Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:Ik heb nu één voorbeeld aangestipt. Maar er zijn meer verarmingen te noemen. En mijn punt is dat, als dat zo doorgaat de komende tientallen jaren, dat de betrouwbaarheid van de nieuwe Bijbelvertalingen steeds minder worden met als gevolg een boek wat geen Bijbel meer is.
Ik heb een ernstig rotondegevoel bij deze discussie, en hij lijkt me niet meer ontopic. Dus hoe graag ik je ook zou willen weerspreken, ik houd me in. :hum
Zijn je argumenten op? :slurp
Ik herken een kandidaat voor het refoforumwoord van het jaar 2020: omkeertruc.
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

ik zat aan Jantjemoe te denken...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes »

Inderdaad Jantjemoe!!
pff lees heel wat mee maar elke keer kaapt Jantje weer de discussie.
Ga inderdaad even tijdje op vakantie :bobo
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Ik vind hem wel uniek en ergens heb ik ook een beetje bewondering, hij wordt eigenlijk nooit echt kwaad......
Tja... en op een forum moet er iemand de boel gaande houden, toch?
Stiekem denk ik wel eens, hij is ingehuurd :huhu
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:Ik vind hem wel uniek en ergens heb ik ook een beetje bewondering, hij wordt eigenlijk nooit echt kwaad......
Tja... en op een forum moet er iemand de boel gaande houden, toch?
Stiekem denk ik wel eens, hij is ingehuurd :huhu
Je zou het denken. Toch denk ik niet dat het zo is. Vandaag al 37 berichten gepost. Dat is fors.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:Ik vind hem wel uniek en ergens heb ik ook een beetje bewondering, hij wordt eigenlijk nooit echt kwaad......
Tja... en op een forum moet er iemand de boel gaande houden, toch?
Stiekem denk ik wel eens, hij is ingehuurd :huhu
Je zou het denken. Toch denk ik niet dat het zo is. Vandaag al 37 berichten gepost. Dat is fors.
Ik zoek ook zo'n baan :haha
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Bertiel schreef:ik zat aan Jantjemoe te denken...
Ik aan HSV-Fobie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik vind hem wel uniek en ergens heb ik ook een beetje bewondering, hij wordt eigenlijk nooit echt kwaad......
Tja... en op een forum moet er iemand de boel gaande houden, toch?
Stiekem denk ik wel eens, hij is ingehuurd :huhu
HIER was hij boos hoor.
johannes schreef:Inderdaad Jantjemoe!!
pff lees heel wat mee maar elke keer kaapt Jantje weer de discussie.
Het valt binnen de regels.
Of Tiberius moet een limiet instellen, max aantal postings per dag.
:lol
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Terri schreef:Ik vind hem wel uniek en ergens heb ik ook een beetje bewondering, hij wordt eigenlijk nooit echt kwaad......
Tja... en op een forum moet er iemand de boel gaande houden, toch?
Stiekem denk ik wel eens, hij is ingehuurd :huhu
Je zou het denken. Toch denk ik niet dat het zo is. Vandaag al 37 berichten gepost. Dat is fors.
Ik zoek ook zo'n baan :haha
Wellicht komt er binnenkort wat beroepingswerk wat je bezig kan houden :)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:Ik heb nu één voorbeeld aangestipt. Maar er zijn meer verarmingen te noemen. En mijn punt is dat, als dat zo doorgaat de komende tientallen jaren, dat de betrouwbaarheid van de nieuwe Bijbelvertalingen steeds minder worden met als gevolg een boek wat geen Bijbel meer is.
Ik heb een ernstig rotondegevoel bij deze discussie, en hij lijkt me niet meer ontopic. Dus hoe graag ik je ook zou willen weerspreken, ik houd me in. :hum
Zijn je argumenten op? :slurp
Hou toch op Jantje. In jouw geval geef je in het beste geval non-argumenten maar meestal helemaal geen argumenten. Dus ga nou niet bij derden navragen of de argumenten op zijn.

