Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zie het. Nou dan vind ik dat hij dit best over Spurgeon mag zeggen. Het is goed als dominees ieder woord op een goudschaaltje wegen, maar ze mogen wel een eigen mening hebben.

En zelf ben ik het op dit punt ook nog eens erg met hem eens.
Op welk punt?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze reactie niet had zien aankomen. En dat bedoel ik positief. :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat eenzijdigheid in het volgen van één persoon of het nu Kersten, Mallan, Maasbach, Knevel, Paauwe of Spurgeon is, altijd gevaarlijk is.

Maar ik heb geen bezwaar tegen dominees die een standpunt innemen wat niet al hun ambtsbroeders delen. Al komt het er wel op aan hoe je iets brengt.

Ik las onlangs dat een dominee meende dat de DL niet geschikt zijn om over te preken. Hij vond dat omdat het in strijd zou zijn met de DKO. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Dat soort dingen zie ik als een steek onder water, want er zijn prima prekenseries over de DL verschenen. Daar houd ik niet van. Maar een dominee mag best iets vinden van anderen. Dan moet hij eerlijk zeggen dat het zijn eigen mening is. Ik snap niet dat het jou verbaast dat ik een dominee zijn mening gun. Ik ben zelf toch ook tamelijk uitgesproken? Als ik dominee was, moest de kerkenraad ook goed wakker blijven dat ik niet onnodig op iemands tenen zou staan.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Jantje , je legt me nu dingen in de mond die ik helemaal niet zeg. Jammer.
Ik spreek helemaal niet over een specifiek kerkverband.
En ja, Gods Geest gaat door en werkt, zeker. Maar ik ken geen gemeente waar een opwekking gaande is zoals in de tijd van Spurgeon, jij wel?
Ik ken die ook niet (al zie ik aan wat voor ogen is, terwijl God gelukkig het hart aanziet). Maar..., zou dat alleen aan de predikant liggen of zou het onwillige hart van het onbekeerde gemeentelid ook een rol kunnen spelen?
Want als ik het heel letterlijk neem, zeg je eigen dat het de schuld van de huidige predikanten is, dat er geen opwekking is.
Terwijl Paulus aan Timothéüs het volgende schreef in 2 Timothéüs 4 vers 2 tot en met vers 5: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Ik denk dat het voor predikanten van vandaag de dag vele malen moeilijker is, met het digitale tijdperk, dan 300, 400, 500 jaar geleden.
Als er in een gemeente een opwekking komt? Ik heb weleens gehoord over een gemeente (op de veluwe) waar mensen tot het geloof kwamen, ja... best een aardige dominee, maar hij maakt zoveel avondmaalsgangers... en nog als er veel kerkmensen tot geloof (zin ge)komen: ze rennen daar maar aan het Avonmaal, het wordt veelal niet overgenomen en daar had Spurgeon net zoveel last van als de predikanten nu en ik geloof niet dat predikanten het toen minder moeilijk hadden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat eenzijdigheid in het volgen van één persoon of het nu Kersten, Mallan, Maasbach, Knevel, Paauwe of Spurgeon is, altijd gevaarlijk is.
Daar zijn we het dan hélemaal over eens!
DDD schreef:Maar ik heb geen bezwaar tegen dominees die een standpunt innemen wat niet al hun ambtsbroeders delen. Al komt het er wel op aan hoe je iets brengt.
Zeker! Dat is heel belangrijk. Maar volgens mij zijn de meningen daar hier nu toch ook over verdeeld, als het om de uitspraak van ds. Clements gaat over Spurgeon.
DDD schreef:Ik las onlangs dat een dominee meende dat de DL niet geschikt zijn om over te preken. Hij vond dat omdat het in strijd zou zijn met de DKO. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Dat soort dingen zie ik als een steek onder water, want er zijn prima prekenseries over de DL verschenen. Daar houd ik niet van.
Ik meen dat het vrijdag of zaterdag in de krant (RD) stond. Overigens stond het pas ook op de achterkant van de Saambinder. Dat was van een vergelijkbare strekking. Je kan er ook Bijbellezingen voor gebruiken, natuurlijk, als je zondags uit de Catechismus wilt preken.
DDD schreef:Maar een dominee mag best iets vinden van anderen. Dan moet hij eerlijk zeggen dat het zijn eigen mening is. Ik snap niet dat het jou verbaast dat ik een dominee zijn mening gun.
Het punt is dat jij meestal wijst op wat een dominee níet zou mogen zeggen. Daarom vond ik dit een onverwachte wending in deze discussie.
DDD schreef:Ik ben zelf toch ook tamelijk uitgesproken? Als ik dominee was, moest de kerkenraad ook goed wakker blijven dat ik niet onnodig op iemands tenen zou staan.
:yahoo Ik denk dat dat wederkerig ook voor mij zou gelden. :D
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 jun 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik weet natuurlijk ook wel welke dominee dat was. Maar dat doet er niet toe, dus het zou fijn zijn als je dat alsnog weglaat.

En verder vind ik de uitspraak over Spurgeon op het randje, want enigszins suggestief. Maar het is een vraag die in de traditie van de GG relevant is. Dus met de vraag is niets mis.

Net zo goed als ik mag vinden dat ds. Clements de HC regelmatig laat buikspreken.

Overigens vind ik het wel kwalijk dat jongeren een scriptie moeten schrijven als ze belijdenis doen. Geen idee wat hij daarmee bedoelt, maar dat is nogal wat, zeker voor een vmbo-er.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik weet natuurlijk ook wel welke dominee dat was. Maar dat doet er niet toe, dus het zou fijn zijn als je dat alsnog weglaat.
:garde Waarom eigenlijk als ik vragen mag? Het was publiek te lezen in de krant en het is heel makkelijk op te zoeken via de website.
DDD schreef:Net zo goed als ik mag vinden dat ds. Clements de HC regelmatig laat buikspreken.
Hoezo?
DDD schreef:Overigens vind ik het wel kwalijk dat jongeren een scriptie moeten schrijven als ze belijdenis doen. Geen idee wat hij daarmee bedoelt, maar dat is nogal wat, zeker voor een vmbo-er.
Er zijn ook jongeren die een heel boek van een oudvader moeten lezen. Dus... Ik vind het heel normaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Omdat ik het voor het punt wat ik wil maken niet van belang vind. De meeste mensen onthouden zoiets niet en het ging mij er nu niet om om het functioneren van een specifieke predikant te bespreken. Drie weken geleden zou ik een ander voorbeeld hebben genoemd.

Over de preken van ds. Clements over de HC hebben zowel refo als ik al eerder citaten geplaatst op dit forum. Dus dat kun je zo opzoeken. Maar de preken van broeder Clements zijn mijns inziens zeker zo eenzijdig als die van Spurgeon. En als iemand zich daarvan bewust is, dan is dat een goed teken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Ben jij een soort orakel die kan beoordeling of iemand een bedeling wel of niet heeft? Dat kunnen we het beste maar aan Een zelf overlaten..
Klopt helemaal beste Erkinees...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik weet natuurlijk ook wel welke dominee dat was. Maar dat doet er niet toe, dus het zou fijn zijn als je dat alsnog weglaat.

En verder vind ik de uitspraak over Spurgeon op het randje, want enigszins suggestief. Maar het is een vraag die in de traditie van de GG relevant is. Dus met de vraag is niets mis.

Net zo goed als ik mag vinden dat ds. Clements de HC regelmatig laat buikspreken.

Overigens vind ik het wel kwalijk dat jongeren een scriptie moeten schrijven als ze belijdenis doen. Geen idee wat hij daarmee bedoelt, maar dat is nogal wat, zeker voor een vmbo-er.
Scriptie is wel een groot woord. Een half A4tje kan volstaan soms.
Maar we spreken regelmatig ouders die kinderen hebben die zo'n boek of preek helemaal niet kunnen lezen. Dan nemen ze een eenvoudig boekje dat ze al wat kennen van Augustinus. En dan moeten ze Owen lezen als 'tegengif'. En dan moeten we verwoorden wat gemist wordt. Ze hebben al handen en voeten nodig om de verplichte 'vragen' te leren. Laat staan dat ze kunnen interpreteren of ergens 'iets gemist' wordt.

Ds Clements heeft nog niet lang geleden een presentexemplaar van de nieuwe uitgave van Luthers Galatenbrief gekregen. Regelmatig citeerde hij eruit. Op een gegeven moment zei mijn jongste zoon: hij is nog steeds niet verder dan 1:4 gekomen.
Dat is het Goudse probleem. We hebben (weer) een docent als predikant. Deze citeert Luther en Calvijn en heeft maar een beperkte citatenapparaat van deze mannen. Die citaten die op de klank af wel passen in het te verdedigen geloofsstuk. In de krant ook weer. Hij citeert Luther inzake Galaten 3:19. (Intussen toch wat verder blijkbaar) De vraag is of wat hij citeert weergeeft wat Luther betoogde en -nog belangrijker- of Paulus dat zo zegt. Het is in ieder geval niet 'erfenis van de reformatie'.
Graag haalt hij in dit verband ook Luthers bekeringsweg aan. Maar die speelde zich vooral af toen hij nog Rooms was en dus totaal verkeerd zocht. Toen God hem vond, was de Reformatie geboren. Tot die tijd zocht hij God en dat was tot mislukken gedoemd.

