Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Stof schreef:
Bezorgd schreef:Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Volgens mij gaat het niet om goed of fout. Met het medium is niets mis. Maar moet je het willen, zowel voor jezelf (gevaar tot afleiding) als voor je omgeving (vervagende grenzen)?
Het grootste gevaar lijkt me gezien jouw argumenten in verleiding of afleiding te zitten. Is het niet beter om daar dan op te focussen in plaats van zomaar op zichzelf goede spullen niet te gebruiken?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Stof schreef:
Bezorgd schreef:Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Volgens mij gaat het niet om goed of fout. Met het medium is niets mis. Maar moet je het willen, zowel voor jezelf (gevaar tot afleiding) als voor je omgeving (vervagende grenzen)?
Denk je echt dat je de neiging hebt om in de kerk te gaan appen of te kijken of je iets binnen hebt? Ik ben gericht op de preek en meer niet. Juist door dingen even na te kunnen kijken en op te schrijven kan ik me beter concentreren.
vervagende grenzen? Daar versta ik iets anders onder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik heb het al eens verteld, mijn twee jongste zaten eens mee te schrijven, op papier, de punten, de dingen die hen opvielen of raakte schreven ze op, soms lieten ze elkaar lezen, in de rij met het uitgaan werden ze aangesproken door twee oudere mensen, jullie hebben steeds op je telefoon gezeten, afijn, ze moesten, op die leeftijd, hun mobieltje nog thuislaten.
Ik was boos toen ik dit hoorde, oké het waren oude mensen, die vergeef je sneller, maar toch, is dat de wijsheid van ouderen? De warmte van ouderen? De levenswijsheid van ouderen?+
Waarom boos? Zij of jij hadden toch kunnen uitleggen waarom ze op hun smartphone keken?
Dan is de kou toch meteen uit de lucht?
Oudere mensen die hun mobieltje moesten thuislaten :quoi
Wat versta jij onder oudere dan? ;)
Sowieso kon je er alleen maar mee bellen of smsen.

Waarom zou een ouder iemand nooit iets mogen zeggen, als het op vriendelijke wijze gaat, vraag ik me af.
Ik heb weleens een draai om mijn oren gekregen in de kerk, van mijn achterbuurman.
Dat is niet okay, maar ik heb er geen trauma aan overgehouden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Tiberius schreef:
Stof schreef:
Bezorgd schreef:Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Volgens mij gaat het niet om goed of fout. Met het medium is niets mis. Maar moet je het willen, zowel voor jezelf (gevaar tot afleiding) als voor je omgeving (vervagende grenzen)?
Het grootste gevaar lijkt me gezien jouw argumenten in verleiding of afleiding te zitten. Is het niet beter om daar dan op te focussen in plaats van zomaar op zichzelf goede spullen niet te gebruiken?
Zo onschuldig is het medium niet, mijns inzien. Techniek is nooit neutraal.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Als je alleen psalmen zingt, heb je aan één Bijbel met psalmen genoeg ;)
Ook al zou ik dat prefereren, ik ga daar niet over.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Stof schreef: Het gaat er ook niet om dat dat verkeerd zou zijn. Opzich is op het medium niets tegen. Net als de stoomlocomotief en de vaste telefoon als medium niet verkeerd waren.

Het gaat erom dat met het meenemen vd smartphone mijns inziens alle remmen los zijn in het begrenzen van jongeren en ouderen van wat ze meenemen aan externe prikkels en verleidingen de kerk in. Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen. Hoe simpel is het om gewoon je Bijbeltje mee te nemen?
Ik vind het simpeler om mijn telefoon mee te nemen dan drie boeken.

Verder is de telefoon geen reden tot afleiding, ik ontvang geen meldingen tijdens de kerkdienst.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:
Stof schreef:
Bezorgd schreef:Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Volgens mij gaat het niet om goed of fout. Met het medium is niets mis. Maar moet je het willen, zowel voor jezelf (gevaar tot afleiding) als voor je omgeving (vervagende grenzen)?
Het grootste gevaar lijkt me gezien jouw argumenten in verleiding of afleiding te zitten. Is het niet beter om daar dan op te focussen in plaats van zomaar op zichzelf goede spullen niet te gebruiken?
"Zomaar op zichzelf goede dingen niet gebruiken", dat kun je dan ook zeggen over een Bijbeltje.

En ja, ik laat me snel afleiden. Ook in de collegezaal had ik daar last van, ben weer overgestapt op een simpel schriftje. Maar was niet de enige, meerdere professoren en andere docenten verboden op een bepaald moment het notuleren op laptops en telefoons.

Maar nogmaals : fijn dat jij er geen last van hebt. Ik zal niemand erom veroordelen.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het mij een gevaar lijkt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:
windorgel schreef:Gewoon Bijbel mee naar de kerk en geen last van een afleidend mobiel. Overigens is het in mijn leefomgeving niet gebruikelijk om de (mobiele) telefoon te gebruiken op zondag, ook niet om te appen.
Dan heb je toch ook geen afleiding? Sowieso zet ik de notificaties uit.
Wat is het nut dan van de smartphone in de kerk? Ik heb mijn Bijbel bij me en daar heb ik genoeg aan. Die telefoon heb ik niet nodig op zondag. Waarom zou ik hem dan meenemen naar de kerk? Ik zie daar simpelweg geen toegevoegde waarde in. Eerder een gevaar, nl. van afleiding, en daarom ligt-ie de hele dag in de la.
Een ander mag gerust een andere keuze maken. Het medium an sich is niet fout en het gebruik van een Bijbelapp ook niet natuurlijk. Maar voor mezelf weet ik dat ik de neiging zou hebben allerlei dingen op te zoeken onder de preek die wel met de preek te maken hebben, maar waardoor ik niet meer rustig en aandachtig kan luisteren naar de dominee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Als het voor jou geen toegevoegde waarde heeft, zou ik hem inderdaad zeker thuis laten. Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

Wat me steeds opvalt is, dat jullie (Windorgel en Stof) je snel laten afleiden.
Het lijkt me dat je daar dan beter aan kan gaan werken, dan een mobielverbod in de kerk onder het mom van gevaren van afleiding en verleiding. Als je later na je studie aan het werk gaat, kan je je ook niet steeds door je mobiel af laten leiden. En je mobiel niet meenemen naar je werk is ook geen optie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik heb het al eens verteld, mijn twee jongste zaten eens mee te schrijven, op papier, de punten, de dingen die hen opvielen of raakte schreven ze op, soms lieten ze elkaar lezen, in de rij met het uitgaan werden ze aangesproken door twee oudere mensen, jullie hebben steeds op je telefoon gezeten, afijn, ze moesten, op die leeftijd, hun mobieltje nog thuislaten.
Ik was boos toen ik dit hoorde, oké het waren oude mensen, die vergeef je sneller, maar toch, is dat de wijsheid van ouderen? De warmte van ouderen? De levenswijsheid van ouderen?+
Waarom boos? Zij of jij hadden toch kunnen uitleggen waarom ze op hun smartphone keken?
Dan is de kou toch meteen uit de lucht?
Oudere mensen die hun mobieltje moesten thuislaten :quoi
Wat versta jij onder oudere dan? ;)
Sowieso kon je er alleen maar mee bellen of smsen.

Waarom zou een ouder iemand nooit iets mogen zeggen, als het op vriendelijke wijze gaat, vraag ik me af.
Ik heb weleens een draai om mijn oren gekregen in de kerk, van mijn achterbuurman.
Dat is niet okay, maar ik heb er geen trauma aan overgehouden.
Ik vind het liefdeloos om zo met jongeren om te gaan door een draai om de oren te geven, het werd niet vriendelijk gevraagd en het waren de kinderen die hun mobieltje thuis moesten laten.

Ik vraag me af hoe hou je jongeren in de kerk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik vind het liefdeloos om zo met jongeren om te gaan door een draai om de oren te geven, het werd niet vriendelijk gevraagd en het waren de kinderen die hun mobieltje thuis moesten laten.
Ik vraag me af hoe hou je jongeren in de kerk.
In deze tijd hoef je zeker geen draai om de oren meer te geven. ;)
Ik heb het thuis niet eens verteld toen. Heel veel later pas.

Okay, het werd dus niet vriendelijk gevraagd. Maar dan nog? Je kinderen weten toch ook wel dat er overal onvriendelijke mensen zijn, dus ook in de kerk? Ze zijn daar toch niet persé beter of aardiger dan elders?
En jaag je met zo'n bemoeizuchtige opmerking dan een jongere de kerk uit?
Dan heeft hij weinig ruggegraat, sorry, dat komt misschien hard over voor jou, maar ik vind het een beetje overdreven.
Je hebt overal zuurpruimen, mopperaars, negatieven, daar zul je mee moeten leren leven.
Je kunt er dan beter een grapje over maken joh. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

RO

Predikanten uit de HHK en de rechterflank van de CGK trekken de meeste luisteraars, vertelt Rijneveld even later. Met die cijfers in het achterhoofd kiest de omroep ook zijn gasten. Liefst zou de bestuurder meer predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zien. Maar dat is niet makkelijk. „Wij willen wel, maar de dominees zijn terughoudend.” Nu een paar predikanten, onder wie ds. J. W. Verweij uit Zwijndrecht en ds. G. J. Baan uit Rotterdam, hebben toegezegd, hoopt hij dat dit verandert. „We hopen dat zij zien: dit is een omroep voor onze gezindte.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik vind het liefdeloos om zo met jongeren om te gaan door een draai om de oren te geven, het werd niet vriendelijk gevraagd en het waren de kinderen die hun mobieltje thuis moesten laten.
Ik vraag me af hoe hou je jongeren in de kerk.
In deze tijd hoef je zeker geen draai om de oren meer te geven. ;)
Ik heb het thuis niet eens verteld toen. Heel veel later pas.

Okay, het werd dus niet vriendelijk gevraagd. Maar dan nog? Je kinderen weten toch ook wel dat er overal onvriendelijke mensen zijn, dus ook in de kerk? Ze zijn daar toch niet persé beter of aardiger dan elders?
En jaag je met zo'n bemoeizuchtige opmerking dan een jongere de kerk uit?
Dan heeft hij weinig ruggegraat, sorry, dat komt misschien hard over voor jou, maar ik vind het een beetje overdreven.
Je hebt overal zuurpruimen, mopperaars, negatieven, daar zul je mee moeten leren leven.
Je kunt er dan beter een grapje over maken joh. ;)
:ouin
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Mara schreef: Okay, het werd dus niet vriendelijk gevraagd. Maar dan nog? Je kinderen weten toch ook wel dat er overal onvriendelijke mensen zijn, dus ook in de kerk? Ze zijn daar toch niet persé beter of aardiger dan elders?
En jaag je met zo'n bemoeizuchtige opmerking dan een jongere de kerk uit?
Dan heeft hij weinig ruggegraat, sorry, dat komt misschien hard over voor jou, maar ik vind het een beetje overdreven.
Je hebt overal zuurpruimen, mopperaars, negatieven, daar zul je mee moeten leren leven.
Je kunt er dan beter een grapje over maken joh.
En dan vroeg iemand zich pas af of ik wel pastoraal zou zijn als ik ambtsdrager zou zijn... :bobo
Mara, je vliegt echt uit de bocht hier.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Het vertrouwen in de kerkmensen en in ambtsdragers kan onherstelbaar beschadigd worden door zulke opmerkingen. Dat heb ik van nabij meegemaakt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie