Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Andersom ook inderdaad. In Krabbendijke bijvoorbeeld. Je ziet meerdere stelletjes trouwen en zich aansluiten bij één van de GG's. Laten we niet doen alsof dat niet meer gebeurt.

Maar mijn punt was voornamelijk jouw bericht, dat leek te doen voorkomen dat er een leegloop zou zijn in Yerseke, te ontkrachten. Die leegloop weiger ik te bekennen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 04 jun 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat is een hele goede vraag. Ik zou het antwoord werkelijk niet weten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Deze reactie -van nog niet zo heel lang geleden- op vertrekcijfers van allerlei aard vind ik heel wat passender dan alle rekensommen om aan te tonen “dat het wel meevalt”.
https://www.rd.nl/opinie/ds-van-eckevel ... -1.1516187
Laten we maar niet te snel in een verdedigingsreflex schieten, ook niet als anderen daar door wellicht onheuse cijfers/verwijten aanleiding toe kunnen geven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat is een hele goede vraag. Ik zou het antwoord werkelijk niet weten.
Praat eens met mensen, zou ik zeggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat is een hele goede vraag. Ik zou het antwoord werkelijk niet weten.
Praat eens met mensen, zou ik zeggen.
Het antwoord staat onder de foto in het artikel wat @Jongere opnieuw ter herinnering riep... Zou het niet, @GGotK?
En verder kom je toch ook weer de karikatuur van de standenleer tegen. Die zou er in de HHK niet zijn. Maar ik geloof dat dat laatste inmiddels ook al wordt ontkent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Geloof jij Jantje, dat de GG iets eigens hebben?
Zo ja, dan leert men dat in de HHK niet.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 04 jun 2019, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat is een hele goede vraag. Ik zou het antwoord werkelijk niet weten.
Praat eens met mensen, zou ik zeggen.
Het antwoord staat onder de foto in het artikel wat @Jongere opnieuw ter herinnering riep... Zou het niet, @GGotK?
En verder kom je toch ook weer de karikatuur van de standenleer tegen. Die zou er in de HHK niet zijn. Maar ik geloof dat dat laatste inmiddels ook al wordt ontkent.
Mijn inschatting is dat het alleen een overloop is naar een bepaalde richting binnen de HHK.
Wat ik zelf van mensen heb gehoord is een mengelmoes van kritiek op de prediking en de moeizame communicatie met kerkenraad/ weinig pastorale bewogenheid. Op het eerste punt moeten we niet willen veranderen (particuliere mening) en op het tweede punt moeten we ons als GG zeer zeker verbeteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat is een hele goede vraag. Ik zou het antwoord werkelijk niet weten.
Praat eens met mensen, zou ik zeggen.
Het antwoord staat onder de foto in het artikel wat @Jongere opnieuw ter herinnering riep... Zou het niet, @GGotK?
Dan snap ik het wel. De kerk in Woubrugge is inderdaad geen GG.
Maar serieus: ik heb al veel zorgen gehoord, van mensen binnen de GG en van mensen die inmiddels buiten de GG staan. Maar het meestal niet over Comrie, maar over Christus. De verschillen tussen prediking van betrouwbare en evenwichtige oudvaders en sommige preken in de GG zijn echt evident.
En het is heus niet zo dat ik nooit iets hoor, of nooit naar een GG toe ga. Maar verschillende keren (gelukkig niet altijd!) is de inhoud van de boodschap diep-droevig: keurig gebracht, rustige en aansprekende preektrant, niks mis mee. Veel over de christen, weinig over de Christus. Ik heb echt met gebed in m'n hart geluisterd, maar nee...
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Andersom ook inderdaad. In Krabbendijke bijvoorbeeld. Je ziet meerdere stelletjes trouwen en zich aansluiten bij één van de GG's. Laten we niet doen alsof dat niet meer gebeurt.

Maar mijn punt was voornamelijk jouw bericht, dat leek te doen voorkomen dat er een leegloop zou zijn in Yerseke, te ontkrachten. Die leegloop weiger ik te bekennen.
Leegloop niet. Maar structureel is dat al veel langer aan de hand... dat zegt ook wel iets. En niet alleen in Yerseke. Ook Krabbendijke, Goes en 's-Gravenpolder. Dat die laatste toch nog groeit is dan wel opvallend.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:Dan snap ik het wel. De kerk in Woubrugge is inderdaad geen GG.
Maar serieus: ik heb al veel zorgen gehoord, van mensen binnen de GG en van mensen die inmiddels buiten de GG staan. Maar het meestal niet over Comrie, maar over Christus. De verschillen tussen prediking van betrouwbare en evenwichtige oudvaders en sommige preken in de GG zijn echt evident.
En het is heus niet zo dat ik nooit iets hoor, of nooit naar een GG toe ga. Maar verschillende keren (gelukkig niet altijd!) is de inhoud van de boodschap diep-droevig: keurig gebracht, rustige en aansprekende preektrant, niks mis mee. Veel over de christen, weinig over de Christus. Ik heb echt met gebed in m'n hart geluisterd, maar nee...
Herkenbaar eilander. De mens in het middelpunt. Misschien dat er nog eens ééntje is.... en als mensen iets delen van Gods werk in hun leven wordt het verdacht gemaakt door de ambtsdragers.
Verdrietig maar waar... helaas!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:
GerGem schreef:Doopdiensten zijn dit jaar al twee keer in de avonddienst geweest.

Overgang naar de HHK wordt niet vermeld in het kerkblad.
Er zijn er toch wel zo`n 15 vertrokken.
HHK Kruiningen en veel PKN Rehoboth Yerseke
Jawel, maar dat waren maar 2 of 3 kinderen.
Waarom niet?
Veel is overdreven hé, het waren er maar 15. Geen 150.
Ben je nu steeds aan het ageren tegen 150? Dat getal stond er helemaal niet.
Volgens gergeminfo is er van 2015-19 wel sprake van 'krimp'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:Andersom ook inderdaad. In Krabbendijke bijvoorbeeld. Je ziet meerdere stelletjes trouwen en zich aansluiten bij één van de GG's. Laten we niet doen alsof dat niet meer gebeurt.

Maar mijn punt was voornamelijk jouw bericht, dat leek te doen voorkomen dat er een leegloop zou zijn in Yerseke, te ontkrachten. Die leegloop weiger ik te bekennen.
Stelletjes zijn vaak ook zo weer weg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Geloof jij Jantje, dat de GG iets eigens hebben?
Zo ja, dan leert men dat in de HHK niet.
Nee.
Sterker nog: ik voel me deels ook verwant met de HHK. Predikanten zoals ds. Buijs, ds. Heemskerk, ds. Joppe, ds. Van Marle, ds. Reinders, ds. Zoet en ds. Zweistra mogen zo hier komen preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Dan snap ik het wel. De kerk in Woubrugge is inderdaad geen GG.
Maar serieus: ik heb al veel zorgen gehoord, van mensen binnen de GG en van mensen die inmiddels buiten de GG staan. Maar het meestal niet over Comrie, maar over Christus. De verschillen tussen prediking van betrouwbare en evenwichtige oudvaders en sommige preken in de GG zijn echt evident.
En het is heus niet zo dat ik nooit iets hoor, of nooit naar een GG toe ga. Maar verschillende keren (gelukkig niet altijd!) is de inhoud van de boodschap diep-droevig: keurig gebracht, rustige en aansprekende preektrant, niks mis mee. Veel over de christen, weinig over de Christus. Ik heb echt met gebed in m'n hart geluisterd, maar nee...
1. Het is maar precies wat je wilt horen en wat je gewend bent. Als ik eens een HHK dominee hoor dan vind ik dat vaak neigen naar een oppervlakkig praatje. En toch worden er door de prediking binnen zowel HHK als de GG mensen tot God bekeerd. Zo kan het zomaar eens zijn dat wat jij als een niet christocentrische prediking typeert een GG'er deze beziet als een zuivere prediking waar de zondaar op zijn diepst vernederd wordt en God op het hoogst verheerlijkt wordt.
2. Wie zijn volgens jou onbetrouwbare en onevenwichtige oudvaders?
Laatst gewijzigd door GGotK op 05 jun 2019, 00:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie