Gereformeerde Gemeenten

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:De OGGiN in Achterberg hoort ook bij het conservatievere deel van de gereformeerde gezindte.

Maar als het een reactie is op Wim Anker, dan klopt dat helemaal. Want het is in het bijzonder de taak van ouderlingen om te letten op de leer. Dat staat ook in het klassieke bevestigingsformulier en het is erg treurig dat Wim Anker dat formulier kennelijk niet inhoudelijk kent.
Maar helaas gebeurt dat niet in de Ger. Gem. Er zou minimaal 2 keer per jaar op de agenda van de kerkenraadsvergadering onder kopje 1. De Prediking moeten staan.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is niet waar.

Er zijn ook kerkenraden die minstens twee keer per maand met hun predikant over de prediking spreken. Je kunt daarin niet generaliseren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Waarom houdt @GGotK zich nou stil?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Misschien heeft hij enkele uren iets anders te doen. :humhihi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Misschien heeft hij enkele uren iets anders te doen. :humhihi
Als ik een bepaalde stellige uitspraak doe (Wanneer niet? :D), dan wil ik graag weten hoe anderen daarop reageren. Maar goed, blijkbaar is niet iedereen zo nieuwsgierig naar de antwoorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
Luther schreef:Maar leg me dan even uit wat het probleem is van een preek van PrekenWeb bijvoorbeeld, die wordt geprint, eventueel vergroot, en diezelfde preek uit een boek? Neem als voorbeeld: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19591
Wat is het probleem van een kopie van een preek uit een prekenboek (vergroot) en het lezen van diezelfde preek uit het boek?
@Jantje?
Als het gaat om deze specifieke preek, zou ik die niet lezen. En dat vanwege de reden dat ik vragen en bedenkingen er bij heb of ds. J. Fraanje zelf het wel goed had gevonden als deze preek op internet was verschenen.

En daartoe zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Leg me dan nog een keer uit wat er naar jouw gevoelen op tegen is als een preek wordt voorgelezen van geprinte A4-tjes of kopieën uit een boek. Want ik vermoed dat ik je nog steeds niet begrijp.
Een preek op internet kan goed zijn voor eigen gebruik. Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.

Neem bijvoorbeeld de preek van ds. A.T. Vergunst over de verloren zoon. Een prachtige leespreek, ook dat voorbeeld met dat witte laken. Maar ik heb die preek ook in een boek staan wat is uitgegeven door de Jeugdbond. En als ik deze preek zou lezen, las ik hem uit dat boek. Er staan bijvoorbeeld ook leespreken in van onder meer ds. Van Aalst, ds. Van Rijswijk en ds. Van Manen.

Daarnaast staan er kerkenraadskamers vol met delen van 'Een zaaier ging uit...' en 'Uit de schat des Woords'. Het zou zonde zijn als die preken, van predikanten van halverwege de vorige eeuw, niet meer gelezen zouden worden, wat in de gemeenten die sympathiseren met Prekenweb helaas al het geval is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.
"het past niet binnen de cultuur" Dit moet toch wel een van de meest onzinninge argumenten zijn die in de geschiedenis van RF getypt zijn. Waarom zou dat niet passen? Wie bepaald er wat past? Past het wel als een ouderling een preek van een oudvader of reformator van het internet uitdraait? En ga zo maar door... :jongle
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje wat een kul argumentatie.
Geef of goede argumenten of erken dat het puur een stukje cultuur is, die gelukkig alleen bij een enkeling nog leeft.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Bezorgd schreef:Jantje wat een kul argumentatie.
Geef of goede argumenten of erken dat het puur een stukje cultuur is, die gelukkig alleen bij een enkeling nog leeft.
Hahaha waar gaat dit over.. #afgehaakt
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

gallio schreef:
Jantje schreef:Maar in de eredienst moeten we niet met printsels de kerk in willen komen. Het past niet binnen de cultuur en de traditie van onze Gereformeerde Gemeenten.
"het past niet binnen de cultuur" Dit moet toch wel een van de meest onzinninge argumenten zijn die in de geschiedenis van RF getypt zijn. Waarom zou dat niet passen? Wie bepaald er wat past? Past het wel als een ouderling een preek van een oudvader of reformator van het internet uitdraait? En ga zo maar door... :jongle
Precies. Volkomen onzinnig. Het past uitstekend in de cultuur. Sommige series zijn zelfs op internet voortgezet, en dat lijkt mij een uitstekende ontwikkeling.

Dat pronken met prekenboeken lijkt mij helemaal niet goed voor de hoogmoedige mens. Als ik dominee was, zou het beter voor mij zijn als er geen prekenboeken van mij werden uitgegeven, in ieder geval.

Daar zal Jantje het dan ongetwijfeld weer mee eens zijn. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat pronken met prekenboeken lijkt mij helemaal niet goed voor de hoogmoedige mens. Als ik dominee was, zou het beter voor mij zijn als er geen prekenboeken van mij werden uitgegeven, in ieder geval.

Daar zal Jantje het dan ongetwijfeld weer mee eens zijn. :D
::lol
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

crossmountain schreef:
Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?

Doe het of beter of zwijg.
Heb je nooit van Priscilla en Aquila gehoord en wat die deden? Ik vind je reactie een beetje verdrietig @Wim Anker.
Overigens zijn ouderlingen juist geroepen om het toezicht te houden over de prediking en predikers; hoewel zij zelf niet preken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Precies. En mede daarom is het helemaal niet verkeerd dat dr. Steef de Bruijn dit artikel geschreven heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

De term "institutionele zelfgenoegzaamheid" vond ik wel een zéér rake typering!
~~Soli Deo Gloria~~
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:Precies. En mede daarom is het helemaal niet verkeerd dat dr. Steef de Bruijn dit artikel geschreven heeft.
Mag ik dat argument, in dit verband, een gezocht argument vinden wat ook nog eens totaal misplaatst is? Om meerdere redenen?
Plaats reactie