Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Maar in de GG zijn geen valse leraren, toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

daar heb ik te weinig ervaring mee om te zeggen ja of nee.
Wat ik wel zie, is dat een dominee, als die volgens een vastomlijnde dogmatiek z'n preken houdt, in de weg kan staan om rechtstreeks naar Christus te gaan, door de mens en z'n bevinding in de prediking in het middelpunt te stellen, of standard wegen, voorwaarden, etc dusdanig te bepreken, dat de gemeente weer in z'n doodslaap sust.

Je haalde ds Harinck aan, ik ook:
Wat dat betreft, mankeert er volgens ds. Harinck nogal wat aan de prediking in de kerken waarin wél over de hel gesproken wordt. „Ik begrijp niet hoe een geroepen dienaar het alleen kan doen met de boodschap: „Je moet er maar veel om bidden.” Terwijl God Zelf roept met grote drang: „Bekeert u, bekeert u van uw boze werken, want waarom zoudt gij sterven?” De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”

Volgens de predikant wordt veel mensen rust gegund in hun onbekeerd-zijn. „Ze worden dood gepreekt door een eenzijdige nadruk op de onmacht om je te bekeren en te geloven, het eenzijdige van het Godswerk van de bekering en de stelling dat Jezus alleen voor de uitverkorenen is gestorven. De meeste mensen wachten maar af. God moet je tenslotte grijpen en dan komt alles in orde. Er is een hel die niet meer verschrikt en een hemel die niet meer verkwikt.”
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Maar in de GG zijn geen valse leraren, toch?
Ik ben geen hartenkenner, maar moet afgaan op wat er geleerd wordt en niet geleerd wordt.
(En verder zal ik maar stoppen, want dit debat wil ik hier niet voeren. Ik vreesde al dat het die kant zou opgaan.)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Maar in de GG zijn geen valse leraren, toch?
Dat durf ik niet snel te zeggen, maar toch raakte deze worden van Ds. Harinck mij wel (pas in het RD):
Wat dat betreft, mankeert er volgens ds. Harinck nogal wat aan de prediking in de kerken waarin wél over de hel gesproken wordt. „Ik begrijp niet hoe een geroepen dienaar het alleen kan doen met de boodschap: „Je moet er maar veel om bidden.” Terwijl God Zelf roept met grote drang: „Bekeert u, bekeert u van uw boze werken, want waarom zoudt gij sterven?” De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”

Volgens de predikant wordt veel mensen rust gegund in hun onbekeerd-zijn. „Ze worden dood gepreekt door een eenzijdige nadruk op de onmacht om je te bekeren en te geloven, het eenzijdige van het Godswerk van de bekering en de stelling dat Jezus alleen voor de uitverkorenen is gestorven. De meeste mensen wachten maar af. God moet je tenslotte grijpen en dan komt alles in orde. Er is een hel die niet meer verschrikt en een hemel die niet meer verkwikt.”
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

In dat verband heb ik een preek aangedragen voor de Preekluisterkring, die hier ook nader op ingaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Ik denk dat ds. Hoogerland (zie een ander topic) één van de echte oorzaken aanraakt.

welk topic is dat?
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

rian schreef:Ik denk dat ds. Hoogerland (zie een ander topic) één van de echte oorzaken aanraakt.

welk topic is dat?
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=12883
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik denk dat de duivel het ook heel fijn vindt, als we kritiek hebben. Dan kunnen we het tenminste niet hebben over de dingen die er echt toe doen. Sorry hoor, maar pas op met wat je zegt.....Gods geroepen knechten verdacht maken is zonde.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

De duivel geniet ook van preken waar geen klem in zit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Maar in de GG zijn geen valse leraren, toch?
Dit is een gevaarlijke vraagstelling. Je gaat namelijk vragen naar de personen, in plaats van naar hun prediking.

Ook in het spreken over de prediking moet je voorzichtig zijn, maar daar kun je, vanuit de houding van de Bereërs, soms wel opmerkingen over maken.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:De duivel geniet ook van preken waar geen klem in zit
Binnen de Gereformeerde Gemeenten zijn er veel gebreken. Maar laten we alsjeblieft niet gaan suggereren dat er dusdanig slecht gepreekt wordt, dat het niet meer volgens Gods Woord zou zijn. Dat is namelijk niet zo.

@Mannetje, ik stelde mij vraag aan @Valcke. Hij schreef over 'valse leraars'. Helaas geeft hij geen rechtstreeks antwoord of hij ook bedoelt dat die 'valse leraars' binnen de Gereformeerde Gemeenten worden gevonden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Helaas geeft hij geen rechtstreeks antwoord of hij ook bedoelt dat die 'valse leraars' binnen de Gereformeerde Gemeenten worden gevonden.
Wat ik ervan lees is doorgaans nogal een andere leer dan de leer die ons voorgesteld wordt in Gods Woord en in de schrijvers die ik vanmiddag genoemd heb. Wat moet ik meer zeggen? Het antwoord is vrees ik: ja. Over de harten kan ik niet oordelen. Ik ga dit ook verder niet uitwerken. Ik zou zeggen: lees eens een paar preken van Ralph Erskine of het boek van Robert Traill 'Toegaan tot de troon der genade' en dan moeten de grote verschillen in geestelijke leiding (en wat onder een waar geloof verstaan wordt) je toch echt wel gaan opvallen. (Dat geldt overigens niet specifiek voor de GG.)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

-knip-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:Dat de Heere de dwaasheid der prediking van zondige mensen gebruiken wil.
In combinatie met jouw antwoord op Valcke, heb ik sterk de indruk dat Gods eeuwige raad bij jou de enige grond is en een mens niet méér is dan een willoos dier.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:Dat de Heere de dwaasheid der prediking van zondige mensen gebruiken wil.
In combinatie met jouw antwoord op Valcke, heb ik sterk de indruk dat Gods eeuwige raad bij jou de enige grond is en een mens niet méér is dan een willoos dier.
Dan heb je de verkeerde indruk en zeker mijn antwoorden verkeerd gecombineerd. Het is mij een raadsel hoe je hier bijkomt, zeker gezien de setting waarin ik mijn antwoord gaf.
Plaats reactie