Gereformeerde Gemeenten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Adje schreef:Voor zover mij bekend heeft ds. Huisman in de periode dat hij in Vlaardingen gemeentepredikant was, diepe sporen getrokken in die gemeente.
In die tijd zat de kerk vol, weet ik. Nu zijn er veel lege plaatsen...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KGPHP »

Mara schreef:
Adje schreef:Voor zover mij bekend heeft ds. Huisman in de periode dat hij in Vlaardingen gemeentepredikant was, diepe sporen getrokken in die gemeente.
In die tijd zat de kerk vol, weet ik. Nu zijn er veel lege plaatsen...
Toch is ook de prediking van de huidige predikant niet ongezegend gebleven.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

KGPHP schreef:
Mara schreef:
Adje schreef:Voor zover mij bekend heeft ds. Huisman in de periode dat hij in Vlaardingen gemeentepredikant was, diepe sporen getrokken in die gemeente.
In die tijd zat de kerk vol, weet ik. Nu zijn er veel lege plaatsen...
Toch is ook de prediking van de huidige predikant niet ongezegend gebleven.
Het hoeft niet altijd aan de predikant te liggen.
Het kan een raar fenomeen zijn. Een predikant kan zo'n aantrekkende werking hebben dat de gemeente ineens volloopt en als deze dan vertrekt, loopt het weer leeg.
Dat zag ik in een CGK, maar ook in een PKN.
Ik vind dat zo raar. Je gaat toch geen dominee achterna lopen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KGPHP »

Mara schreef: Het hoeft niet altijd aan de predikant te liggen.
Het kan een raar fenomeen zijn. Een predikant kan zo'n aantrekkende werking hebben dat de gemeente ineens volloopt en als deze dan vertrekt, loopt het weer leeg.
Dat zag ik in een CGK, maar ook in een PKN.
Ik vind dat zo raar. Je gaat toch geen dominee achterna lopen?
Daar ben ik het van harte mee eens.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De kerk zat heel lang na zijn vertrek nog steeds vol. Die is pas leeggelopen toen er een conflict was over een beroep en daarna een nieuwe dominee kwam. Dat is ds. Huisman niet aan te rekenen, en heeft ook niets met het nalopen van predikanten te maken.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:De kerk zat heel lang na zijn vertrek nog steeds vol. Die is pas leeggelopen toen er een conflict was over een beroep en daarna een nieuwe dominee kwam. Dat is ds. Huisman niet aan te rekenen, en heeft ook niets met het nalopen van predikanten te maken.
Ik zie een terugloop vanaf 1975, met een grote sprong tussen 1985 en 1990.
In die laatste periode was er juist geen predikant en de predikant daarna kwam pas in 1992.
Je kunt wel concluderen dat deze predikant de leegloop niet (meteen) kon stuiten.

Verder zou het het onderzoeken waard zijn of mensen uit Vlaardingen verhuisden en elders naar de GG zijn gegaan, of dat ze in Vlaardingen naar een ander kerkverband zijn gegaan.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.

Zeker, ik denk dat de meeste vertrekkers terugkijken op hele mooie perioden voor dat de moeilijke kwamen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.

Zeker, ik denk dat de meeste vertrekkers terugkijken op hele mooie perioden voor dat de moeilijke kwamen.
En die koester je toch? Die mooie perioden.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Mannetje schreef:
DDD schreef:De kerk zat heel lang na zijn vertrek nog steeds vol. Die is pas leeggelopen toen er een conflict was over een beroep en daarna een nieuwe dominee kwam. Dat is ds. Huisman niet aan te rekenen, en heeft ook niets met het nalopen van predikanten te maken.
Ik zie een terugloop vanaf 1975, met een grote sprong tussen 1985 en 1990.
In die laatste periode was er juist geen predikant en de predikant daarna kwam pas in 1992.
Je kunt wel concluderen dat deze predikant de leegloop niet (meteen) kon stuiten.

Verder zou het het onderzoeken waard zijn of mensen uit Vlaardingen verhuisden en elders naar de GG zijn gegaan, of dat ze in Vlaardingen naar een ander kerkverband zijn gegaan.
Ik weet niet wie de directe opvolger van ds. Huisman in Vlaardingen was.

Vrienden van ons kerkten in die gemeente. Ik heb begrepen dat er mensen naar omliggende plaatsen verhuisd zijn en dat er destijds veel gemeenteleden overgestapt zijn naar de hervormde gemeente(n) in Vlaardingen. Volgens mij was dat na het vertrek van ds. Rietdijk. Over het hoe en wat en wanneer precies kan ik mij niet veel herinneren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

DDD schreef:De kerk zat heel lang na zijn vertrek nog steeds vol. Die is pas leeggelopen toen er een conflict was over een beroep en daarna een nieuwe dominee kwam. Dat is ds. Huisman niet aan te rekenen, en heeft ook niets met het nalopen van predikanten te maken.
Dat zei ik niet.
Ik zei:
Mara schreef:Het hoeft niet altijd aan de predikant te liggen.
Mannetje schreef:Verder zou het het onderzoeken waard zijn of mensen uit Vlaardingen verhuisden en elders naar de GG zijn gegaan, of dat ze in Vlaardingen naar een ander kerkverband zijn gegaan.
Ik weet wel dat er CGKers uit de Rijnmond regio, na verhuizing en/of sluiting van hun kerk, niet naar een andere CGK zijn gegaan, maar naar deze GG.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Arja schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.

Zeker, ik denk dat de meeste vertrekkers terugkijken op hele mooie perioden voor dat de moeilijke kwamen.
En die koester je toch? Die mooie perioden.

Dat lijkt me wel. Dat zie je vaak in dit soort interviews.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Adje schreef: Ik weet niet wie de directe opvolger van ds. Huisman in Vlaardingen was.

Vrienden van ons kerkten in die gemeente. Ik heb begrepen dat er mensen naar omliggende plaatsen verhuisd zijn en dat er destijds veel gemeenteleden overgestapt zijn naar de hervormde gemeente(n) in Vlaardingen. Volgens mij was dat na het vertrek van ds. Rietdijk. Over het hoe en wat en wanneer precies kan ik mij niet veel herinneren.
Dat klopt wel. Ik woonde toen in Vlaardingen, en er kwamen inderdaad veel mensen over naar onze Hervormde gemeente.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.

Zeker, ik denk dat de meeste vertrekkers terugkijken op hele mooie perioden voor dat de moeilijke kwamen.
Geweldig. Goed te horen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:De reacties zijn wel erg zuur. Ik lees er juist iets positiefs in. Hij denkt met warmte terug.
Mooi te lezen Bezorgd dat hij positief terug denkt. Laten we er een voorbeeld aan nemen.

Zeker, ik denk dat de meeste vertrekkers terugkijken op hele mooie perioden voor dat de moeilijke kwamen.
Geweldig. Goed te horen.
:D. Den struischvogel is een beschermden en snelle loopvogel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik begrijp dat niet. Ik vraag me dus sterk af of het niet allemaal laster is wat er hier gesuggereerd wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie