Luther schreef:
Jij stelt dat het 'eigene van de GG' helemaal vastligt: (citaat): "Als we die leer niet pruimen (de weg van de Borg is de weg van de kerk, de volgordelijke beschrijving in de prediking van de drie stukken enz.) is er volgens mij sprake van innerlijke vervreemding."
Jij weet net zo goed als ik dat dit slechts wordt voorgestaan (nu en in het verleden) door een smaldeel van de predikanten. Het is ook nergens terug te lezen in leeruitspraken, ook niet in de 3FvE, en ook niet bij de Reformatoren, Nadere Reformatoren en Puriteinen. Dat bedoelde ik gisteren, toen ik schreef: Als je echt de oudvaders gaat lezen, kom je nogal eens in de problemen met de prediking. Dit bedoelde ik ook, toen ik in de richting van @Jantje zei, dat er soms rasters over de tekst worden gelegd, die vreemd zijn aan de exegese van de tekst zelf.
En over dit thema is het gesprek gewoonweg niet mogelijk.
Blauwendraad heeft het geprobeerd, helaas voor een deel op een toon die niet fijn was.
Van der Zwaag heeft het geprobeerd, en met een doorwrocht werk aangetoond waar de dingen op dit punt scheef gegaan zijn. Hij is onder censuur gezet (machtspolitiek).
Ds. C. Harinck heeft het geprobeerd met diverse boeken, onlangs nog met het prachtige boekje over Gods beloften in het persoonlijk leven. Hij - en de predikanten die zijn lijn volgen - staan aan de rand van het kerkverband.
Postuum heeft W. van der Zwaag (in Maar wij hoorden niet...) dit thema ook belicht... Het is niet serieus genomen.
Dezer dagen kreeg ik toevallig weer eens een Saambinder in handen. Dan lees je in een artikel over toga's zo'n sneer van een zekere meneer Bel, ik citeer even uit m'n hoofd "Ooit was er iemand die vond dat alles ingewikkeld was geworden, en die later nog eens meende de leer tegen het licht te moeten houden..." De hautaine houding waarmee in zo'n blad over dissidenten wordt geschreven is gewoon sektarisch. Natuurlijk, de Saambinder is een blad voor ingewijden, en dan is de verleiding groot om het wij-gevoel te versterken door andersdenkenden eens lekker te 'dissen', zoals dat tegenwoordig heet. Maar lees het citaat van Luther er nog maar weer eens bij: men weet zo goed hoe men het wíl geloven dat iedere andersdenkende wordt uitgespuugd, genegeerd en/of gecensureerd.