Gereformeerde Gemeenten

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:
GGotK schreef:Op de bijdrage van Steef de Bruijn is ook genoeg aan te merken; het is duidelijk waar hij gelegerd is. De opiniestukjes van hem vertonen trouwens ook een vast patroon met veel herkenbare elementen.
Misschien wil je voor een volgende bijdrage eens overwegen om de dingen die "aan te merken zijn" ook daadwerkelijk inhoudelijk te benoemen? Dan kunnen we daarover in gesprek gaan. Je huidige post biedt niet heel veel aanknopingspunten voor gesprek namelijk.
Het zou fijn zijn als iedereen (ook dhr. de Bruijn, dhr. Wisse en dhr. Post) gewoon het goede voorbeeld geven i.p.v. "analyseren". En als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

rian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rian schreef:zonder gekkigheid, iedereen heeft toch wel een dominee die hij of zij graag hoort
Waarom hoor jij Ds. A. Schot graag?
omdat het zo duidelijk is en omdat ik een bijzondere band met hem heb
Ja dat hij duidelijk is, duidelijk preekt zei je al. Maar wat is er dan zo duidelijk?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Wim Anker schreef:
Jongere schreef:
GGotK schreef:Op de bijdrage van Steef de Bruijn is ook genoeg aan te merken; het is duidelijk waar hij gelegerd is. De opiniestukjes van hem vertonen trouwens ook een vast patroon met veel herkenbare elementen.
Misschien wil je voor een volgende bijdrage eens overwegen om de dingen die "aan te merken zijn" ook daadwerkelijk inhoudelijk te benoemen? Dan kunnen we daarover in gesprek gaan. Je huidige post biedt niet heel veel aanknopingspunten voor gesprek namelijk.
Het zou fijn zijn als iedereen (ook dhr. de Bruijn, dhr. Wisse en dhr. Post) gewoon het goede voorbeeld geven i.p.v. "analyseren". En als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.
Ik weet niet of ik je goed begrijp.
Wat bedoel je concreet met het goede voorbeeld?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:
Wim Anker schreef:
Jongere schreef:
GGotK schreef:Op de bijdrage van Steef de Bruijn is ook genoeg aan te merken; het is duidelijk waar hij gelegerd is. De opiniestukjes van hem vertonen trouwens ook een vast patroon met veel herkenbare elementen.
Misschien wil je voor een volgende bijdrage eens overwegen om de dingen die "aan te merken zijn" ook daadwerkelijk inhoudelijk te benoemen? Dan kunnen we daarover in gesprek gaan. Je huidige post biedt niet heel veel aanknopingspunten voor gesprek namelijk.
Het zou fijn zijn als iedereen (ook dhr. de Bruijn, dhr. Wisse en dhr. Post) gewoon het goede voorbeeld geven i.p.v. "analyseren". En als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.
Ik weet niet of ik je goed begrijp.
Wat bedoel je concreet met het goede voorbeeld?
Het evangelie verkondigen zoals het - in hun visie - behoort. Vurige kolen stapelen is de weg die de Schrift wijst.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Johann Gottfried Walther schreef:
rian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rian schreef:zonder gekkigheid, iedereen heeft toch wel een dominee die hij of zij graag hoort
Waarom hoor jij Ds. A. Schot graag?
omdat het zo duidelijk is en omdat ik een bijzondere band met hem heb
Ja dat hij duidelijk is, duidelijk preekt zei je al. Maar wat is er dan zo duidelijk?
zijn voorbeelden uit het dagelijks leven bijv.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Zeeuw schreef:
rian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rian schreef:zonder gekkigheid, iedereen heeft toch wel een dominee die hij of zij graag hoort
Waarom hoor jij Ds. A. Schot graag?
omdat het zo duidelijk is en omdat ik een bijzondere band met hem heb
Maar daarnaast luister je toch ook wel andere dominees?
Natuurlijk.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

rian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Waarom hoor jij Ds. A. Schot graag?
omdat het zo duidelijk is en omdat ik een bijzondere band met hem heb
Ja dat hij duidelijk is, duidelijk preekt zei je al. Maar wat is er dan zo duidelijk?
zijn voorbeelden uit het dagelijks leven bijv.
Ik kan mij goed voorstellen, dat er andere zaken zijn die je belangrijk vindt.
Zeker heeft ieder dominees die hij/zij graag hoort, maar dan is het geven van voorbeelden uit het dagelijks leven niet het eerste waar ik aan denk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenlijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?

Doe het of beter of zwijg.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?

Doe het of beter of zwijg.
Heb je nooit van Priscilla en Aquila gehoord en wat die deden? Ik vind je reactie een beetje verdrietig @Wim Anker.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

crossmountain schreef:
Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?

Doe het of beter of zwijg.
Heb je nooit van Priscilla en Aquila gehoord en wat die deden? Ik vind je reactie een beetje verdrietig @Wim Anker.
Die ben ik nog niet in de krant of op RF tegengekomen.
Bovendien deden die het juiste. Aangeven wat het wel is i.p.v bekritiseren.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Wim Anker schreef:
crossmountain schreef:
Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Ik ben het niet met @GGotK eens. Ik vind het stuk van dr. Steef de Bruijn eigenklijk best wel verhelderend en ik ben het het nog mee eens ook, geloof ik. We moeten onze ogen er niet voor sluiten, en net doen alsof we het niet weten of er geen erg in hebben. Want dat is levensgevaarlijk hoor.
Als iemand niet de roeping, en/of de gave, heeft het evangelie te verkondigen, heeft die persoon dan wel de opdracht de verkondiging van gezondenen te bekritiseren?

Doe het of beter of zwijg.
Heb je nooit van Priscilla en Aquila gehoord en wat die deden? Ik vind je reactie een beetje verdrietig @Wim Anker.
Die ben ik nog niet in de krant of op RF tegengekomen. Jij wel?

De scholen, en zorg, schreeuwen om mensen. Lijkt me een heel wat nutterige bezigheid voor al deze geleerden.
Ik vind zowel Steef de Bruijn als Steef Post beide zeer integere (intellectuele) persoonlijkheden die ik zeer hoog acht. Ik ben er van overtuigd dat zij zich meer dan 100% in zetten voor o.a. kerk, scholen en zorg, ieder op zijn eigen plaats en met eigen gaven. Ik hecht juist veel waarde aan de opiniërende artikelen die zij regelmatig schrijven. Er spreekt grote zorg uit over de reformatorische gezindte in het algemeen en bepaalde prediking in het bijzonder. Om deze mensen dan af te schuiven met een opmerking van jou als "Doe het beter of zwijg" vind ik niet getuigen van enige vorm van ootmoed.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies. Het betreft nog eens mensen uit het meer conservatieve deel van de gereformeerde gezindte ook.

Iedere gelovige heeft de taak om de prediking onderscheidend te beluisteren.

Los daarvan vraag ik mij af of de opmerking van GGotK niet ironisch bedoeld is. Want de uitspraak past precies in het bestreden patroon.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:Precies. Het betreft nog eens mensen uit het meer conservatieve deel van de gereformeerde gezindte ook.

Iedere gelovige heeft de taak om de prediking onderscheidend te beluisteren.

Los daarvan vraag ik mij af of de opmerking van GGotK niet ironisch bedoeld is. Want de uitspraak past precies in het bestreden patroon.
Steef de Bruijn is ouderling in de Oud Gereformeerde Gemeente in Achterberg. Ik zou willen dat hij "ging preken".
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De OGGiN in Achterberg hoort ook bij het conservatievere deel van de gereformeerde gezindte.

Maar als het een reactie is op Wim Anker, dan klopt dat helemaal. Want het is in het bijzonder de taak van ouderlingen om te letten op de leer. Dat staat ook in het klassieke bevestigingsformulier en het is erg treurig dat Wim Anker dat formulier kennelijk niet inhoudelijk kent.
Plaats reactie