Gereformeerde Gemeenten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
refo schreef:Is het ledenverloop van Vlaardingen niet te wijten aan de stad zelf: minder aantrekkelijk om te wonen. Zo is het Hoogvliet ook vergaan. En eigenlijk alle gemeenten in het stedelijk gebied van Rotterdam.
Ik denk dat die oorzaak inderdaad groter is. Want je wilt toch niet beweren dat al die duizenden leden uit Rotterdam in de afgelopen 5 decennia weg zijn gegaan omdat de prediking niet goed genoeg was.
Wat het motief is geweest zal nog lastig te achterhalen zijn. Dat er veel (Ger. Gem. breed) zijn weggetrokken afgelopen jaren is wel een feit. Ongetwijfeld zaten er daar ook vanuit regio Rotterdam veel leden bij.

https://www.rd.nl/kerk-religie/naar-een ... -1.1514695
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Daar heb ik het nu niet zo zeer over. Ik heb het meer over GG-ers die vanúit Rotterdam en omstreken naar andere plaatsen in Nederland vertrokken zijn. Als je kijkt naar de jaren '30 tot '60 dan waren er in Rotterdam duizenden GG-leden. De 4 Rotterdamse gemeenten tellen nu samen nog ternauwernood 1000 leden (1044 (doop)leden, om precies te zijn).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KGPHP »

Dodo schreef:Hoe kan het dat dit soort details in de openbaarheid komen? En hoe weten jullie dat het ook allemaal echt waar is? Er wordt zoveel gekletst.
Het is waar.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17350
Vanaf minuut 40.
Laatst gewijzigd door KGPHP op 25 jun 2019, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Daar heb ik het nu niet zo zeer over. Ik heb het meer over GG-ers die vanúit Rotterdam en omstreken naar andere plaatsen in Nederland vertrokken zijn. Als je kijkt naar de jaren '30 tot '60 dan waren er in Rotterdam duizenden GG-leden. De 4 Rotterdamse gemeenten tellen nu samen nog ternauwernood 1000 leden (1044 (doop)leden, om precies te zijn).
Zoals zoveel andere autochtone Nederlanders sinds de jaren ‘60 uit steden en stedelijke omgevingen vertrokken zijn vanwege verslechterend woon- en leefklimaat samen met de toegenomen mobiliteit (werken in de stad is niet meer verbonden aan wonen in de stad). Ik kan mij voorstellen dat Zeeuwen daar minder bekend mee zijn.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

KGPHP schreef:
Dodo schreef:Hoe kan het dat dit soort details in de openbaarheid komen? En hoe weten jullie dat het ook allemaal echt waar is? Er wordt zoveel gekletst.
Het is waar.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17350
Vanaf minuut 40.
Ik vind dat nogal wat daar allemaal gezegd wordt.
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:
KGPHP schreef:
Dodo schreef:Hoe kan het dat dit soort details in de openbaarheid komen? En hoe weten jullie dat het ook allemaal echt waar is? Er wordt zoveel gekletst.
Het is waar.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17350
Vanaf minuut 40.
Ik vind dat nogal wat daar allemaal gezegd wordt.
Ik ook. Maar ik denk anders dan jij. Volgens spreekt deze ds uit wat velen niet uit (durven) spreken. En geeft ook de vraag mee of wij bidden of klagen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Wat zegt hij dan allemaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Wat zegt hij dan allemaal?
Luister dan zelf.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Wat zegt hij dan allemaal?
Luister dan zelf.
Ik denk dat ik dat deze keer toch maar niet doe, om mezelf te beschermen. Ik heb onlangs een goede preek gehoord, dus dan zou dat mijn beeld weer negatiever kunnen beïnvloeden. Ik veronderstel dat ik het er toch wel niet mee eens zal zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ik snap heel goed wat hij zegt, ook als kerk laden we een enorme schuld op ons door allerlei zonden, dat mag wel eens wat meer beseft worden ook door de kerkelijke leiding. Als iemand kan weten hoe dat is om er onderdeel van te zijn is hij het wel.
Zeeuw
Berichten: 11592
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef:Wat zegt hij dan allemaal?
Luister dan zelf.
Ik denk dat ik dat deze keer toch maar niet doe, om mezelf te beschermen. Ik heb onlangs een goede preek gehoord, dus dan zou dat mijn beeld weer negatiever kunnen beïnvloeden. Ik veronderstel dat ik het er toch wel niet mee eens zal zijn.
Je eerste en laatste zin kloppen vrij aardig Jan
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

FlyingEagle schreef:Ik snap heel goed wat hij zegt, ook als kerk laden we een enorme schuld op ons door allerlei zonden, dat mag wel eens wat meer beseft worden ook door de kerkelijke leiding. Als iemand kan weten hoe dat is om er onderdeel van te zijn is hij het wel.
Maar is een preek de plaats om dat te ventileren?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het was toen een speciale boetedag, ook gericht op de eigen kerkelijke zonden(!). Ik mag hopen dat dit overal zo was. In mijn gemeente werd er toen door een predikant - van een 100% ander kaliber - eigenlijk hetzelfde gezegd als in bovengenoemde dienst. Zo bijzonder is het allemaal niet.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
KGPHP schreef:
Dodo schreef:Hoe kan het dat dit soort details in de openbaarheid komen? En hoe weten jullie dat het ook allemaal echt waar is? Er wordt zoveel gekletst.
Het is waar.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17350
Vanaf minuut 40.
Ik vind dat nogal wat daar allemaal gezegd wordt.
Ik ook. Maar ik denk anders dan jij. Volgens spreekt deze ds uit wat velen niet uit (durven) spreken. En geeft ook de vraag mee of wij bidden of klagen.
Je weet niet of ik anders denk. Afgezien van de inhoud vind ik het i.i.g. wel bijzonder dat op zo'n gelegenheid juist door hemzelf bedoeld of onbedoeld kerkpolitiek bedreven wordt.
DDD
Berichten: 28678
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Jantje:
Het is echt apekool om massale overgangen naar de plaatselijke NHK te wijten aan de leegloop van de stad. En daarnaast denk ik dat het eerder andersom is: in een andere conflictsituatie weet ik allerlei (oud)ambtsdragers en betrokken gemeenteleden die ineens allemaal gaan verhuizen. Daarbij spelen ongemakkelijkheden in de eigen gemeente een rol. Dus zelfs de verhuizingen kun je niet los zien van onjuiste dingen.

Ik weet dat ook uit eigen ervaring, want ik heb het ook serieus overwogen.

En verder vind ik dat je nog steeds erg stevige uitspraken doet voor iemand die geen idee heeft wat er aan de hand was. Dat schreef ik gisteren ook al, maar dat te herhalen vind ik niet vervelend.
Plaats reactie