Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat heeft natuurlijk alleen zin als je anders er niet in past. :)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat heeft natuurlijk alleen zin als je anders er niet in past. :)
Ja, overigens zie je dat nog maar weinig, of 3 diensten maar 4 niet veel meer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het probleem, @Erskinees, is dat ze op Zuid-Beveland aan de 3 diensten willen vasthouden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Het probleem, @Erskinees, is dat ze op Zuid-Beveland aan de 3 diensten willen vasthouden.
6 diensten is mogelijk
08:45, 10:45, 13:15, 15:15, 17:15, 19:15
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

De eerste 2 diensten, dezelfde preek.
3e en 4e dienst voor de liefhebbers, zelfde preek
5e en 6e dienst ook zelfde preek
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Is er een richtlijn op welke leeftijd predikanten in GG met emeritaat gaan?
Er zijn best wat oudere predikanten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
Het gaat nu over kleinere dorpen, waar 85% van de inwoners lid is van de kerk (in dit geval de GG). Nu is Yerseke, qua gemeenschap, oppervlak en aantal inwoners nog redelijk groot, ik denk net groot genoeg voor een splitsing, maar als dit in 's-Gravenpolder of Krabbendijke zou spelen, dan is zoiets gewoon niet mogelijk. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw voor 500 mensen. En dat is ongetwijfeld veel duurder dan één groot kerkgebouw, wat ik je brom. Want je moet dan minstens 4 kerkgebouwen hebben, bij een (doop)ledenaantal van rond of ruim boven de 2000. En ik denk ook niet dat de burgerlijke gemeente daar zo blij mee wordt, laat staan de inwoners in de omgeving van de kerken.
Je cijfers kloppen niet. In genoemde dorpen is geen 85% lid van de GG. Voor Krabbendijke zou het nog een optie kunnen zijn om in Oostdijk een gemeente te starten, maar dat is jaren geleden al de prullenbak in gedaan....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Ik heb het boek van Golverdingen over de scheuring ergens op de kop getikt. Kun je dat goed lezen zonder daarvoor Vernieuwing en Verwarring gelezen te hebben?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ronaldus schreef:Ik heb het boek van Golverdingen over de scheuring ergens op de kop getikt. Kun je dat goed lezen zonder daarvoor Vernieuwing en Verwarring gelezen te hebben?
Jawel. In de eerste hoofdstukken wordt ook nog e.e.a. herhaald van het vorige deel.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Posthoorn schreef:
Ronaldus schreef:Ik heb het boek van Golverdingen over de scheuring ergens op de kop getikt. Kun je dat goed lezen zonder daarvoor Vernieuwing en Verwarring gelezen te hebben?
Jawel. In de eerste hoofdstukken wordt ook nog e.e.a. herhaald van het vorige deel.
Dank je!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Het punt is dat de auto niet kapot is, maar wij niet meer weten hoe we moeten schakelen, omdat ons verstand verduisterd is. Daarom kunnen we beter de oorzaak zoeken van de kapotte auto, dan zomaar een nieuwe kopen, die voor de buitenkant misschien mooi lijkt, maar waar vanbinnen allerlei dingen mankeren, waardoor je op de weg in levensgevaarlijke omstandigheden kunt komen.

Wie de schoen past, trekke hem aan! :)
Je kunt nog meer vergelijkingen maken met auto's :-)
Er zijn mensen die heel erg van oude auto's houden, daar graag in rijden en er prima mee overweg kunnen. Ook als die auto even niet werkt hoe ze zouden willen (ze begrijpen de auto even niet), dan weten ze de weg wel te vinden voor een oplossing.
Zo iemand kan zeggen: iedereen moet in zo'n auto rijden! En als dat te moeilijk is, dan leer je het maar! Iedereen kan dat leren, want kijk maar eens hoe snel kinderen leren met computers en telefoons om te gaan.

Ze kunnen ook zeggen: "ik gebruik mijn oude betrouwbare auto graag. Maar ik ben me ervan bewust dat er ook andere soorten auto's zijn. Het is wat makkelijker te leren om daarin te rijden. Het zou mijn auto niet zijn, maar als een ander liever daarin rijdt, prima!"
Mijn verontschuldigingen dat ik hier nog even op heb gereageerd heb. Maar ik vind het een hele scherpe reactie en ik ben vooral erg verheugd dat mijn boodschap goed is aangekomen! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Bruna schreef:Is er een richtlijn op welke leeftijd predikanten in GG met emeritaat gaan?
Er zijn best wat oudere predikanten.
Vanaf 70 jaar mogen ze emeritaat aanvragen als ik het goed heb. Bij gezondheidsproblemen natuurlijk eerder.
Het is geen verplichting om het op je 70e aan te vragen.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zag op kerktijden, dat bepaalde studenten/proponenten een studentendienst heeft.
Wat is dat precies ?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Ik zag op kerktijden, dat bepaalde studenten/proponenten een studentendienst heeft.
Wat is dat precies ?
Bij wie zag je dat? Ik heb er nog nooit van gehoord.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zag op kerktijden, dat bepaalde studenten/proponenten een studentendienst heeft.
Wat is dat precies ?
Bij wie zag je dat? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Kerktijden GG Hoedekenskerke
Plaats reactie