Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Dodo schreef:De koster zit op een vaste plek, en heeft daar een tablet waar hij het geluid (en mogelijk ook het licht)mee kan regelen. Dat scheelt geloop, en dus onrust.
Maar dat hoeft toch niet met een tablet?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Klavart schreef:
Dodo schreef:De koster zit op een vaste plek, en heeft daar een tablet waar hij het geluid (en mogelijk ook het licht)mee kan regelen. Dat scheelt geloop, en dus onrust.
Maar dat hoeft toch niet met een tablet?
Tablet oplossing is veel goedkoper en flexibeler. Hoef je geen vaste aansluitingen te maken.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jeremiah schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
En de post hiervoor noem je de voordelen van de tablet op, wat wil je nu hiermee zeggen ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Ja dat lees ik inderdaad. Maar waarom wil je daar terughoudend in zijn?
Neem bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen. Die kan de koster gewoon in zijn bank bedienen. Anders moet hij bij het aanpassen van het geluid steeds naar een vaste plaats lopen.
Welnee. Bij ons zit sinds jaren een volumeregelaar bij de koster, gemonteerd onder de plank waar de bijbels op kunnen staan.
Tegenwoordig hoeft met die moderne technologie zelden nog iets gecorrigeerd te worden.

Als een dominee echter hard meezingt, met het microfoontje nog om, is dat niet fijn voor de thuisluisteraars. Dan draait de koster zijn volume dus lager. Niet alle predikanten zijn begaafde zangers helaas. ;)
Mij stoort dat niet, als ik dat thuis hoor, draai ik de knop van het geluid wat lager.
Ik vind het eerder ontroerend als ik een dominee zo uit het hart, misschien niet helemaal zuiver en toonvast, hoor zingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Geytenbeekje schreef:
Jeremiah schreef:
Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
En de post hiervoor noem je de voordelen van de tablet op, wat wil je nu hiermee zeggen ?
De post hiervoor ging over het tabletgebruik van de koster. Een groot verschil.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Ja dat lees ik inderdaad. Maar waarom wil je daar terughoudend in zijn?
Neem bijvoorbeeld een tablet om het geluid te regelen. Die kan de koster gewoon in zijn bank bedienen. Anders moet hij bij het aanpassen van het geluid steeds naar een vaste plaats lopen.
Welnee. Bij ons zit sinds jaren een volumeregelaar bij de koster, gemonteerd onder de plank waar de bijbels op kunnen staan.
Tegenwoordig hoeft met die moderne technologie zelden nog iets gecorrigeerd te worden.

Als een dominee echter hard meezingt, met het microfoontje nog om, is dat niet fijn voor de thuisluisteraars. Dan draait de koster zijn volume dus lager. Niet alle predikanten zijn begaafde zangers helaas. ;)
Mij stoort dat niet, als ik dat thuis hoor, draai ik de knop van het geluid wat lager.
Ik vind het eerder ontroerend als ik een dominee zo uit het hart, misschien niet helemaal zuiver en toonvast, hoor zingen.
Zover ik weet doet de koster wel wat meer dan alleen harder/zachter. Er is ook de uitzending voor de kerkradio, mogelijk opname, en als de luisteraars thuis de dominee keihard horen zingen, is er iets niet in orde. Die microfoon hoort weggedrukt te worden bij de samenzang.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Maar door de opkomst van de digitale wereld en dus ook online leespreken, zijn de verschillen in de Gereformeerde Gemeenten wel toegenomen. En dat vind ik een ernstig bezwaar.
Welke verschillen?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om de Bijbel te lezen in de kerk en om te zingen. Dat vind ik veel praktischer dan het meenemen van een Bijbel en liedbundels.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Jeremiah schreef: Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om de Bijbel te lezen in de kerk en om te zingen. Dat vind ik veel praktischer dan het meenemen van een Bijbel en liedbundels.
Als je alleen psalmen zingt, heb je aan één Bijbel met psalmen genoeg ;)
-
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

Ambtenaar schreef:
Jeremiah schreef: Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om de Bijbel te lezen in de kerk en om te zingen. Dat vind ik veel praktischer dan het meenemen van een Bijbel en liedbundels.
Het gaat er ook niet om dat dat verkeerd zou zijn. Opzich is op het medium niets tegen. Net als de stoomlocomotief en de vaste telefoon als medium niet verkeerd waren.

Het gaat erom dat met het meenemen vd smartphone mijns inziens alle remmen los zijn in het begrenzen van jongeren en ouderen van wat ze meenemen aan externe prikkels en verleidingen de kerk in. Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen. Hoe simpel is het om gewoon je Bijbeltje mee te nemen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Zover ik weet doet de koster wel wat meer dan alleen harder/zachter. Er is ook de uitzending voor de kerkradio, mogelijk opname, en als de luisteraars thuis de dominee keihard horen zingen, is er iets niet in orde. Die microfoon hoort weggedrukt te worden bij de samenzang.
Ik heb zelf een tijdje gekosterd. ;)
Natuurlijk doet een koster veel meer, maar het ging nu even over het geluid dat met een tablet geregeld zou moeten of kunnen worden.
Zeker in de oudere en kleine gemeentes is dat gewoon handwerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Stof schreef:Volgens mij is de discussie meer: in heel wat gemeenten hopen kerkenraden en ouders dat smartphones en dergelijke niet meegenomen worden naar de kerk. Hier wordt ook tegen gewaarschuwd. Als je dan de voorganger met een tablet de preekstoel op ziet gaan haalt dat de ruggenwervel uit je waarschuwing. Ongeacht het feit dat men de tablet als middel om te lezen verder niet afkeurt. Het gaat om het principe en om de voorbeeldfunctie: afleiding buiten de eredienst houden. Dat, om verwarring te voorkomen, de tablet dan niet mee de preekstoel op kan, wat geeft het? Pak het oude goud erbij dat toch al gedrukt is...!
Die laatste vlieger gaat niet op, omdat het gaan over een preekschets van de voorganger (die nog niet gedrukt is) of een preek van prekenweb of een andere website.
Prima als er tegen het meenemen van mobiele apparatuur in de kerk gewaarschuwd wordt, maar gebruik dan wel de juiste argumenten. En die hoor ik nog niet zo.
Waarom zouden mensen buiten de kerk wel de Bijbel op hun mobiel mogen lezen en binnen de kerk niet? Hun mobiel hebben ze toch altijd bij zich.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Stof schreef:
Ambtenaar schreef:
Jeremiah schreef: Van harte mee eens. Tablets en telefoons in de eredienst zijn onzin.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om de Bijbel te lezen in de kerk en om te zingen. Dat vind ik veel praktischer dan het meenemen van een Bijbel en liedbundels.
Het gaat er ook niet om dat dat verkeerd zou zijn. Opzich is op het medium niets tegen. Net als de stoomlocomotief en de vaste telefoon als medium niet verkeerd waren.

Het gaat erom dat met het meenemen vd smartphone mijns inziens alle remmen los zijn in het begrenzen van jongeren en ouderen van wat ze meenemen aan externe prikkels en verleidingen de kerk in.
Ik denk juist van niet.
Inderdaad, als iemand weet dat hij die externe prikkels en/of verleidingen niet kan weerstaan en gelijk alle remmen losgooit, moet hij vooral zijn mobiel niet meenemen naar de kerk.
Maar de meeste mensen kunnen er prima mee omgaan.
Stof schreef:Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen.
Er is geen sprake van beginnen: de meeste mensen hebben toch al hun mobiel bij zich, voor agenda, navigatie, enz.
Stof schreef:Hoe simpel is het om gewoon je Bijbeltje mee te nemen?
Met evenveel recht kan je zeggen: hoe simpel is het om gewoon je mobiel mee te nemen?
Plaats reactie