Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Dodo schreef: Zover ik weet doet de koster wel wat meer dan alleen harder/zachter. Er is ook de uitzending voor de kerkradio, mogelijk opname, en als de luisteraars thuis de dominee keihard horen zingen, is er iets niet in orde. Die microfoon hoort weggedrukt te worden bij de samenzang.
Ik heb zelf een tijdje gekosterd. ;)
Natuurlijk doet een koster veel meer, maar het ging nu even over het geluid dat met een tablet geregeld zou moeten of kunnen worden.
Zeker in de oudere en kleine gemeentes is dat gewoon handwerk.
Dat was een voorbeeld. De oorspronkelijke vraag was: waarom zou je dat principieel niet met een tablet willen doen?
Juist in kleine gemeentes is dat handig, want dan hoeft de koster niet helemaal achterin bij zijn knopjes te gaan zitten, maar neemt de tablet gewoon mee om bij de rest van de gemeente te gaan zitten.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Tiberius schreef:
Stof schreef:Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen.
Er is geen sprake van beginnen: de meeste mensen hebben toch al hun mobiel bij zich, voor agenda, navigatie, enz.
Op zondag een mobiel bij je hebben voor agenda en navigatie? :quoi
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Die laatste vlieger gaat niet op, omdat het gaan over een preekschets van de voorganger (die nog niet gedrukt is) of een preek van prekenweb of een andere website.
Prima als er tegen het meenemen van mobiele apparatuur in de kerk gewaarschuwd wordt, maar gebruik dan wel de juiste argumenten. En die hoor ik nog niet zo.
Waarom zouden mensen buiten de kerk wel de Bijbel op hun mobiel mogen lezen en binnen de kerk niet? Hun mobiel hebben ze toch altijd bij zich.
Ik kan de terughoudendheid wel begrijpen. Al moeten we ook zo eerlijk zijn, dat de discussie over mobiel gebruik in de kerk, weer een heel tijdelijke zal zijn. De jongeren van nu vinden het heel normaal om te lezen en te zingen vanaf hun smartphone. Hooguit dat het in de toekomst meer vanaf een horloge of via een bril of digi lenzen zal gaan gebeuren.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Navigatie is misschien wat overdreven, vooral als je alleen van huis naar de kerk gaat, maar een agenda is altijd fijn en bovendien kun je niet appen zonder telefoon. En ook de ANWB niet bellen als je een lekke band hebt etc. etc.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:
Stof schreef:
Ambtenaar schreef:
Jeremiah schreef: Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om de Bijbel te lezen in de kerk en om te zingen. Dat vind ik veel praktischer dan het meenemen van een Bijbel en liedbundels.
Het gaat er ook niet om dat dat verkeerd zou zijn. Opzich is op het medium niets tegen. Net als de stoomlocomotief en de vaste telefoon als medium niet verkeerd waren.

Het gaat erom dat met het meenemen vd smartphone mijns inziens alle remmen los zijn in het begrenzen van jongeren en ouderen van wat ze meenemen aan externe prikkels en verleidingen de kerk in.
Ik denk juist van niet.
Inderdaad, als iemand weet dat hij die externe prikkels en/of verleidingen niet kan weerstaan en gelijk alle remmen losgooit, moet hij vooral zijn mobiel niet meenemen naar de kerk.
Maar de meeste mensen kunnen er prima mee omgaan.
Stof schreef:Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen.
Er is geen sprake van beginnen: de meeste mensen hebben toch al hun mobiel bij zich, voor agenda, navigatie, enz.
Stof schreef:Hoe simpel is het om gewoon je Bijbeltje mee te nemen?
Met evenveel recht kan je zeggen: hoe simpel is het om gewoon je mobiel mee te nemen?
Jij leeft blijkbaar in een heel andere kerkelijke werkelijkheid dan ik. Prima, dat mag.
Maar vooralsnog ben ik erg blij dat het bij ons not done is om je mobiel zichtbaar bij je te hebben.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Klavart schreef:
Tiberius schreef:
Stof schreef:Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen.
Er is geen sprake van beginnen: de meeste mensen hebben toch al hun mobiel bij zich, voor agenda, navigatie, enz.
Op zondag een mobiel bij je hebben voor agenda en navigatie? :quoi
Nee, dat snap ik ook niet. Ik neem nooit mijn mobiel mee naar de kerk. Woon en kerk in hetzelfde dorp, dus ik heb 'm niet nodig. Gewoon Bijbel mee naar de kerk en geen last van een afleidend mobiel. Overigens is het in mijn leefomgeving niet gebruikelijk om de (mobiele) telefoon te gebruiken op zondag, ook niet om te appen. Ik wil dat graag zo houden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Navigatie is misschien wat overdreven, vooral als je alleen van huis naar de kerk gaat, maar een agenda is altijd fijn en bovendien kun je niet appen zonder telefoon. En ook de ANWB niet bellen als je een lekke band hebt etc. etc.
Een agenda en appen vind ook wat overdreven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Tiberius schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Die laatste vlieger gaat niet op, omdat het gaan over een preekschets van de voorganger (die nog niet gedrukt is) of een preek van prekenweb of een andere website.
Prima als er tegen het meenemen van mobiele apparatuur in de kerk gewaarschuwd wordt, maar gebruik dan wel de juiste argumenten. En die hoor ik nog niet zo.
Waarom zouden mensen buiten de kerk wel de Bijbel op hun mobiel mogen lezen en binnen de kerk niet? Hun mobiel hebben ze toch altijd bij zich.
De argumenten zijn mijns inziens overduidelijk en die worden ook gewoon gegeven als je ze maar horen wilt: veel gevaar tot afleiding, de wereld binnen handbereik hebben terwijl je onder het Woord zit.
Ik vind dat je, met het Woord bezig zijnde, ook thuis dus, elk risico tot afgeleid worden, verre van je hebt te werpen. Laten we de vogels niet zelf binnenlokken om het zaad weg te pikken. Overigens fijn dat jij je niet laat afleiden. Ik vind dat een kunst. Ik geloof niet dat dat 'de meeste mensen' lukt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef:Gewoon Bijbel mee naar de kerk en geen last van een afleidend mobiel. Overigens is het in mijn leefomgeving niet gebruikelijk om de (mobiele) telefoon te gebruiken op zondag, ook niet om te appen.
Dan heb je toch ook geen afleiding? Sowieso zet ik de notificaties uit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Dat was een voorbeeld. De oorspronkelijke vraag was: waarom zou je dat principieel niet met een tablet willen doen?
Juist in kleine gemeentes is dat handig, want dan hoeft de koster niet helemaal achterin bij zijn knopjes te gaan zitten, maar neemt de tablet gewoon mee om bij de rest van de gemeente te gaan zitten.
Voorzover ik dat zie, ook elders, zit de koster altijd achterin, om eventueel een deur open of dicht te doen.
Afgelopen zondagmiddag moest de koster er 3 maal uit, omdat het buitenlicht tweemaal aanfloepte, terwijl het hek op slot zit.
En er werd een keer aan de deur gerammeld.

Kijk, jij bent een grote fan van alles wat met IT te maken heeft en nieuw op de markt komt.
Maar niet iedereen denkt daar ook zo over.
Waarom zouden we ons zo afhankelijk maken van allerlei apparaten, als het ook gewoon handmatig kan?

Er zijn predikanten die hun preken nog uittypen op een Olivetti. In vergelijking met de kroontjespen is dat dan een hele vernieuwing. ;)
Wie met een smartphone in de kerk zit, stelt zich wel open voor de verleiding die ervan uitgaat.
Toen mijn schoonvader onlangs ernstig ziek lag, had ik mijn mobiel in mijn tas bij me, op stil.
Maar als er niets bijzonders aan de hand is, laten we hem allemaal thuis liggen, we zijn ook bereikbaar via de telefoon van de kerk indien nodig.
Twee weken geleden zat ik naast een jongen die zat te facebooken, zijn moeder zat aan de andere kant en zei er niets van.
Ik begrijp dat echt niet.
Op de universiteit waren smartphones verboden in sommige collegezalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:Toch interessant dit, ik zie regelmatig een heel betrokken iemand zitten die naast een bijbel een smartphone voor zich heeft staan met daarop de grondtekst. Vind je dat dan ook niet goed?
Volgens mij gaat het niet om goed of fout. Met het medium is niets mis. Maar moet je het willen, zowel voor jezelf (gevaar tot afleiding) als voor je omgeving (vervagende grenzen)?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Stof schreef:
Tiberius schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Die laatste vlieger gaat niet op, omdat het gaan over een preekschets van de voorganger (die nog niet gedrukt is) of een preek van prekenweb of een andere website.
Prima als er tegen het meenemen van mobiele apparatuur in de kerk gewaarschuwd wordt, maar gebruik dan wel de juiste argumenten. En die hoor ik nog niet zo.
Waarom zouden mensen buiten de kerk wel de Bijbel op hun mobiel mogen lezen en binnen de kerk niet? Hun mobiel hebben ze toch altijd bij zich.
De argumenten zijn mijns inziens overduidelijk en die worden ook gewoon gegeven als je ze maar horen wilt: veel gevaar tot afleiding, de wereld binnen handbereik hebben terwijl je onder het Woord zit.
Ik vind dat je, met het Woord bezig zijnde, ook thuis dus, elk risico tot afgeleid worden, verre van je hebt te werpen. Laten we de vogels niet zelf binnenlokken om het zaad weg te pikken. Overigens fijn dat jij je niet laat afleiden. Ik vind dat een kunst. Ik geloof niet dat dat 'de meeste mensen' lukt.
Dat denk ik wel. Als jij op je werk of school bent, laat je je toch ook niet afleiden door je mobiel? Waarom zou je dat in de kerk dan wel doen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik mijn smartfoon vaak in de kerk, ik zoek teksten op in de studiebijbel, verder gebruik in gewoon mijn Bijbel en we zingen alleen psalmen, als jongeren hun telefoon opelijk kunnen gebruiken, als ze in de bank van hun ouders zitten en de mensen niet meteen het slechtste denken, zou het klimaat in de kerk veel aangenamer zijn.

Ik heb het al eens verteld, mijn twee jongste zaten eens mee te schrijven, op papier, de punten, de dingen die hen opvielen of raakte schreven ze op, soms lieten ze elkaar lezen, in de rij met het uitgaan werden ze aangesproken door twee oudere mensen, jullie hebben steeds op je telefoon gezeten, afijn, ze moesten, op die leeftijd, hun mobieltje nog thuislaten.
Ik was boos toen ik dit hoorde, oké het waren oude mensen, die vergeef je sneller, maar toch, is dat de wijsheid van ouderen? De warmte van ouderen? De levenswijsheid van ouderen?+
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
windorgel schreef:Gewoon Bijbel mee naar de kerk en geen last van een afleidend mobiel. Overigens is het in mijn leefomgeving niet gebruikelijk om de (mobiele) telefoon te gebruiken op zondag, ook niet om te appen.
Dan heb je toch ook geen afleiding? Sowieso zet ik de notificaties uit.
Ja en op RF kun je toch niet :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie