Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hoor namelijk andere verhalen.
Die 80% kan ik niet beamen, maar dat er op gehamerd wordt wel.
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@GGotK:

Er stond veel meer in je bijdrage. Bijvoorbeeld ook dat ons leven daarin getekend is. Maar goed, je bedoelde het dus wat minder zwart wit dan het lijkt.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:@GGotK:

Er stond veel meer in je bijdrage. Bijvoorbeeld ook dat ons leven daarin getekend is. Maar goed, je bedoelde het dus wat minder zwart wit dan het lijkt.
Van nature is ons aller leven daarin zeker getekend!
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat zal, maar dat stond er niet.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door amateur-theoloog »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Het gaat niet over het feit of er op gehamerd wordt en of het gevraagd wordt, het gaat om wat nu de praktijk is. Gezien bijvoorbeeld de verhouding belijdende leden t.o.v. avondmaalgangers is het duidelijk dat de meeste personen belijdenis doen zonder een waar geloof te bezitten.
Dat laatste is aan de ene kant heel waar, want wie een waar geloof heeft, die zal deelnemen aan de bediening van het H. Avondmaal. Maar mensen met een waar geloof zullen daar (zeker in de beginperiode) niet altijd voor uit komen, omdat ze nog moeten groeien in het geloof. Dus niet ieder oprecht gelovige zal ook aan het H. Avondmaal gaan. Ik heb wel van mensen van Gods volk gehoord die dit uit vrees voor zelfbedrog niet deden, al waren dat zeker kinderen van God en is dat bij het sterven ook openbaar gekomen. Ze zijn werkelijk in vrede ontslapen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

amateur-theoloog schreef:
GGotK schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Het gaat niet over het feit of er op gehamerd wordt en of het gevraagd wordt, het gaat om wat nu de praktijk is. Gezien bijvoorbeeld de verhouding belijdende leden t.o.v. avondmaalgangers is het duidelijk dat de meeste personen belijdenis doen zonder een waar geloof te bezitten.
Dat laatste is aan de ene kant heel waar, want wie een waar geloof heeft, die zal deelnemen aan de bediening van het H. Avondmaal. Maar mensen met een waar geloof zullen daar (zeker in de beginperiode) niet altijd voor uit komen, omdat ze nog moeten groeien in het geloof. Dus niet ieder oprecht gelovige zal ook aan het H. Avondmaal gaan. Ik heb wel van mensen van Gods volk gehoord die dit uit vrees voor zelfbedrog niet deden, al waren dat zeker kinderen van God en is dat bij het sterven ook openbaar gekomen.
Dat zal zeker zo wezen, maar daar is ook een andere kant in deze. Een dominee zei eens het volgende tijdens een nabetrachting: de scheidslijn loopt dwars door de gemeente (d.w.z. er zijn gekenden Gods die niet aan het HA zitten) en door de tafel (dwz er zitten er aan die geen gekenden Gods zijn).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hoor namelijk andere verhalen.
Die 80% kan ik niet beamen, maar dat er op gehamerd wordt wel.
Ik ken voorbeelden van zeer dichtbij, dat er tegen jongeren juist gezegd wordt dat het vooral een beamen van de waarheid is , en dat het niet een gewoonte is om na BdG direct aan het HA te gaan. Ik schrok daarvan.
Overigens hebben er vroeger in dezelfde gemeente wel andere geluiden geklonken, dat klopt.
Maar misschien is het in veel andere gemeenten anders. Dat hoop ik dan maar.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 07 jun 2019, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door amateur-theoloog »

amateur-theoloog schreef:
GGotK schreef:Dat laatste is aan de ene kant heel waar, want wie een waar geloof heeft, die zal deelnemen aan de bediening van het H. Avondmaal. Maar mensen met een waar geloof zullen daar (zeker in de beginperiode) niet altijd voor uit komen, omdat ze nog moeten groeien in het geloof. Dus niet ieder oprecht gelovige zal ook aan het H. Avondmaal gaan. Ik heb wel van mensen van Gods volk gehoord die dit uit vrees voor zelfbedrog niet deden, al waren dat zeker kinderen van God en is dat bij het sterven ook openbaar gekomen.
Dat zal zeker zo wezen, maar daar is ook een andere kant in deze. Een dominee zei eens het volgende tijdens een nabetrachting: de scheidslijn loopt dwars door de gemeente (d.w.z. er zijn gekenden Gods die niet aan het HA zitten) en door de tafel (dwz er zitten er aan die geen gekenden Gods zijn).
Ook dat is zeker waar. In Calvijns tijd werd er door Joh. Calvijn heel veel Avondmaal gehouden, bijkans elke zondag heb ik me laten vertellen. Heel veel mensen gingen aan de bediening, maar Calvijn geloofde dat zeker niet van iedereen, al kon hij ze op grond van hun leefwijze en levenshandel en -wandel niet afhouden van de tafel. Zij hadden belijdenis afgelegd op een voor die tijd gangbare manier en gingen dus zó aan. Het is dan ook niet erg dat we voorzichtiger zijn geworden.

Echter: belijdenis des geloofs is in principe beamen dat je een waar gelovige bent, dus dat je een kind van God bent. Dat houdt nogal wat in! Terwijl in werkelijkheid het merendeel laat zien dit niet te zijn en het geloof niet te bezitten, omdat zij tijdens de bediening van het H. Avondaal blijven zitten. Ik denk alleen dat in de vier vragen van Voetius niet gevraagd wordt het zaligmakend geloof te bezitten, maar het historisch geloof met de wens en bede dat men ook met het hart belijdenis mag doen en dus het ware, zaligmakende geloof in Jezus Christus mag bezitten.

Hoe 'zwaarder' het kerkverband of de kerkelijke gemeente, begrijp me goed, hoe minder groot het getal zal zijn van degenen die geloofsbelijdenis afgelegd hebben en aan het H. Avondmaal gaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hoor namelijk andere verhalen.
Wat hoor jij dan?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien toch te maken met de visie en de leer ?
Niet iedere GG predikant 'houdt'zich daar aan maar toch...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hoor namelijk andere verhalen.
Wat hoor jij dan?
Zie mijn vorige bericht in dit topic.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Volgens mij was er een afspraak gemaakt, @Bezorgd, dat we dit niet meer zouden doen, om 'het gissen naar' te voorkomen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Volgens mij was er een afspraak gemaakt, @Bezorgd, dat we dit niet meer zouden doen, om 'het gissen naar' te voorkomen...
Dit valt wel mee toch, beetje in gedachten wie wat zegt @Jantje. Ik neem inmiddels stellige uitspraken van deze en gene niet zo serieus omdat de achtergrond me meer dan duidelijk is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Volgens mij was er een afspraak gemaakt, @Bezorgd, dat we dit niet meer zouden doen, om 'het gissen naar' te voorkomen...
Wat zeg ik nu weer verkeerd. Er was een stelling , daar reageerde ik op.
Niet groter maken dan het is.
Of geloof je niet wat ik schrijf?
Plaats reactie