Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Uh, ik.

Omdat je als kerkenraad een lidmaat aanneemt of toelaat tot het doen van openbare geloofsbelijdenis. En dat onderzoek je toch? Toelaten is instemmen met het gegeven dat je hun belijdenis oprecht acht. Maar leg je dan de meetlat tot in het hart of tot aan leer en leven. Wat mij betreft zit daar een spanningsveld tussen die Luther juist aanvoelt en waarmee je tot een voorzichtiger spreken komt dan de directheid van dr. Op 't Hof.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Uh, ik.

Omdat je als kerkenraad een lidmaat aanneemt of toelaat tot het doen van openbare geloofsbelijdenis. En dat onderzoek je toch? Toelaten is instemmen met het gegeven dat je hun belijdenis oprecht acht. Maar leg je dan de meetlat tot in het hart of tot aan leer en leven. Wat mij betreft zit daar een spanningsveld tussen die Luther juist aanvoelt en waarmee je tot een voorzichtiger spreken komt dan de directheid van dr. Op 't Hof.
M.i. is toelaten niet instemmen met het gegeven dat je de belijdenis oprecht acht.

Toelaten gebeurt naar de aard der liefde. Dat wil zeggen: niet toelaten kan alleen wanneer belijdenis of leven niet overeenstemmen met Gods Woord.

Maar dat heeft niets te maken met de aard van het doen van belijdenis. En ook niet met de eis van een persoonlijk geloof om belijdenis te mógen doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat snap ik en daar ben ik het mee eens.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Voor mij was belijdenis doen het overnemen van de doopbelofte van mijn ouders. Ik ga nu de verantwoordelijkheid nemen voor mijn leven. Dat deed ik graag in de kerk waarin ik wat groot gebracht, omdat daar naar mijn mening de leer naar de godzaligheid werd gebracht. Het was wel een persoonlijke keus met het verlangen van het hart, maar geen keus uit een vernieuwd hart.
Online
Zeeuw
Berichten: 11600
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Voor mij was belijdenis doen het overnemen van de doopbelofte van mijn ouders. Ik ga nu de verantwoordelijkheid nemen voor mijn leven. Dat deed ik graag in de kerk waarin ik wat groot gebracht, omdat daar naar mijn mening de leer naar de godzaligheid werd gebracht. Het was wel een persoonlijke keus met het verlangen van het hart, maar geen keus uit een vernieuwd hart.
En als je nu teruglezend kijkt naar de vragen waarop je ja hebt gezegd? Dat is toch wel confronterend? Tenminste, dat geldt wel voor mezelf. Ik heb echt gedaan omdat het van me werd verwacht en dat doet nu veel pijn.
Online
Zeeuw
Berichten: 11600
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de intentie is van het artikel op pagina 11 van de Saambinder van hedenavond?
Het draagt als titel Mijn eigen ik en als onderschrift 'De tijd van preekbeurtenregeling voor 2020'.
Probeert deze oudere predikant (zoals het afschrift luidt; de naam is (wijselijk?) niet vermeld) de kerkenraden een spiegel voor te houden? Of is het een inkijk in zijn eigen leven?
Ik begrijp dat mijn abonnement op het juiste moment is gestopt.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

In de natuurlijke weg ligt het wel zo dat alle mensen die openbare belijdenis afleggen nog in dezelfde staat verkeren als bij de doop, namelijk midden in de dood. Ongelovige ouders die hun ongelovige kind dopen, die later als ongelovige belijdenis doet. Dat is ons leven getekend.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Thea schreef:Voor mij was belijdenis doen het overnemen van de doopbelofte van mijn ouders. Ik ga nu de verantwoordelijkheid nemen voor mijn leven. Dat deed ik graag in de kerk waarin ik wat groot gebracht, omdat daar naar mijn mening de leer naar de godzaligheid werd gebracht. Het was wel een persoonlijke keus met het verlangen van het hart, maar geen keus uit een vernieuwd hart.
Dit gedachtegoed is er zo ingeslopen dat velen dit nog gewoon zijn gaan vinden ook. Volgens mij, Thea, vind je dit nog steeds? Of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GGotK schreef:In de natuurlijke weg ligt het wel zo dat alle mensen die openbare belijdenis afleggen nog in dezelfde staat verkeren als bij de doop, namelijk midden in de dood. Ongelovige ouders die hun ongelovige kind dopen, die later als ongelovige belijdenis doet. Dat is ons leven getekend.
Dat krijg je als je Zondag 7 of verkeerd leert of uit elkaar haalt.
Alleen de gelovige houdt alles wat God in Zijn woord geopenbaard heeft voor waarachtig.
Dus kan je alleen met een persoonlijk geloof, als gelovige belijdenis van (je) geloof doen.

Je kan uiterlijk instemmen met de waarheid/de leer, maar wat is de waarde daarvan?

Zoals Ds. Tuinier zo duidelijk zei:
Moet je bekeerd zijn om belijdenis te kunnen doen? Ds. Tuinier: „Ja. Je mag niet onbekeerd zijn. Ik hoop dat je hiermee worstelt.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-tuini ... t-1.385897
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GGotK schreef:In de natuurlijke weg ligt het wel zo dat alle mensen die openbare belijdenis afleggen nog in dezelfde staat verkeren als bij de doop, namelijk midden in de dood. Ongelovige ouders die hun ongelovige kind dopen, die later als ongelovige belijdenis doet. Dat is ons leven getekend.
Dat is toch echt niet zoals de Dordse Leerregels het ons leren hoor. En ook niet de Heidelbergse Catechismus.

Het idee.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:In de natuurlijke weg ligt het wel zo dat alle mensen die openbare belijdenis afleggen nog in dezelfde staat verkeren als bij de doop, namelijk midden in de dood. Ongelovige ouders die hun ongelovige kind dopen, die later als ongelovige belijdenis doet. Dat is ons leven getekend.
Dat is toch echt niet zoals de Dordse Leerregels het ons leren hoor. En ook niet de Heidelbergse Catechismus.

Het idee.
Er wordt nergens gesuggereerd dat de DL of HC dat leren; het is een beschrijving van wat vaak de praxis is binnen de GG. En wie dat ontkent, heeft oogkleppen voor. Het is een wonder wanneer uit genade het anders mag lopen.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hoor namelijk andere verhalen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:In 80% van de GG gemeenten wordt er echt op gehamerd dat er ook een waar geloof aanwezig moet zijn tijdens de bel.cath. lessen. Dat wordt zelfs aangeleerd op de TS. Dus dat is zeker niet de praxis. Het wordt alleen lang niet overal op de persoon af gevraagd, dat is een ander verhaal.
Het gaat niet over het feit of er op gehamerd wordt en of het gevraagd wordt, het gaat om wat nu de praktijk is. Gezien bijvoorbeeld de verhouding belijdende leden t.o.v. avondmaalgangers is het duidelijk dat de meeste personen belijdenis doen zonder een waar geloof te bezitten.
Laatst gewijzigd door GGotK op 07 jun 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie