Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Luther schreef:Maar leg me dan even uit wat het probleem is van een preek van PrekenWeb bijvoorbeeld, die wordt geprint, eventueel vergroot, en diezelfde preek uit een boek? Neem als voorbeeld: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19591
Wat is het probleem van een kopie van een preek uit een prekenboek (vergroot) en het lezen van diezelfde preek uit het boek?
@Jantje?
Als het gaat om deze specifieke preek, zou ik die niet lezen. En dat vanwege de reden dat ik vragen en bedenkingen er bij heb of ds. J. Fraanje zelf het wel goed had gevonden als deze preek op internet was verschenen.

En daartoe zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Inderdaad.

Het vertrouwen in de kerkmensen en in ambtsdragers kan onherstelbaar beschadigd worden door zulke opmerkingen. Dat heb ik van nabij meegemaakt.
Precies.

Maar de opvattingen van Tiberius dat er geen redenen kunnen zijn om het beter te vinden dat je geen smartphone gebruikt tijdens de kerkdienst vind ik ook wel wat optimistisch.

Ik ben niet voor het verbieden van smartphonegebruik door jongeren in de kerk, maar om nou te zeggen dat dat niet afleidt, lijkt me onzin. En het leidt ook af op het werk. En op school. Daarom moet het apparaat vaak onzichtbaar zijn in de klas. Dat lijkt me voor in de kerk ook een prima regel, specifieke doelen daargelaten.

Ik gebruik in weekdiensten de telefoon wel voor de schriftlezingen maar er is zeker een verleiding om dan ook de appjes te lezen. Niet dat ik zeg dat dat perse zondig is, maar het helpt niet voor de rust in de kerk.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:RO
Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien.
Datzelfde probeerde de EO vroeger ook...
Ik heb eerder op dit forum opvallende paralellen opgenoemd tussen de EO (in de begintijd) en de RO.
Overigens ken ik de RO niet anders dan van (misschien) een jaar of twee gelden. Ik weet wel dat ik destijds een beetje de RO heb geproefd. Hopelijk blijven de Gereformeerde Gemeenten hier standvastig. Dat is mijn persoonlijke wens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ik zie in onze kerk meerdere smartphones. En die staan niet allemaal open bij de Bijbel of aantekeningen app.
Ik kan begrijpen dat bepaalde personen hun smartphone beschikbaar moeten hebben, ook tijdens de eredienst. Maar voor het gros van de mensen kan ik niet bedenken waarom een fysieke Bijbel niet gebruikt wordt.
De kerk is ongeveer nog het enige geschikte moment om te 'ontschermen'.

Heerlijk je mobiel uit op zondag.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:Wat me steeds opvalt is, dat jullie (Windorgel en Stof) je snel laten afleiden.
Het lijkt me dat je daar dan beter aan kan gaan werken, dan een mobielverbod in de kerk onder het mom van gevaren van afleiding en verleiding. Als je later na je studie aan het werk gaat, kan je je ook niet steeds door je mobiel af laten leiden. En je mobiel niet meenemen naar je werk is ook geen optie.
Beste Tiberius, ik heb geen aandachtsstoornis ofzo. Maar je hoort toch in allerlei onderzoeken zó vaak dat mensen met hun telefoon in hun handen van het één in het ander komen? Dat is toch totaal geen nieuws? Even dit, even dat. Je zoekt even iets op en belandt bij iets anders. Ik weet niet wat jij voor telefoon en zoekmachine hebt, maar je hebt de algoritmes iig goed onder controle.

Ik wil me daar gewoon verre houden, zo simpel is het, en 100% alles van de preek en de eredienst meekrijgen. Je zult het vast niet met me eens zijn maar ik vind het gewoon ook eerbiediger, zonder telefoon. Ik geef toe: dat is een gevoelswaarde. Maar bij de Koning op bezoek ga ik ook niet op m'n telefoon zitten. Zo voel ik dat. Ik laat jou vrij in wat jij voelt en respecteer jouw keuze en zelfdiscipline.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Hollander schreef:Ik zie in onze kerk meerdere smartphones. En die staan niet allemaal open bij de Bijbel of aantekeningen app.
Ik kan begrijpen dat bepaalde personen hun smartphone beschikbaar moeten hebben, ook tijdens de eredienst. Maar voor het gros van de mensen kan ik niet bedenken waarom een fysieke Bijbel niet gebruikt wordt.
De kerk is ongeveer nog het enige geschikte moment om te 'ontschermen'.

Heerlijk je mobiel uit op zondag.
Geheel mee eens!
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Stof schreef:
Tiberius schreef:Wat me steeds opvalt is, dat jullie (Windorgel en Stof) je snel laten afleiden.
Het lijkt me dat je daar dan beter aan kan gaan werken, dan een mobielverbod in de kerk onder het mom van gevaren van afleiding en verleiding. Als je later na je studie aan het werk gaat, kan je je ook niet steeds door je mobiel af laten leiden. En je mobiel niet meenemen naar je werk is ook geen optie.
Beste Tiberius, ik heb geen aandachtsstoornis ofzo. Maar je hoort toch in allerlei onderzoeken zó vaak dat mensen met hun telefoon in hun handen van het één in het ander komen? Dat is toch totaal geen nieuws? Even dit, even dat. Je zoekt even iets op en belandt bij iets anders. Ik weet niet wat jij voor telefoon en zoekmachine hebt, maar je hebt de algoritmes iig goed onder controle.

Ik wil me daar gewoon verre houden, zo simpel is het, en 100% alles van de preek en de eredienst meekrijgen. Je zult het vast niet met me eens zijn maar ik vind het gewoon ook eerbiediger, zonder telefoon. Ik geef toe: dat is een gevoelswaarde. Maar bij de Koning op bezoek ga ik ook niet op m'n telefoon zitten. Zo voel ik dat. Ik laat jou vrij in wat jij voelt en respecteer jouw keuze en zelfdiscipline.
Als ik met de koning in gesprek zou zijn, zou ik ook zeggen ik zal het even opzoeken, dan weet u wat ik bedoeld, ik zou niet gaan kijken op er op RF iets nieuws is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:RO

Predikanten uit de HHK en de rechterflank van de CGK trekken de meeste luisteraars, vertelt Rijneveld even later. Met die cijfers in het achterhoofd kiest de omroep ook zijn gasten. Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien. Maar dat is niet makkelijk. „Wij willen wel, maar de dominees zijn terughoudend.” Nu een paar predikanten, onder wie ds. J. W. Verweij uit Zwijndrecht en ds. G. J. Baan uit Rotterdam, hebben toegezegd, hoopt hij dat dit verandert. „We hopen dat zij zien: dit is een omroep voor onze gezindte.
Wat voor een verschil zal het zijn als.er ook gergem predikanten komen ? Ik zie dat 1.2.3 niet.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

samanthi schreef:
Als ik met de koning in gesprek zou zijn, zou ik ook zeggen ik zal het even opzoeken, dan weet u wat ik bedoeld, ik zou niet gaan kijken op er op RF iets nieuws is...
Zou ik geloof ik niet durven maar goed.

Ik las pas: de smartphone is voor veel mensen hun mini-identiteit geworden. Alles wat dichtbij hen staat, hen bezighoudt zit in dat ding. Adressen, afspraken, een online wereld, liefhebberijen, enzovoort. Héérlijk toch om al die ballast niet mee te hoeven slepen de zondag in? Heerlijk even offline. Qualitytime. Vind ik dan...

Iemand de afscheidsdienst van ds. Gerritsen meegeluisterd? Hij benoemde al de maanden dat hij in zijn gemeente stond een soort beklemming te hebben gevoeld. Iets in kerkelijk Nederland wat hem veel zorg geeft: "de mini-televisie (maar dan erger) in ons aller handen". Ik zou het zo niet uitdrukken maar toch...ik kon er best wel een eindje in mee. Nogmaals: met het medium is opzich niks mis maar het eist de mensheid op. Ga eens treinreizen, ga eens kijken op het kerkplein voor en na catechisatie. Je kunt er niet onderuit. Een groot deel vd mensen is in de ban. Ik ook.

