@Jantje, ga er voor de verandering een keer vanuit dat het gros van de mensen dit absoluut niet gemakkelijk doet. Of de verandering altijd een wending ten goede is dat is een wezenlijk andere kwestie!Jantje schreef:Precies. Zo is het maar net.
Daarom vind ik het ook altijd zo erg als er zo gemakkelijk een verandering van kerkverband plaatsvindt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
...van het (!!) geloof...aggieoudje schreef:In het formulier van de HSV wat bij ons gebruikt word gaat het toch echt over persoonlijk belijdenis van het geloof:
Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof, verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden van de Protestantse Kerk in Nederland en nodigen u tot de tafel des Heeren.
(Dit komt na het jawoord en voor de zegen)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie zegt nu dat dat gemakkelijk gaat?Jantje schreef:Precies. Zo is het maar net.
Daarom vind ik het ook altijd zo erg als er zo gemakkelijk een verandering van kerkverband plaatsvindt.
Er over spreken hoe erg het allemaal wel niet is, is niet zo moeilijk, maar ga eens in gesprek met de kerkverlaters! Dat lijkt mij een volkomen bijbelse handelwijze!
Steek als kerk ook eens een keer de hand in eigen boezem, dat lijkt mij in ieder geval ook helemaal niet verkeerd!
Als ik zelf naar de kerk ga, kom ik (jonge) kerkgangers tegen van een gemeente waar de SV gebruikt wordt. Diverse jongeren zie ik echter lopen met een HSV in de hand. Zou het bv. misschien het taalgebruik kunnen zijn waardoor (jongeren) een bepaalde kerk/gemeente verlaten (ik geef maar een hint)?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Klopt. Er staat 'het geloof'. Maar in het formulier staat ook: "De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd... " Het één sluit het andere echt niet uit.Luther schreef:...van het (!!) geloof...aggieoudje schreef:In het formulier van de HSV wat bij ons gebruikt word gaat het toch echt over persoonlijk belijdenis van het geloof:
Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof, verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden van de Protestantse Kerk in Nederland en nodigen u tot de tafel des Heeren.
(Dit komt na het jawoord en voor de zegen)
Hoe zou je zonder persoonlijk geloof "ja" kunnen (of durven) zeggen op vraag 2? "Aanvaardt u de roeping om, als lidmaat van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik snapte er inderdaad ook geen bout van.Jantje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de intentie is van het artikel op pagina 11 van de Saambinder van hedenavond?
Het draagt als titel Mijn eigen ik en als onderschrift 'De tijd van preekbeurtenregeling voor 2020'.
Probeert deze oudere predikant (zoals het afschrift luidt; de naam is (wijselijk?) niet vermeld) de kerkenraden een spiegel voor te houden? Of is het een inkijk in zijn eigen leven?
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor deze verhelderende post!Luther schreef:Ik haal onderstaande post van mij nog eens naar boven. Er is nog niet op gereageerd, terwijl ik wel dezelfde misverstanden zie langskomen, zowel aan de ene als aan de andere kant.
Etc. Etc.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
Re: Gereformeerde Gemeenten
Al lezend verwachtte ik een slot in de zin van: Wat erg dat ik wel mijn preekbeurten al eerder dan de afgesproken datum begin met diensten inplannen en zo mijn collega's voor de voeten loop. Dat ik daardoor lekker in de buurt kan blijven, in gemeentes waar ik me het meest bij thuisvoel. Ik krijg een walging van mezelf (die woorden kwamen in het artikel voor) en dat is nu niet echt een blijk van de door mij gepreekte noodzaak van ootmoed (begin artikel). Maar helaas. Het foute en inconsequente leek niet tot de beste man door te dringen.KGPHP schreef:Ik snapte er inderdaad ook geen bout van.Jantje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de intentie is van het artikel op pagina 11 van de Saambinder van hedenavond?
Het draagt als titel Mijn eigen ik en als onderschrift 'De tijd van preekbeurtenregeling voor 2020'.
Probeert deze oudere predikant (zoals het afschrift luidt; de naam is (wijselijk?) niet vermeld) de kerkenraden een spiegel voor te houden? Of is het een inkijk in zijn eigen leven?
Re: Gereformeerde Gemeenten
In de GG is de leer van de kerk wel een zeer belangrijk punt.Refoforum2017 schreef: Je belijdt hét geloof en niet jé geloof. Uiteraard is jé geloof nodig om hét geloof te belijden, maar de toetsing door de kerkenraad gaat over hét geloof en niet over jé geloof.
Dat is in de CGK veel minder, daar gaat het toch meer om een persoonlijk geloof, al is dat "historisch".
Mijn zoon had belijdenis gedaan, ging over naar de GG, maar met de koude hand zoals dat heet.
Dus hij moest het nog eens dunnetjes overdoen.
Andersom is dat niet zo!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik kreeg ook een gevoel van afkeer bij dit stuk. Ik lees het als nederige hoogmoed. Ik hou sowieso van die quasi anonieme boodschappen in de Saambinder. Zet gewoon je naam eronder. Ik vermoed dat het een verzonnen stukkie is, maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken. En ik geloof dat de Saambinder niet liegt. Dus ik ga er vanuit dat mijn vermoeden niet klopt.GGBeroopingswerk schreef:Al lezend verwachtte ik een slot in de zin van: Wat erg dat ik wel mijn preekbeurten al eerder dan de afgesproken datum begin met diensten inplannen en zo mijn collega's voor de voeten loop. Dat ik daardoor lekker in de buurt kan blijven, in gemeentes waar ik me het meest bij thuisvoel. Ik krijg een walging van mezelf (die woorden kwamen in het artikel voor) en dat is nu niet echt een blijk van de door mij gepreekte noodzaak van ootmoed (begin artikel). Maar helaas. Het foute en inconsequente leek niet tot de beste man door te dringen.KGPHP schreef:Ik snapte er inderdaad ook geen bout van.Jantje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat de intentie is van het artikel op pagina 11 van de Saambinder van hedenavond?
Het draagt als titel Mijn eigen ik en als onderschrift 'De tijd van preekbeurtenregeling voor 2020'.
Probeert deze oudere predikant (zoals het afschrift luidt; de naam is (wijselijk?) niet vermeld) de kerkenraden een spiegel voor te houden? Of is het een inkijk in zijn eigen leven?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb t via via maar even opgezocht.... Ik vind het een verzuurd stuk...het lijken allemaal sneren naar mede-predikanten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat zou jij adviseren als er iemand zegt: (zie de post van @GGotK)Tiberius schreef:De focus ligt anders bij die vragen.
Ik ben het eens met Luther. Er mag nooit sprake zijn van Avondmaalsdwang. Wel kan je als kerkenraad onderzoeken of er een verlangen is om aan het Avondmaal deel te nemen.
En inderdaad: niet het persoonlijk geloof staat in het middelpunt bij de geloofsbelijdenis, maar het hartelijk meespreken met de belijdenis van de kerk; jij gelooft en belijdt wat de kerk gelooft en belijdt.
als je moet zeggen dat je een vreemdeling bent van het genadeleven en dat je daarom niet aan het HA kan aangaan?
Inderdaad moet er geen sprake zijn van avondmaalsdwang maar belijdenis afleggen zonder een persoonlijk geloof zoals verwoord in zondag 7 van de HC lijkt mij ook niet te kunnen toch?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Pierre, zowel met de eerste als de tweede zin, met je eens.pierre27 schreef:@Jantje, ga er voor de verandering een keer vanuit dat het gros van de mensen dit absoluut niet gemakkelijk doet. Of de verandering altijd een wending ten goede is dat is een wezenlijk andere kwestie!Jantje schreef:Precies. Zo is het maar net.
Daarom vind ik het ook altijd zo erg als er zo gemakkelijk een verandering van kerkverband plaatsvindt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dan zou ik vragen: Wat beweegt je dan om belijdenis van het geloof af te leggen?ejvl schreef:Wat zou jij adviseren als er iemand zegt: (zie de post van @GGotK)Tiberius schreef:De focus ligt anders bij die vragen.
Ik ben het eens met Luther. Er mag nooit sprake zijn van Avondmaalsdwang. Wel kan je als kerkenraad onderzoeken of er een verlangen is om aan het Avondmaal deel te nemen.
En inderdaad: niet het persoonlijk geloof staat in het middelpunt bij de geloofsbelijdenis, maar het hartelijk meespreken met de belijdenis van de kerk; jij gelooft en belijdt wat de kerk gelooft en belijdt.
als je moet zeggen dat je een vreemdeling bent van het genadeleven en dat je daarom niet aan het HA kan aangaan?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik lees altijd graag de Saambinder, maar dit stuk van een oude predikant is absoluut onder de maat. Het ontneemt je zelfs de zin om verder te lezen. Ik snap niet dat je als predikant op deze manier met mede predikanten wilt omgaan. Het tweede gedeelte moet een goedmaker zijn, maar er is niets goed te maken met wat vrome praat. En dan anoniem iemand berispen. Wij hoorden van de kansel pas over anonieme brieven die predikanten krijgen. En wat doet de predikant zelf...Ouderling schreef:Ik heb t via via maar even opgezocht.... Ik vind het een verzuurd stuk...het lijken allemaal sneren naar mede-predikanten.