Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@JC Ryle:
Dan was ik zelf ook deels abuis. Excuses daarvoor en voor het overige ben ik blij dat je hebt uitgesproken wat je hebt uitgesproken.

Het is voor mij niet eenvoudig om tegelijkertijd zowel duidelijk en eerlijk als respectvol en inlevend als voor iedereen toegankelijk te zijn.

En dan ga ik nu eerst maar eens naar het strand;-)
:super Ook een mooie post. En je hebt gelijk. Ik ga strijken en daarna naar de tuin. Het weer is te mooi.
Strijken?!? :jongle
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Strijken?!? :jongle
Doe niet zo antigenderneutraliaans.ik strijk zo nu en dan. Vandaag 6 overhemden. Ik liep wat achter.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:... antigenderneutraliaans.
Linksom of rechtsom, Ad Anker moet en zal die eerste plaats van de Refoforumwoord-wedstrijd in de wacht slepen. :humhihi
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:... antigenderneutraliaans.
Linksom of rechtsom, Ad Anker moet en zal die eerste plaats van de Refoforumwoord-wedstrijd in de wacht slepen. :humhihi
Welnee, beroepenhijger(tje) is veel populairder. :D

Maar ik zal het woord in het draadje noteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

JCRyle schreef:Aangezien ik meerdere keren door die of gene direct of indirect wordt aangesproken wil ik met het volgende reageren;

Gisterenavond reageerde ik op een behartenswaardige reactie van Zeeuw. Ik heb daarbij aangegeven dat ik de wijze van discussiëren jammer vond, omdat het inhoudelijke aspect van Joh. 3:16 over hoe het woord "wereld" op te vatten ondersneeuwde. In plaats van een inhoudelijk gesprek voerde onderbuikgevoelens de boventoon mijn inziens. Ik verwijs hiervoor terug naar mijn eerdere reactie, waar ik nog steeds volledig achter sta. Ik wil daaraan toevoegen dat het mij in de eerste plaats niet uitmaakt "wie iets zegt", maar dat ik probeer te kijken naar "wat iemand zegt".

In de bovengenoemde bijdrage heb ik de woorden "semantische discussie" gebruikt. Amstelodamense verweet mij dat dit "intellectueel pochen" was, terwijl ik mij daar verre van wilt houden. In mijn reactie hierop heb ik beoogd om zijn woorden te relativeren, overigens ook in de reactie waarop hij verwees naar de boeken van bisschop J.C. Ryle. Zowel in mijn eerste reactie als in mijn tweede richting Amstelodamense drukte ik mij niet serieus uit. Blijkbaar vatte hij en DDD het wel serieus op, dat is spijtig.

De discussie gaat dan ook een kant op, die ik geenszins op wil gaan. Ik heb groot respect voor iedereen, ongeacht opleidingsniveau. Ik ben het in deze geheel eens met DDD, dat het opleidingsniveau niets uit maakt over het zeggen van verstandige en wijze woorden. Ik kijk dan ook altijd naar wat iemand te zeggen heeft. Alleen laten we het gesprek hier niet voeren op basis van sentimenten of personen, maar feitelijk en objectief. Geheel objectief is niemand, dat weet ik ook, maar alleen met inhoudelijke argumenten kunnen we van elkaar leren.
In de opmerking van DDD dat ik af zou geven op academici herken ik mij dan ook niet. Ik vind het een voorbarige conclusie van hem, omdat hij er vanuit gaat dat ik de naam van Amstelodamense niet zou kunnen plaatsen. Een dispuutnaam zegt in deze mij vrij weinig in tegenstelling tot hem blijkbaar.

Door sommigen forummers wordt mij "hooghartigheid" verweten, o.a. door DDD en Hollander. Ik ben oprecht als ik zeg dat dit mij veel doet. Ik laat dit voor de rest maar in het midden, maar het is niet mijn bedoeling om zo over te komen. Ik herken mij hierin ook niet. Dat neemt niet weg dat dit zo wel overgekomen is, waarvoor mijn excuses. Als Amstelodamense zich verkeerd bejegend voelt door mij, dan bied ik daar ook mijn verontschuldigingen voor aan. Zoals ik in deze mijn tegenreactie betoog is dat niet mijn intentie geweest. Ik hoop dat het "intellectuele probleem" hiermee uit de lucht is genomen.

Hier laat ik het bij. Een fijne voortzetting! :)
Thanks. Dan ook hierbij mijn excuses, heb een en ander dan niet helemaal goed aangevoeld. Fijne dag!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:@DDD,
Inderdaad. Daar hoef je in elk geval niet academisch geschoold voor te zijn. :D
Amstelodamense schreef:Inhoudelijk: morgen ga ik weer naar onze plaatselijke Gereformeerde Gemeente. We hebben een voorganger die ik nog niet ken, ik ga er met open vizier naar toe
Wie gaat er voor?
Haha, subtiel. Nee, ik wil graag anoniem blijven. Als ik de voorganger noem, weet je gelijk waar ik woon ;-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:@DDD,
Inderdaad. Daar hoef je in elk geval niet academisch geschoold voor te zijn. :D
Amstelodamense schreef:Inhoudelijk: morgen ga ik weer naar onze plaatselijke Gereformeerde Gemeente. We hebben een voorganger die ik nog niet ken, ik ga er met open vizier naar toe
Wie gaat er voor?
Haha, subtiel. Nee, ik wil graag anoniem blijven. Als ik de voorganger noem, weet je gelijk waar ik woon ;-)
:yahoo pas op voor Jantje. Hij komt er achter...
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:@DDD,
Inderdaad. Daar hoef je in elk geval niet academisch geschoold voor te zijn. :D
Amstelodamense schreef:Inhoudelijk: morgen ga ik weer naar onze plaatselijke Gereformeerde Gemeente. We hebben een voorganger die ik nog niet ken, ik ga er met open vizier naar toe
Wie gaat er voor?
Haha, subtiel. Nee, ik wil graag anoniem blijven. Als ik de voorganger noem, weet je gelijk waar ik woon ;-)
:yahoo pas op voor Jantje. Hij komt er achter...
:yahoo

Ja die Jantje is volgens mij lang niet gek ;-)

Waren overigens mooie diensten, blij mee. Scherp, maar liefdevol en voluit Bijbels. Tenminste, in mijn beleving.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Amstelodamense schreef: :yahoo

Ja die Jantje is volgens mij lang niet gek ;-)

Waren overigens mooie diensten, blij mee. Scherp, maar liefdevol en voluit Bijbels. Tenminste, in mijn beleving.
Dat is voor jou genoeg. Hoe het bij een ander was, daar kun jij niets mee.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Nasrani schreef:
Amstelodamense schreef: :yahoo

Ja die Jantje is volgens mij lang niet gek ;-)

Waren overigens mooie diensten, blij mee. Scherp, maar liefdevol en voluit Bijbels. Tenminste, in mijn beleving.
Dat is voor jou genoeg. Hoe het bij een ander was, daar kun jij niets mee.
Eens. Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: ik vond het bijbelse preken. Maar het is maar de vraag of ik dat altijd goed kan beoordelen. Gevoel komt ook wel vaak om de hoek kijken (bij mij).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
Nasrani schreef:
Amstelodamense schreef: :yahoo

Ja die Jantje is volgens mij lang niet gek ;-)

Waren overigens mooie diensten, blij mee. Scherp, maar liefdevol en voluit Bijbels. Tenminste, in mijn beleving.
Dat is voor jou genoeg. Hoe het bij een ander was, daar kun jij niets mee.
Eens. Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: ik vond het bijbelse preken. Maar het is maar de vraag of ik dat altijd goed kan beoordelen. Gevoel komt ook wel vaak om de hoek kijken (bij mij).
Bijbelse preken zijn echt na te zoeken, omdat ze gegrond op de Bijbel zijn, daar zit minder gevoel bij dan wanneer je de bevindelijksgraad gaat meten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

samanthi schreef:
Amstelodamense schreef:
Nasrani schreef:
Amstelodamense schreef: :yahoo

Ja die Jantje is volgens mij lang niet gek ;-)

Waren overigens mooie diensten, blij mee. Scherp, maar liefdevol en voluit Bijbels. Tenminste, in mijn beleving.
Dat is voor jou genoeg. Hoe het bij een ander was, daar kun jij niets mee.
Eens. Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: ik vond het bijbelse preken. Maar het is maar de vraag of ik dat altijd goed kan beoordelen. Gevoel komt ook wel vaak om de hoek kijken (bij mij).
Bijbelse preken zijn echt na te zoeken, omdat ze gegrond op de Bijbel zijn, daar zit minder gevoel bij dan wanneer je de bevindelijksgraad gaat meten.
Klopt. Maar wat bij mij nog wel eens meespeelt volgens mij, is of ik de predikant sympathiek vind. Als er iemand staat die bescheiden en liefdevol is (die bij wijze van spreken naast je komt staan), dan kan ik al tien keer beter luisteren dan dat een predikant (wellicht onbewust) uit de hoogte de zweep over de gemeente haalt. Dan haak ik nogal af.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

@Amstelodamense
Ik denk dat je daar niet de enige in bent, ik herken het helemaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

samanthi schreef:@Amstelodamense
Ik denk dat je daar niet de enige in bent, ik herken het helemaal.
Mooi zo'n stuk herkenning. Denk zeker dat karakter van mezelf hier ook een rol speelt. Ik ben nogal een gevoelsmens, niet persé altijd rationeel. Daarom is dit voor mij belangrijk. Sta je wat meer feitelijk en rationeel in het leven, dan is dit wellicht weer minder belangrijk voor je.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:@Amstelodamense
Ik denk dat je daar niet de enige in bent, ik herken het helemaal.
Mooi zo'n stuk herkenning. Denk zeker dat karakter van mezelf hier ook een rol speelt. Ik ben nogal een gevoelsmens, niet persé altijd rationeel. Daarom is dit voor mij belangrijk. Sta je wat meer feitelijk en rationeel in het leven, dan is dit wellicht weer minder belangrijk voor je.
Wat mooi deze nuances, karakter heeft veel invloed.
Ooit zei ds. K. Veldman; "mensen met een teer, gevoelig hart, hebben niet zelden moeite met de Oudtestamentische oorlogen, met daaraan verbonden gruwelijkheden en uitroeiing"
Ik vond dat een verhelderende opmerking.
Plaats reactie