Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420

Luid en duidelijk mijns inziens. Toch mensen?
Zeker.
Maar begrijp ik dat nu goed, dat er in Ridderkerk en Urk tot nu toe nog wel diensten gehouden werden met 30 mensen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Klopt.
Toch snap ik dat niet.
Dat zorgt echt voor een verkeerde beeldvorming in een overwegend seculier landschap.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Klopt.
Toch snap ik dat niet.
Dat zorgt echt voor een verkeerde beeldvorming in een overwegend seculier landschap.
Klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420

Luid en duidelijk mijns inziens. Toch mensen?
Van harte mee eens.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Herman schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:
Amstelodamense schreef:Nu kun je zeggen: mijn zondagse kerkgang kun je scharen onder het noodzakelijk de deur uit moeten. Dat is niet waar, gezien alle middelen die ons nu ter beschikking staan.
Dat is wel waar, omdat de gemeente van God daar gevormd wordt waar zij samenkomt. Dus dat is dringend noodzakelijk.
Net zoals een dominee gewoon aan een sterfbed moet kunnen verschijnen in deze tijden. Dat is ook dringend noodzakelijk, maar doorgaans verboden.
Als je dit zo vindt, moet je dan niet de overheid ongehoorzaam zijn en gewoon samenkomen?
Want als je een gemeente van 1.000 personen hebt, kun je natuurlijk moeilijk stellen dat je met 30 mensen als gemeente samenkomt.
Yep. Op die lijn zit ik al 1,5 maand met de kanttekening dat je a. de plaatselijke omstandigheden in aanmerking moet nemen en b. dat je mensen die kwetsbaar zijn en mensen die een risico vormen voor anderen adviseert thuis te blijven.

Dus bij meerdere besmettingen in je eigen kerkelijke gemeente, zou ik niet meer oproepen massaal samenkomen. Maar ik wil ook gezonde mensen niet hinderen wel te komen. En dat bedoel ik op hetzelfde niveau als premier Rutte, die ook niemand wil verbieden 'even een frisse neus te halen'.
Uiteraard dien ik je standpunt te respecteren. Begrijpen doe ik het echter niet. Je weet namelijk totaal niet of er meerdere besmettingen bij gemeenten zijn, niet iedereen die besmet is, weet dit. Ik begrijp oprecht niet dat je nog denkt met 1.000 mensen te kunnen samenkomen en ben heel blij dat onze verstandige overheid dit verbiedt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Klopt.
Toch snap ik dat niet.
Dat zorgt echt voor een verkeerde beeldvorming in een overwegend seculier landschap.
Exact, daarnaast worden er toch risico's gelopen (hoe klein die wellicht ook lijken).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Klopt.

Overigens meldt de website van de GG Ridderkerk wat anders dan in het artikel op AD. Dat schreef ik eerder ook al. Maar ik wil het nogmaals onder de aandacht brengen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Gisteren stond daar echt nog een heel intekenprocedure vermeld.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Klopt.

Overigens meldt de website van de GG Ridderkerk wat anders dan in het artikel op AD. Dat schreef ik eerder ook al. Maar ik wil het nogmaals onder de aandacht brengen.
Gelukkig, verstand komt met de dagen :D
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Klopt.

Overigens meldt de website van de GG Ridderkerk wat anders dan in het artikel op AD. Dat schreef ik eerder ook al. Maar ik wil het nogmaals onder de aandacht brengen.
Gelukkig, verstand komt met de dagen :D
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/sgp-leid ... -1.1648420

Luid en duidelijk mijns inziens. Toch mensen?
Ambtenaar schreef gisteren toch ook al iets dergelijks, hij kreeg alleen weinig bijval!
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: In een kerk met 1500 zitplaatsen lijkt het me trouwens ook geen enkel probleem.
Het is geen probleem om dan voldoende afstand te houden. De vraag is echter wat voor maatschappelijk signaal daar van uitgaat.

Het zou mij niet verbazen als kerkdiensten een rol hebben gespeeld in het relatief aantal hoge besmettingen in de Biblebelt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

De laatste zin van de post van @Ambtenaar is onjuist. Maar dat even terzijde. Die discussie hoort in het andere draadje thuis, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dit soort praktijken werpt weer een geheel eigen licht op de recente kerkgeschiedenis.

Het sterkt mij in mijn standpunt dat kerkelijke conflicten meestal over personen en disfunctioneel gedrag in kerkenraden gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dit soort praktijken werpt weer een geheel eigen licht op de recente kerkgeschiedenis.

Het sterkt mij in mijn standpunt dat kerkelijke conflicten meestal over personen en disfunctioneel gedrag in kerkenraden gaan.
Helemaal eens! Uit het hart gegrepen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie