Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
CvdW schreef:Men vind het wellicht 'te moeilijk', en de kinderen snappen er niks van... en dat, terwijl de kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden. Heeft het ook niet met gemakzucht, of ontlezing te maken?
Anderzijds hoor je ook dat oudvaders niet actueel zijn... Zou het waar zijn? Hoe het ook zij: Er worden bijna geen oudvaders meer gelezen.


Het is een andere leer.
Vroeger werden oudvaders ook niet gelezen. Dat denkt Dia maar, hij heeft geen enkel bewijs.
Lezen ze bij jullie ook oudvaders ?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Goed, dan stel ik wel een paar vragen:
Ad Anker schreef:
ds. Roos schreef:Met als gevolg dat ook de oproep tot bekering en geloof tot alle hoorders nagenoeg ontbreekt. Ds. G. H. Kersten gaf terecht het advies: „Het lezen van Philpot wordt als regel niet aanbevolen.” 
ds. van Boven schreef:En al zouden dan de onbekeerden volgens sommigen te weinig worden aangesproken, wie als een onbekeerd mens de preken van Philpot leest, wordt genoeg gewezen op wat er bij de Heere door genade, uit genade te vinden is.”
Natuurlijk bericht Philpot meer dan voldoende over wat er bij de Heere te vinden is. Ik bespeur soms dat dit in de prediking als voldoende wordt geacht. "Mocht het tot jaloersheid wekken" wordt er dan gezegd. Maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking. Ik zeg dat hier omdat ik na een aantal leespreken van deze dominee wel merk. Veel beschrijving van de gangen van Gods kerk en (veel) minder de proclamatie van het heil in Christus voor zondaren. Bij ds. Roos lees ik dat (veel) meer.
1. Wie bedoel je met 'deze dominee'?
2. Wat bedoel je met 'dat'?
3. Concludeer je met deze citaten dat je vindt dat ds. Roos dan gelijk heeft?
3. Zo ja, waarom ben je het dan eens met de bewering van @GGotK, dat ds. Van Boven dichter bij de prediking van ds. Kersten staat dan ds. Roos?

Verder maak ik geen tegenstelling. Dat doe je namelijk zélf... :langue
Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
refo schreef:
CvdW schreef:Men vind het wellicht 'te moeilijk', en de kinderen snappen er niks van... en dat, terwijl de kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden. Heeft het ook niet met gemakzucht, of ontlezing te maken?
Anderzijds hoor je ook dat oudvaders niet actueel zijn... Zou het waar zijn? Hoe het ook zij: Er worden bijna geen oudvaders meer gelezen.


Het is een andere leer.
Vroeger werden oudvaders ook niet gelezen. Dat denkt Dia maar, hij heeft geen enkel bewijs.
Lezen ze bij jullie ook oudvaders ?
Huh? Werden vroeger geen oudvaders gelezen? Dat is nieuw voor me!
Overigens heb ik een tastbaar bewijs dat dit in onze gemeente wel degelijk zo was. Ik heb thuis alle nummers van de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen (voor Noord, Zuid en West).
Vroeger was er een speciale rubriek in de Kerkbode met de titel: "De gelezen preek was van..." Daaronder volgde dan iets over de oudvader die afgelopen week was gelezen. We spreken dan wel over de jaren '70, '80...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:
CvdW schreef:Men vind het wellicht 'te moeilijk', en de kinderen snappen er niks van... en dat, terwijl de kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden. Heeft het ook niet met gemakzucht, of ontlezing te maken?
Anderzijds hoor je ook dat oudvaders niet actueel zijn... Zou het waar zijn? Hoe het ook zij: Er worden bijna geen oudvaders meer gelezen.


Het is een andere leer.
Vroeger werden oudvaders ook niet gelezen. Dat denkt Dia maar, hij heeft geen enkel bewijs.
Lezen ze bij jullie ook oudvaders ?
Huh? Werden vroeger geen oudvaders gelezen? Dat is nieuw voor me!
Overigens heb ik een tastbaar bewijs dat dit in onze gemeente wel degelijk zo was. Ik heb thuis alle nummers van de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen (voor Noord, Zuid en West).
Vroeger was er een speciale rubriek in de Kerkbode met de titel: "De gelezen preek was van..." Daaronder volgde dan iets over de oudvader die afgelopen week was gelezen. We spreken dan wel over de jaren '70, '80...
Hierboven staat iets van "kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden". Ik denk dat refo dat bedoelde. Maar ik ben refo niet ...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Lezen ze bij jullie ook oudvaders ?
Huh? Werden vroeger geen oudvaders gelezen? Dat is nieuw voor me!
Overigens heb ik een tastbaar bewijs dat dit in onze gemeente wel degelijk zo was. Ik heb thuis alle nummers van de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen (voor Noord, Zuid en West).
Vroeger was er een speciale rubriek in de Kerkbode met de titel: "De gelezen preek was van..." Daaronder volgde dan iets over de oudvader die afgelopen week was gelezen. We spreken dan wel over de jaren '70, '80...
Hierboven staat iets van "kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden". Ik denk dat refo dat bedoelde. Maar ik ben refo niet ...
Dat is uit meerdere boeken na te lezen. Denk ook aan het jubileumboek van 175 jaar Afscheiding in Rijssen. Kinderen hadden over het algemeen niet veel boeken, maar denk ook dat dit wel verband hield met de vele kinderen Gods die hier vroeger (voor mijn tijd) woorden, maar die nog spreken nadat ze gestorven zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Dat is uit meerdere boeken na te lezen. Denk ook aan het jubileumboek van 175 jaar Afscheiding in Rijssen. Kinderen hadden over het algemeen niet veel boeken, maar denk ook dat dit wel verband hield met de vele kinderen Gods die hier vroeger (voor mijn tijd) woorden, maar die nog spreken nadat ze gestorven zijn.
Lijkt me sterk overdreven. Als het nu in dat boek staat of niet...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef: Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
Je hebt gelijk hoor, mijn uitspraak is behoorlijk boud. Dat gebeurt wel eens om te prikkelen.
Ik snap ook wat je bedoelt. Maar als prediking geen oproep tot geloof en bekering, zoals ds. Roos uitdrukt, bevat, is het ten diepste geen bediening der verzoening of een Bijbelse prediking. Daar mogen we elkaar best in opscherpen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Dat is uit meerdere boeken na te lezen. Denk ook aan het jubileumboek van 175 jaar Afscheiding in Rijssen. Kinderen hadden over het algemeen niet veel boeken, maar denk ook dat dit wel verband hield met de vele kinderen Gods die hier vroeger (voor mijn tijd) woorden, maar die nog spreken nadat ze gestorven zijn.
Lijkt me sterk overdreven. Als het nu in dat boek staat of niet...
Ik weet verschillend voorbeelden van kinderen die jong tot bekering kwamen voor wie de oudvaders geestelijk voedsel was. Ik denk ook aan mensen die we nog wel kennen: bijvoorbeeld ds. Mallan op 4-jarige leeftijd, ds. van Haaren ook heel jong.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef: Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
Je hebt gelijk hoor, mijn uitspraak is behoorlijk boud. Dat gebeurt wel eens om te prikkelen.
Ik snap ook wat je bedoelt. Maar als prediking geen oproep tot geloof en bekering, zoals ds. Roos uitdrukt, bevat, is het ten diepste geen bediening der verzoening of een Bijbelse prediking. Daar mogen we elkaar best in opscherpen.
Misschien is het dan beter om in plaats van 'geen' 'weinig' in te vullen.

Met je vanochtend gedane beantwoording op mijn 4 vragen aan jouw gesteld, kan ik elk geval goed meekomen (Al vraag ik me af of dat nu ook voor @Bezorgd ook nog steeds geldt. :langue). En dat is mijns inziens ook de reden waarom of er door sommige Bewaar het Pand-ers een zekere aantrekkingskracht geldt tot de GGiN. Die is er niet naar het rechtse deel van de GG, voor zover ik weet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk ook niet dat het zal meevallen een oudvader bij de opvattingen van DIA te zoeken, vooral als het gaat om bevindelijke ervaringen en de plaats daarvan in het preken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef: Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
Je hebt gelijk hoor, mijn uitspraak is behoorlijk boud. Dat gebeurt wel eens om te prikkelen.
Ik snap ook wat je bedoelt. Maar als prediking geen oproep tot geloof en bekering, zoals ds. Roos uitdrukt, bevat, is het ten diepste geen bediening der verzoening of een Bijbelse prediking. Daar mogen we elkaar best in opscherpen.
Overigens zegt ds Hoogerland in de Saambinder vrijwel precies hetzelfde als ds J. Roos.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

windorgel schreef:
Ad Anker schreef:
GGotK schreef: Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
Je hebt gelijk hoor, mijn uitspraak is behoorlijk boud. Dat gebeurt wel eens om te prikkelen.
Ik snap ook wat je bedoelt. Maar als prediking geen oproep tot geloof en bekering, zoals ds. Roos uitdrukt, bevat, is het ten diepste geen bediening der verzoening of een Bijbelse prediking. Daar mogen we elkaar best in opscherpen.
Overigens zegt ds Hoogerland in de Saambinder vrijwel precies hetzelfde als ds J. Roos.
Dat las ik. Mooi ja.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk ook niet dat het zal meevallen een oudvader bij de opvattingen van DIA te zoeken, vooral als het gaat om bevindelijke ervaringen en de plaats daarvan in het preken.
Misschien kan @DIA zelf een suggestie voordragen?

Maar zijn voorkeur gaat inderdaad meer uit naar predikanten van halverwege de vorige eeuw.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
GGotK schreef: Het gaat uiteindelijk om de vraag of de boude uitspraak van Ad Anker 'maar dat is natuurlijk geen bediening der verzoening oftewel een Bijbelse prediking' klopt als zodanig. Want dat is een uitspraak die niet alleen de prediking van Philpot raakt, maar ook van voldoende predikanten uit het verleden en heden van de GG (en andere kerken).

En op grond van deze uitspraak heeft Ad Anker waarschijnlijk een 'compliment' gekregen van Bezorgd.
Je hebt gelijk hoor, mijn uitspraak is behoorlijk boud. Dat gebeurt wel eens om te prikkelen.
Ik snap ook wat je bedoelt. Maar als prediking geen oproep tot geloof en bekering, zoals ds. Roos uitdrukt, bevat, is het ten diepste geen bediening der verzoening of een Bijbelse prediking. Daar mogen we elkaar best in opscherpen.
Misschien is het dan beter om in plaats van 'geen' 'weinig' in te vullen.

Met je vanochtend gedane beantwoording op mijn 4 vragen aan jouw gesteld, kan ik elk geval goed meekomen. (Al vraag ik me af of dat nu ook voor @Bezorgd ook nog steeds geldt.) En dat is mijns inziens ook de reden waarom of er door sommige Bewaar het Pand-ers een zekere aantrekkingskracht geldt tot de GGiN. Die is er niet naar het rechtse deel van de GG, voor zover ik weet.
Ds Philpot en bijvoorbeeld de broeders ds Overduin (GG '30) kennen geen oproep tot geloof en bekering. Zeker binnen de rechterflank GG schurkt men daar redelijk tegenaan. Men spreekt de onbekeerden wel aan, maar dan vaak in een indirecte, niet actieve vorm.
Bijvoorbeeld: 'O, de Heere worde u te sterk, eer uw lamp voor eeuwig worde uitgeblust'(ds GH Kersten). Ds GH Kersten is trouwens in een andere preek (zelfde bundel) weer directer in de oproep tot geloof en bekering:' O jongens en meisjes, gij zijt nog jong, leeft niet zo voort, maar buigt uw knieën en zegt : O God, bekeer mij.'
Ik zou dat niet durven te bestempelen als 'geen Bijbelse prediking'. Ik ben het er wel mee eens dat we kritisch mogen kijken of en hoe de oproep tot geloof en bekering functioneert binnen de prediking en hoe deze in verhouding staat tot het aanbod der genade.
Laatst gewijzigd door GGotK op 09 dec 2019, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Eens.

Overigens weet ik ook van genoeg predikanten ter rechterzijde die wél oproepen tot bekering. Het zou teveel zijn om daar hiervan te verhalen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie