Gereformeerde Gemeenten

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

https://www.youtube.com/watch?v=JcH6-V4uWbI

Ben ik nou gek of is het toch wel een tikkeltje vreemd als een predikant de rol van muziekpresentator aanneemt.

Persoonlijk houd ik erg van deze muziek, dus dat is het punt niet. Maar het geeft mij op deze manier toch een apart gevoel.
En nu weet ik dat 'gevoel' in een discussie weinig hout snijd en men duidelijke argumenten wil horen. Daar heb ik er geen tien van.
Alleen vraag ik me in alle gemoede af of dit in het verlengde van zijn roeping ligt: Predik het Woord! Maar moet het dan op deze manier?
Ik vind het een lastige!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Als je het zelf al zo lastig vindt, dan lijkt het mij niet vreemd als andere mensen andere keuzes maken dan dat je zelf zou maken wellicht. Ofwel: gun iemand die vrijheid, die voor veel mensen ook nog veel betekent in deze tijd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:https://www.youtube.com/watch?v=JcH6-V4uWbI

Ben ik nou gek of is het toch wel een tikkeltje vreemd als een predikant de rol van muziekpresentator aanneemt.

Persoonlijk houd ik erg van deze muziek, dus dat is het punt niet. Maar het geeft mij op deze manier toch een apart gevoel.
En nu weet ik dat 'gevoel' in een discussie weinig hout snijd en men duidelijke argumenten wil horen. Daar heb ik er geen tien van.
Alleen vraag ik me in alle gemoede af of dit in het verlengde van zijn roeping ligt: Predik het Woord! Maar moet het dan op deze manier?
Ik vind het een lastige!

Heb je dan misschien één argument?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:https://www.youtube.com/watch?v=JcH6-V4uWbI

Ben ik nou gek of is het toch wel een tikkeltje vreemd als een predikant de rol van muziekpresentator aanneemt.

Persoonlijk houd ik erg van deze muziek, dus dat is het punt niet. Maar het geeft mij op deze manier toch een apart gevoel.
En nu weet ik dat 'gevoel' in een discussie weinig hout snijd en men duidelijke argumenten wil horen. Daar heb ik er geen tien van.
Alleen vraag ik me in alle gemoede af of dit in het verlengde van zijn roeping ligt: Predik het Woord! Maar moet het dan op deze manier?
Ik vind het een lastige!

Heb je dan misschien één argument?
Eigenlijk wat ik summier al aangaf. Moet iemand die een publieke functie heeft als prediker van Gods Woord, waar vanouds Kansel, Catechisatielokaal en katheder bij horen zich in de rol van muziekpresentator hullen. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik: nee!
En moet je dan troost uit cantates en aria's gaan destilleren of predik je gewoon onvervalst en zonder omwegen Gods eigen Woord.
Ik zou zeggen: schoenmaker houd je bij je leest. Dominee houd je bij je kansel.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Dominee Baan is gepromoveerd op de cantates van Bach. Het is dus niet zo vreemd dat hij deze kennis via Youtube verspreid. Anders deed hij dat regelmatig in bijvoorbeeld lezingen. Ik zie het probleem totaal niet eigenlijk. Een dominee mag toch ook een rondje fietsen of in z'n tuin wat doen?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

JvW geeft het antwoord aan. Helemaal eens.
Tegelijkertijd wordt er door de predikant troostrijke woorden gesproken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:Dominee Baan is gepromoveerd op de cantates van Bach. Het is dus niet zo vreemd dat hij deze kennis via Youtube verspreid. Anders deed hij dat regelmatig in bijvoorbeeld lezingen. Ik zie het probleem totaal niet eigenlijk. Een dominee mag toch ook een rondje fietsen of in z'n tuin wat doen?
Geheel eens. Ds. C.J. Meeuse schreef in het Kerkelijk Nieuws altijd over zijn fruitboompjes en ds. M.H. Schot houdt van het fotograferen van orchideeën.

We moeten goed onthouden dat dominees ook maar gewoon mensen zijn en dus voorbijgangers. Ik zie er geen enkel probleem in. Mijns inziens is dit een klassiek schoolvoorbeeld van de christelijke vrijheid en in deze casus koester ik die zeer, ook al heb ik geen enkele affiniteit met Bach.

Overigens twijfel ik er niet aan dat alle pastorale werkzaamheden van de gemeente Rotterdam-Zuidwijk gewoon doorgang vinden en hier op geen enkele manier onder lijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Ben ik nou gek of is het toch wel een tikkeltje vreemd als een predikant de rol van muziekpresentator aanneemt.

Persoonlijk houd ik erg van deze muziek, dus dat is het punt niet. Maar het geeft mij op deze manier toch een apart gevoel.
En nu weet ik dat 'gevoel' in een discussie weinig hout snijd en men duidelijke argumenten wil horen. Daar heb ik er geen tien van.
Alleen vraag ik me in alle gemoede af of dit in het verlengde van zijn roeping ligt: Predik het Woord! Maar moet het dan op deze manier?
Ik vind het een lastige!

Heb je dan misschien één argument?
Eigenlijk wat ik summier al aangaf. Moet iemand die een publieke functie heeft als prediker van Gods Woord, waar vanouds Kansel, Catechisatielokaal en katheder bij horen zich in de rol van muziekpresentator hullen. Als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik: nee!
En moet je dan troost uit cantates en aria's gaan destilleren of predik je gewoon onvervalst en zonder omwegen Gods eigen Woord.
Ik zou zeggen: schoenmaker houd je bij je leest. Dominee houd je bij je kansel.
Wie bepaalt er wat hoort? Veel predikanten in landen waar de gemeente geen zorg kan dragen voor een volledig inkomen van de predikant heeft de predikant een baan. Zo was ik eens bij een predikant in Wit Rusland, die een eethuisje runde. Naas het dagelijks brood bracht hij ook het hemelse brood, combineerde dat zelfs.

Nu is Ds. Baan niet financieel afhankelijk van een vlog over Bach, maar hij kan wel op een laagdrempelige manier iets van de bevindelijk doorleefde muziek en teksten meegeven. Dit laatste zou je toch aan moeten spreken, lijkt me. Trouwens, als je aan het rijtje kansel, catechisatielokaal en katheder ook de studeerkamer toevoegt, is het probleem al weer wat kleiner ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

JvW schreef:Dominee Baan is gepromoveerd op de cantates van Bach. Het is dus niet zo vreemd dat hij deze kennis via Youtube verspreid. Anders deed hij dat regelmatig in bijvoorbeeld lezingen. Ik zie het probleem totaal niet eigenlijk. Een dominee mag toch ook een rondje fietsen of in z'n tuin wat doen?
Voorzover ik weet is Baan nog niet gepromoveerd, maar hij is inderdaad al een aantal jaren met promotieonderzoek bezig.
~~Soli Deo Gloria~~
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

De bovenstaande reacties geven me stof tot nadenken. Er zitten afwegingen bij die ik wel kan plaatsen.
Al kan ik me wel voorstellen dat een deel van ons kerkverband hierdoor nog verder van hem vervreemd.
Niet dat hij het daarom zou moeten laten. Het gaat er uiteindelijk om of hij het voor zichzelf kan verantwoorden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Marion schreef:De bovenstaande reacties geven me stof tot nadenken. Er zitten afwegingen bij die ik wel kan plaatsen.
Al kan ik me wel voorstellen dat een deel van ons kerkverband hierdoor nog verder van hem vervreemd.
Niet dat hij het daarom zou moeten laten. Het gaat er uiteindelijk om of hij het voor zichzelf kan verantwoorden.
Het is jammer dat ik geen pb kan sturen, maar het dikgedrukte kan ik in ieder geval ontkrachten. Voor een voorbeeld ben ik via pb beschikbaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hij zegt toch niet ‘het Walcherse deel van het kerkverband’?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Ik snap het probleem echt niet, maar misschien komt het doordat ik geen lid van de GG ben... Ds. Baan doet in zijn vrije tijd iets dat hij blijkbaar graag doet: vertellen over Bach.
Wat is nu precies het probleem? Het feit dat een dominee ook vrije tijd heeft, of Bach?

Het enige waarbij ik me even afvroeg wat de reden zou zijn is het feit dat het wordt uitgezonden via het kanaal van de kerkelijke gemeente.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:Ik snap het probleem echt niet, maar misschien komt het doordat ik geen lid van de GG ben... Ds. Baan doet in zijn vrije tijd iets dat hij blijkbaar graag doet: vertellen over Bach.
Wat is nu precies het probleem? Het feit dat een dominee ook vrije tijd heeft, of Bach?

Het enige waarbij ik me even afvroeg wat de reden zou zijn is het feit dat het wordt uitgezonden via het kanaal van de kerkelijke gemeente.
Hebben dominees ook vrije tijd ?
Oh das nieuw voor mij.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:Ik snap het probleem echt niet, maar misschien komt het doordat ik geen lid van de GG ben... Ds. Baan doet in zijn vrije tijd iets dat hij blijkbaar graag doet: vertellen over Bach.
Wat is nu precies het probleem? Het feit dat een dominee ook vrije tijd heeft, of Bach?

Het enige waarbij ik me even afvroeg wat de reden zou zijn is het feit dat het wordt uitgezonden via het kanaal van de kerkelijke gemeente.
Hebben dominees ook vrije tijd ?
Oh das nieuw voor mij.
Toch leerzaam, zo´n forum ;-)
Plaats reactie