Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:
Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:Dat de Heere de dwaasheid der prediking van zondige mensen gebruiken wil.
In combinatie met jouw antwoord op Valcke, heb ik sterk de indruk dat Gods eeuwige raad bij jou de enige grond is en een mens niet méér is dan een willoos dier.
Dan heb je de verkeerde indruk en zeker mijn antwoorden verkeerd gecombineerd. Het is mij een raadsel hoe je hier bijkomt, zeker gezien de setting waarin ik mijn antwoord gaf.
Het is een logische gevolgtrekking. Valcke reageert er niet voor niets erg helder op. In jouw redenering maakt het allemaal niet uit waar je zit, want A) een mens moet eerst ontdekt aan z'n eigen valse gronden, B) God werkt door de dwaasheid van de prediking heen en C) door Gods werk zal een mens Jezus gaan zoeken. Allemaal waar overigens. Maar dan maakt het geen fluit uit waar je zit. Want, eerbiedig bedoeld, als God werkt doet Hij het toch wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

helma schreef:Misschien herkent Jantje de problematiek niet zo omdat hij in een andere GG milieu verkeert (...).
Of ik nu in behoor tot de GG in mijn woonplaats (blijkbaar een GG-milieu waar sommigen jaloers op zijn), of tot een GG op bijvoorbeeld de Veluwe, dat maakt voor mijn standplaatsbepaling in deze discussie niets uit. Ik zou in beide milieus mij prima kunnen redden. En het ware te wensen als ik niet de enige daarin zou zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:
Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:Dat de Heere de dwaasheid der prediking van zondige mensen gebruiken wil.
In combinatie met jouw antwoord op Valcke, heb ik sterk de indruk dat Gods eeuwige raad bij jou de enige grond is en een mens niet méér is dan een willoos dier.
Dan heb je de verkeerde indruk en zeker mijn antwoorden verkeerd gecombineerd. Het is mij een raadsel hoe je hier bijkomt, zeker gezien de setting waarin ik mijn antwoord gaf.
Het is een logische gevolgtrekking. Valcke reageert er niet voor niets erg helder op. In jouw redenering maakt het allemaal niet uit waar je zit, want A) een mens moet eerst ontdekt aan z'n eigen valse gronden, B) God werkt door de dwaasheid van de prediking heen en C) door Gods werk zal een mens Jezus gaan zoeken. Allemaal waar overigens. Maar dan maakt het geen fluit uit waar je zit. Want, eerbiedig bedoeld, als God werkt doet Hij het toch wel.
Je trekt de verkeerde conclusie. We zitten hier in een gergemtopic en het ging over 'noodvragen' van jongeren in de Gereformeerde Gemeenten. In die setting moet je mijn antwoorden lezen.

En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:Je trekt de verkeerde conclusie. We zitten hier in een gergemtopic en het ging over 'noodvragen' van jongeren in de Gereformeerde Gemeenten. In die setting moet je mijn antwoorden lezen.
Dat komt niet overeen met je post van 15.35 uur (vandaag). Je trok het wel degelijk vele malen breder dan de GG of jongeren van de GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:Je trekt de verkeerde conclusie. We zitten hier in een gergemtopic en het ging over 'noodvragen' van jongeren in de Gereformeerde Gemeenten. In die setting moet je mijn antwoorden lezen.
Dat komt niet overeen met je post van 15.35 uur (vandaag). Je trok het wel degelijk vele malen breder dan de GG of jongeren van de GG.
Met alle respect, dit slaat nergens op. Ik heb uitgelegd in welke setting als ik mijn antwoord gaf. Gewoon volhouden dus. Wel, speciaal voor jouw zal ik de bedoelde post aanpassen en erbij zetten dat ik alles wat ik hierin zeg, dat niet breder gezien moet worden als Gergem en aanverwante kerkgenootschappen. :hum
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:(...)
Je hoeft niets voor mij te doen.

Alleen ik vind het best erg als je de post van Valcke niet direct beantwoord, maar er een afwijkend antwoord op geeft. Als je in dat kader jouw andere berichten lees, dan bagatelliseer je bepaalde noden (die jij van andere orde vindt).

Ik doel op de volgende vraag van Valcke:
"Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?"
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
helma schreef:Misschien herkent Jantje de problematiek niet zo omdat hij in een andere GG milieu verkeert (...).
Of ik nu in behoor tot de GG in mijn woonplaats (blijkbaar een GG-milieu waar sommigen jaloers op zijn), of tot een GG op bijvoorbeeld de Veluwe, dat maakt voor mijn standplaatsbepaling in deze discussie niets uit. Ik zou in beide milieus mij prima kunnen redden. En het ware te wensen als ik niet de enige daarin zou zijn.
Je hebt jezelf hoog staan?
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.
Zou het kunnen komen doordat sommige leden ervan letterlijk niets willen horen dat neigt naar kritiek?
Retorisch bedoeld overigens.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:(...)
Je hoeft niets voor mij te doen.

