Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Eens.

Verder denk ik dat grappig is om de antwoorden hier te vergelijken met wat er uit deze poll kwam. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... er#p861823

Iemands karakter zegt veel over zijn of haar manier van reageren op het forum. Daarnaast is onze manier van reageren ook nog eens afhankelijk van onze omstandigheden, onze levenservaringen èn wat we er geestelijk/psychisch mee doen of gedaan hebben.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Zo lees ik het ook, goed samengevat. Ik laat het verder gaan, aangezien dit niet mijn drijfveer was/is om mee te gaan praten op dit forum. Welke opleiding je dan ook hebt genoten, probeer met open vizier naar de wereld te kijken. Dwing jezelf ook om de vraag achter de vraag te ontdekken. Mij help je in ieder geval niet met stevige one-liners en/of clichés.

By the way DDD, ik mag niet verklappen wat schuilgaat achter het acroniem Am.St.E.Lo.D.A.M.E.N.S.E. Is dispuutsgeheim ;-) Waar staat DDD eigenlijk voor?
Inhoudelijk: morgen ga ik weer naar onze plaatselijke Gereformeerde Gemeente. We hebben een voorganger die ik nog niet ken, ik ga er met open vizier naar toe :D
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

dr. H.F. Kohlbrugge schreef:
God heeft de wereld liefgehad, zegt de Heere.

Waarom zegt onze Heere niet: Alzo lief heeft God Zijn volk gehad? Daarom niet, omdat dit voor Nicodémus geen troost zou zijn geweest, wanneer hij later tot de erkenning van zijn verlorenheid zou gekomen zijn. Want wie een arm zondaar geworden is, kan zich niets meer aanmatigen, is met de wereld op één hoop geworpen. Hij is de voornaamste der zondaren. Geen voornamer is er in de wereld. Tot nu toe meende Nicodémus echter, dat hij en zijn gelijkgezinden het uitverkoren volk waren; dat God alleen hem en de Farizeeën lief kon hebben, omdat ze zo godsdienstig en uit Abraham voortgekomen waren. Zulk een volk nu maakt de Heere tot „geen volk” en „wat geen volk” en „wat niet bemind” was, maakt Hij tot Zijn volk en beminde. Onder “de wereld” verstond de Heere alle volken tezamen genomen, zowel heidenen als Joden, zoals God ook tot Abraham zegt: „In uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde.”

Wie zou dit kunnen geloven, als de Heere het niet gezegd had? De wereld bestaat uit een ontelbare menigte mensen, die in volslagen vijandschap met God leven. Afvalligen van God, opstandelingen, schenders van Zijn heilige Majesteit, doden in zonden en misdaden, slaven der zonde en zonder verwachting; overtreders van al Zijn geboden, afgodendienaars; lasteraars van Zijn Naam, en verstoorders van de door Hem bevolen rust, vol begeerten naar wat van de naaste is, vloekwaardige zondaren, wier zonde hoofdzakelijk daarin bestaat, dat zij zijn willen als God, dat zij God voor onheilig, voor de duivel houden en zichzelf voor heilig, wijs, edel en vroom. Een mengsel, een chaos van zonden en duisternis, van vijandschap en haat tegen God - dat is de wereld. Hoe groot moet dan wel het getal der zonden van de gehele wereld zijn!

De wereld wil God zijn en God moet van Zijn troon af. De wereld wil haar wil handhaven en God mag niet soeverein zijn. De wereld wil volstrekt rechtvaardig zijn en God mag in geen van Zijn woorden gerechtvaardigd worden. Daarenboven slaat en spuwt de wereld God in het aangezicht, overlaadt Hem met smaad en spot, hecht Hem aan het kruis en doodt Hem. Haar zelf uitgedachte god wil zij wel enigermate huldigen, maar zij wil niets weten van de levende God en Zijn zaligheid. Zij begrijpt daarvan niets. Geheel van God afgevallen, ligt zij in de banden der zonden en des doods, en komt uit zichzelf daar nimmer van los. Heeft de Heere dan een algemene genade geleerd? Geenszins. De Heere, die ook eenmaal zeide: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt — weet wel wat Hij onder de wereld verstaat.

Maar waartoe hierover getwist, of hier algemene of bijzondere genade bedoeld is? Luther schreef eens: „De uitverkorenen worden zalig, de rest hale de duivel.” Het gaat om de toepassing op zichzelf. Daar komt het op aan, of men zich door de Heere met de wereld op één hoop wil laten werpen, zodat men in waarheid belijdt, dat het vrije, onverdiende genade is.

Nicodémus had liever gehoord: Alzo lief heeft God de Farizeeën gehad - en zo komt overal de duivel en brengt de vroomheid van de mensen er tussen, zodat een mens wèl wil weten van Gods liefde, maar niet van die liefde, waarmede God in waarheid lief heeft. De vrome wil niet met de wereld gelijk staan. Hij meent, dat hij om zijn vroomheid iets bijzonders voor God is. Maar daar is geschreven en daar zal altijd geschreven blijven: „God wil, dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen,” en “Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der wereld.” En „Verderf hem niet met spijze, voor wie Christus gestorven is.” Daarentegen, indien iemand deze woorden als een schild zou willen opheffen om zijn vrije wil, die toch slaafs is, te verdedigen, en voor een algemene genade zou willen ijveren, zonder met de wereld gelijk gesteld te willen worden, dan zal het geschreven blijven wat er geschreven staat: „Er geloofden zo velen als er verordend waren tot het eeuwige leven.”

God alleen is groot en Hij verdoemt elke aanmatiging, waarmee men zich boven anderen verheft. Daarom zeide onze Heere niet: „de Farizeeën”, niet „het volk Gods”, niet „Zijn uitverkorenen”, maar „de wereld.” Hij zeide het met dit woord, opdat Nicodémus zou erkennen, wie hij was. En tot dit doel lezen en vernemen wij ook: „Alzo lief heeft God de wereld gehad.”

Dit alles is dan tot troost gezegd voor degenen, die niets kunnen aanwijzen, dat hun op de genade aanspraak zou kunnen geven. Dezen voelen en erkennen, dat zij tot die wereld behoren, waarvan de Heere spreekt. Laat daarom een iegelijk van u, die dit woord „de wereld” hoort, aan zichzelf denken en zeggen: Daarmee ben ik bedoeld! Hij moet niet aan deugden of heiligheid denken, maar hij heeft te denken aan goddeloosheid, die zo groot was en nog zo groot is, dat er aan of in hem niets is geweest is of zijn zal, waarom God hem genegen zou kunnen zijn. Wie zich zó onder alle diepgezonkenen en van God afgevallenen als de diepstgezonkene en als de van God meest afgevallene kent, die zal graag tot die wereld willen behoren, die God heeft liefgehad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Jantje:

De eerste vraag is een apart draadje waard. Ik denk dat academici zich eerder ergeren aan redeneerfouten en sowieso kritischer leven en denken. Dat is ook in het dagelijks leven hun taak. Als je dan in één preek vier onzin-redeneringen hoort langskomen, dan is het moeilijk om er mee om te gaan dat in die knulligheid ook het woord van God verscholen zit.

Overigens ligt het niet zo zwart-wit. Er zijn laagopgeleide predikanten die nooit onzin vertellen en hoogopgeleide predikanten waarbij ik wel eens moet denken aan de uitspraak 'Uw grote geleerdheid brengt u tot razernij'.

Dan over het tweede. Je bedoelt de vraag 'Blijkbaar ben ik dus ook dom'?

Ik heb geschreven dat als ieman niet weet dat Amstelodamense een aanwijzing is dat iemand een academisch niveau heeft, deze de indruk wekt dat je zelf geen goede algemene ontwikkeling hebt op academisch niveau.

Ik heb niet gezegd dat iemand dan dom is. Dom en slim zijn relatieve begrippen. Ik zou niet graag beweren dat mensen zonder academisch niveau dom zijn. Als je zegt dat de slimste 10 procent van de mensen slim is en de domste 10 procent van de mensen dom, dan blijven er nog een heleboel mensen tussenin over, die niet dom zijn en niet slim.

Maar goed. Ik had mijn bijdrage gericht op een bepaalde categorie, namelijk mensen die eigenwijs volhouden dat andere mensen arrogant zijn als ze net iets bijdehandter zijn dan zij zelf en die vervolgens niet doorhebben dat ze niet helemaal goed inschatten wie een discussie wint of verliest.

Het is voor mij heel moeilijk dat punt goed duidelijk te maken voor de mensen waar het over gaat, zonder andere mensen die het maar half lezen of niet goed begrijpen, te beledigen.

Toch vind ik het belangrijk, anders dan Philpot, omdat het een punt is wat bijna wekelijks terugkomt en ik heb er al eerder wat van gezegd.

Die hele wedstrijden wie van ons de meeste zal zijn, vind ik echt heel vervelend. Al denk ik dat ik daar onbewust soms ook aan meedoe.

Verder eens met Hollander. Behalve dat ik er aan toevoeg dat sommigen mensen menen heel slim te zijn, maar niet zo slim zijn als ze zelf wel denken.

@Amstelodamense:
Dat staat voor DierbareDikkieDik, een aanschrijfvorm van een goede vriendin, die ik vooral destijds vaak in mijn e-mailberichten tegenkwam en die mij wel een leuke afkorting leek.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.

Dus dit zegt iets over mensen die het artikel waarderen of niet waarderen. Of je dan slim of minder slim bent, dát laat ik even in het midden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Luther schreef:
dr. H.F. Kohlbrugge schreef:[…]
Dat sluit volledig aan bij jouw bericht van 29 december 2014:
Luther schreef:Het kan niet betekenen 'wereld der uitverkorenen', want dan is het tweede deel van de tekst wat wonderlijk. […], luister deze Schriftuurlijke preek over Joh. 3: 16 (ds. B. Labee): http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/12245 Luister vanaf minuut 20.
Citaat: Sommige mensen zijn gauw klaar met deze tekst. Ze voegen er één woordje aan toe: "Want alzo lief heeft God de uitverkoren wereld gehad." En gemeente dat is 100% waar, maar dat staat er niet. En het getuigt niet van respect voor de Schrift omdat zomaar tussen te voegen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.

Dus dit zegt iets over mensen die het artikel waarderen of niet waarderen. Of je dan slim of minder slim bent, dát laat ik even in het midden.
Je hebt niet half door hoe koddig dit is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.

Dus dit zegt iets over mensen die het artikel waarderen of niet waarderen. Of je dan slim of minder slim bent, dát laat ik even in het midden.
Je hebt niet half door hoe koddig dit is.
Zeker wel. Ik lig dubbel.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.
Ik denk dat het aanvoelen op klompen het gevaar van zandgronden in zich heeft.

In de SB staat: "Johannes 3:16 spreekt dus niet over Gods liefde tot alle mensen, maar tot Zijn juweel, Zijn uitverkorenen uit Joden en heidenen."
Lees in dat kader gerust de berichten (uit 2014) van Huisman en Luther door, gebaseerd op heel veel betrouwbare 'vaderen', zie de link die door Posthoorn en Pierre27 is geplaatst.
Laatst gewijzigd door Hollander op 21 sep 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Volgens mij wordt DDD totaal verkeerd begrepen door sommigen. Hij ageert juist tegen de hooghartigheid van sommige 'hoogopgeleiden' hier. En betoogt dat iedereen, ongeacht zijn/haar opleidingsniveau, gewaardeerd moet worden om zijn/haar bijdragen. Verder geeft hij bijval aan de 'laagopgeleiden', die elkaar niet op niveau de loef af willen steken.
Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.

Dus dit zegt iets over mensen die het artikel waarderen of niet waarderen. Of je dan slim of minder slim bent, dát laat ik even in het midden.
Je hebt niet half door hoe koddig dit is.
Zeker wel. Ik lig dubbel.
Zelfspot is dan in ieder geval aanwezig. :super
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Precies. Want lager opgeleiden voelen op hun klompen aan dat ds. Hoogerland de tekst niet letterlijk neemt, een bepaalde leerstellige bril opzet en daar dan dingen verbetert. Die eenvoudigen kunnen beter hun gezond verstand gebruiken dan naar zulke dominees luisteren, zo las ik gisteren.
Ik denk dat het aanvoelen op klompen het gevaar van zandgronden in zich heeft.

In de SB staat: "Johannes 3:16 spreekt dus niet over Gods liefde tot alle mensen, maar tot Zijn juweel, Zijn uitverkorenen uit Joden en heidenen." Dat is onjuist. Lees gerust de berichten (uit 2014) van Huisman en Luther door, gebaseerd op heel veel betrouwbare 'vaderen', zie de link die door Posthoorn en Pierre27 is geplaatst.
Jajaja. Ik ken deze discussie. Het vervelende is dat ik Luther, Kohlbrugge en ds. Hoogerland begrijp. In het kader van de evangelieverkondiging moet het Woord wereld volaan blijven staan. Die liefdevolle genadeboodschap geldt de hele wereld. Maar in het Hogepriesterlijk gebed wordt niet voor de wereld gebeden. Ik laat dat graag beiden staan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@DDD,
Inderdaad. Daar hoef je in elk geval niet academisch geschoold voor te zijn. :D
Amstelodamense schreef:Inhoudelijk: morgen ga ik weer naar onze plaatselijke Gereformeerde Gemeente. We hebben een voorganger die ik nog niet ken, ik ga er met open vizier naar toe
Wie gaat er voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Jajaja. Ik ken deze discussie. Het vervelende is dat ik Luther, Kohlbrugge en ds. Hoogerland begrijp. In het kader van de evangelieverkondiging moet het Woord wereld volaan blijven staan. Die liefdevolle genadeboodschap geldt de hele wereld. Maar in het Hogepriesterlijk gebed wordt niet voor de wereld gebeden. Ik laat dat graag beiden staan.
Wat je zegt over evangelieverkondiging, de reikwijdte van de genadeboodschap en het Hogepriesterlijk gebed, klopt helemaal. Juist daarom mag het dogma nooit tegenstrijdig zijn.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Jajaja. Ik ken deze discussie. Het vervelende is dat ik Luther, Kohlbrugge en ds. Hoogerland begrijp. In het kader van de evangelieverkondiging moet het Woord wereld volaan blijven staan. Die liefdevolle genadeboodschap geldt de hele wereld. Maar in het Hogepriesterlijk gebed wordt niet voor de wereld gebeden. Ik laat dat graag beiden staan.
Wat je zegt over evangelieverkondiging, de reikwijdte van de genadeboodschap en het Hogepriesterlijk gebed, klopt helemaal. Juist daarom mag het dogma nooit tegenstrijdig zijn.
Wat bedoel je hiermee?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Jajaja. Ik ken deze discussie. Het vervelende is dat ik Luther, Kohlbrugge en ds. Hoogerland begrijp. In het kader van de evangelieverkondiging moet het Woord wereld volaan blijven staan. Die liefdevolle genadeboodschap geldt de hele wereld. Maar in het Hogepriesterlijk gebed wordt niet voor de wereld gebeden. Ik laat dat graag beiden staan.
Wat je zegt over evangelieverkondiging, de reikwijdte van de genadeboodschap en het Hogepriesterlijk gebed, klopt helemaal. Juist daarom mag het dogma nooit tegenstrijdig zijn.
Ik denk dat het juist fout gaat als we de bijbelse waarheden aan gaan aanpassen om ze kloppend in een systeem te krijgen. Laat de schijnbare tegenstrijdigheden maar gewoon staan, zou ik zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie