Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Nuchter blijven omdat er diverse redenen zijn waarom mensen de GG verlaten. Ik heb niet zo'n behoefte aan krokodillentranen.
Klopt, jammer dat er zo weinig echte tranen lijken te zijn en de schuld zo makkelijk extern wordt gelegd.
Klopt inderdaad, ik ben het helemaal met je eens dat we makkelijk naar externe factoren wijzen zoals predikanten of kerkenraden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouddorp »

In de papieren krant las ik dat de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika nog behoorlijk groeien. Overigens is het nog te vroeg om conclusies te trekken, mogelijk is er sprake van een eenmalige forsere uitstroom door verschillende perikelen. De HHK had een jaar of vijf geleden ook een eenmalige teruggang en zijn daarna toch weer jaarlijks gegroeid.
Online
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.
Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.
Bijzonder. Ik heb het niet gelezen in het kerkblad... (en verder berust het ook absoluut niet op waarheid, kan ik je vertellen).
Nee, dat kun je me niet vertellen, omdat er helaas onder deze mensen familieleden en bekenden van me voorkomen. Welke bril jij opzet om dit te lezen weet ik niet, maar ik raak dit soort tot leugen maken van mijn eerstehands treurige constateringen beu.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Tom schreef:Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30 etc.
In deze gemeenten is het puur en alleen een vergrijzing in combinatie met een te klein geboorteoverschot en een vertrek naar zustergemeenten in hetzelfde kerkverband en niet omdat er 30 (doop)leden of meer de kerk verlaten hebben wegens overgang naar een ander kerkverband.
Jan toch, in Yerseke worden behoorlijk veel kinderen geboren. Ik weet iig al van 15 (doop)leden die in de afgelopen 3 maanden de kerk verlieten, wegens overgang. Over een jaar heen is dat veel meer. Triest genoeg, maar o, wat een verhalen helaas.
Bijzonder. Ik heb het niet gelezen in het kerkblad... (en verder berust het ook absoluut niet op waarheid, kan ik je vertellen).
Iets te stellig, denk ik. Ik heb er recent één gesproken die daar met veel verdriet is vertrokken. Ik vraag in zo'n geval geen aantallen, maar uit zijn verhaal bleek wel dat het niet op zichzelf stond.
Je kunt er je ogen voor sluiten, of er makkelijk over doen. Maar dit was iemand die het met tranen in zijn ogen vertelde; echt geen makkelijke beslissing om de gemeente (en de GG) te verlaten. En zeker niet om het wat makkelijker te hebben.
Online
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Nuchter blijven omdat er diverse redenen zijn waarom mensen de GG verlaten. Ik heb niet zo'n behoefte aan krokodillentranen.
Klopt, jammer dat er zo weinig echte tranen lijken te zijn en de schuld zo makkelijk extern wordt gelegd.
Klopt inderdaad, ik ben het helemaal met je eens dat we makkelijk naar externe factoren wijzen zoals predikanten of kerkenraden.
Dat zijn interne Pierre. Je doet nu weer hetzelfde als ‘nuchter bekijken’ en ‘elders is het ook erg’. Ik begrijp echt niets van dit opzetten van oogkleppen en net doen of het meevalt.
Online
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Dank!

Ik hoor graag de bron van @Zeeuw. Ik ken hem als een betrouwbaar persoon, dus ik vind zijn bewering nogal verwonderlijk.
Jan, als wij een bakje koffie doen (je krijgt van mij een bolus) zal ik van hart tot hart met je spreken. Niet om mijn gelijk te halen, maar vooral omdat ik om me heen zoveel zie gebeuren in de korte tijd die we maar hebben op aarde, wat pijn doet. En dat alles trekt alleen van Hem af.

Ps. Ik denk dat de overgangen die ik noemde al eerder zijn geweest, maar het even duurt voor men in de nieuwe kerk wordt ingeschreven en ik die laatste in mijn hoofd heb.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 04 jun 2019, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind het altijd pijnlijk om te zien dat mensen de GG verlaten. Het is te makkelijk om te zeggen ‘die willen het makkelijker in leer of leven’ ondanks dat die er bij zullen zitten mogen we als GG dat nooit als excuus gebruiken. Ik denk dat het bijbels is om bij onszelf te beginnen, vorm ik of wij als gemeente of wij als kerkenraad of wat dan ook een belemmering?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Erskinees schreef:
claus schreef:Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan.
Ik geloof hier echt helemaal niets van. Nonsens. Zeker niet na zoveel foutieve informatie die jij steeds op dit forum plaatst.
Ik vraag me überhaupt af of dit ook maar ergens in kerkelijk Nederland op deze wijze wordt gevraagd.
Wel zie je in de discussie rond het doen van belijdenis vaak drie misverstanden opduiken:
- Het eerste is, dat je belijdenis zou doen van je (persoonlijke) geloof. Let maar eens op hoe vaak er tegenwoordig een bezittelijk voornaamwoord voor het woordje 'geloof' wordt geplaatst. Onze vaderen hebben altijd, en terecht, gesproken over belijdenis des (!) (van het) geloof. In de allereerste plaats spreek je met je ja-woord uit dat je van harte het geloof (dat is de belijdenis van de kerk der eeuwen) meebelijdt en daar geheel mee instemt. Het is dus niet mensmiddelpuntig; het belijden van de kerk staat centraal, en de vraag is, of je daar van harte mee instemt.
- Het tweede misverstand is, dat je bovenstaande zou kunnen doen zonder persoonlijk waar zaligmakend geloof. Dat kan natuurlijk niet. Je kunt om een enkel voorbeeld te noemen niet met heel je hart instemmen met zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus, of met de Apostolische Geloofsbelijdenis, terwijl je nog dood in zonden en misdaden bent, een vijand van God en Christus niet liefhebt.
- Het derde misverstand betreft de belijdenisvragen van Voetius, alsof die gericht zijn op belijdenis doen van de leer (ja!) en dat dat zou kunnen zonder persoonlijk geloof (nee!), zoals @GG-er suggereert. Zorgvuldige lezing van de vragen maakt dat al duidelijk:
1. Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
De leer horen en belijden kan nooit een zaak van alleen het verstand zijn, terwijl je met je hart het tegendeel zegt. Wanneer je de boodschap van de Bijbel werkelijk houdt voor zaligmakend, dan heb je immers op zijn minst deze zaligheid als onmisbaar en onvergelijkelijk heerlijk leren zoeken, om niet te zeggen: mogen ervaren. Hoe kan je anders weten dat de leer van de Drie Formulieren van Enigheid en de oude belijdenissen de zaligmakende waarheid is en geheel overeenkomt met de Heilige Schrift?
2. Belooft u dat u door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
Hier zijn de belangrijkste woordjes: 'door Gods genade'. Dit is niet met 'ja' te beantwoorden, als je geheel vreemdeling bent van Gods genade. En dat is altijd genade-in-Christus. Buiten Hem is er geen genade. Bovendien: zonder deze genade van God is er geen standvastigheid in mij. Alleen als je beseft wat Gods genade inhoudt en dus van de almacht en trouw van God overtuigd bent, kun je eerlijk ‘ja’ zeggen op deze vraag.
3. Belooft u dat u overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat u uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Hier valt als eerste het woord 'godvruchtig', dat is 'godvrezend'. Hier beloof je om je leven godvrezend in te richten. Hoe zou dat mogelijk zijn zonder persoonlijke genade in Christus? Beloven dat je godvrezend, eerbaar en onberispelijk (dat niemand je onoprechtheid kan verwijten) zult leven, kan alleen maar wanneer je de Heere van harte liefhebt en de Heere Jezus van harte liefhebt. De 'goede werken' die genoemd worden, zijn volgens antwoord 91 van de HC alleen die werken zijn die voortkomen uit een (a) waar geloof, (b) overeenkomstig Gods wet, en (3) alleen Hem ter ere gebeuren.

Kortom:
* Dwingen om deel te nemen aan het HA is zo niet passend bij de geestelijkheid van het doen van belijdenis van het geloof.
* Openbare geloofsbelijdenis is geen openbaar getuigenis van hoe de Heere in je persoonlijke leven heeft gewerkt; het is van harte meebelijden met wat de kerk van de eeuwen heeft beleden als de kern van de Evangelieboodschap.
* Dat kan niet zónder persoonlijk geloof, zoals zondag 7 in de HC daarover spreekt.
* Dat wordt ook verondersteld in de vragen van Voetius.
* Belijdenis doen van de leer, zonder waarachtig geloof, kan niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28726
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tom schreef:Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.

Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Dat is deels waar. Maar er is ook een kanttekening bij.

Soms komt er een nieuwe dominee die de halve gemeente laat vertrekken maar ook zorgt voor veel nieuwkomers. Er zijn zelfs predikanten in de GG die veel aandacht besteden aan pastoraat in GGiN bijvoorbeeld. Dus ook de groei van een gemeente zegt niet alles.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:Nuchter blijven omdat er diverse redenen zijn waarom mensen de GG verlaten. Ik heb niet zo'n behoefte aan krokodillentranen.
Klopt, jammer dat er zo weinig echte tranen lijken te zijn en de schuld zo makkelijk extern wordt gelegd.
Klopt inderdaad, ik ben het helemaal met je eens dat we makkelijk naar externe factoren wijzen zoals predikanten of kerkenraden.
Dat zijn interne Pierre. Je doet nu weer hetzelfde als ‘nuchter bekijken’ en ‘elders is het ook erg’. Ik begrijp echt niets van dit opzetten van oogkleppen en net doen of het meevalt.
Ik vind het vreselijk, maar laat het me niet aanleunen dat ik oogkleppen opzet. Elk vertrek is treurig. Alleen er is meer dan alleen deze interne factoren. En voor de rest is er meer dan de GG...gelukkig maar he...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

Tom schreef:Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.

Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Barendrecht ook rond de 40 leden minder in één jaar..
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

johannes123 schreef:
Tom schreef:Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.

Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Barendrecht ook rond de 40 leden minder in één jaar..
Barendrecht ook veel overgang naar R´dam Zuidwijk. Dirksland veel vergrijzing en veel sterfgevallen en weinig geboorten. Krimpen veel overgangen naar HHK en CGK. Rijssen-Noord veel overgang en sterfgevallen. Van andere gemeenten heb ik het niet heel helder.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tom schreef:Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.
Als deze cijfers kloppen zijn het serieuze aantallen.
Hoe kom je eigenlijk aan deze cijfers? Heb je een bron?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Op internet kun je toch deze statistieken vinden? Zoals hier, vrij willekeurig, Zwijndrecht.
https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... wijndrecht
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

DDD schreef:
Tom schreef:Waar voorheen een eigen gemeentepredikant normaliter zorgde voor groei is dat niet meer zo.
Je ziet dan in de volgende gemeenten flinke dalers naar verhouding op het aantal leden: Dirksland -37, Krimpen -28, Zwijndrecht -37, Ambacht -39, Yerseke -35, Rijssen-Noord, -25, Middelburg-Centrum -30, Lisse -39 etc.

Los van bovenstaande constatering: in deze tijd zijn presentatievaardigheden, boeiend en duidelijk spreken, eenvoudig taalgebruik mogelijkerwijs veel belangrijker dan voorheen. Soms heb ik het idee dat dit belangrijker is voor jongeren dan rechts, links, zwaar, licht. Hier eerder werden leesdiensten genoemd, ook dat schrikt jongeren af. De toekomst met een kleine t, van de kerk met een kleine k ontglipt zo wel uit onze handen......
Dat is deels waar. Maar er is ook een kanttekening bij.

Soms komt er een nieuwe dominee die de halve gemeente laat vertrekken maar ook zorgt voor veel nieuwkomers. Er zijn zelfs predikanten in de GG die veel aandacht besteden aan pastoraat in GGiN bijvoorbeeld. Dus ook de groei van een gemeente zegt niet alles.
Dat komt me wel wat vreemd over. Ds is toch beroepen als herder en leraar in een bepaalde GG. Dat hij ook naar anderen omziet is goed maar dan moet je overal in de gemeenschap langsgaan (moslim, heiden, etc). het is toch niet de bedoeling om een aanverwante kerk leeg te trekken? Maar ds. doet het wellicht met de beste bedoelingen.

Overigens verklaart dit wel een trend die we zien. GGiN en OGG naar GG en HHK/PKN, van GG naar Hhk/PKN etc.
Plaats reactie