Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Stof »

"Alzo erg heeft de duivel God en mensen gehaat dat hij mensen over Goud laat twisten en ze daarmee van het Goud zelf afleidt, opdat God geschonden wordt, zoveel mogelijk mensen hun tijd verbeuzelen met twistgesprekken, zij elkaar pijn doen en ze liefst allemaal verloren gaan."

Citaat uit de EBV - Eigenhandige Bijbel Verdraaiing
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:@JvW,
Dat zal wel. Van mezelf herken ik het niet, althans niet vanuit de zienswijze waaruit jullie (jij en @Amstelodamense) denken. Ik had het enige tijd bij een andere dominee. Zijn prediking bleef zeer oppervlakkig, en er was geen enkele waarschuwing. Ik vond dat erg jammer. Desondanks geloof ik vast dat deze predikant tot zegen mag zijn in zijn eigen gemeente.

Maar ik hoor jullie ervaring wel eens als ik uit de kerk kom. Andere kerkgangers hebben hun hoed nog niet van hun hoofd of ze beginnen al. Of ze komen helemaal niet. Dat gebeurde van de zomer ook 2 weken.

Ik vraag me af of Psalm 95 vers 4 en 5 (berijmd) dan niet gezongen zou moeten worden. Verharden wij ons hart dan niet? Of..., is het zo erg dat we moeten erkennen dat we vervreemd zijn van de leer die vanouds af in de kring van onze gemeenten verkondigd wordt? Ik hoop het niet, maar ik vrees met grote vreze. Wie vatte kan, die vatte het.

En, @Amstelodamense, ik betreur het zeer dat de preek niet online staat. Ik heb nu maar een eenzijdig beeld.
Ik begrijp best dat mensen bij bepaalde predikanten niet komen. Ik zal daar geen kwaad woord van zeggen. Je moet problemen wel aanpakken waar ze beginnen, namelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hebreeën 10: 23-27: Laat ons de onwankelbare belijdenis der hoop vasthouden (want Die het beloofd heeft, is getrouw); en laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:Als we in termen gaan spreken als 'er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen' dan zijn we ook ver van huis hoor.
Het moge duidelijk zijn dat je niet aan het citeren bent.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Jantje schreef:@JvW,
Dat zal wel. Van mezelf herken ik het niet, althans niet vanuit de zienswijze waaruit jullie (jij en @Amstelodamense) denken. Ik had het enige tijd bij een andere dominee. Zijn prediking bleef zeer oppervlakkig, en er was geen enkele waarschuwing. Ik vond dat erg jammer. Desondanks geloof ik vast dat deze predikant tot zegen mag zijn in zijn eigen gemeente.

Maar ik hoor jullie ervaring wel eens als ik uit de kerk kom. Andere kerkgangers hebben hun hoed nog niet van hun hoofd of ze beginnen al. Of ze komen helemaal niet. Dat gebeurde van de zomer ook 2 weken.

Ik vraag me af of Psalm 95 vers 4 en 5 (berijmd) dan niet gezongen zou moeten worden. Verharden wij ons hart dan niet? Of..., is het zo erg dat we moeten erkennen dat we vervreemd zijn van de leer die vanouds af in de kring van onze gemeenten verkondigd wordt? Ik hoop het niet, maar ik vrees met grote vreze. Wie vatte kan, die vatte het.

En, @Amstelodamense, ik betreur het zeer dat de preek niet online staat. Ik heb nu maar een eenzijdig beeld.
Ik begrijp best dat mensen bij bepaalde predikanten niet komen. Ik zal daar geen kwaad woord van zeggen. Je moet problemen wel aanpakken waar ze beginnen, namelijk.
Maar thuisblijven is ook niet echt een oplossing. En het probleem pak je daarmee ook niet echt aan.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Herman schreef:Evenwichtigheid dient niet als doel te hebben het complexe gevoelsleven te nivelleren. Een krachtig appel kan veel invloed hebben op het geweten van een mens en dat niet in mindere mate dan dat de lofzang op Gods soevereine genade het effect van ootmoed op de ziel kan werken.
Zeker. Maar als het ene of het andere te weinig in een preek naar voren komt, krijg je precies dat wat ds. Silfhout zegt in het interview naar aanleiding van zijn 25-jarig ambtsjubileum. En ik deel de visie van @J.C. Philpot dat die sfeer van kerken vol bekeerde mensen ook ingang lijkt te vinden onder bepaalde groeperingen binnen de gereformeerde gezindte en ook binnen de Gereformeerde Gemeenten zelf.
Wat is die sfeer van kerken vol bekeerde mensen? Heb je liever kerken vol met onbekeerde mensen?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Hollander schreef:
GGotK schreef:Als we in termen gaan spreken als 'er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen' dan zijn we ook ver van huis hoor.
Het moge duidelijk zijn dat je niet aan het citeren bent.
Ik citeer deze regel gewoon uit een bijdrage van een forumlid, een paar pagina's terug.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef:Als we in termen gaan spreken als 'er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen' dan zijn we ook ver van huis hoor.
Het moge duidelijk zijn dat je niet aan het citeren bent.
Ik citeer deze regel gewoon uit een bijdrage van een forumlid, een paar pagina's terug.
Ik zie het. Ik linkte jouw citaat aan de preek. Want dit citaat is voor tweeërlei uitleg vatbaar. De desbetreffende predikant heeft geen middenweg opengelaten.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef:Als we in termen gaan spreken als 'er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen' dan zijn we ook ver van huis hoor.
Het moge duidelijk zijn dat je niet aan het citeren bent.
Ik citeer deze regel gewoon uit een bijdrage van een forumlid, een paar pagina's terug.
Klopt, c'est moi. Het is de interpretatie van mij uit de preek van dominee IJsselstein:

Ik heb Hem gegeven voor iedereen. Dat wil zeggen: Iedereen mag van Mijn gift, die Ik gegeven heb, gebruik maken.
Van? Van wat? Van Wie? Want Wie of wat is die grote gift, dat allergrootste en allermooiste cadeau?
We zien het in het derde punt van de preek, maar we gaan eerst zingen, Psalm 81:12.


Pagina 5, bovenaan. Dan komt dit toch vrijwel overeen of niet?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Amstelodamense schreef:
GGotK schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef:Als we in termen gaan spreken als 'er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen' dan zijn we ook ver van huis hoor.
Het moge duidelijk zijn dat je niet aan het citeren bent.
Ik citeer deze regel gewoon uit een bijdrage van een forumlid, een paar pagina's terug.
Klopt, c'est moi. Het is de interpretatie van mij uit de preek van dominee IJsselstein:

Ik heb Hem gegeven voor iedereen. Dat wil zeggen: Iedereen mag van Mijn gift, die Ik gegeven heb, gebruik maken.
Van? Van wat? Van Wie? Want Wie of wat is die grote gift, dat allergrootste en allermooiste cadeau?
We zien het in het derde punt van de preek, maar we gaan eerst zingen, Psalm 81:12.


Pagina 5, bovenaan. Dan komt dit toch vrijwel overeen of niet?
Klopt. Maar het woordje "mag" is voor tweeërlei uitleg vatbaar in jouw citaat.
"Mag" als hoop vanuit het aanbod van genade.
of
"Mag" als vaststelling en daarmee prediking richting verbondsautomatisme.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:Klopt. Maar het woordje "mag" is voor tweeërlei uitleg vatbaar in jouw citaat.
"Mag" als hoop vanuit het aanbod van genade.
of
"Mag" als vaststelling en daarmee prediking richting verbondsautomatisme.
Snap wat je bedoelt. Ik bedoel het eerste, vanuit het aanbod van genade.

Overigens wat je hier schrijft over het woordje "mag", kun je ook zeggen van de woorden van dominee IJsselstein: mag gebruik maken van....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik vraag me af: als je over dergelijke zaken struikel, ervaar je dan nog uberhaubt zegen in zo'n dienst?

Volgens mij eet je dan de graatjes en laat je de vis liggen.
Snap wat je bedoelt en ja, ik vind dit erg lastig. Voel je gezegend als je dat wel kunt, niet iedereen kan dat namelijk (zal vast ook met het karakter te maken hebben).
Ik heb nog 1 vraag (niet kritisch bedoeld):
Hoe zie jij jouw verantwoording ten opzichte van medegergemmers die wel graag alleen de vis opeten?

Als jij de graten die jij hebt opgegeten nog een keer extra gaat opdienen (op kerkplein, thuis, op refoforum etc) maak je het degenen die de graat willen laten liggen en de vis eten het extra moeilijk. Ook zei kunnen op die manier van zegen worden beroofd. Ik ga er vanuit dat dat niet je bedoeling is, maar dat kan wel het gevolg zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Amstelodamense schreef:
Ad Anker schreef:Dogmatiek is de samenhang tussen verschillende Goddelijke waarheden. Daar maakt deze predikant nu gebruik van door te stellen dat het niet Schriftuurlijk is om 'zomaar' te zeggen dat God de hele wereld liefhad. Er zijn voorbeelden uit de Schrift die dit tegenspreken. Vandaar dat je dan bij zo'n tekst gaat nadenken: wat wordt hier precies bedoeld? En over de exegese daarvan kun je verschillend denken.

Ik vind jouw reactie dan wel wat te simpel: dat is niet iets ongelooflijk ingewikkeld maken, dat is eerbiedig willen luisteren naar de Schrift. En wanneer je predikanten die dat willen niet over de vloer wil hebben zegt dat iets over jouw erbarmelijke staat van nature op reis naar de eeuwigheid. Wat een wonder dat deze tekst dan in de Bijbel staat. Ieder die gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben!
Vraag die bij mij bovenkomt: welk doel dient deze dogmatiek? Kan zijn dat je het wat simpel vindt, maar ik houd het graag simpel. Ook voor m'n kids.

Het is natuurlijk ontzettend ingewikkeld als de ene week mijn kinderen luisteren naar een preek van ds. IJsselstein (waarin hij benadrukt dat met wereld ook JIJ wordt bedoeld) en ze vol hoop naar huis gaan: "papa, mama, het kan ook voor mij". Er is een prachtig cadeau door de Heere God aan de wereld gegeven en ik mag hier ook in delen.

Een week later zitten ze bij wijze van spreken onder de preek van dominee Hoogerland, die vanaf de kansel zegt: "jongens, meisjes, let op, er staat hier wel wereld in deze tekst, maar hiermee worden alleen bedoeld Gods uitverkoren kinderen".

Je moet wel aardig schizofreen zijn om dan op het rechte paadje te blijven. Is toch niet te begrijpen? Ik begrijp het niet (of ds. IJsselstein heeft het bij het rechte eind of ds. Hoogerland), laat staan dat mijn kinderen er nog een sikkepit van begrijpen.

En aangezien ik op de lijn zit van ds. IJsselstein (wat je niet zal verbazen :bobo ) omdat dit strookt met mijn beeld van God in de Bijbel en hoe Hij zich aan ons openbaart, zit ik er niet op te wachten om een week later weer wat anders te horen. Vandaar mijn opmerking.
Jij leert aan je kinderen dat ook niet-uitverkorenen zalig worden?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
Hollander schreef:Klopt. Maar het woordje "mag" is voor tweeërlei uitleg vatbaar in jouw citaat.
"Mag" als hoop vanuit het aanbod van genade.
of
"Mag" als vaststelling en daarmee prediking richting verbondsautomatisme.
Snap wat je bedoelt. Ik bedoel het eerste, vanuit het aanbod van genade.

Overigens wat je hier schrijft over het woordje "mag", kun je ook zeggen van de woorden van dominee IJsselstein: mag gebruik maken van....
@ Hollander, Ik vind het heel erg dat er van een nodiging meteen verbondsautomatisme gemaakt wordt, waarom eigenlijk?
Wat is de rede daarvan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ouderling schreef: Jij leert aan je kinderen dat ook niet-uitverkorenen zalig worden?
Dat zegt ze helemaal niet...
J.C. Philpot schreef: Ik heb nog 1 vraag (niet kritisch bedoeld):
Hoe zie jij jouw verantwoording ten opzichte van medegergemmers die wel graag alleen de vis opeten?

Als jij de graten die jij hebt opgegeten nog een keer extra gaat opdienen (op kerkplein, thuis, op refoforum etc) maak je het degenen die de graat willen laten liggen en de vis eten het extra moeilijk. Ook zei kunnen op die manier van zegen worden beroofd. Ik ga er vanuit dat dat niet je bedoeling is, maar dat kan wel het gevolg zijn.
Eens. Hier gaat het zo vaak fout. Onderweg in de auto na de kerkdienst, op de koffie, op familieverjaardagen etc. En inderdaad: ook op dit forum.
Plaats reactie