Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Ben jij een soort orakel die kan beoordeling of iemand een bedeling wel of niet heeft? Dat kunnen we het beste maar aan Een zelf overlaten..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?

Misschien kan iemand die mijn visie deelt, uitleggen waarom ik enige reserves heb bij het alléén maar lezen van Spurgeon? Blijkbaar landt het nog niet helemaal.

Dus als je in de gemeente zou zitten waar Ds. Spurgeon voorganger was, zou je maar een eenzijdig Evangelie horen?

Weet je, ik vind het zelfs van hoogmoed getuigen.
Als de Heere zo iemand juist heel rijk heeft willen zegenen. Mogen wij hem dan zomaar verdacht stellen?
Het lijkt wel of we in een tijd gekomen zijn waar een rijke bediening, veel vrucht op de prediking, verdacht gesteld wordt.
Dat is zo erg. Hadden alle predikanten maar iets van de bediening van de Heilige Geest zoals deze merkbaar was in de prediking van Spurgeon.
Laten ze daar maar voor op de knieën gaan.
Hier kan ik ook heel veel van zeggen maar ik doe het dit keer niet.
Wat een vage opmerking. Ben eigenlijk wel benieuwd, mag ook per PB.
Helemaal niet. Jouw laatste alinea (ik heb het even dikgedrukt) suggereert alsof er heden ten dage niet meer zo krachtig gewerkt wordt als in de tijd van Spurgeon. En als je dat specificeert op de Gereformeerde Gemeenten, waar dit draadje over gaat, dan vind ik dat een vreselijke uitspraak. Ik zou dat in ieder geval nooit durven zeggen.

Overigens begrijp ik niet waarom je je zo druk maakt over wat ds. Clements daarover (over Spurgeon, J) zei. We kunnen beter nadenken maken om een ander gedeelte uit het artikel: Ds. Clements leest een citaat van Berkhof voor, met de wijsvinger omhoog gericht: „Waar de functie van de wet wordt veronachtzaamd, daar blijft het Evangelie als een vanzelfsprekendheid boven ons bestaan zweven.” En hij zegt dan: „Dan krijg je vanzelfsprekende genade. Dat is genade zonder gericht en vreugde zonder vrees. Volgens Berkhof kan zo’n behaaglijke positie enige tijd duren, maar op den duur slaat de verveling toe. Dat proces zien wij vandaag zich voor onze ogen voltrekken. Als de mens in de prediking niet voor Gods rechterstoel wordt gedaagd en als alleen Gods mensenliefde wordt gepredikt, dan raakt de prediking haar Bijbelse ernst kwijt. Luther zei al dat de prediking van Christus geen ingang vindt omdat er een geweldig rotsblok voor ligt, en dat rotsblok moet met de hamer van Gods wet te morzel worden geslagen. De mens moet het voor God verliezen, wil hij in Christus behouden worden. Dat is de taal van de Reformatie.”

Ik vind dit een bijzonder aansprekend gedeelte. Dát is mijns inziens ook één van de hoofdoorzaken van de discussie van gisterenavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Erskinees schreef:
pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Ben jij een soort orakel die kan beoordeling of iemand een bedeling wel of niet heeft? Dat kunnen we het beste maar aan Een zelf overlaten..
Alle kerkdiensten worden door Hem georganiseerd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:

Overigens begrijp ik niet waarom je je zo druk maakt over wat ds. Clements daarover (over Spurgeon, J) zei. We kunnen beter nadenken maken om een ander gedeelte uit het artikel: Ds. Clements leest een citaat van Berkhof voor, met de wijsvinger omhoog gericht: „Waar de functie van de wet wordt veronachtzaamd, daar blijft het Evangelie als een vanzelfsprekendheid boven ons bestaan zweven.” En hij zegt dan: „Dan krijg je vanzelfsprekende genade. Dat is genade zonder gericht en vreugde zonder vrees. Volgens Berkhof kan zo’n behaaglijke positie enige tijd duren, maar op den duur slaat de verveling toe. Dat proces zien wij vandaag zich voor onze ogen voltrekken. Als de mens in de prediking niet voor Gods rechterstoel wordt gedaagd en als alleen Gods mensenliefde wordt gepredikt, dan raakt de prediking haar Bijbelse ernst kwijt. Luther zei al dat de prediking van Christus geen ingang vindt omdat er een geweldig rotsblok voor ligt, en dat rotsblok moet met de hamer van Gods wet te morzel worden geslagen. De mens moet het voor God verliezen, wil hij in Christus behouden worden. Dat is de taal van de Reformatie.”

Ik vind dit een bijzonder aansprekend gedeelte. Dát is mijns inziens ook één van de hoofdoorzaken van de discussie van gisterenavond.
Dit gedeelte geeft juist aan waar het de mist in gaat bij de preken. Dat is helemaal niet de taal van de Reformatie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:[

Dus als je in de gemeente zou zitten waar Ds. Spurgeon voorganger was, zou je maar een eenzijdig Evangelie horen?

Weet je, ik vind het zelfs van hoogmoed getuigen.
Als de Heere zo iemand juist heel rijk heeft willen zegenen. Mogen wij hem dan zomaar verdacht stellen?
Het lijkt wel of we in een tijd gekomen zijn waar een rijke bediening, veel vrucht op de prediking, verdacht gesteld wordt.
Dat is zo erg. Hadden alle predikanten maar iets van de bediening van de Heilige Geest zoals deze merkbaar was in de prediking van Spurgeon.
Laten ze daar maar voor op de knieën gaan.
Hier kan ik ook heel veel van zeggen maar ik doe het dit keer niet.
Wat een vage opmerking. Ben eigenlijk wel benieuwd, mag ook per PB.
Helemaal niet. Jouw laatste alinea (ik heb het even dikgedrukt) suggereert alsof er heden ten dage niet meer zo krachtig gewerkt wordt als in de tijd van Spurgeon. En als je dat specificeert op de Gereformeerde Gemeenten, waar dit draadje over gaat, dan vind ik dat een vreselijke uitspraak. Ik zou dat in ieder geval nooit durven zeggen.
Jantje , je legt me nu dingen in de mond die ik helemaal niet zeg. Jammer.
Ik spreek helemaal niet over een specifiek kerkverband.
En ja, Gods Geest gaat door en werkt, zeker. Maar ik ken geen gemeente waar een opwekking gaande is zoals in de tijd van Spurgeon, jij wel?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Hoe heb je dat zo vast kunnen stellen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Jantje , je legt me nu dingen in de mond die ik helemaal niet zeg. Jammer.
Ik spreek helemaal niet over een specifiek kerkverband.
En ja, Gods Geest gaat door en werkt, zeker. Maar ik ken geen gemeente waar een opwekking gaande is zoals in de tijd van Spurgeon, jij wel?
Ik ken die ook niet (al zie ik aan wat voor ogen is, terwijl God gelukkig het hart aanziet). Maar..., zou dat alleen aan de predikant liggen of zou het onwillige hart van het onbekeerde gemeentelid ook een rol kunnen spelen?
Want als ik het heel letterlijk neem, zeg je eigen dat het de schuld van de huidige predikanten is, dat er geen opwekking is.
Terwijl Paulus aan Timothéüs het volgende schreef in 2 Timothéüs 4 vers 2 tot en met vers 5: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Ik denk dat het voor predikanten van vandaag de dag vele malen moeilijker is, met het digitale tijdperk, dan 300, 400, 500 jaar geleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Hoe heb je dat zo vast kunnen stellen?
De predikanten dankten de Heere voor Zijn Leiding. Dat was mijn vaststelling.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
En vanavond? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Hoe heb je dat zo vast kunnen stellen?
De predikanten dankten de Heere voor Zijn Leiding. Dat was mijn vaststelling.
Mensen kunnen zich vergissen. Ik ben ook wel eens zelf op pad gegaan met het idee dat God dat wilde.

Maar goed, als je bij iedereen naar het oordeel der liefde oordeelt, dan kan het verder niet zoveel kwaad.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef: Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.
Hoe heb je dat zo vast kunnen stellen?
De predikanten dankten de Heere voor Zijn Leiding. Dat was mijn vaststelling.
Mensen kunnen zich vergissen. Ik ben ook wel eens zelf op pad gegaan met het idee dat God dat wilde.

Maar goed, als je bij iedereen naar het oordeel der liefde oordeelt, dan kan het verder niet zoveel kwaad.
Klopt, maar dat stellige beweer dat de Heilige Geest minder krachtig in (gg)predikanten zou werken dan in de tijd van Spurgeon werp ik verre van me.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Heb wel wat vragen bij het interview met ds. Clements. Ben benieuwd wat hij bedoeld met ‘dat de aanklagende functie van de wet in de prediking gaat ontbreken’
Bedoeld hij de GG? Dan moet er iets mis gaan op de TS waar hij zelf les geeft.
Bedoeld hij aanverwante kerkverbanden? Even verderop zegt hij dat zijn kerkmuren niet hoog zijn en dat we elkaar nodig hebben.

Wie of wat hij dan bedoeld is erg vaag. Ik hoop niet dat hij dit zegt omdat ‘de achterban’ dit graag wil horen.

Verder is het natuurlijk onzinnig (wat hier op het forum gebeurd) om te gaan zeggen dat je niet alleen Spurgeon moet lezen, kan me niet voorstellen dat iemand alleen maar Spurgeon zou lezen.

Net zo min er mensen zullen zijn die alleen Philpot of een andere oudvader zouden lezen. Dat zou dan net zo ongezond moeten zijn.

Maar als je elke zondag dezelfde predikant hoort dan is dat in feite niet anders.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat ds. Clements dan ook een voorstander is van ruilbeurten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik neem aan dat ds. Clements dan ook een voorstander is van ruilbeurten.
Inderdaad. Als je onder Kerktijden kijkt:
https://www.kerktijden.nl/gem/215/geref-gem-gouda is dat in verhouding voor een niet-vacante gemeente zelfs veel, als ik vanaf januari 2018 kijk.
En verder zijn er best wat weekdiensten, al dan niet voor de Evangelisatie, Zending, GBS of een Dovendienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zie het. Nou dan vind ik dat hij dit best over Spurgeon mag zeggen. Het is goed als dominees ieder woord op een goudschaaltje wegen, maar ze mogen wel een eigen mening hebben.

En zelf ben ik het op dit punt ook nog eens erg met hem eens.
Plaats reactie