Wat een opluchting om dat op zondag even te kunnen laten voor wat het is.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:RO
Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien.
Datzelfde probeerde de EO vroeger ook...
Ik heb eerder op dit forum opvallende paralellen opgenoemd tussen de EO (in de begintijd) en de RO.
Overigens ken ik de RO niet anders dan van (misschien) een jaar of twee gelden. Ik weet wel dat ik destijds een beetje de RO heb geproefd. Hopelijk blijven de Gereformeerde Gemeenten hier standvastig. Dat is mijn persoonlijke wens.
Waarom vindt je dat @Dia. Heb je het boek van Ds. A. Vergunst "Neem de Wacht des Heeren aan" wel eens gelezen? Ik denk dat zijn ideaal een reformatorische omroep was. In zijn tijd waren er alleen maar publieke omroepen en dat gaf iedere omroep de verplichting om ook de programma's van de andere omroepen in de eigen gids te publiceren. Dat was het grootste bezwaar van Ds. Vergunst. Je kon toch in je eigen gids geen goddeloos programma publiceren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Luther schreef:Maar leg me dan even uit wat het probleem is van een preek van PrekenWeb bijvoorbeeld, die wordt geprint, eventueel vergroot, en diezelfde preek uit een boek? Neem als voorbeeld: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19591
Wat is het probleem van een kopie van een preek uit een prekenboek (vergroot) en het lezen van diezelfde preek uit het boek?
@Jantje?
Als het gaat om deze specifieke preek, zou ik die niet lezen. En dat vanwege de reden dat ik vragen en bedenkingen er bij heb of ds. J. Fraanje zelf het wel goed had gevonden als deze preek op internet was verschenen.

En daartoe zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Leg me dan nog een keer uit wat er naar jouw gevoelen op tegen is als een preek wordt voorgelezen van geprinte A4-tjes of kopieën uit een boek. Want ik vermoed dat ik je nog steeds niet begrijp.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat is misschien nog wel het beste dan ja: op je mobiel gaan zitten; kan je er ook niet door afgeleid worden.
Ik voor mij houd hem gewoon in mijn binnenzak.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

bij ons word er heel vaak van ds a schot gelezen, persoonlijk heb ik veel met zijn preken omdat ze altijd zo duidelijk en helder zijn. je kan het heel erg goed begrijpen zelfs kleine kinderen. ds schot komt gelukkig ook nog al vaak naar onze gemeente. nu is hij aan een prekenserie bezig die beslist de moeite waard is om te luisteren via: https://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prekenarchief/ daar kan je alle preken terug luisteren.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:RO

Predikanten uit de HHK en de rechterflank van de CGK trekken de meeste luisteraars, vertelt Rijneveld even later. Met die cijfers in het achterhoofd kiest de omroep ook zijn gasten. Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien. Maar dat is niet makkelijk. „Wij willen wel, maar de dominees zijn terughoudend.” Nu een paar predikanten, onder wie ds. J. W. Verweij uit Zwijndrecht en ds. G. J. Baan uit Rotterdam, hebben toegezegd, hoopt hij dat dit verandert. „We hopen dat zij zien: dit is een omroep voor onze gezindte.
Wat voor een verschil zal het zijn als.er ook gergem predikanten komen ? Ik zie dat 1.2.3 niet.
De meeste GG'ers beluisteren het liefst (of alleen maar) eigen predikanten. Dus om een gedeelte van de RO achterban tevreden te stellen of de achterban zelfs hierdoor uit te breiden (economisch motief), begrijp ik het wel.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

het is goed om ook andere dominees te beluisteren, maar dan moet je er inhoudelijk wel achter staan. zelf luister ik graag naar ds a schot viahttps://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prekenarchief/
dat is zo duidelijk!!
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Plaats reactie