Ik heb nog even wat opgezocht over het citaat uit de krant.
Om de vroomheid te bevorderen gebruikt de Geest niet alleen het evangelie om diep in de zielen van Zijn uitverkorenen het geloof te werken, zoals we reeds zagen, maar Hij gebruikt ook de wet. De wet bevordert de vroomheid op drie manieren:

1. Zij beteugelt de zonde en bevordert het recht in kerk in maatschappij. Daarmee behoedt zij beide voor chaos.

2. Zij tuchtigt, onderwijst en overtuigt ons, waardoor wij uit onszelf uitgedreven worden naar Jezus Christus, de Vervuller van de wet. De wet kan ons niet brengen tot een zaligmakende kennis van God in Christus; integendeel, de Heilige Geest gebruikt haar als een spiegel om ons onze zonde te laten zien, alle hoop weg te nemen en ons tot berouw te brengen. Zij brengt ons in die geestelijke hulpeloosheid waaruit het geloof in Christus wordt geboren. Deze overtuigende werking van de wet is van cruciaal belang voor de vroomheid van de gelovige, want zij vormt een verhindering voor de goddeloze eigengerechtigheid, die zich zo gemakkelijk openbaart, zelfs in de allerheiligste.

3. Zij wordt een leefregel voor de gelovige. ‘Maar welke levensregel heeft Hij ons gesteld?; vraagt Calvijn in zijn Catechismus van Genève. Antwoord: ‘Zijn Wet.’ Verderop zegt Calvijn dat de wet ‘het doel [toont] waarnaar wij moeten streven, en de eindpaal waartoe wij moeten geraken; opdat ieder van ons naar de maat van de hem geschonken genade, met voortdurende ijver moge trachten zijn leven in te richten tot de hoogste rechtschapenheid, en al meer vorderingen te maken.'

Calvijn schrijft in de eerste editie van zijn Institutìe over de derde functie van de wet het volgende:
Gelovigen…hebben toch ook dit nut van de wet, dat zij door haar met meer zekerheid dagelijks beter leren, hoedanig de wil van de Heere is. Zo behoeft een knecht die met de gehele toewijding van zijn hart bereid is om zijn heer welgevallig te zijn, evengoed nog nauwkeurig bericht omtrent de gewoontes van zijn heer, om zich daarnaar te schikken en te voegen. Bovendien, hoe bereidvaardig en ijverig van geest zij ook zijn om God te gehoorzamen, en naar het vlees zijn zij niettemin traag en dienen zij liever de zonde dan God. Voor dit vlees is de wet een gesel, om hen evenals een luie en trage ezel aan te zetten, voort te drijven en tot het werk te dringen.

In de laatste editie van de Institutie ( 1559) spreekt Calvijn nog beslister over het nut van de wet voor de gelovige. Ten eerste zegt hij: ‘Want zij is hun een uitnemend instrument, om met de dag beter en zekerder te leren, welke de wil des Heeren is, waarnaar zij streven en om in de kennis daarvan versterkt te worden.’ Ten tweede zegt hij dat de gelovige ‘door haar voortdurende overdenking aangezet wordt tot gehoorzaamheid, daarin versterkt wordt en van het glibberige pad der zonde teruggetrokken wordt.’ Heiligen moeten zichzelf hiertoe aansporen, zo concludeert Calvijn. ‘Want wat is minder aantrekkelijk dan de wet, wanneer ze slechts eisend en dreigend de zielen bekommert door vrees en benauwt door schrik?”

Calvijn ziet de wet in de eerste plaats als een aansporing om God aan te kleven en Hem te gehoorzamen. Ook op dit punt verschilt hij van mening met Luther. In Luthers ogen is de functie van de wet voornamelijk negatief; zij is nauw verbonden met de zonde, de dood en de duivel. Luther richt zich vooral op de tweede functie van de wet, zelfs wanneer hij spreekt over de plaats van de wet in het stuk van de heiligmaking. Calvijn ziet de wet daarentegen in de eerste plaats als een positieve openbaring van Gods wil. ‘Calvijns visie zouden we Deuteronomisch kunnen noemen, want in zijn ogen zijn de wet en de liefde niet met elkaar in strijd, maar zijn ze elkaars bondgenoten. De gelovige houdt Gods wet niet omdat dit verplicht is, maar uit dankbaarheid. Door het onderwijs van de Geest, wekt de wet dankbaarheid in de gelovige, wat leidt tot een liefdevolle gehoorzaamheid en een afkeer van de zonde. Met andere woorden, in Luthers ogen is het belangrijkste doel van de wet dat de gelovige de zonde helpt te herkennen en bestrijden. In Calvijns ogen is haar belangrijkste doel dat zij de gelovige leert hoe hin God moet dienen uit liefde.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jullie kunnen duidelijk blij zijn in Gouda met zo'n predikant als Ds Clements. Ik hoor hem altijd bijzonder graag. Op en top evenwichtig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

DDD schreef: Overigens vind ik het wel kwalijk dat jongeren een scriptie moeten schrijven als ze belijdenis doen. Geen idee wat hij daarmee bedoelt, maar dat is nogal wat, zeker voor een vmbo-er.
Echt waar? :oO
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wat is daar de achterliggende reden van?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
DDD schreef: Overigens vind ik het wel kwalijk dat jongeren een scriptie moeten schrijven als ze belijdenis doen. Geen idee wat hij daarmee bedoelt, maar dat is nogal wat, zeker voor een vmbo-er.
Echt waar? :oO
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wat is daar de achterliggende reden van?
Ik weet niet of in Gouda VMBO-ers belijdenis doen.
Verder is het opzoeken van informatie over een oudvader en het lezen van een preek heel nuttig. En als je daar dan wat over opschrijft noem je dat een scriptie. Ik vind dat wel mooi. Helemaal mooi zou zijn als dan de aannemingsavond een gemeenteavond wordt waarop de belijdeniscatechisanten hun verslag kunnen presenteren. Als het een grote groep is, mogelijk wat onhandig, maar dan zou je kunnen clusteren. Dus bijvoorbeeld 3 oudvaders met een presentatie van 10 minuten.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Hmmm, doe maar niet, jonge leden verplicht voor de gemeenteavond zetten.

Maar met een stukje studie (natuurlijk op niveau van belijdeniscatechisant) is niets mis. Noem het dan geen scriptie, maar een leesverslag, als scriptie te wetenschappelijk klinkt.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Helemaal mooi zou zijn als dan de aannemingsavond een gemeenteavond wordt waarop de belijdeniscatechisanten hun verslag kunnen presenteren. Als het een grote groep is, mogelijk wat onhandig, maar dan zou je kunnen clusteren. Dus bijvoorbeeld 3 oudvaders met een presentatie van 10 minuten.
Daarmee maak je het zo zwaar beladen, het lijkt wel een geestelijk examen.
Wij hebben zeer gedegen catechisatielessen gehad, en werden aan het eind van het seizoen ondervraagd door de dominee. Dan moesten we nog bij de k.r. komen en dan mocht je op je eigen manier vertellen, met beantwoording van de gestelde vragen, het officiële gedeelte.
Ik vond dat al heel eng.
Dat komt misschien doordat je vroeger als jongeren "laag" gehouden werd, want je mocht weleens gist in de schoenen kunnen krijgen.

De wijsneuzerij die je nu soms ziet en hoort, werd volledig en meteen de kop ingedrukt.
En waarom moet je de jongeren met oudvaders bombarderen?
Voor sommige boeken moet je rijp zijn. De één is dat misschien al op zn 25e, maar de ander nog lang niet.

Maar goed, ik als CGKse zie het natuurlijk weer verkeerd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Daarmee maak je het zo zwaar beladen, het lijkt wel een geestelijk examen.
Wij hebben zeer gedegen catechisatielessen gehad, en werden aan het eind van het seizoen ondervraagd door de dominee. Dan moesten we nog bij de k.r. komen en dan mocht je op je eigen manier vertellen, met beantwoording van de gestelde vragen, het officiële gedeelte.
Ik vond dat al heel eng.
Dat komt misschien doordat je vroeger als jongeren "laag" gehouden werd, want je mocht weleens gist in de schoenen kunnen krijgen.

De wijsneuzerij die je nu soms ziet en hoort, werd volledig en meteen de kop ingedrukt.
En waarom moet je de jongeren met oudvaders bombarderen?
Voor sommige boeken moet je rijp zijn. De één is dat misschien al op zn 25e, maar de ander nog lang niet.

Maar goed, ik als CGKse zie het natuurlijk weer verkeerd. :)
Er zijn vast wel tussenwegen. Bij ons destijds moest je antwoorden op geleerde kennisvragen voor de kerkenraad. Die zat wat op afstand, dus verstond de helft van die zenuwachtige jongeren niet. Ik denk dat het waardevoller is om juist zo een avond voor persoonlijke gesprekken, bv tussen 2/3 jongeren en een ouderling/diaken, te houden.
Plaats reactie