Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
rian schreef:"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.

Ruim 90 procent van de ledenvergadering stemde volgens De Looff voor de nieuwbouw. „Een klein deel is geen voorstander en dat mag. Jammer dat ze dit anoniem melden aan Omroep Zeeland.” Dat de kosten volgens de klagers zijn opgelopen tot 20 miljoen euro, noemt hij „volledig uit de lucht gegrepen. Het werkelijke bedrag zit daar vele miljoenen onder.”

Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen. :) )
Je kan hier de bron van het RD bekijken:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/117 ... meer-nodig
Ik schrik wel van het bedrag dat daarin genoemd wordt van 20 miljoen! Is dat verantwoord?
Het is dus geen 20 miljoen euro, aldus de scriba, oud. P.D. de Looff, in het RD. Het gaat om 'vele miljoenen minder'.

Bovendien zal het met de financiën wel gaan. De dankdagopbrengsten zijn daar altijd schrikbarend hoog.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
rian schreef:"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.

Ruim 90 procent van de ledenvergadering stemde volgens De Looff voor de nieuwbouw. „Een klein deel is geen voorstander en dat mag. Jammer dat ze dit anoniem melden aan Omroep Zeeland.” Dat de kosten volgens de klagers zijn opgelopen tot 20 miljoen euro, noemt hij „volledig uit de lucht gegrepen. Het werkelijke bedrag zit daar vele miljoenen onder.”

Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen. :) )
Je kan hier de bron van het RD bekijken:
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/117 ... meer-nodig
Ik schrik wel van het bedrag dat daarin genoemd wordt van 20 miljoen! Is dat verantwoord?
Het is dus geen 20 miljoen euro, aldus de scriba, oud. P.D. de Looff, in het RD. Het gaat om 'vele miljoenen minder'.

Bovendien zal het met de financiën wel gaan. De dankdagopbrengsten zijn daar altijd schrikbarend hoog.
Dank je voor de aanvulling en correctie @Jantje. Ik had daar in het RD artikel over heen gelezen. Zo zie je maar dat gesproken woord met beelden méér blijft hangen dan geschreven woord.
Los daarvan ik heb wel gemengde gevoelens bij alle nieuwbouw van refo-domes de afgelopen jaren. Er worden 1000den kerken gesloten die geen kerkelijke bestemming meer krijgen. Deze kunnen voor een habbekrats worden overgenomen. Deze zijn vaak te klein voor veel reformatorische (streek)gemeentes. Maar daar kan je de vraag bij stellen of gemeentes van een dergelijke omvang gezond zijn. Volgens mij is een gewenste maximum omvang van een gemeente 600-700 leden. Dus i.p.v. 1 gemeente van 3.000 4 gemeentes van 750. Maar dan komt het predikantentekort weer om de hoek kijken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

rian schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
Inderdaad zeg! Keuzevrijheid. :bobo Het idee alleen al.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Precies! En het mes snijdt aan 2 kanten want het geld wordt dan niet besteed asn het bestrijden van kindersterfte in 3e wereld landen zodat dergelijke grote gemeenten daar niet voor kunnen komen al zou de zending iedereen naar de kerk krijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:
rian schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
Inderdaad zeg! Keuzevrijheid. :bobo Het idee alleen al.
Het is natuurlijk onmogelijk. Iedereen wil waarschijnlijk blijven in de gemeente waar de dominee blijft. Bovendien: als je kerkgrenzen in één woonplaats instelt, dan krijg je de situatie dat bewoner A van Dorpsstraat nummer 10 in gemeente A zit; en vanaf nummer 11 in gemeente B. Dat is voor de onderlinge gemeenschap ook niet handig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:
Wim Anker schreef:
rian schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
Inderdaad zeg! Keuzevrijheid. :bobo Het idee alleen al.
Het is natuurlijk onmogelijk. Iedereen wil waarschijnlijk blijven in de gemeente waar de dominee blijft. Bovendien: als je kerkgrenzen in één woonplaats instelt, dan krijg je de situatie dat bewoner A van Dorpsstraat nummer 10 in gemeente A zit; en vanaf nummer 11 in gemeente B. Dat is voor de onderlinge gemeenschap ook niet handig.
Praat toch niet zoveel onzin @Jantje. Al sinds jaar en dag gaat dit prima op vele plaatsen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het gaat nu over kleine dorpen, waar 85% van de inwoners lid is van de kerk (in dit geval de GG). Nu is Yerseke, qua gemeenschap, oppervlak en aantal inwoners nog redelijk groot, ik denk net groot genoeg voor een splitsing, maar als dit in 's-Gravenpolder of Borssele zou spelen, dan is zoiets gewoon niet mogelijk. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw voor 500 mensen. En dat is ongetwijfeld veel duurder dan één groot kerkgebouw, wat ik je brom.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Jantje schreef:Bovendien: als je kerkgrenzen in één woonplaats instelt, dan krijg je de situatie dat bewoner A van Dorpsstraat nummer 10 in gemeente A zit; en vanaf nummer 11 in gemeente B. Dat is voor de onderlinge gemeenschap ook niet handig.
Er is iemand die naar de overkant van de straat verhuisde (een weg met een singel in het midden) en vervolgens bericht kreeg dat ze overgeschreven waren naar een andere gemeente. Het water in het midden van de weg was de grens tussen twee gemeenten...

In de PKN kiest iedereen een gemeente naar eigen voorkeur uit en dat komt daar ook goed.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

In de PKN ben je lid van de gemeente waar je woont. Bij verhuizing word je automatisch overgeschreven. Als je dat niet wil, kun je een voorkeurslidmaatschap aanvragen.
Dus wat jij zegt klopt natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Wim Anker schreef:
rian schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
Inderdaad zeg! Keuzevrijheid. :bobo Het idee alleen al.
Het is natuurlijk onmogelijk. Iedereen wil waarschijnlijk blijven in de gemeente waar de dominee blijft. Bovendien: als je kerkgrenzen in één woonplaats instelt, dan krijg je de situatie dat bewoner A van Dorpsstraat nummer 10 in gemeente A zit; en vanaf nummer 11 in gemeente B. Dat is voor de onderlinge gemeenschap ook niet handig.
In Waddinxveen is geen gergem, maar daar is dat ook zo. In één straat wonen leden van Gouda, Moerkapelle en Boskoop.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Dodo schreef:In de PKN ben je lid van de gemeente waar je woont. Bij verhuizing word je automatisch overgeschreven. Als je dat niet wil, kun je een voorkeurslidmaatschap aanvragen.
Dus wat jij zegt klopt natuurlijk niet.
Misschien worden wijkgemeenten bedoeld. In Gouda zijn er daar diverse van, die onderling nogal verschillen, heb ik vernomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Als de Ger gem het zelfde constructie had als de HHK dan kon dat niet, dan was ieder of G of B of M
Plaats reactie