Ik weet wel één ding: als je echt denkt dat je zaligheid afhangt van het al dan niet in bezit hebben van een uiterst zuivere
vertaling, dan heb je van de leer der zaligheid helemaal niets begrepen.
Als je wel iets begrijpt van de leer der zaligheid dan zal er ook een (voor)liefde voor de meest zuivere vertaling zijn of geboren worden.
Alhoewel ik anderzijds de voorstanders van de HSV ook kan begrijpen in hun gedachtegang en ze zeker niet in het kamp van 'afvalligen' zou durven te scharen. Op dat punt zijn sommige voorstanders van de SV in bepaalde uitspraken een paar bruggen te ver gegaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

De meest zuivere, meest letterlijke us de Naardense Bijbel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tuinman »

Bezorgd schreef:Als we ons toch druk maken om een paar aanpassingen aan het hedendaags Nederlands in een menselijk geschrift als de Apostolische geloofsbelijdenis, is dat weer een teken van verregaande verstolling en verstarring van onze gezindte.

Ik maak me serieus zorgen.
Nog geen één valide argument gelezen.

Zelf heb ik nog gezocht naar een versie van de 12 art. in oude druk. Op internet kan ik deze helaas niet vinden.
Maar ik geloof vast dat het 100 jaar geleden anders geklonken heeft. Moeten we daar naar terug?

Als de achtergrond van al deze kul discussies in onze gezindte maar niet ligt in het verschijnsel: "waar het wezen ontbreekt, houden we de vorm over." En als die vorm er voor zorgt dat we ons 'wat' voelen, wordt het een verstarde traditie die in werkelijkheid niets anders is dan een witgepleisterd graf.
Inderdaad lijkt het mij geen goed idee om de Apostolische geloofsbelijdenis aan te passen aan de vorm zoals hij naar voren kwam. Omdat ik mij af vraag of de vertaling juist is (zie bijdrage Valcke) en omdat ik mij afvraag of het nodig is. In mijn gemeente in ieder geval wordt de huidige tekst wel begrepen. Ik heb niet gezegd dat het een hoofdzaak is, maar volgens mij mag je ook bij meer randzaken een mening hebben. Je maakt het mijns inziens juist tot een hoofdzaak wanneer iedereen mee moet gaan met de aanpassing. Iemand anders kan aangeven dat hij dit wel een noodzakelijke verandering vindt. Ik kan mij ook voorstellen dat je een keer wat in de tekst veranderd, bijvoorbeeld als je ook een Bijbelvertaling c.q. revisie gaat lezen waar de naamvallen uit zijn.

Ik vroeg me echter af of deze veranderingen in veel gevallen op zichzelf staan. Veranderen wordt meer een doel dan een middel. Wanneer iets meer begrijpelijk' of een vernieuwing is mag er niets meer tegen in worden gebracht; er wordt nauwelijks meer geluisterd naar tegenargumenten. Je zit dan in een trein die doorrijdt, ook veranderingen op meer belangrijke punten worden dan afgedaan met dezelfde argumenten. Ik kom tegen dat tegelijk met bovenstaande discussie ook andere discussies (hoofddeksel van een vrouw, bezoeken doordeweekse kerkdienst) spelen waarbij dezelfde argumenten worden gebruikt.

Dit is geen verstarring, maar gewoon breder kijken naar de achtergrond. Ik snap dat de valkuil is dat je niets meer wil veranderen en je hopeloos uit de tijd raakt. Maar een stukje kritisch kijken naar de achterliggende trend kan volgens mij geen kwaad.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Of Tiberius moet een limiet instellen, max aantal postings per dag.
:lol
Op het laatste moderatorberaad hebben we daar inderdaad kort over nagedacht, eventueel een minimale tijdsperiode tussen twee postings, als een moderator sanctie.
Dat hebben we toch maar niet uitgevoerd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Of Tiberius moet een limiet instellen, max aantal postings per dag.
:lol
Op het laatste moderatorberaad hebben we daar inderdaad kort over nagedacht, eventueel een minimale tijdsperiode tussen twee postings, als een moderator sanctie.
Dat hebben we toch maar niet uitgevoerd.
Dat zou niet zo vreemd zijn. Volgens mij zijn er meerder forums geweest die zoiets ooit hadden. Binnen 5 minuten posten rekende men dan spam, waarop sancties stonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dat lijkt me een buitengewoon slecht idee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie