Gereformeerde Gemeenten

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Bij jullie in de GG wordt dat toch soort van getoetst toch ?
Ik meende dat dit in de HHK niet voorkwam.
Daar kan iedereen predikant worden die de examens haalt...
Misschien nog eens verdiepen in de procedure... :-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Bij één ding wil ik nog wel de vinger leggen. @Jantje haalt een uitspraak van ds. A. Hoogerland aan, dat hij liever op de puinhopen van de kerk zou zitten wenen dan die te verlaten.
En er zijn meer van dat soort uitspraken aangehaald hier.

Dan denk ik: zou dát waar zijn? Is het echt zó erg?
De praktische vertaling is dan dus als volgt: de GG hier ter plaatse loopt niet leeg, dus het is gelukkig theoretisch... Maar stel dat er zo weinig mensen overblijven in onze regio dat je niet met goed fatsoen naar een GG kunt gaan, zou je dan écht op de puinhopen gaan zitten huilen en niet naar ds. Lohuis of ds. Den Ouden gaan?
Daar gaat het dus over hé, als je dit soort uitspraken doet.
Volgens mij bedoelde wijlen ds. A. Hoogerland met die puinhopen de kerkelijke schuld en de gebreken die ook in de Gereformeerde Gemeenten vele zijn, en waarom sommige mensen het kerkverband verlaten, omdat ze menen dat het ergens anders beterder is. Dat heeft niet direct met een afstand te maken of met een streek waar het kerkverband weinig tot niet vertegenwoordigd is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Bij één ding wil ik nog wel de vinger leggen. @Jantje haalt een uitspraak van ds. A. Hoogerland aan, dat hij liever op de puinhopen van de kerk zou zitten wenen dan die te verlaten.
En er zijn meer van dat soort uitspraken aangehaald hier.

Dan denk ik: zou dát waar zijn? Is het echt zó erg?
De praktische vertaling is dan dus als volgt: de GG hier ter plaatse loopt niet leeg, dus het is gelukkig theoretisch... Maar stel dat er zo weinig mensen overblijven in onze regio dat je niet met goed fatsoen naar een GG kunt gaan, zou je dan écht op de puinhopen gaan zitten huilen en niet naar ds. Lohuis of ds. Den Ouden gaan?
Daar gaat het dus over hé, als je dit soort uitspraken doet.
Volgens mij bedoelde wijlen ds. A. Hoogerland met die puinhopen de kerkelijke schuld en de gebreken die ook in de Gereformeerde Gemeenten vele zijn, en waarom sommige mensen het kerkverband verlaten, omdat ze menen dat het ergens anders beterder is. Dat heeft niet direct met een afstand te maken of met een streek waar het kerkverband weinig tot niet vertegenwoordigd is.
Dat zal vast wel. Mijn punt begrijp je niet, maar ik neem het je niet kwalijk.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Ik ga daar natuurlijk geen uitspraak over doen. Mijn antwoord zou zijn: ik weet het niet. En ik hoef dat niet te weten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Er is veel geschreven en ik zag mijn naam ook terug komen.
Ik denk dat veel discussie en onbegrip ook voortkomt omdat (ex) GG'ers zich zo verbonden voelen met het kerkverband, en daarom reageren op allerlei rarigheden.
De verbondenheid met het kerkverband is in andere verbanden echt een stuk minder. Daar gaat het veel meer om de plaatselijke gemeente.

Ik denk dat kritiek van ex GG ers juist ook vanuit de liefde gegeven wordt, ook al begrijpt niet iedereen dat. En zoals Tiberius al zei, vaak zien ze het heel scherp.
Als ik lees dat Jantje verwijst naar een opmerking van ds Moens in de SB, dan gaan er bij mij allemaal gedachten spelen, dat ik denk, man ga het evangelie preken, dan komt het met die wereldgelijkvormigheid ook wel goed.

En verder , ach, we kunnen kibbelen en discussiëren. En lekker aan de zijlijn blijven staan. Het gaat maar om een ding, wie is Jezus nu voor ons persoonlijk.
Vanavond het levensverhaal gehoord van een ex crimineel die tot bekering is gekomen en nu spreekt voor Gevangenenzorg en predikant is in Victory Outreach. Theologisch was er veel op af te dingen. Maar het verhaal was zo puur en echt, en vol van Christus. Dat ik het soms allemaal niet meer weet.
Veel verwarring. Is Gods Kerk echt zo breed?
Ik ga steeds vaker denken van wel. En als dat zo is, wat doen we dan in rechts reformatorische kring, Gods werk, veel en veel te kort.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik heb geen lust om de hele reactie te fileren: Daarom enkele korte reacties:
Bezorgd schreef:Ik denk dat veel discussie en onbegrip ook voortkomt omdat (ex) GG'ers zich zo verbonden voelen met het kerkverband, en daarom reageren op allerlei rarigheden.
Ik struikel hier gelijk al weer over. Want wat bedoel je met allerlei rarigheden? Is dat geen mening en visie vanuit het eigen kerkelijke kader waarin jij denkt en uit vandaan komt?
Bezorgd schreef:Ik denk dat kritiek van ex GG ers juist ook vanuit de liefde gegeven wordt, ook al begrijpt niet iedereen dat. En zoals Tiberius al zei, vaak zien ze het heel scherp.
Als ik lees dat Jantje verwijst naar een opmerking van ds Moens in de SB, dan gaan er bij mij allemaal gedachten spelen, dat ik denk, man ga het evangelie preken, dan komt het met die wereldgelijkvormigheid ook wel goed.
Elke zondag preekt hij het Evangelie, voor zover ik weet, tegenwoordig is dat in Middelharnis. Maar dat neemt de wereldgelijkvormigheid niet weg. En die wereldgelijkvormigheid is niet alleen daar te vinden maar in heel de Gereformeerde Gemeenten en in heel de gereformeerde gezindte. En de oproep van het curatorium is mede ondertekend door ds. Van Eckeveld. Dat vergat ik er nog bij te vermelden.
Bezorgd schreef: Is Gods Kerk echt zo breed?
Ik ga steeds vaker denken van wel. En als dat zo is, wat doen we dan in rechts reformatorische kring, Gods werk, veel en veel te kort.
We doen Gods werk niet te kort, we doen onzelf te kort als we steeds wijzen op de splinter in andermans ogen en de balk in ons eigen oog niet willen zien. Lees Matthéüs 7 maar eens. Daarmee beëindig ik voor vandaag deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Misschien herkent Jantje de problematiek niet zo omdat hij in een andere GG milieu verkeert (...).
Of ik nu in behoor tot de GG in mijn woonplaats (blijkbaar een GG-milieu waar sommigen jaloers op zijn), of tot een GG op bijvoorbeeld de Veluwe, dat maakt voor mijn standplaatsbepaling in deze discussie niets uit. Ik zou in beide milieus mij prima kunnen redden. En het ware te wensen als ik niet de enige daarin zou zijn.
Je hebt jezelf hoog staan?
Neen.
Ik citeer:
In dit leven is een pad,
slechts door weinigen betreden.
Maar wie ooit die weg betrad
wordt geleid naar 't hemels Eden.
't Is een weg van droef geween
maar van zoete vreugde tevens,
vaak door donk're neev'len heen
is de nauwe weg des levens.
Heer', dat mij de laagste plaats
op die heilweg zij gegeven.
Niemand heeft ooit zoveel kwaads
tegen zoveel goeds bedreven.
(Ds. P. Huet)

En verder citeer ik ook Psalm 119: 32a (berijmd):
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
en leven naar Uw Goddelijk bevel.
Citeren is niet zo moeilijk Jan.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Stof schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.
Zou het kunnen komen doordat sommige leden ervan letterlijk niets willen horen dat neigt naar kritiek?
Retorisch bedoeld overigens.
Het antwoord op deze vraag is deels ja, maar het is wel een kip-ei-verhaal.

Áls ik soms al even een kijkje neem in een topic als 'Ontwikkelingen Gereformeerde Bond' of 'synode CGK' (liever niet, het voelt als neuzen in de was, schoon en vies, van anderen; ik heb er niets mee te maken want genoeg aan mezelf) dan denk ik: stel dat alle gergemmers op dit forum er daar eens net zo fel en vennijnig in zouden vliegen als niet-gergemmers en met name ex-gergemmers zich dat durven onderwinden bij de Geref. Gemeenten... :bobo, een deel van de betrokkenen zou mijns inziens dan ook op slot slaan. Je mag dat gewoon niet doen, vind ik. De kerk wordt weleens je moeder genoemd, welnu: praat een beetje tactvol over elkaars moeders.

Het is deels waar, de kritiek, maar vaak ook gewoon brutaal, karikaturaal en je wordt er murw van. Ja, dan reageer ik soms idd defensief.

Er is hier gewoon een deel gefrustreerde mensen actief die iets heeft meegemaakt met of in de Ger.Gem. waar ze merkbaar hun frustratie maar niet genoeg over kwijt kunnen. Subtiel of ook van de daken schreeuwend. Misschien niet aangenomen bij het curatorium, wellicht zijn er ontdekkende vragen gesteld bij hun leer icm leven, ik weet het niet. Maar in ieder geval mensen die op hun godsdienstige tenen getrapt zijn. Let op: dit zeg ik over een deel van de critici.
Je laatste alinea onderstreept precies mijn punt. Iets meer ontspanning in reacties op vragen en kritiekpunten zou voor iedereen goed zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Je laatste alinea onderstreept precies mijn punt. Iets meer ontspanning in reacties op vragen en kritiekpunten zou voor iedereen goed zijn.
Er zijn mensen die van binnen al afscheid hebben genomen van de oude leer, en zich ook niet meer laten gezeggen. Ik meen dat die genoegzaam bekend is. Waarschijnlijk zullen er hier wel meer zijn die weten dat dit helaas de praktijk is. Laten we dit gewoon nuchter constateren en hardop mogen zeggen. Hoewel, nuchter... dit kan niet anders dan met veel verdriet, emotie en niet gevoelloos.
Mensen raken steeds losser van de kerk. Een voorbeeld: Hier zijn mensen die het goed genoeg vinden als men 1 maal per zondag naar de kerk is geweest. Weekdiensten worden al helemaal niet meer bezocht. Kunnen we dan nog van serieuze kerkmensen spreken? En het meest verontrustende mag wel zijn dat zich dit niet lijkt te beperken tot onze gemeente. Ook in de bv PKN is de kerkgang duidelijk nog verder afgenomen. Dit is verifieerbaar, dit is helaas de realiteit.
Soms lijkt het dat mensen zich meer bezorgd maken over het coronavirus dan over slordigheid in de kerkgang. Laten we maar zeggen waar het op staat, en dan kunnen we niet optimistisch zijn. Ook de reacties die hier wellicht op kunnen verwachten kunnen tekenend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Er wordt hier veel gesproken over een categorie mensen waar ik het in elk niet over had. Dat is de categorie mensen die inderdaad innerlijk afscheid genomen hebben van de schriftuurlijk-bevindelijke leer, op zoek zijn naar een kerk waar een wereldgelijkvormige levensstijl niet bekritiseerd wordt, enzovoorts.

Daar had ik het niet over, want daarover zijn we het wel eens. En ik begrijp dat het verleidelijk is om over die categorie te praten. Maar het is m.i. te makkelijk.

Daarom een vraag op de man of voor @Jantje, DIA, en anderen: geloven jullie dat de categorie mensen waar ik het over had (https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p897104), bestaat binnen de GG?
Zo nee, dan begrijp ik dat jullie daarop niet ingaan in je bijdragen en begrijp ik ook de wat fellere reactie van sommigen.
Zo ja, dan zou ik willen vragen om daar nu eens aandacht aan te besteden.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Je laatste alinea onderstreept precies mijn punt. Iets meer ontspanning in reacties op vragen en kritiekpunten zou voor iedereen goed zijn.
Er zijn mensen die van binnen al afscheid hebben genomen van de oude leer, en zich ook niet meer laten gezeggen. Ik meen dat die genoegzaam bekend is. Waarschijnlijk zullen er hier wel meer zijn die weten dat dit helaas de praktijk is. Laten we dit gewoon nuchter constateren en hardop mogen zeggen. Hoewel, nuchter... dit kan niet anders dan met veel verdriet, emotie en niet gevoelloos.
Mensen raken steeds losser van de kerk. Een voorbeeld: Hier zijn mensen die het goed genoeg vinden als men 1 maal per zondag naar de kerk is geweest. Weekdiensten worden al helemaal niet meer bezocht. Kunnen we dan nog van serieuze kerkmensen spreken? En het meest verontrustende mag wel zijn dat zich dit niet lijkt te beperken tot onze gemeente. Ook in de bv PKN is de kerkgang duidelijk nog verder afgenomen. Dit is verifieerbaar, dit is helaas de realiteit.
Soms lijkt het dat mensen zich meer bezorgd maken over het coronavirus dan over slordigheid in de kerkgang. Laten we maar zeggen waar het op staat, en dan kunnen we niet optimistisch zijn. Ook de reacties die hier wellicht op kunnen verwachten kunnen tekenend zijn.
Dit onderstreept wederom het punt. Vooral spreken over anderen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

eilander schreef:Er wordt hier veel gesproken over een categorie mensen waar ik het in elk niet over had. Dat is de categorie mensen die inderdaad innerlijk afscheid genomen hebben van de schriftuurlijk-bevindelijke leer, op zoek zijn naar een kerk waar een wereldgelijkvormige levensstijl niet bekritiseerd wordt, enzovoorts.

Daar had ik het niet over, want daarover zijn we het wel eens. En ik begrijp dat het verleidelijk is om over die categorie te praten. Maar het is m.i. te makkelijk.

Daarom een vraag op de man of voor @Jantje, DIA, en anderen: geloven jullie dat de categorie mensen waar ik het over had (https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p897104), bestaat binnen de GG?
Zo nee, dan begrijp ik dat jullie daarop niet ingaan in je bijdragen en begrijp ik ook de wat fellere reactie van sommigen.
Zo ja, dan zou ik willen vragen om daar nu eens aandacht aan te besteden.
En of ie bestaat! Zie het heel veel om mij heen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:We doen Gods werk niet te kort, we doen onzelf te kort als we steeds wijzen op de splinter in andermans ogen en de balk in ons eigen oog niet willen zien. Lees Matthéüs 7 maar eens. Daarmee beëindig ik voor vandaag deze discussie.
Laat men binnen de GG daar dan eens mee beginnen.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

BJD schreef: En of ie bestaat! Zie het heel veel om mij heen.
Ik vind het een gevoelig onderwerp. Ook ik geloof dat die groep er is. Maar ik wil niet het antwoord geven wat ik veel hoor: na veel trammelant vertrekken en dan lelijk gaan doen. Dat maakt het voor mij zo lastig discussiëren. Zeker hier. Omdat hier een paar mensen figureren die dat anoniem op dit forum veelvuldig proberen. Ik heb daar last van.

Anderzijds: BJD, ik heb jou niet op het oog in bovenstaande regels omdat ik jou minder ken. Ik heb wel moeite met jouw reageren hier en elders. Korte zinnetjes, nauwelijks inhoudelijk en bij een goede vraag richting jou lijk je af te haken. Zie de topic over de Passion. Begrijp je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Ik vind dat je deze vraag niet mag stellen. Of in ieder geval niet mag beantwoorden.
Omdat dat tussen de predikant (in élk kerkverband) en God ligt, daar hebben wij niet over te oordelen, dan vanuit het oordeel der liefde.
Daarom ben ik ook blij dat er niet inhoudelijk op geantwoord is.
Plaats reactie