Alleen ik vind het best erg als je de post van Valcke niet direct beantwoord, maar er een afwijkend antwoord op geeft. Als je in dat kader jouw andere berichten lees, dan bagatelliseer je bepaalde noden (die jij van andere orde vindt).

Ik doel op de volgende vraag van Valcke:
"Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?"

Je hebt het nu over iets heel anders als hoe breed
mijn post gelezen moest worden. Daarbij heb ik van Valcke niet vernomen dat mijn antwoord afwijkend was. Integendeel, hij stemde daar mee in. En dat ik er verder niet dieper op doorga, is uit respect juist voor Valcke, omdat anders onvermijdelijke de vragen komen wat wel of niet een valse leraar is. En ik weet dat hij er anders over denkt. En als we beseffen dat we in het Gergem topic zitten, voel je dingen aankomen. Daar moet je niet aan willen beginnen. :lock
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Misschien herkent Jantje de problematiek niet zo omdat hij in een andere GG milieu verkeert (...).
Of ik nu in behoor tot de GG in mijn woonplaats (blijkbaar een GG-milieu waar sommigen jaloers op zijn), of tot een GG op bijvoorbeeld de Veluwe, dat maakt voor mijn standplaatsbepaling in deze discussie niets uit. Ik zou in beide milieus mij prima kunnen redden. En het ware te wensen als ik niet de enige daarin zou zijn.
Je hebt jezelf hoog staan?
Neen.
Ik citeer:
In dit leven is een pad,
slechts door weinigen betreden.
Maar wie ooit die weg betrad
wordt geleid naar 't hemels Eden.
't Is een weg van droef geween
maar van zoete vreugde tevens,
vaak door donk're neev'len heen
is de nauwe weg des levens.
Heer', dat mij de laagste plaats
op die heilweg zij gegeven.
Niemand heeft ooit zoveel kwaads
tegen zoveel goeds bedreven.
(Ds. P. Huet)

En verder citeer ik ook Psalm 119: 32a (berijmd):
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
en leven naar Uw Goddelijk bevel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.
Eilander had het over de spiegel. Zelf in de spiegel kijken kan heel heilzaam zijn. Dan maak je zulke opmerkingen wellicht minder. Maar ik lees in een volgende posting dat je wenst dat er meer zouden zijn zoals jij. Waar heb ik dat meer gehoord....
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:Je hebt het nu over iets heel anders als hoe breed
mijn post gelezen moest worden. Daarbij heb ik van Valcke niet vernomen dat mijn antwoord afwijkend was. Integendeel, hij stemde daar mee in. En dat ik er verder niet dieper op doorga, is uit respect juist voor Valcke, omdat anders onvermijdelijke de vragen komen wat wel of niet een valse leraar is. En ik weet dat hij er anders over denkt. En als we beseffen dat we in het Gergem topic zitten, voel je dingen aankomen. Daar moet je niet aan willen beginnen. :lock
Prima. Ik zal wel met een geheel andere bril jouw berichten lezen, dat ligt aan mij en niet aan jou. Je geeft duidelijk aan dat ik niet de juiste conclusie(s) trek, dan ga ik er van uit dat ik verkeerd zit. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Waar heb ik dat meer gehoord....
Geen idee. Vertel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).

Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.
Zou het kunnen komen doordat sommige leden ervan letterlijk niets willen horen dat neigt naar kritiek?
Retorisch bedoeld overigens.
Het antwoord op deze vraag is deels ja, maar het is wel een kip-ei-verhaal.

Áls ik soms al even een kijkje neem in een topic als 'Ontwikkelingen Gereformeerde Bond' of 'synode CGK' (liever niet, het voelt als neuzen in de was, schoon en vies, van anderen; ik heb er niets mee te maken want genoeg aan mezelf) dan denk ik: stel dat alle gergemmers op dit forum er daar eens net zo fel en vennijnig in zouden vliegen als niet-gergemmers en met name ex-gergemmers zich dat durven onderwinden bij de Geref. Gemeenten... :bobo, een deel van de betrokkenen zou mijns inziens dan ook op slot slaan. Je mag dat gewoon niet doen, vind ik. De kerk wordt weleens je moeder genoemd, welnu: praat een beetje tactvol over elkaars moeders.

Het is deels waar, de kritiek, maar vaak ook gewoon brutaal, karikaturaal en je wordt er murw van. Ja, dan reageer ik soms idd defensief.

Er is hier gewoon een deel gefrustreerde mensen actief die iets heeft meegemaakt met of in de Ger.Gem. waar ze merkbaar hun frustratie maar niet genoeg over kwijt kunnen. Subtiel of ook van de daken schreeuwend. Misschien niet aangenomen bij het curatorium, wellicht zijn er ontdekkende vragen gesteld bij hun leer icm leven, ik weet het niet. Maar in ieder geval mensen die op hun godsdienstige tenen getrapt zijn. Let op: dit zeg ik over een deel van de critici.
Laatst gewijzigd door Stof op 06 mar 2020, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie