Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
Stof schreef:
Jongere schreef:Eens met Stof, schaf het boek aan of leen het van iemand. Het geeft een eerlijk -en verdrietig- beeld van de situatie.
Ds. Vergunst en ds. Huisman waren aanvankelijk juist goed bevriend, ondanks de verschillen die er waren. Terwijl Vergunst zocht naar eenheid -wat hem het verwijt opleverde de kool en geit te sparen- werd Huisman steeds radicaler en uitgesprokener in zijn visie. Met name rond een interview in Koers werden zaken op de spits gedreven. Als ik de biografie lees, denk ik dat het met name die karaktertrek was die voor verwijdering zorgde, meer dan inhoudelijke verschillen. Die waren er eerder namelijk ook al en toen heeft Vergunst juist voor Huisman gepleit in classisverband.
Er is veel menselijks in de kerk en het is verdrietig om daar de gevolgen van te zien. Toch heb ik van de prediking van beide 'gezanten' veel geleerd, al heb ik hen beiden nooit live gehoord.
Bedankt Jongere.

Juist in dit boek kunnen we veel leren voor de kerk van vandaag. Hoe het niet moet en hoe het wel kan. Uitgebreid worden ook zaken besproken als ds. Vergunst's houding tot het leren van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie (die ds. Vergunst niet leerde maar die hij wel respecteerde bij broeders predikanten) en de gang van zaken bij de curatoriumdagen in het voorjaar, waar eerlijk beschreven wordt hoe ds. Vergunst zich niet altijd kon vinden in het afwijzingsbeleid.

We zien hoe temperamenten botsen en hoe de Godsvreze mensen onder elkaar doet bukken.

Heel blij met deze twee postings.
Er kan zomaar weer een sfeer ontstaan, dat een van de inmiddels overleden leraars (welke kant ook) die beiden tot veel zegen zijn geweest, nog een trap na wordt gegeven.
Het zal in het boek goed bedoeld zijn, ik heb het niet gelezen, maar soms vraag ik me af of het wel nuttigis om zoiets zo uitgebreid te beschrijven.
Ik vraag het me af.
Ik vind het juist bijzonder verfrissend. We maken in het boek, naast de Godgezand ds. A. Vergunst, kennis met de mens Arie Vergunst. Moesten beiden van genade leven. Trappen na worden niet gegeven, er wordt een eerlijk beeld geschetst. In het voorwoord wordt ook beschreven dat de kinderen Vergunst dat als voorwaarde hadden gesteld voor het verschijnen van het boek: beide kanten van hun vader moesten eerlijk worden weergegeven. Ook ds. Huisman krijgt absoluut geen trap na. Er klinkt ook geen voorkeur voor de één of de ander.

Tolle lege: een boek waarin Gods genade schittert, ondanks dat wat mensen ervan maken.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

De boeken van ds. Golverdingen beschrijven de periode tot 1957.
Is er ook een evenwichtig boek over de periode 1957 - ??
Of zouden jullie dan dit boek van ds. Vergunst aanbevelen?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bruna schreef:De boeken van ds. Golverdingen beschrijven de periode tot 1957.
Is er ook een evenwichtig boek over de periode 1957 - ??
Of zouden jullie dan dit boek van ds. Vergunst aanbevelen?
Er is denk ik nog geen boek over die periode met dezelfde kwaliteit als die van ds Golverdingen.
Je zou ook het proefschrift van Jan Zwemer kunnen lezen, maar die zou ik niet als evenwichtig willen bestempelen.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

GGotK schreef:
Bruna schreef:De boeken van ds. Golverdingen beschrijven de periode tot 1957.
Is er ook een evenwichtig boek over de periode 1957 - ??
Of zouden jullie dan dit boek van ds. Vergunst aanbevelen?
Er is denk ik nog geen boek over die periode met dezelfde kwaliteit als die van ds Golverdingen.
Je zou ook het proefschrift van Jan Zwemer kunnen lezen, maar die zou ik niet als evenwichtig willen bestempelen.
Ik zou de studie van Ds. Golverdingen in combinatie met het boek over Ds. Vergunst lezen. Het geeft de feitelijke geschiedschrijving een menselijke toets.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

In de SB van 5 december de start van een serie over 150 jaar Philpot. Ds G Hoogerland schrijft een lezenswaardig stukje over Philpot in de leesdiensten.
Het uitsluitend of veelvuldig lezen van Philpots preken in leesdiensten beveelt hij niet aan. Dan mist de gemeente een wezenlijk aspect van de waarheid (de bediening van het genadeverbond). Het van tijd tot tijd lezen beveelt hij wel aan: de preken bevatten zuiver goud, opgedolven met het houweel van een geoefend geloof en een krachtige bediening vanuit het heiligdom, uit de onuitputtelijke goudmijn van Gods dierbaar Woord. Ds Hoogerland noemt in het artikel ook 4 redenen waarom de preken van Philpot toch tot zegen zouden kunnen zijn voor onbekeerden:

1. het helder separerende element
2. het scherp ontdekkende element
3. het jaloersmakende element
4. het element dat Philpot in zijn preken zo laag afdaalt

De vraag is of er in GG's nog uberhaupt Philpot wordt gelezen vanaf de preekstoel, laat staan uitsluitend of veelvuldig??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:In de SB van 5 december de start van een serie over 150 jaar Philpot. Ds G Hoogerland schrijft een lezenswaardig stukje over Philpot in de leesdiensten.
Het uitsluitend of veelvuldig lezen van Philpots preken in leesdiensten beveelt hij niet aan. Dan mist de gemeente een wezenlijk aspect van de waarheid (de bediening van het genadeverbond). Het van tijd tot tijd lezen beveelt hij wel aan: de preken bevatten zuiver goud, opgedolven met het houweel van een geoefend geloof en een krachtige bediening vanuit het heiligdom, uit de onuitputtelijke goudmijn van Gods dierbaar Woord. Ds Hoogerland noemt in het artikel ook 4 redenen waarom de preken van Philpot toch tot zegen zouden kunnen zijn voor onbekeerden:

1. het helder separerende element
2. het scherp ontdekkende element
3. het jaloersmakende element
4. het element dat Philpot in zijn preken zo laag afdaalt

De vraag is of er in GG's nog uberhaupt Philpot wordt gelezen vanaf de preekstoel, laat staan uitsluitend of veelvuldig??
Ik was verheugd de start van deze serie over Philpot in de SB te lezen. Het dagboek gebaseerd op werken van hem heeft jaren geleden mij in een moeilijke tijd reden tot troost gegeven. Met name dat genoemde lage afdalen en het ontdekkende element.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

In het RD stond ook een stuk over Philpot, met zes reacties. Ds. Van Boven (GG) schreef dat, al wordt volgens sommigen de onbekeerden te weinig aangesproken, er genoeg in wordt gewezen op wat er bij de Heere te vinden is.
Ds. J. Roos (GGiN) haalde ds. Kersten aan die Philpot afraadde voor de leesdiensten, omdat "de oproep tot geloof en bekering" aan onbekeerden ontbrak.

:)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:In het RD stond ook een stuk over Philpot, met zes reacties. Ds. Van Boven (GG) schreef dat, al wordt volgens sommigen de onbekeerden te weinig aangesproken, er genoeg in wordt gewezen op wat er bij de Heere te vinden is.
Ds. J. Roos (GGiN) haalde ds. Kersten aan die Philpot afraadde voor de leesdiensten, omdat "de oproep tot geloof en bekering" aan onbekeerden ontbrak.

:)
Het kan verkeren... ;)
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bij ons in de kerk wordt nooit iets van Philpot gelezen. Dat zou ik ook echt heel raar vinden, gezien de beperkte selectie van preken. Men leest al zelden een preek van een CGK-dominee, of van een gereformeerde oudvader, dan is het toch wel een heel aantal stappen verder om een baptistische prediker te lezen. Ik denk dat prof. Ouweneel zelfs op een gemeenteavond niet zo snel zou worden uitgenodigd. Maar dat geheel terzijde. Vaak zie je dat afstand in tijd of ruimte een iets mildere blik geeft.

Ik wil toch opmerken dat de GGiN beter in de lijn van ds. Kersten blijven dan ds. Van Boven. Dat is in het algemeen al zo. Maar omdat in de GG rechts altijd voorrang heeft, kan het altijd nog gekker.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Bij ons in de kerk wordt nooit iets van Philpot gelezen. Dat zou ik ook echt heel raar vinden, gezien de beperkte selectie van preken. Men leest al zelden een preek van een CGK-dominee, of van een gereformeerde oudvader, dan is het toch wel een heel aantal stappen verder om een baptistische prediker te lezen. Ik denk dat prof. Ouweneel zelfs op een gemeenteavond niet zo snel zou worden uitgenodigd. Maar dat geheel terzijde. Vaak zie je dat afstand in tijd of ruimte een iets mildere blik geeft.

Ik wil toch opmerken dat de GGiN beter in de lijn van ds. Kersten blijven dan ds. Van Boven. Dat is in het algemeen al zo. Maar omdat in de GG rechts altijd voorrang heeft, kan het altijd nog gekker.
Ik hoorde dat er in de OGGiN van Veenwouden wel pas een Philpot las.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:In de SB van 5 december de start van een serie over 150 jaar Philpot. Ds G Hoogerland schrijft een lezenswaardig stukje over Philpot in de leesdiensten.
Het uitsluitend of veelvuldig lezen van Philpots preken in leesdiensten beveelt hij niet aan. Dan mist de gemeente een wezenlijk aspect van de waarheid (de bediening van het genadeverbond). Het van tijd tot tijd lezen beveelt hij wel aan: de preken bevatten zuiver goud, opgedolven met het houweel van een geoefend geloof en een krachtige bediening vanuit het heiligdom, uit de onuitputtelijke goudmijn van Gods dierbaar Woord. Ds Hoogerland noemt in het artikel ook 4 redenen waarom de preken van Philpot toch tot zegen zouden kunnen zijn voor onbekeerden:

1. het helder separerende element
2. het scherp ontdekkende element
3. het jaloersmakende element
4. het element dat Philpot in zijn preken zo laag afdaalt
Zo te lezen ben ik het helemaal eens met wat Ds G Hoogerland over de echte Philpot schrijft. We kunnen veel van hem leren, en dat moeten we ook echt doen, maar er is ook een dosis Spurgeon, Kohlbrugge, Luther en Calvijn nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:In de SB van 5 december de start van een serie over 150 jaar Philpot. Ds G Hoogerland schrijft een lezenswaardig stukje over Philpot in de leesdiensten.
Het uitsluitend of veelvuldig lezen van Philpots preken in leesdiensten beveelt hij niet aan. Dan mist de gemeente een wezenlijk aspect van de waarheid (de bediening van het genadeverbond). Het van tijd tot tijd lezen beveelt hij wel aan: de preken bevatten zuiver goud, opgedolven met het houweel van een geoefend geloof en een krachtige bediening vanuit het heiligdom, uit de onuitputtelijke goudmijn van Gods dierbaar Woord. Ds Hoogerland noemt in het artikel ook 4 redenen waarom de preken van Philpot toch tot zegen zouden kunnen zijn voor onbekeerden:

1. het helder separerende element
2. het scherp ontdekkende element
3. het jaloersmakende element
4. het element dat Philpot in zijn preken zo laag afdaalt
Zo te lezen ben ik het helemaal eens met wat Ds G Hoogerland over de echte Philpot schrijft. We kunnen veel van hem leren, en dat moeten we ook echt doen, maar er is ook een dosis Spurgeon, Kohlbrugge, Luther en Calvijn nodig.
Dus als Philpot nog leefde zal hij iedereen afraden om bij zijn gemeente lid te worden ? Als hij nog leefde natuurlijk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Dus als Philpot nog leefde zal hij iedereen afraden om bij zijn gemeente lid te worden ? Als hij nog leefde natuurlijk
Dat denk ik niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jongere schreef:In het RD stond ook een stuk over Philpot, met zes reacties. Ds. Van Boven (GG) schreef dat, al wordt volgens sommigen de onbekeerden te weinig aangesproken, er genoeg in wordt gewezen op wat er bij de Heere te vinden is.
Ds. J. Roos (GGiN) haalde ds. Kersten aan die Philpot afraadde voor de leesdiensten, omdat "de oproep tot geloof en bekering" aan onbekeerden ontbrak.

:)
Het kan verkeren... ;)
Inderdaad. Maar ik kan niet vinden waar dat stuk van Philpot in het RD staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jongere schreef:In het RD stond ook een stuk over Philpot, met zes reacties. Ds. Van Boven (GG) schreef dat, al wordt volgens sommigen de onbekeerden te weinig aangesproken, er genoeg in wordt gewezen op wat er bij de Heere te vinden is.
Ds. J. Roos (GGiN) haalde ds. Kersten aan die Philpot afraadde voor de leesdiensten, omdat "de oproep tot geloof en bekering" aan onbekeerden ontbrak.

:)
Het kan verkeren... ;)
Inderdaad. Maar ik kan niet vinden waar dat stuk van Philpot in het RD staat.
Dat stond donderdag 5-12 in de kerkbijlage, Kruispunt, op pagina 4-5. Volgens mij staat het nog niet op de website.

Overigens zeiden beide predikanten nog heel wat meer, en sprak ds. Roos uiteraard vooral positief over Philpot. Maar ik vond het wel aardig om beide geluiden op deze manier naast elkaar te zien staan.
Beiden hebben overigens gelijk, wat mij betreft. Ik zie er ook niet zo'n tegenstelling in.
Plaats reactie