Gereformeerde Gemeenten

Online
Zeeuw
Berichten: 11617
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef:
merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik krijg het verwijt dat ik teveel doorsla. Maar ik benoemde, dat er een verlangen aanwezig moet zijn om de Heere te dienen voor het afleggen van belijdenis. Dan kom je weer in de discussie: "maar kan een onbekeerde verlangen? etc". Van die discussie wil ik afblijven. Maar ik vind het ook niet goed om uit te gaan van een ideaalsituatie. Die bereiken we hier niet en is vroeger ook nooit zo geweest. We kunnen hoogstens streven naar het ideale. Anders kom je inderdaad uit bij de situatie van de Strict Baptist in Engeland, een gemeente die alleen bestaat uit ware gelovigen (het baptistische standpunt).
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Zeeuw schreef:
Adje schreef:
merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?
Natuurlijk had deze predikant ook oog voor degenen die wel trouw kerkelijk meeleefden, dat waren er echter niet veel. Vandaar dat men voor deze oplossing had gekozen. Het was een kleine gemeente in een grote stad. Die gemeente kon geen predikant betalen en er is toendertijd contact gezocht met de IZB. In overleg tussen de gemeente en de IZB is er toen een predikant beroepen, die het op hem uitgebrachte beroep ook heeft aangenomen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11617
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef:
Zeeuw schreef:
Adje schreef:
merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?
Natuurlijk had deze predikant ook oog voor degenen die wel trouw kerkelijk meeleefden, dat waren er echter niet veel. Vandaar dat men voor deze oplossing had gekozen. Het was een kleine gemeente in een grote stad. Die gemeente kon geen predikant betalen en er is toendertijd contact gezocht met de IZB. In overleg tussen de gemeente en de IZB is er toen een predikant beroepen, die het op hem uitgebrachte beroep ook heeft aangenomen.
Helder. Dat is een mooie oplossing.
Online
Zeeuw
Berichten: 11617
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.
ajo
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2017, 18:46

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ajo »

Zeeuw schreef:
helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.
Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.
Online
Zeeuw
Berichten: 11617
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

ajo schreef:
Zeeuw schreef:
helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.
Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.
Met veilig bedoel ik dat ze op dat moment de herder niet nodig hadden. In Mattheus 18:13 staat dat de 99 niet waren afgedwaald. Maar je kunt er inderdaad over discussiëren.
Online
DDD
Berichten: 28717
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zie dat Helma het er al over had, maar die 99 waren totaal niet veilig. Dat is de crux van het verhaal. Een normaal mens zou dat nooit doen, maar God is de geheel andere.

Dat is nu net het enige waarover deze gelijkenis gaat: Gods zoeken is heel speciaal op de éne gericht.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
ajo schreef:
Zeeuw schreef:
helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.
Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.
Met veilig bedoel ik dat ze op dat moment de herder niet nodig hadden. In Mattheus 18:13 staat dat de 99 niet waren afgedwaald. Maar je kunt er inderdaad over discussiëren.
Het doel van de gelijkenissen in Lukas 15 is allereerst om te wijzen op Gods zoeken van het verlorene, het afgedrevene, de zondaar die belijdt zondaar te zijn. Dit naar aanleiding van het murmureren van de farizeeën en schriftgeleerden aan het begin van het hoofdstuk.

En het tweede aspect is dat de Heere Jezus de farizeeën en schriftgeleerden subtiel vergelijkt met de 'rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben', zoals hij hen ook subtiel vergelijkt met de oudste zoon in de gelijkenis.

En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
Online
Zeeuw
Berichten: 11617
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
Juist.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Thea schreef:Ik krijg het verwijt dat ik teveel doorsla. Maar ik benoemde, dat er een verlangen aanwezig moet zijn om de Heere te dienen voor het afleggen van belijdenis. Dan kom je weer in de discussie: "maar kan een onbekeerde verlangen? etc". Van die discussie wil ik afblijven. Maar ik vind het ook niet goed om uit te gaan van een ideaalsituatie. Die bereiken we hier niet en is vroeger ook nooit zo geweest. We kunnen hoogstens streven naar het ideale. Anders kom je inderdaad uit bij de situatie van de Strict Baptist in Engeland, een gemeente die alleen bestaat uit ware gelovigen (het baptistische standpunt).
Dat was vroeger wel zo hoor. Bij belijdenis hoorde onlosmakelijk het avondmaal, wie niet aan het avondmaal ging kon huisbezoek verwachten waarom hij niet aangegaan is en toch belijdenis heeft gedaan.
Met vroeger bedoel ik in elk geval de tijd van Smytegeld.
Persoonlijk geloof, belijdenis en avondmaal horen onomstotelijk bij elkaar, deze 3 kunnen niet los van elkaar.
Online
DDD
Berichten: 28717
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
Juist.
Dat is helemaal waar, maar het is toch wel belangrijk dat je het hoofdpunt van de gelijkenis niet over het hoofd ziet.

En het is niet normaal om 99 schapen in de woestijn achter te laten om er één te zoeken. Net zo min als het gewoon is om het huis op stelten te zetten en de buren flink te trakteren als je een stuiver kwijt bent.

Hoewel er ook uitleggers zijn die dit zien als een onderdeel van een bruidssieraad. Daar geeft de tekst geen andere aanleiding voor dan het getal tien (en het feest natuurlijk, maar dat kun je ook uitleggen zoals bij het schaap).
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeschurun »

Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Jeschurun schreef:Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Volgens mij kwam ik hem pas op de fiets tegen.
Plaats reactie