Gereformeerde Gemeenten

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Goed, dan houd ik het er maar op dat je in ieder geval het vierde punt volledig bent vergeten. Want dat is totaal in strijd met jouw uitspraak: Een sfeer waar iedereen aangesproken wordt als zijnde gelovige, waar geen appél klinkt, en waar zaken op tweeërlei manier kunnen worden uitgelegd.
Nee hoor. Het voorbeeld van de gehandicapte jongen is zeer eenvoudig en Bijbels. Het komt zelfs nagenoeg overeen met een voorbeeld van ds. A.T. Huijser, toen hij eerder dit jaar in Vlissingen preekte. Die preek is hier op het forum ook uitgebreid besproken.

Ik heb echter wel grote moeite met de bewoordingen en de aanspraak in de preek. Het is meer een samenspraak tussen de predikant en een kind van ongeveer 12 jaar. De bevindelijke gang van Gods kinderen in het genadeleven komt nauwelijks aan de orde. Daarnaast vraag ik me zeer af of er ook niet doorgeslaan kan worden in de preek om alles zo begrijpelijk mogelijk te maken. Als er een Catechismuspreek van deze dominee gelezen wordt, staan er bij de Catechismusafdelingen ook altijd aanpassingen in de oorspronkelijke tekst. Ik heb daar grote moeite mee. Een kind hoeft niet alles te begrijpen.[/quote]

Nee, laten we kinderen wel meenemen naar de kerk maar ze hoeven het niet te begrijpen :bobo
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Refoforum2017 schreef:
-DIA- schreef:
Refoforum2017 schreef:
-DIA- schreef:Zou.... er ook maar één mens zalig worden als er geen uitverkiezing was? Zomaar een vraag, om over na te denken.
Bedoel je te zeggen dat als God ons niet verkoren heeft, dat we ons daaronder hebben te buigen?
Nee, wamt als er geen verkiezing was kon er geen mens zalig werden. Als het de Heere behaagd had om geen enkel mens uit te verkiezen was dat recht geweest, en was ieder mens naar recht voor eeuwig verloren. Het is een onbegrijpelijke daad van Gods liefde om een deel van de gevallen mensen te zaligen tot verheerlijking van Zijn Naam.
Wat kan een onbekeerd mens met deze zin, zoals jij die formuleert?
Wat kan een onbekeerd mens? Dat is een mens die ontdekt is dat hij niet anders wil dan naar de hel. Ook als zegt hij dat niet en denkt hij dat niet. Ik weet dat dit bijna nergens meer gepreekt wordt, en daarom zal het voor (misschien) velen vreemd overkomen. Anderen zullen er nog wel wat van verstaan wellicht. Toch is dit de waarheid. Daar is het Woord helder in.
God heeft immers uit de hemel neergezien of er iemand verstandig was die God zocht, en Hij heeft er tot niet een toe gevonden.
De HEERE heeft uit den hemel neergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, tezamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één. Een onbekeerd mens kan niets, is dood, ja actief en vijandig dood, iets wat in de redeloze natuur zelfs niet bestaat, dat is de mens in de val geworden. Onze ogen moeten hiervoor geopend worden. Mijn ogen en de ogen van elk mens persoonlijk. De ene broeder kan immers de andere niet behouden.
Ik luisterde vanavond nog naar een preek waar hier iets van genoemd wordt, en daar zal ik een klein stukje van citeren:

Er zijn vele geesten zijn uitgegaan in de wereld. En ook in het bijzonder in onze tijd zijn er zovele geesten uitgegaan. Daar moet je eens even bij stilstaan als je naar een begrafenis gaat. Daar gaat geen ene mens meer naar de hel, maar daar gaan alle mensen naar de hemel.
Met welke geest dat is? dat is zeker met de geest van de duisternis.
Wij weten dat de duivel in zoveel verschillende gedaantes een geest uit de duisternis zendt. De duivel geeft er niet om of een mens met een beetje verkeerde godsdienst over de wereld gaat, of dat hij openbaar in de zonde leeft. En al deze geesten die denken dat toch uiteindelijk goed zal aflopen. Is dat waar of niet? Maar daar gaan we nu niet verder op in, want er staat in de teskt: Zovelen als er door de Geest Gods geleidt worden, die zijn de kinderen Gods.
Laat ons met de hulp des Heeren daar in deze middag wat over zeggen. Over de wonderlijke werken Gods, dat is het eeuwige wonder, dat de Heere Zijn Geest heeft uitgestort op de dag van Pinksteren in zo’n rijke mate, tot overtuiging van de zonde, tot levendmaking. Want onze eerste gedachte is: Het is de Geest Die levend maakt.
En, mijn hoorders, dat hebben we allen nodig, dat we van dood levend gemaakt mogen zijn. Dat is het werk Gods, gemeente, dat kunnen wij nooit meer, en dat willen we ook niet meer. Wij willen God niet liefhebben, wij hebben onszelf lief, en er is niet een zoon of dochter van Adam die wil, dat God hem bekeren zou! Vanzelf, we zijn natuurlijk wel zo dwaas, we willen niet naar de hel, maar we willen niet zalig worden zoals God dat wil.


Zie verder preken van o.a. ds. J. Spaans
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Amstelodamense schreef:Idd. De echte Ryle heb ik gelukkig middels zijn boeken op een andere manier leren kennen
Ja, dat bedoel ik dus met de intellectkloof tussen ons beide. Mij vereenzelvigen met bisschop J.C. Ryle, dat is niet bijster slim. :hum
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Het voorbeeld van de gehandicapte jongen is zeer eenvoudig en Bijbels. Het komt zelfs nagenoeg overeen met een voorbeeld van ds. A.T. Huijser, toen hij eerder dit jaar in Vlissingen preekte. Die preek is hier op het forum ook uitgebreid besproken.

Ik heb echter wel grote moeite met de bewoordingen en de aanspraak in de preek. Het is meer een samenspraak tussen de predikant en een kind van ongeveer 12 jaar. De bevindelijke gang van Gods kinderen in het genadeleven komt nauwelijks aan de orde. Daarnaast vraag ik me zeer af of er ook niet doorgeslaan kan worden in de preek om alles zo begrijpelijk mogelijk te maken. Als er een Catechismuspreek van deze dominee gelezen wordt, staan er bij de Catechismusafdelingen ook altijd aanpassingen in de oorspronkelijke tekst. Ik heb daar grote moeite mee. Een kind hoeft niet alles te begrijpen.
Nee, laten we kinderen wel meenemen naar de kerk maar ze hoeven het niet te begrijpen :bobo
Niet álles is heel wat anders als niets...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Ireneüs van Lyon schreef:
Ouderling schreef:
Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:Dogmatiek is de samenhang tussen verschillende Goddelijke waarheden. Daar maakt deze predikant nu gebruik van door te stellen dat het niet Schriftuurlijk is om 'zomaar' te zeggen dat God de hele wereld liefhad. Er zijn voorbeelden uit de Schrift die dit tegenspreken. Vandaar dat je dan bij zo'n tekst gaat nadenken: wat wordt hier precies bedoeld? En over de exegese daarvan kun je verschillend denken.

Ik vind jouw reactie dan wel wat te simpel: dat is niet iets ongelooflijk ingewikkeld maken, dat is eerbiedig willen luisteren naar de Schrift. En wanneer je predikanten die dat willen niet over de vloer wil hebben zegt dat iets over jouw erbarmelijke staat van nature op reis naar de eeuwigheid. Wat een wonder dat deze tekst dan in de Bijbel staat. Ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben!
Vraag die bij mij bovenkomt: welk doel dient deze dogmatiek? Kan zijn dat je het wat simpel vindt, maar ik houd het graag simpel. Ook voor m'n kids.

Het is natuurlijk ontzettend ingewikkeld als de ene week mijn kinderen luisteren naar een preek van ds. IJsselstein (waarin hij benadrukt dat met wereld ook JIJ wordt bedoeld) en ze vol hoop naar huis gaan: "papa, mama, het kan ook voor mij". Er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen.

Een week later zitten ze bij wijze van spreken onder de preek van dominee Hoogerland, die vanaf de kansel zegt: "jongens, meisjes, let op, er staat hier wel wereld in deze tekst, maar hiermee worden alleen bedoeld Gods uitverkoren kinderen".

Je moet wel aardig schizofreen zijn om dan op het rechte paadje te blijven. Is toch niet te begrijpen? Ik begrijp het niet (of ds. IJsselstein heeft het bij het rechte eind of ds. Hoogerland), laat staan dat mijn kinderen er nog een sikkepit van begrijpen.

En aangezien ik op de lijn zit van ds. IJsselstein (wat je niet zal verbazen :bobo ) omdat dit strookt met mijn beeld van God in de Bijbel en hoe Hij zich aan ons openbaart, zit ik er niet op te wachten om een week later weer wat anders te horen. Vandaar mijn opmerking.
Jij leert aan je kinderen dat ook niet-uitverkorenen zalig worden?
Wat een vreemde opmerking. Als dat het uitgangspunt is van de huisgodsdienst, dan is dat wel erg triest. De verkiezing is een goddelijk geheim dat mag functioneren als troost, maar nooit als mechanisme om Gods beloften te betwijfelen. Die zijn vast en zeker!

Dergelijke taal heeft genoeg wonden geslagen in de GG..
Graag doorlezen in de discussie
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Die voortdurende discussie over slim en dom irriteert me wel een beetje. Het is niet heel slim om van iemand met de naam Amstelodamense te denken dat hij geen academische opleiding heeft, als ik dan ook een duit in het zakje mag doen.

Maar beter nog is het als dat voortdurende gehannes tussen hbo-ers en academici even ophoudt. MBO-ers hoor je hier nooit over.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mooi in dit verband wat ik deze week las in Lukas, 10 vers 21: Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Die voortdurende discussie over slim en dom irriteert me wel een beetje. Het is niet heel slim om van iemand met de naam Amstelodamense te denken dat hij geen academische opleiding heeft, als ik dan ook een duit in het zakje mag doen.

Maar beter nog is het als dat voortdurende gehannes tussen hbo-ers en academici even ophoudt. MBO-ers hoor je hier nooit over.
:super
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

JCRyle schreef:
Amstelodamense schreef:Idd. De echte Ryle heb ik gelukkig middels zijn boeken op een andere manier leren kennen
Ja, dat bedoel ik dus met de intellectkloof tussen ons beide. Mij vereenzelvigen met bisschop J.C. Ryle, dat is niet bijster slim. :hum
Ik vroeg je overigens nog om aan te geven welk citaat je bedoelt. In plaats van daarop in te gaan, ben je bezig jezelf intellectueel op een stoel te zetten die je niet past. Ik ga daarom niet meer met je in gesprek. Het ga je goed ::bye
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Het is meer een samenspraak tussen de predikant en een kind van ongeveer 12 jaar.
Tjoh...dan heb jij goed door dat deze predikant aan het doel van de preek heeft voldaan. Het bovenschrift luidt: (Eenvoudige preek kinderen)

Misschien moet je eens wat minder aan dominees en keurslijfen gaan hangen. De Heere Jezus zegt Zelf dat we de kinderen tot Hem moeten laten komen en hen niet mogen verhinderen. Want? Derzulken is het Koninkrijk van God.

Gelukkig sloot de Heere Jezus altijd aan bij de dagelijkse praktijk. Dan konden de mensen Hem volgen in Zijn boodschap. De lieve Zaligmaker had (en heeft) alles over om Zijn rijke genade te tonen en uit te delen aan zondige mensen. Zelfs als dat om hele laagdrempelige communicatie vroeg (en vraagt). Want? Opdat een ieder die in Hem gelooft...!

Ps. En dat "ieder" staat voor alle bejaarden, volwassenen en kinderen uit de hele wereld, die door Gods Geest in Hem geloven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Het is meer een samenspraak tussen de predikant en een kind van ongeveer 12 jaar.
Tjoh...dan heb jij goed door dat deze predikant aan het doel van de preek heeft voldaan. Het bovenschrift luidt: (Eenvoudige preek kinderen)

Misschien moet je eens wat minder aan dominees en keurslijfen gaan hangen. De Heere Jezus zegt Zelf dat we de kinderen tot Hem moeten laten komen en hen niet mogen verhinderen. Want? Derzulken is het Koninkrijk van God.

Gelukkig sloot de Heere Jezus altijd aan bij de dagelijkse praktijk. Dan konden de mensen Hem volgen in Zijn boodschap. De lieve Zaligmaker had (en heeft) alles over om Zijn rijke genade te tonen en uit te delen aan zondige mensen. Zelfs als dat om hele laagdrempelige communicatie vroeg (en vraagt). Want? Opdat een ieder die in Hem gelooft...!

Ps. En dat "ieder" staat voor alle bejaarden, volwassenen en kinderen uit de hele wereld, die door Gods Geest in Hem geloven.
Geheel eens!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Amstelodamense schreef:
JCRyle schreef:
Amstelodamense schreef:Idd. De echte Ryle heb ik gelukkig middels zijn boeken op een andere manier leren kennen
Ja, dat bedoel ik dus met de intellectkloof tussen ons beide. Mij vereenzelvigen met bisschop J.C. Ryle, dat is niet bijster slim. :hum
Ik vroeg je overigens nog om aan te geven welk citaat je bedoelt. In plaats van daarop in te gaan, ben je bezig jezelf intellectueel op een stoel te zetten die je niet past. Ik ga daarom niet meer met je in gesprek. Het ga je goed ::bye
Je hebt jezelf wel heel hoog staan hé?! Blijkbaar is intellectueel zijn voor jou nogal een issue, aangezien je daar zelf over begon en over bezig blijft. Als iemand mij verzoekt om intellectueel te gaan pochen, dan ben ik de beroerdste niet. Ga dan achteraf geen krokodillentranen vertonen, als het je niet bevalt. Wederkerig hetzelfde toegewenst; het ga je goed.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nu iedereen zich graag op de inhoud richten! Als het over/op de persoon gaat leidt dit alleen maar af van de werkelijke inhoud.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens, maar ik was net klaar met een inhoudelijk gemotiveerde toelichting in een nadere poging om aan dit gehannes een einde te maken. Dus sta mij toe het nog even toe te lichten.

@JCRyle:
Maar pochen over dingen die je zelf niet goed begrijpt, staat belachelijk. Hollander heeft je al gezegd dat jouw manier van spreken niet past. Ik heb al opgemerkt dat het gehannes tussen academici en hbo-ers hier mijns inziens vervelend is, ook voor de mensen die zichzelf en anderen gewoon accepteren zoals ze zijn. Maar aangezien je het zonder argumenten niet aanneemt, licht ik het nader toe.

Spreken over vereenzelvigen terwijl een ander een grapje maakt, is dom. Om maar één voorbeeld te noemen. Niet weten wat Amstelodamense betekent, is geen schande, maar is ook geen indicatie voor een goede algemene ontwikkeling op academisch niveau.

Voer daarom een normaal gesprek en maak je niet belachelijk. Je doet alsof je even slim bent als Amstelodamense, en dat ben je niet. Dat is niet erg, maar dit soort gedrag is wel heel irritant voor mensen die het doorhebben.

Bovendien belemmert het andere mensen om gewoon hun bijdrage te leveren. Want er zijn ook andere mensen hier, die helemaal geen hogere opleiding hebben genoten, maar wel heel zinnige bijdragen kunnen leveren en dat ook doen. Maar zulk geharrrewar kan forumleden weerhouden om hun mening te geven, aangezien zij zulke wedstrijdjes zelfs in eigen oog niet kunnen winnen.

Er zijn hier meer mensen die last hebben van dit fenomeen, want Ad Anker en Pierre27 kunnen er ook een houtje van. Dus deze toelichting is niet helemaal alleen op jou gericht, maar dit gedoe is de druppel die de emmer doet overlopen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8972
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Jongens, kunnen we nu stoppen en weer terug naar de inhoud? Ander zie ik het gebeuren dat het zo nog een aantal pagina's doorgaat.

:bobo
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie