Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef: Je weet niet of ik anders denk. Afgezien van de inhoud vind ik het i.i.g. wel bijzonder dat op zo'n gelegenheid juist door hemzelf bedoeld of onbedoeld kerkpolitiek bedreven wordt.
Hiermee geef je aan dat je anders denkt. Mag uiteraard he.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Dodo schreef:
FlyingEagle schreef:Ik snap heel goed wat hij zegt, ook als kerk laden we een enorme schuld op ons door allerlei zonden, dat mag wel eens wat meer beseft worden ook door de kerkelijke leiding. Als iemand kan weten hoe dat is om er onderdeel van te zijn is hij het wel.
Maar is een preek de plaats om dat te ventileren?
Zoals Erskinees al zei, het was een preek in het kader van de boetedag die de gergem had uitgeroepen in 2014. Dan mogen dat soort dingen best naar voren komen, omdat er veel schuld ligt.

Ik heb de indruk dat eerst wordt gekeken welke predikant het zegt en daarna er een oordeel over wordt geven. Dat vind ik kwalijk (en ja, ik maak me er ook wel eens schuldig aan).

Wanneer erkennen we nu eens dat er ook in de kerk zoveel mis is (gegaan) en verzwijgen we dat nu eens niet meer?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Het is echt apekool om massale overgangen naar de plaatselijke NHK te wijten aan de leegloop van de stad. En daarnaast denk ik dat het eerder andersom is: in een andere conflictsituatie weet ik allerlei (oud)ambtsdragers en betrokken gemeenteleden die ineens allemaal gaan verhuizen. Daarbij spelen ongemakkelijkheden in de eigen gemeente een rol. Dus zelfs de verhuizingen kun je niet los zien van onjuiste dingen.

Ik weet dat ook uit eigen ervaring, want ik heb het ook serieus overwogen.

En verder vind ik dat je nog steeds erg stevige uitspraken doet voor iemand die geen idee heeft wat er aan de hand was. Dat schreef ik gisteren ook al, maar dat te herhalen vind ik niet vervelend.
Tsja, dát er een conflict wás, geloof ik wel. Maar de oorzaak ligt ergens anders dan jouw visie, denk ik.

Met dat middelste ben ik het ook helemaal eens. Ik heb het zelf namelijk ook overwogen. ;) En er zijn ook flink wat stedelingen overgekomen naar onze gemeente, de laatste jaren.

Wat betreft dat laatste: ik houd niet zo van herhalingen, niet in een preek en ook niet op een forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

GGotK schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
KGPHP schreef:https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17350
Vanaf minuut 40.
Ik vind dat nogal wat daar allemaal gezegd wordt.
Ik ook. Maar ik denk anders dan jij. Volgens spreekt deze ds uit wat velen niet uit (durven) spreken. En geeft ook de vraag mee of wij bidden of klagen.
Je weet niet of ik anders denk. Afgezien van de inhoud vind ik het i.i.g. wel bijzonder dat op zo'n gelegenheid juist door hemzelf bedoeld of onbedoeld kerkpolitiek bedreven wordt.
Als hij ambtelijk uitspreekt, maar persoonlijk doet (en wij ook!) wat hij daar bijvoegt, dan zie ik daar het probleem niet van in:
"Laten we bij onszelf blijven"
"Waren mijn woorden altijd met zout besprengd?"

Ik ga mijn best doen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Wat betreft dat laatste: ik houd niet zo van herhalingen, niet in een preek en ook niet op een forum.
:D. Ik zal deze zin nog eens herhalen in de toekomst Jan
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

FlyingEagle schreef:
Dodo schreef:
FlyingEagle schreef:Ik snap heel goed wat hij zegt, ook als kerk laden we een enorme schuld op ons door allerlei zonden, dat mag wel eens wat meer beseft worden ook door de kerkelijke leiding. Als iemand kan weten hoe dat is om er onderdeel van te zijn is hij het wel.
Maar is een preek de plaats om dat te ventileren?
Zoals Erskinees al zei, het was een preek in het kader van de boetedag die de gergem had uitgeroepen in 2014. Dan mogen dat soort dingen best naar voren komen, omdat er veel schuld ligt ... wanneer erkennen we nu eens dat er ook in de kerk zoveel mis is (gegaan) en verzwijgen we dat nu eens niet meer?
Ik heb deze dienst geluisterd (dankzij Zeeuw luister ik de laatste week preken via PrekenWeb).
Deze preek raakt me diep.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

refo schreef:Is het ledenverloop van Vlaardingen niet te wijten aan de stad zelf: minder aantrekkelijk om te wonen. Zo is het Hoogvliet ook vergaan. En eigenlijk alle gemeenten in het stedelijk gebied van Rotterdam.
Ik ken de geschiedenis van de gemeente Vlaardingen niet, dus daar durf ik geen enkele uitspraak over te doen.

Maar ik ken wel de situatie van diverse stedelijke gemeenten. Het is niet eens minder aantrekkelijk om er te wonen. Het is prima wonen in een stad, ook al kunnen veel mensen die er niet wonen het zich niet voorstellen. En in de gemeente is vaak een goede onderlinge band. Men kan elkaar niet op de vingers kijken, je komt elkaar niet zomaar op straat tegen. Maar als ze elkaar wel zien, is het goed. Men beseft elkaar nodig te hebben, als klein kerkje in de grote stad. Er is oog voor elkaar, er is aandacht voor elkaar, men kan het goed met elkaar vinden.

Maar de stad heeft wel een flink probleem: het wonen is in de grote steden ontzettend duur. Veel kerkelijke gezinnen zijn wat groter dan gemiddeld. Je hoeft niet te streven naar een luxe woning, maar enige ruimte is wel noodzakelijk. Veel van die gezinnen hebben slechts één inkomen, of een heel klein tweede inkomen. Met zo'n relatief beperkt inkomen is het erg moeilijk, soms zelfs onmogelijk, om een geschikt huis te vinden. Dat is de reden waarom veel mensen wegtrekken uit de stad. Vaak hebben ze de beslissing lang uitgesteld, omdat ze het wonen in de stad als een roeping zien. Ze willen een lichtend licht en een zoutend zout zijn. Maar als het maximaal haalbare een twee- of driekamerwoning op een derde etage is, wordt het echt heel lastig met vijf kinderen.

Hierdoor trekken steeds weer gezinnen weg uit de stad. En daardoor worden de stadsgemeenten steeds kleiner.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Dat herken ik wel.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dit geldt inmiddels ook al voor "voorstad" gemeenten. Huizenprijzen in Houten, Barendrecht, omgeving Leidsche Rijn etc. zijn ook belachelijk hoog. Zo ga je pasgetrouwde stellen mislopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Dit geldt inmiddels ook al voor "voorstad" gemeenten. Huizenprijzen in Houten, Barendrecht, omgeving Leidsche Rijn etc. zijn ook belachelijk hoog. Zo ga je pasgetrouwde stellen mislopen.
Juist ja. En de Veluwse dorpjes wemelen van de villa's, terwijl het ledenaantal met de week toeneemt. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Wat betreft dat laatste: ik houd niet zo van herhalingen, niet in een preek en ook niet op een forum.
:D. Ik zal deze zin nog eens herhalen in de toekomst Jan
Prima. Maar ik geef gelijk alvast maar toe dat ik zelf erg vaak in herhaling val. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BJD »

Scherp maar mooi antwoord van ds Harinck op refoweb vandaag.. “Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen.”

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

BJD schreef:Scherp maar mooi antwoord van ds Harinck op refoweb vandaag.. “Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen.”

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Wat een goede raad geeft hij:
Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?
Ook voor mij in de PKN.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

Arja schreef:
BJD schreef:Scherp maar mooi antwoord van ds Harinck op refoweb vandaag.. “Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen.”

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Wat een goede raad geeft hij:
Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?
Ook voor mij in de PKN.
Van sommige predikanten is het moeilijk te geloven dat ze onmisbaar zijn.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GGBeroopingswerk schreef:
Arja schreef:
BJD schreef:Scherp maar mooi antwoord van ds Harinck op refoweb vandaag.. “Het is eigenlijk aangrijpend wat sommige mensen en predikers met de Bijbel durven doen.”

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -bekering/
Wat een goede raad geeft hij:
Ik wil je de raad geven alles wat men je wil verkondigen naast de Bijbel te leggen en te vragen: Waar staat dit?
Ook voor mij in de PKN.
Van sommige predikanten is het moeilijk te geloven dat ze onmisbaar zijn.
Ja? Van wie dan bijvoorbeeld?
Plaats reactie