd aan besteedde vonden ze hem op zijn knieëen bidden in de bloemenkas. Weet niet meer welke dominee dit was.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
Bijzonder. Heb je er daarom echt bezwaar tegen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

ejvl schreef:
DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
Het gaat toch om het hart, het bevindelijke
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

crossmountain schreef: En er is er nog één van een dominee die erg van bloemen kweken hield. Toen de ouderlingen daarover kwamen praten omdat ze dachten dat hij daar teveel tijd aan besteedde vonden ze hem op zijn knieëen bidden in de bloemenkas. Weet niet meer welke dominee dit was.
Dit staat in het boek over ds P Honkoop sr. Hij was toen ds. in Rijssen, denk ik.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

eilander schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
Bijzonder. Heb je er daarom echt bezwaar tegen?
Je doet net of dat zo'n rare verklaring zou zijn.

Maar ik vind dat nog helemaal geen gekke verklaring. Ik denk inderdaad dat dat het gevoelsmatige bezwaar is van Marion. In de uiterste rechterflank is men wars van perfectie. Alles wat goed in elkaar zit, wordt gewantrouwd. Niet in het tijdelijke leven natuurlijk zozeer, maar in het geestelijke. Een soepel geformuleerd gebed is arrogant. Daarom voelen sommige dominees zich genoodzaakt om hun gebeden rommelig en ongestructureerd vorm te geven. Anders zit het een voet te hoog. Als de organist te mooi speelt, dan krijgt hij in bepaalde extreme kerken de opdracht om alleen Worp te spelen.

Die neiging zit heel diep en zou heel goed achter dit gevoel schuil kunnen gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
crossmountain schreef: En er is er nog één van een dominee die erg van bloemen kweken hield. Toen de ouderlingen daarover kwamen praten omdat ze dachten dat hij daar teveel tijd aan besteedde vonden ze hem op zijn knieëen bidden in de bloemenkas. Weet niet meer welke dominee dit was.
Dit staat in het boek over ds P Honkoop sr. Hij was toen ds. in Rijssen, denk ik.
Klopt. @DIA heeft pas nog een link gedeeld waarin dat wordt verhaald.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Hij zegt toch niet ‘het Walcherse deel van het kerkverband’?
Volgens mij is @Marion een zij.

En verder doel ik niet op een Walchers deel, al heeft hij in zijn Vlissingse tijd op alle Walcherse dorpen gepreekt en was hij een geaccepteerd consulent in Middelburg-Zuid. En hij houdt zelfs nog steeds gemeenteavonden in Haamstede.

Ik doel meer op de streek waar ds. Baan oorspronkelijk vandaan komt.

Verder: ds. Baan wordt vrij breed uitgenodigd in de GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef:Trouwens.

Er zijn ook dominees die een meditatie houden op een psalmzangavond. Is Marion daar ook op tegen? Ik zie eigenlijk weinig verschil.
Ik wel. Meestal is het muzikale niveau niet hoog in tegenstelling tot bij ds Baan.
Bijzonder. Heb je er daarom echt bezwaar tegen?
Je doet net of dat zo'n rare verklaring zou zijn.

Maar ik vind dat nog helemaal geen gekke verklaring. Ik denk inderdaad dat dat het gevoelsmatige bezwaar is van Marion. In de uiterste rechterflank is men wars van perfectie. Alles wat goed in elkaar zit, wordt gewantrouwd. Niet in het tijdelijke leven natuurlijk zozeer, maar in het geestelijke. Een soepel geformuleerd gebed is arrogant. Daarom voelen sommige dominees zich genoodzaakt om hun gebeden rommelig en ongestructureerd vorm te geven. Anders zit het een voet te hoog. Als de organist te mooi speelt, dan krijgt hij in bepaalde extreme kerken de opdracht om alleen Worp te spelen.

Die neiging zit heel diep en zou heel goed achter dit gevoel schuil kunnen gaan.
Je zegt hier nogal wat. Het was een vraag aan @ejvl overigens. Ik zou het inderdaad raar vinden als hij om die reden bezwaar zou hebben tegen het spreken op psalmzangavonden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik snap heel goed wat @DDD bedoelt (dan heb ik het over de vergelijking van de uitzendingen die ds. Baan verzorgt op YouTube en meditaties op Psalmzangavonden, even voor de helderheid. Zijn laatste post is onzin). Of het ook waar is, vraag ik me echter af. Het is namelijk wel vreemd dat op Psalmzangavonden zoals bijvoorbeeld die van André Nieuwkoop, vooral dominees ter (uiterst) rechterzijde een meditatie uitspreken, terwijl je nooit gematigdere predikanten (zoals @DDD dat altijd noemt) daar een meditatie zult zien doen. Waarom dat zo is, is mij volkomen onduidelijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 apr 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie