Gereformeerde Gemeenten

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Ik heb het idee dat Herman over een andere groep jongeren spreekt dan Eilander deed.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
refo schreef:Jantje is inderdaad precies andersom. De preken die bij anderen nood brengen, vindt hij juist prachtig. En als er kritiek komt, zal dat wel komen omdat men wat ruimers wil. Precies hoe die mensen in nood door ambtsdragers tegemoet getreden worden.

Maar wát God te zeggen heeft, hoor je helemaal niet.
Nee hoor, maar ik erger me er aan dat altijd de schuld op de predikanten geschoven wordt. Nu ook weer, ds. M.H. Schot en ds. Fortuyn worden hier weer eventjes publiekelijk aan de schandpaal genageld, althans dat is wat ik tussen de regels lees. En daar kan ik erg nijdig om worden.
Beetje pot verwijt de ketel...ik heb jou ook wel eens namen van predikanten horen zeggen met naam en toenaam waar jij dan weer niet heel positief over was. Dus ff rustig.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Toch zijn er ook wel jongeren die een grote betrekking hebben op de eigen gemeenten.
Maar die het nog wel eens moeilijk hebben.
Tenminste dat hoorde ik wel eens.
Hoe zit dit mbt de ggin ?
Zijn die jongeren daar wat minder kritisch ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ik heb het idee dat Herman over een andere groep jongeren spreekt dan Eilander deed.
Dat is op zich goed mogelijk en dat realiseer ik me ook terdege. Waar ik me voor wil hoeden is dat de buitenkant (positieve betrokkenheid) leidend is in de beoordeling omdat het innerlijk vernieuwd moet worden. Ik begon daarom niet voor niets met de noodzaak van wedergeboorte.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Wedergeboorte is genade van Boven, het werk van God zelf. De noodvraag 'wat moet ik doen om zalig te worden' lijkt mij van een andere orde als de noodvragen over prediking, antwoorden etc.

Ik voor mij geloof niet dat ooit één prediking, kerkenraad of kerk cultuur het werk Gods heeft kunnen voorkomen of tegenhouden. Dit soort discussies geven mij altijd het gevoel dat een kerkverband/kerkenraad/juiste houding naar jongeren heel veel kan doen aan 'een bekering'.

Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?

Zo lijkt het meer een zaak tussen de kerk, de Heere en een ziel terwijl ik dacht dat het een zaak was tussen de Heere en een ziel.

Edit: alles in deze post moet gelezen worden en wel niet breder dan het kerkverband Gergem en aanverwante kerkgenootschappen.
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 06 mar 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7769
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Valcke schreef:Ik heb het idee dat Herman over een andere groep jongeren spreekt dan Eilander deed.
Het is ook niet eenvoudig om ze precies te onderscheiden...
Daarom is een gesprek zo nodig, voordat er grote woorden gesproken worden.
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thuisvrouw schreef:Wedergeboorte is genade van Boven, het werk van God zelf. De noodvraag 'wat moet ik doen om zalig te worden' lijkt mij van een andere orde als de noodvragen over prediking, antwoorden etc.

Ik voor mij geloof niet dat ooit één prediking, kerkenraad of kerk cultuur het werk Gods heeft kunnen voorkomen of tegenhouden. Dit soort discussies geven mij altijd het gevoel dat een kerkverband/kerkenraad/juiste houding naar jongeren heel veel kan doen aan 'een bekering'.

Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?

Zo lijkt het meer een zaak tussen de kerk, de Heere en een ziel terwijl ik dacht dat het een zaak was tussen de Heere en een ziel.
Wat is voor jou de waarde van de kerk en de prediking?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Thuisvrouw schreef:Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?
Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Hollander schreef:
Thuisvrouw schreef:Wedergeboorte is genade van Boven, het werk van God zelf. De noodvraag 'wat moet ik doen om zalig te worden' lijkt mij van een andere orde als de noodvragen over prediking, antwoorden etc.

Ik voor mij geloof niet dat ooit één prediking, kerkenraad of kerk cultuur het werk Gods heeft kunnen voorkomen of tegenhouden. Dit soort discussies geven mij altijd het gevoel dat een kerkverband/kerkenraad/juiste houding naar jongeren heel veel kan doen aan 'een bekering'.

Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?

Zo lijkt het meer een zaak tussen de kerk, de Heere en een ziel terwijl ik dacht dat het een zaak was tussen de Heere en een ziel.
Wat is voor jou de waarde van de kerk en de prediking?
Dat de Heere de dwaasheid der prediking van zondige mensen gebruiken wil.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Valcke schreef:
Thuisvrouw schreef:Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?
Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?
Allereerst zullen de valse gronden bij onszelf ontdekt moeten worden. Dat is al best een kluit werk.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Thuisvrouw schreef:
Valcke schreef:
Thuisvrouw schreef:Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?
Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?
Allereerst zullen de valse gronden bij onszelf ontdekt moeten worden. Dat is al best een kluit werk.
Dat is zeker waar! Maar als een mens daar werkelijk mee bezig is zal hij zich ook hoeden voor een prediking waarin hij zachte dingen hoort of dingen die niet bestaan kunnen met Gods Woord.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thuisvrouw »

Valcke schreef:
Thuisvrouw schreef:
Valcke schreef:
Thuisvrouw schreef:Ja, ik geloof als het je werkelijk te doen is om de Heere en Zijn genade je niet direct gaat lopen klagen over dingen die je mist in je kerkverband.

Dan heb je toch wel wat anders te doen..?
Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?
Allereerst zullen de valse gronden bij onszelf ontdekt moeten worden. Dat is al best een kluit werk.
Dat is zeker waar! Maar als een mens daar werkelijk mee bezig is zal hij zich ook hoeden voor een prediking waarin hij zachte dingen hoort of dingen die niet bestaan kunnen met Gods Woord.
Hij zal Jezus zoeken. Net als de bloedvloeiende vrouw, dwars door de schare. Als ik alleen de zoom van Zijn kleed.... Dat is het zuivere werk en de ware nood. Daar is toch maar 1 Heelmeester voor zijn ziel.
Online
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

dan zal wel rechtstreeks naar Christus moet worden gewezen in de prediking, zonder omwegen, zonder op vanalles in jezelf te worden gewezen, want daar vind je het nooit!!
Zie het antwoord van dhr Post vorige week achterop de krant en je ziet het gebrek in veel prediking en waar ik eerder op doelde dat mensen van rechts naar links verschuiven om ook onder een bijbelse prediking te komen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Onderstaand bericht plaatste @huisman van de week in het draadje over de CGK. Ik stel voor dat we dit verzoek ook hier handhaven:
huisman schreef:DDD&Jantje..jullie zijn geen CGK leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen.....misschien vaker zwijgen in dit topic.
Dus @Bezorgd, @ZLG, @Tiberius en @eilander, jullie zijn geen GG-leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen... Misschien wat vaker zwijgen in dit topic? (M.u.v. het modereren, vanzelf).
Je hebt het vaak over 'op de persoon spelen', maar deze bovenstaande posting is er echt één op de persoon. :fouet

Bovendien onjuist, want Bezorgd, ZLG en ik hebben stevige wortels in de GG, steviger als jijzelf, en ook veel invoelingsvermogen. Van een afstand zie je dingen scherper.
En als je ons niet gelooft, lees dan de berichten van Refo maar, die is wel GG-lid.

Wat Eilander in deze posting zegt ...
eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. (...)
Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
... constateer ik zelf ook bij veel mensen. En dat doet pijn.

Jij komt zelf met snelle en goedkope oorzaken, zoals de tijdgeest, zakelijke prediking, enz. Ik kan je nog wel een goedkope aan de hand doen voor de volgende rotonde: allemaal vijandschap van schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Maar de pijl ligt verder, véél verder.

Ik denk dat ds. Hoogerland (zie een ander topic) één van de echte oorzaken aanraakt.
Heb jij ook invoelingsvermogen met mensen die zich zorgen maken over een tijdgeest waarin de mens een aangename prediking wil horen (lees nog eens het citaat wat ik gisterenavond aanhaalde van ds. C. Harinck)? Heb jij ook invoelingsvermogen met mensen die zich zorgen maken over de wereldgelijkvormigheid in de Gereformeerde Gemeenten? En voor alle duidelijkheid: ik ben geen haar beter als mijn buurman of buurvrouw. Laat dat duidelijk zijn.

Enne, ik ben gepokt en gemazeld binnen de Gereformeerde Gemeenten, dus ik weet meer dan jij of @Bezorgd denkt. Laat dat één ding zijn wat duidelijk is!

De Gereformeerde Gemeenten heeft veel gebreken. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar toch, ik spreek liever wijlen ds. A. Hoogerland na, die het zo verwoordde: Liever ga ik zitten wenen op de puinhopen van de kerk dan dat ik eruit zou gaan. Eén van wijlen de oud-predikanten uit een GG die jouw niet onbekend is, verwoordde het ooit zo: Pas op dat je niet wordt als een schaap, dat steeds maar naar het gras van de buren loopt, omdat dat malser, groener, lekkerder en sappiger is. Als het moment daar komt dat het schaap geslacht moet worden, is er geen enkel vet meer aan, vanwege al dat lopen in die weilanden. Wie vatte kan, die vatte het!

En zeker, ds. G. Hoogerland wijst terecht met de vinger op de zere plek. Er wordt geen schuld beleden, ook niet door het predikantenkorps. Dat is een zeer ernstige zaak. Maar laten we allereerst de verantwoordelijkheid bij ons zelf zoeken. @Dodo wijst er op; zelfs gemeenten waar een christocentrische prediking klinkt, kunnen er niet voor zorgen dat mensen bij de kerk blijven. En daarom is vandaag de dag toch waar, ik kan het niet anders zien, dan wat Timothéüs schrijft in de eerste 4 verzen van hoofdstuk 4 van zijn tweede brief: Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen.

Tot slot: ik hoop dat ik eenmaal nog zal mogen meemaken dat allen die pal staan voor de Belijdenis van Dordt één Nederlandse kerk zullen mogen worden. De Heere geve dat die wens, waar ds. Hoogerland al iets van aanstipt, ons aller verlangen mag zijn, opdat hier op aarde al iets zal mogen worden geproefd van die Kerk met een hoofdletter, waarvan Jesaja schrijft in hoofdstuk 60: Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des HEEREN gaat over u op. Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken en donkerheid de volken; doch over u zal de HEERE opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden. En de heidenen zullen tot uw licht gaan, en koningen tot den glans die u is opgegaan. Hef uw ogen rondom op en zie, die allen zijn vergaderd, zij komen tot u; uw zonen zullen van verre komen en uw dochters zullen aan uw zijde gevoedsterd worden. Dan zult gij het zien en samenvloeien, en uw hart zal vervaard zijn en verwijd worden; want de menigte der zee zal tot u gekeerd worden, het heir der heidenen zal tot u komen. Een hoop kemels zal u bedekken, de snelle kemels van Midian en Efa; zij allen uit Scheba zullen komen; goud en wierook zullen zij aanbrengen en zij zullen den overvloedigen lof des HEEREN boodschappen. Al de schapen van Kedar zullen tot u verzameld worden, de rammen van Nebajoth zullen u dienen; zij zullen met welgevallen komen op Mijn altaar, en Ik zal het huis Mijner heerlijkheid heerlijk maken. Wie zijn dezen, die daar komen gevlogen als een wolk, en als duiven tot haar vensters? Want de eilanden zullen Mij verwachten, en de schepen van Tarsis vooreerst, om uw kinderen van verre te brengen, hun zilver en hun goud met hen, tot den Naam des HEEREN uws Gods, en tot den Heilige Israëls, dewijl Hij u heerlijk gemaakt heeft. En de vreemden zullen uw muren bouwen en hun koningen zullen u dienen; want in Mijn verbolgenheid heb Ik u geslagen, maar in Mijn welbehagen heb Ik Mij over u ontfermd. En uw poorten zullen steeds openstaan, zij zullen des daags noch des nachts toegesloten worden; opdat men tot u inbrenge het heir der heidenen, en hun koningen tot u geleid worden. Want het volk en het koninkrijk welke u niet zullen dienen, die zullen vergaan; en die volken zullen gans verwoest worden. De heerlijkheid van Libanon zal tot u komen, de dennenboom, de beuk en de busboom tegelijk, om te versieren de plaats Mijns heiligdoms, en Ik zal de plaats Mijner voeten heerlijk maken. Ook zullen, zich buigende, tot u komen de kinderen dergenen die u onderdrukt hebben, en allen die u gelasterd hebben, zullen zich nederbuigen aan de planten uwer voeten; en zij zullen u noemen de stad des HEEREN, het Sion van den Heilige Israëls. In plaats dat gij verlaten en gehaat zijt geweest, zodat niemand door u heen ging, zo zal Ik u stellen tot een eeuwige heerlijkheid, tot een vreugde van geslacht tot geslacht. En gij zult de melk der heidenen zuigen en gij zult de borsten der koningen zuigen; en gij zult weten dat Ik de HEERE ben, uw Heiland en uw Verlosser, de Machtige Jakobs. Voor koper zal Ik goud brengen en voor ijzer zal Ik zilver brengen, en voor hout koper en voor stenen ijzer, en zal uw opzieners vreedzaam maken en uw drijvers rechtvaardigen. Er zal geen geweld meer gehoord worden in uw land, verstoring noch verbreking in uw landpalen; maar uw muren zult gij Heil heten en uw poorten Lof. De zon zal u niet meer wezen tot een licht des daags, en tot een glans zal u de maan niet lichten; maar de HEERE zal u wezen tot een eeuwig Licht, en uw God tot uw Sierlijkheid. Uw Zon zal niet meer ondergaan, en uw Maan zal Haar licht niet intrekken; want de HEERE zal u tot een eeuwig Licht wezen, en de dagen uwer treuring zullen een einde nemen. En uw volk zullen altezamen rechtvaardigen zijn, zij zullen in eeuwigheid de aarde erfelijk bezitten; zij zullen zijn een spruit Mijner plantingen, een werk Mijner handen, opdat Ik verheerlijkt worde. De kleinste zal tot duizend worden en de minste tot een machtig volk; Ik, de HEERE, zal zulks te zijner tijd snellijk doen komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Thuisvrouw schreef:
Valcke schreef:
Thuisvrouw schreef:
Valcke schreef:Dat hangt er maar vanaf. Als je merkt dat in je eigen kerkverband of gemeente valse gronden gelegd worden, gronden waarmee je niet zalig kunt worden...?
Allereerst zullen de valse gronden bij onszelf ontdekt moeten worden. Dat is al best een kluit werk.
Dat is zeker waar! Maar als een mens daar werkelijk mee bezig is zal hij zich ook hoeden voor een prediking waarin hij zachte dingen hoort of dingen die niet bestaan kunnen met Gods Woord.
Hij zal Jezus zoeken. Net als de bloedvloeiende vrouw, dwars door de schare. Als ik alleen de zoom van Zijn kleed.... Dat is het zuivere werk en de ware nood. Daar is toch maar 1 Heelmeester voor zijn ziel.
Dat stem ik van harte toe. Maar dat sluit het andere toch echt niet uit. Zo iemand kan niet blijven zitten onder valse leraren. Dat zien we ook duidelijk terug in het onderwijs van de Heere Jezus: 'Wacht u voor de zuurdesem van de farizeeën en schriftgeleerden.'
Plaats reactie