Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Nou, zowat alle catechismuspreken van ds. Van Eckeveld en ook een aanzienlijk aantal van ds. Van Aalst zijn hier al gelezen. Een preek op A4-papier print je uit, lees je één keer voor en daarna niet meer, omdat iedereen hem dan toch op internet kan lezen.
Lezen ze bij jullie nooit oudvaders ?
Of is dat verboten in de GG ?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Nou, dé opossing is dan natuurlijk dat de ouderlingen niet van een printje maar van een tablet lezen :)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Pioenroosje schreef:Nou, dé opossing is dan natuurlijk dat de ouderlingen niet van een printje maar van een tablet lezen :)
Ook nog eens milieuvriendelijker :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Nou, zowat alle catechismuspreken van ds. Van Eckeveld en ook een aanzienlijk aantal van ds. Van Aalst zijn hier al gelezen. Een preek op A4-papier print je uit, lees je één keer voor en daarna niet meer, omdat iedereen hem dan toch op internet kan lezen.
Lezen ze bij jullie nooit oudvaders ?
Of is dat verboten in de GG ?
In de gemeente waar ik lid ben, wordt er helaas zelden een preek van een oudvader gelezen. De laatste keer was vorig najaar, een preek van Horatius Bonar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Nou, zowat alle catechismuspreken van ds. Van Eckeveld en ook een aanzienlijk aantal van ds. Van Aalst zijn hier al gelezen. Een preek op A4-papier print je uit, lees je één keer voor en daarna niet meer, omdat iedereen hem dan toch op internet kan lezen.
Lezen ze bij jullie nooit oudvaders ?
Of is dat verboten in de GG ?
In de gemeente waar ik lid ben, wordt er helaas zelden een preek van een oudvader gelezen. De laatste keer was vorig najaar, een preek van Horatius Bonar.
Je zou het kunnen aangeven bij de kerkenraad.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Er zijn genoeg prekenboeken. En bovendien is het veel beter voor het milieu.
Ik kan mij voorstellen dat (o.a.) de lettergrootte een belangrijk argument kan zijn om juist wel te werken met uitvergrote tekst op A4'tjes. Zeker voor wat oudere voorlezers.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

De ouderlingen hebben vooralsnog geen oogproblemen, voor zover ik weet. En de preken van Prekenweb en de preken van de website van ds. J. IJsselstein, genaamd www.leespreken.nl, hebben ook geen aangepast lettertype.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:De ouderlingen hebben vooralsnog geen oogproblemen, voor zover ik weet. En de preken van Prekenweb en de preken van de website van ds. J. IJsselstein, genaamd http://www.leespreken.nl, hebben ook geen aangepast lettertype.
Maar heb je er wat op tegen als deze preken gelezen worden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nee hoor, maar het is goed om ook tijdens de leesdiensten je blik te verbreden.

De preken van ds. IJsselstein zijn op zich wel mooi, al vind ik het jammer dat er teveel woorden vanuit de vragen en antwoorden van de Heidelbergse Catechismus veranderd worden in de prediking. Deze preken zijn mijns inziens meer geschikt om zondags met het gezin te overdenken. Maar goed, dat is mijn bescheiden visie. Een ander denkt daar wellicht weer heel anders over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Nee hoor, maar het is goed om ook tijdens de leesdiensten je blik te verbreden.

De preken van ds. IJsselstein zijn op zich wel mooi, al vind ik het jammer dat er teveel woorden vanuit de vragen en antwoorden van de Heidelbergse Catechismus veranderd worden in de prediking. Deze preken zijn mijns inziens meer geschikt om zondags met het gezin te overdenken. Maar goed, dat is mijn bescheiden visie. Een ander denkt daar wellicht weer heel anders over.
Oh, je deed overkomen alsof je liever geen geprinte preken hoorde. Maar dan zou je inderdaad niet graag hebben dat preken van PrekenWeb en Leespreken gelezen worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Overigens worden er bij ons lang niet altijd meer preken van internet gelezen. Er is zelfs ooit eens een voorbereidingspreek gelezen van ds. A. Schot. En soms leest de ouderling een preek, die wel op Prekenweb staat, maar die uit één van de deeltjes van 'Een zaaier ging uit' gelezen wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Overigens worden er bij ons lang niet altijd meer preken van internet gelezen. Er is zelfs ooit eens een voorbereidingspreek gelezen van ds. A. Schot. En soms leest de ouderling een preek, die wel op Prekenweb staat, maar die uit één van de deeltjes van 'Een zaaier ging uit' gelezen wordt.
Gelukkig maar, dan komen ze iig uit boekjes.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
:nonnon
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
Dit roept bij mij wel ernstig de vraag op: Waarom zeg je dit zo stellig? Het gaat toch om de preek, niet om de bindwijze of het papier? Denk je echt dat een preek alleen betrouwbaar is als deze in een boek staat??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Erskinees schreef:Er is natuurlijk geen principieel of Bijbels argument in te brengen tegen een ipad voor predikanten. Toch lijkt het me goed om mobiele apparatuur buiten de kerk te houden, net zoals mobiele telefoons.
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet mevt A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Dat was in mijn gemeente inderdaad vroeger ook zo...
Waarom zou het beter zijn?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie