Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Ik heb weleens gelezen van een dominee die het kanselgebed onderaan het trapje deed en niet eens wist waarover hij zou gaan preken.
De hele week zitten zwoegen, maar er kwam niets. Op de kansel aangekomen werd hij zo bediend, dat de woorden zo vloeiend uit zijn mond kwamen, het meest tot zijn eigen verwondering.
Een voorbeeld is hier ook, en dat is ook door ds. Lamain zelf beschreven, dat hij eens met de trein op weg was naar Rijssen. Hij had wel wat teksten in voorraad maar die werden een voor een afgesneden. Kort voordat hij in Rijssen aankwam kreeg hij overdenkingen over "en men noemt Zijn Naam Wonderlijk". Daar heeft hij hier met ruimte over mogen spreken. Na de dienst kwam er een vrouw bij hem, en vroeg: Dominee, wilde u hier over preken of werd deze stof werd deze stof u opgelegd? Dominee antwoordde eerlijk dat hij niet van plan was geweest hierover te preken. Toen antwoordde de vrouw eenvoudig: Dan is het goed. Later die avond waren ze bijeen in gezelschap. Wat was er toen veel volk in deze stad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door luisteraar »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ja dat weet ik ook wel. Tegenwoordig zijn alle predikanten hoogopgeleid.
Maar in het verleden gebeurde het wel dat er voorgangers waren die geen gedegen theologische opleiding hadden genoten.
Ook wel bekend onder de naam: Artikel 8 predikanten.
Ik hoor regelmatig preken die niet gestructureerd zijn, ook van predikanten met een universitaire achtergrond. Om een goede structuur aan te brengen in een verhaal of preek hoef je niet gestudeerd te hebben.
Dat is ook waar. ;)
Tiberius schreef:In ieder geval vind ik een iPad een stuk netter dan zo'n stapel papier, waarmee ze dan staan te hannesen, dat het net lijkt of ze voor behanger aan het studeren zijn.
Ik zie predikanten nooit hannesen. Ze hebben of een klein briefje met een paar aantekeningen of een soort klein schriftje.
Maar zij préken tenminste, van een I pad aflezen kan iedereen die een 8 voor lezen had.
Dan kun je net zo goed een ouderling een preek laten lezen.
Wet en Evangelie schreef:Hoe ongestructureerd de preek ook was, er ging wat van uit!
Ach ja, misschien romantiseren wij het wel. :hum
-DIA- schreef:Ik pleit beslist niet voor onvoorbereid en onbestudeerd de kansel op te gaan. Anderzijds zei eens iemand, en dat heb ik zelf nog meermalen gehoord, dat de beste preken ontstaan op de kansel, zonder dat de dominee dacht: Ik ga nu eens goed preken. Ik bedoel als de prediker op de kansel uit de hemel bediend wordt. Zelf had hij dan helemaal geen verwachting van zijn preek.
Ik heb weleens gelezen van een dominee die het kanselgebed onderaan het trapje deed en niet eens wist waarover hij zou gaan preken.
De hele week zitten zwoegen, maar er kwam niets. Op de kansel aangekomen werd hij zo bediend, dat de woorden zo vloeiend uit zijn mond kwamen, het meest tot zijn eigen verwondering.
Ik vind het mooi als Gods Geest ook werkt in een predikant die na hard zwoegen geen preek afkreeg, zodat deze op de kansel het Woord van God mag doorgeven. Ik heb wat moeite met de denigrerende opmerking over de voorgangers die hun preek aflezen van papier. Het zou kunnen dat je voorbijgaat aan het gebed, het zwoegen en mogelijk ook het ontvangen van Gods Geest tijdens het maken van deze preek. Prof. Baars heeft er wel op gewezen dat de preken van Jonathan Edwards die de Heilige Geest heeft gebruikt om er velen te bekeren, door Edwards werden voorgelezen waarschijnlijk ook nog met een saaie leestoon. Gelukkig is de Heilige Geest niet afhankelijk van de voorganger of die al of niet uit zijn hoofd preekt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:In ieder geval vind ik een iPad een stuk netter dan zo'n stapel papier, waarmee ze dan staan te hannesen, dat het net lijkt of ze voor behanger aan het studeren zijn.
Ik zie predikanten nooit hannesen. Ze hebben of een klein briefje met een paar aantekeningen of een soort klein schriftje.
Maar zij préken tenminste, van een I pad aflezen kan iedereen die een 8 voor lezen had.
Dan kun je net zo goed een ouderling een preek laten lezen.
Ik zie (evenals Dodo) nog steeds het verschil niet tussen een iPad of een klein schriftje.
Als je een 8 voor lezen hebt, EN een fatsoenlijk handschrift, kan iedereen ook uit dat kleine schriftje lezen.
Voor die iPad hoef je tenminste geen fatsoenlijk handschrift te hebben. :yahoo
Ik zie toch niet dat er verschil was tussen die 2?
Daar gaat het helemaal niet om!
Een uitgeschreven preek blijft 4 precies hetzelfde, als je een dominee zou vervolgen naar een andere gemeente.
Maar elke gemeente heeft toch iets anders van node? Dan bedoel ik niet de geestelijke strekking van een preek, maar de zorgen, moeiten en problemen die in een gemeente kunnen voordoen.
Als het goed is, is er een voorgesprek in de consistorie.
Met een uitgeschreven tekst is dan weinig te improviseren. Bovendien zijn ze dat dan niet gewend, omdat ze geheel vertrouwen op hun tablet of schriftje.
Ok, dat ben ik met je eens, maar je begon dit gesprek met:
Mara schreef:Hier spreekt de generatie van de Ipad predikers.
Wat bedoel je daar dan mee, als er geen verschil is tussen een iPad en een schriftje?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Herman schreef:Ik ken het gebruik van een voorgesprek in de consistorie niet. Kan je dat toelichten?
Een dominee komt als het goed is niet 3 minuten voor aanvang binnenrollen.
De meeste gastpredikanten komen vaak een half uurtje vantevoren aan.
Er wordt een kopje koffie voor hem gezet (ik heb dat regelmatig gedaan ;) ) en de predikant vraagt naar de wederwaardigheden,.
Hij moet toch weten voor wie er voorbede moet worden gedaan?
luisteraar schreef:Ik heb wat moeite met de denigrerende opmerking over de voorgangers die hun preek aflezen van papier.
Ja als je dat er zelf in legt.
Als een predikant zijn preek geheel uittypt of schrijft, wil niet zeggen dat hij hem dan ook altijd voorleest!
Iets letterlijk oplezen kan een ouderling ook.

En als je de predikanten anno nu gaat vergelijken met oud- en kerkvaders, loopt het sowieso mis. De diensten duurden langer, er werd langzamer gesproken en hadden ongetwijfeld een ander karakter dan de tegenwoordige diensten.
Tiberius schreef:Wat bedoel je daar dan mee, als er geen verschil is tussen een iPad en een schriftje?
Er is in die zin verschil, dat het eerste een "gereedschap" lijkt te zijn van een jongere generatie predikanten. Er zijn nog steeds predikanten die geen internet hebben.
En er zijn wel meer verschillen te noemen, maar dan wordt het flauw. :)
Zoals, stel dat de batterij opeens leegtrekt of hij laat het schriftje in een regenplas vallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
luisteraar schreef:Ik heb wat moeite met de denigrerende opmerking over de voorgangers die hun preek aflezen van papier.
Ja als je dat er zelf in legt.
Als een predikant zijn preek geheel uittypt of schrijft, wil niet zeggen dat hij hem dan ook altijd voorleest!
Iets letterlijk oplezen kan een ouderling ook.
Ik ben het eens met Luisteraar: ik heb ook moeite met die denigrerende opmerking over lezende voorgangers. Maar ook over je laatste zin: alsof een ouderling een minder ambt zou zijn.
Mara schreef:
Tiberius schreef:Wat bedoel je daar dan mee, als er geen verschil is tussen een iPad en een schriftje?
Er is in die zin verschil, dat het eerste een "gereedschap" lijkt te zijn van een jongere generatie predikanten. Er zijn nog steeds predikanten die geen internet hebben.
Ik zie dat verband niet zo. Er zijn best veel predikanten die wel internet hebben en toch niet vanaf iPad preken; ook van de jonge generatie.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

En voor een predikant kan een iPad erg handig zijn. Niet alleen voor de preek, maar je hebt ook gelijk de voorbedes, liturgie etc. voor je zonder gedoe met briefjes die kwijtraken.
Lijkt mij geen punt om zo'n ding te gebruiken.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Er is natuurlijk geen principieel of Bijbels argument in te brengen tegen een ipad voor predikanten. Toch lijkt het me goed om mobiele apparatuur buiten de kerk te houden, net zoals mobiele telefoons.
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Dat was in mijn gemeente inderdaad vroeger ook zo...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
Ik zou het een uitstekend idee vinden om dat te verbieden. Liever vandaag dan gisteren.
Waarom?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Er zijn genoeg prekenboeken. En bovendien is het veel beter voor het milieu.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Kom op Jantje. Want de prekenboeken zijn van milieuneutrale houtkap?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dan zou je eigenlijk deze moeten nemen: https://www.zazzle.nl/heilige_bijbel_me ... 1418140891
Dat is helemaal goed voor het milieu.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zo lust ik er nog wel een paar.

Dan zou ik nog liever prekenboeken verbieden. Maar dat is niet mijn mening, uiteraard.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Er zijn genoeg prekenboeken. En bovendien is het veel beter voor het milieu.
Is dat zo? Nu wordt alleen de gelezen preek op papier gezet. In een prekenboek staan meer preken, en die worden niet altijd allemaal gelezen.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nou, zowat alle catechismuspreken van ds. Van Eckeveld en ook een aanzienlijk aantal van ds. Van Aalst zijn hier al gelezen. Een preek op A4-papier print je uit, lees je één keer voor en daarna niet meer, omdat iedereen hem dan toch op internet kan lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie