Gereformeerde Gemeenten

Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wet en Evangelie »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Helder verhaal.
https://www.rd.nl/opinie/onheilige-dien ... -1.1621231
Dit verhaal is toch wel nét wat helderder... ;)
Ik ben blij dat de mist nu is opgetrokken en alles weer helder is. Kan mij helemaal vinden in het stukje van Ds. Schot.
Online
DDD
Berichten: 28704
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ook wel. Maar ik begrijp niet op welk punt Van der Knijff nu mis zit, volgens hem. Volgens mij sluiten deze punten elkaar niet uit.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12048
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Het gaat natuurlijk helemaal niet om de precieze formuleringen, maar om de boodschap achter de woorden. Ik snap wel waarom Van der Knijf positie kiest, omdat zijn opponent de woorden 'op de snijtafel van de wetenschappelijke analyse' gebruikt en die formuleringen bergen een uiterst negatieve kwalificatie in zich over het jarenlange onderzoek wat je net positief hebt afgerond.
Online
DDD
Berichten: 28704
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wellicht was het gelukkiger geweest om te spreken over chirurgische precisie inderdaad.

Maar dat is een detail.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Zou het een keer verstandig zijn dat van der Knijff een keer met het deel van de gg dat moeite heeft met zijn werk om een tafel kan zitten en alles uitpraten evt met zijn werk ? Zo verkom je een hoop giswerk
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:Zou het een keer verstandig zijn dat van der Knijff een keer met het deel van de gg dat moeite heeft met zijn werk om een tafel kan zitten en alles uitpraten evt met zijn werk ? Zo verkom je een hoop giswerk
Belangrijk is dan wel dat het werk van Van der Knijff door een ieder in z'n geheel gelezen is.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:Zou het een keer verstandig zijn dat van der Knijff een keer met het deel van de gg dat moeite heeft met zijn werk om een tafel kan zitten en alles uitpraten evt met zijn werk ? Zo verkom je een hoop giswerk
Belangrijk is dan wel dat het werk van Van der Knijff door een ieder in z'n geheel gelezen is.
Ja en dat van der Knijff ook alle bezwaren leest van predikanten die niet altijd met zijn kritiek kan inkomen
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Wet en Evangelie schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Helder verhaal.
https://www.rd.nl/opinie/onheilige-dien ... -1.1621231
Dit verhaal is toch wel nét wat helderder... ;)
Ik ben blij dat de mist nu is opgetrokken en alles weer helder is. Kan mij helemaal vinden in het stukje van Ds. Schot.
Mooi van het RD dat beide mannen ruimte krijgen hun zienswijze/visie te beschrijven. Ik las in een intervieuw met de heer van der Knijff dat hij het syndroom van Asperger heeft. Wellicht heeft dat bijgedragen aan de ontstane mist.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28704
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij niet.

Dat doet geen afbreuk aan de analytische vaardigheden. Ik denk eerder dat het helpt om neutraal in zo'n discussie te staan.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

GerGemmer in de visie

Bericht door Amstelodamense »

https://visie.eo.nl/2020/01/ik-houd-van ... -er-werkt/

Mooi stukje! Z'n pa en opa hebben er ook in gestaan, kan ik alleen niet vinden op de website.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: GerGemmer in de visie

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:https://visie.eo.nl/2020/01/ik-houd-van ... -er-werkt/

Mooi stukje! Z'n pa en opa hebben er ook in gestaan, kan ik alleen niet vinden op de website.
Even terug lezen in het draadje 'Gelezen, gedacht, gehoord'. Daar wordt al uitvoerig over dit artikel gesproken. Het is onhandig om er op 2 plaatsen over te discussiëren.

Vanaf hier is deze discussie terug te lezen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 85#p889540
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 jan 2020, 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Want als de Gereformeerde Gemeenten mijn enige referentiekader zou zijn, dan zou dat denk ik tekortdoen aan de rijkdommen die bij God te vinden zijn.

Vind u bovenstaand citaat zo mooi? Ik vind het juist een aanklacht.
Of begrijp ik u verkeerd?
Bertiel
Berichten: 4610
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

CvdW schreef:Want als de Gereformeerde Gemeenten mijn enige referentiekader zou zijn, dan zou dat denk ik tekortdoen aan de rijkdommen die bij God te vinden zijn.

Vind u bovenstaand citaat zo mooi? Ik vind het juist een aanklacht.
Of begrijp ik u verkeerd?
sorry, maar heb hier echt grote vraagtekens bij.
de Nederlandse refowereld is gefundeerd in met name de nadere reformatie.
Toch leren we veel van de opwekkingsbeweging in US (Edwards), Puriteinen, Piëtisten, Thomas a Kempis, etc. etc.
Laten we blij zijn dat we wat meer referentiekader hebben dan enkel de kerk waar we bijhoren (hoe breed of smal die ook is) en dat mensen dat ook zien.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: GerGemmer in de visie

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:https://visie.eo.nl/2020/01/ik-houd-van ... -er-werkt/

Mooi stukje! Z'n pa en opa hebben er ook in gestaan, kan ik alleen niet vinden op de website.
Even terug lezen in het draadje 'Gelezen, gedacht, gehoord'. Daar wordt al uitvoerig over dit artikel gesproken. Het is onhandig om er op 2 plaatsen over te discussiëren.

Vanaf hier is deze discussie terug te lezen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 85#p889540
Excuses, wist ik niet.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

CvdW schreef:Want als de Gereformeerde Gemeenten mijn enige referentiekader zou zijn, dan zou dat denk ik tekortdoen aan de rijkdommen die bij God te vinden zijn.

Vind u bovenstaand citaat zo mooi? Ik vind het juist een aanklacht.
Of begrijp ik u verkeerd?
We putten denk ik uit een totaal andere bron. Ik houd van verscheidenheid en diversiteit en zie de ontzettend grote rijkdommen bij christenen wereldwijd in andere denominaties. Dan zie ik dit niet als een aanklacht, maar als een nuchtere constatering.
Plaats reactie