Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:De term "institutionele zelfgenoegzaamheid" vond ik wel een zéér rake typering!
Kanshebber voor rf woord van het jaar
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.

Neem bijvoorbeeld de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon. Een prachtige leespreek, ook dat voorbeeld met dat witte laken. Maar ik heb die preek ook in een boek staan wat is uitgegeven door de Jeugdbond. En als ik deze preek zou lezen, las ik hem uit dat boek. Er staan bijvoorbeeld ook leespreken in van onder meer ds. Van Aalst, ds. Van Rijswijk en ds. Van Manen.

Daarnaast staan er kerkenraadskamers vol met delen van 'Een zaaier ging uit...' en 'Uit de schat des Woords'. Het zou zonde zijn als die preken, van predikanten van halverwege de vorige eeuw, niet meer gelezen zouden worden, wat in de gemeenten die sympathiseren met Prekenweb helaas al het geval is.
Beste @Jantje. Ik loop nog niet zo lang mee op RF maar ik verbaas me steeds over jouw ongelofelijke stellingen. Wat een onzin verkondig je nu! Ik zou als ik jou was eisen dat de ouderlingen in de Ger. Gem. van Oostkappelle alleen maar met een boekrol op de preekstoel mogen komen om een preek te lezen. Dat ga je toch niet in zo iets modern als een ingebonden boek doen! Foei toch wat verwerpelijk!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Gewoon even je hoofd schudden en het verder laten voor wat het is. Er zullen altijd mensen zijn die er bijzondere meningen op nahouden
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De bijzonderheid van een standpunt zegt weinig over de waarheid ervan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik heb al vaker het idee dat Jantje zijn stelligheden eigenlijk niet meent, maar vooral post om reacties uit te lokken.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.

Neem bijvoorbeeld de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon. Een prachtige leespreek, ook dat voorbeeld met dat witte laken. Maar ik heb die preek ook in een boek staan wat is uitgegeven door de Jeugdbond. En als ik deze preek zou lezen, las ik hem uit dat boek. Er staan bijvoorbeeld ook leespreken in van onder meer ds. Van Aalst, ds. Van Rijswijk en ds. Van Manen.

Daarnaast staan er kerkenraadskamers vol met delen van 'Een zaaier ging uit...' en 'Uit de schat des Woords'. Het zou zonde zijn als die preken, van predikanten van halverwege de vorige eeuw, niet meer gelezen zouden worden, wat in de gemeenten die sympathiseren met Prekenweb helaas al het geval is.
Beste @Jantje. Ik loop nog niet zo lang mee op RF maar ik verbaas me steeds over jouw ongelofelijke stellingen. Wat een onzin verkondig je nu! Ik zou als ik jou was eisen dat de ouderlingen in de Ger. Gem. van Oostkappelle alleen maar met een boekrol op de preekstoel mogen komen om een preek te lezen. Dat ga je toch niet uit zo iets modern als een ingebonden boek doen! Foei toch wat verwerpelijk, of liever nog een zeeuwse kleitablet!
https://cip.nl/69225-wat-kleitabletten- ... llingschap
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik heb al vaker het idee dat Jantje zijn stelligheden eigenlijk niet meent, maar vooral post om reacties uit te lokken.
Dat is pertinent onjuist. Ik zou niet durven.

En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.

Let je er trouwens ook op dat je mijn woonplaats voortaan goed spelt? Want het is een ernstige belediging om dag met 2 p's te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb al vaker het idee dat Jantje zijn stelligheden eigenlijk niet meent, maar vooral post om reacties uit te lokken.
Dat is pertinent onjuist. Ik zou niet durven.

En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.

Let je er trouwens ook op dat je mijn woonplaats voortaan goed spelt? Want het is een ernstige belediging om dag met 2 p's te doen.
De pot verwijt blijkbaar de ketel.... :huhu
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.
Hoe doen predikanten het dan?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.
Hoe doen predikanten het dan?
Die zullen dan toch de iPad mee moeten nemen :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.
Hoe doen predikanten het dan?
En in leesdiensten? Moet de ouderling de preek vooraf uit zijn hoofd leren?

Wij hebben een ouderling die preken op de preekstoel laat leggen op A3 formaat. Hij kopieert ze naar 141% (den ik) en kan ze zo beter lezen.
Hij schijnt nogal slechte ogen te hebben.

Kerkenraden moeten zich niet zo overal mee bemoeien.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef: En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.
Ik heb je posts enigszins gevolgd, dacht eerst dat je een grap maakte, maar het lijkt er op dat je dit echt serieus meent. Heb zelden zulke onzin gehoord. Ik ben behoorlijk bekend in GG kringen maar heb dit nog nooit gehoord. Kerk zelf in een behoorlijk rechtse GG en daar wordt het regelmatig gedaan. En dan vooral vanwege de vaak kleine lettertjes in prekenboeken. Van prekenweb wordt er heel af en toe wat uitgeprint.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.
Hoe doen predikanten het dan?
En in leesdiensten? Moet de ouderling de preek vooraf uit zijn hoofd leren?

Wij hebben een ouderling die preken op de preekstoel laat leggen op A3 formaat. Hij kopieert ze naar 141% (den ik) en kan ze zo beter lezen.
Hij schijnt nogal slechte ogen te hebben.

Kerkenraden moeten zich niet zo overal mee bemoeien.
Helemaal eens. Het Woord moet centraal staan. Niet de discussie over de verschijningsvorm van de preek.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Ik heb al vaker het idee dat Jantje zijn stelligheden eigenlijk niet meent, maar vooral post om reacties uit te lokken.
Ik denk niet dat het zo is. Meer een te heftige drang om zo snel mogelijk te reageren en te stellig formuleren op de vierkante cm. Maar het houdt het forum levendig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb al vaker het idee dat Jantje zijn stelligheden eigenlijk niet meent, maar vooral post om reacties uit te lokken.
Dat is pertinent onjuist. Ik zou niet durven.

En @crossmountain, je kunt er de draak mee steken, maar er zijn genoeg kerkenraden die een geprinte preek niet goedkeuren op de preekstoel.

Let je er trouwens ook op dat je mijn woonplaats voortaan goed spelt? Want het is een ernstige belediging om dag met 2 p's te doen.
Ik vind dat een prima maatregel! :super
Laat die preeklezers even gewoon doen, zeg: neem gewoon een iPad mee op kansel in plaats van al die papierverspilling.
Plaats reactie