Gereformeerde Gemeenten

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

GGotK schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Klavart schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!
Waar 'roept' ds. W. Visscher dat?
Vanaf de kansel.
Bij de Kerk met hoofdletter K klopt dat toch ook.
Daarom vond ik dat in het licht van deze horizontale-aantallen-discussie een nuttige toevoeging.

Hoewel ik de pijn en verdriet van vertrekkende kinderen/familieleden/gemeenteleden niet wil onderschatten!
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

GGotK schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Klavart schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
En ds. W. Visscher maar roepen: Het gaat goed met de Kerk. Er komen wel nieuwe leden bij, maar er wordt niemand uitgeschreven!
Waar 'roept' ds. W. Visscher dat?
Vanaf de kansel.
Bij de Kerk met hoofdletter K klopt dat toch ook.
Inderdaad, precies wat ik ook dacht. En zo zal ds. Visscher dat ook bedoeld hebben. Als je het over de kerk met een kleine letter hebt, dan spreken de statistieken je tegen. Dat weet ds. Visscher ook heel goed. Hij zal geen keiharde onjuistheden spreken vanaf de kansel. Dus er is maar één optie: dat hij de Kerk bedoelt.

En daarmee is deze uitspraak van ds. Visscher totaal niet ter zake doend in deze discussie.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GG-er schreef:Inderdaad, precies wat ik ook dacht. En zo zal ds. Visscher dat ook bedoeld hebben. Als je het over de kerk met een kleine letter hebt, dan spreken de statistieken je tegen. Dat weet ds. Visscher ook heel goed. Hij zal geen keiharde onjuistheden spreken vanaf de kansel. Dus er is maar één optie: dat hij de Kerk bedoelt.

En daarmee is deze uitspraak van ds. Visscher totaal niet ter zake doend in deze discussie.
Ik vind het wel terzake doende in deze draad. Het is een bemoediging bij het zien van de uitholling en afkalving van de kerk met een kleine k.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760

Jammer, ik wordt altijd wat treurig van zulke berichten.

En dan valt de kop nog mee. Licht gedaald. 122 minder.
Tot dat je verder leest:

Tegelijkertijd was het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480.

Dus 2480 ! ontrokken aan de GG.

Dat zijn 4 middelgrote gemeenten of 2 grote gemeenten
't is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.

Wel ja. ga maar weer nuanceren...
PKN kent heel veel papieren leden. Is niet te vergelijken met een kerkverband als de GG.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:Een opvallend feit is ook:


Ds. Van Eckeveld merkt verder op dat er verschillende gesprekken hebben plaatsgehad met de GGiN, de HHK en de CGK. „Helaas hebben de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) uitgesproken de zin niet meer te zien van die gesprekken en daarom hebben zij zich teruggetrokken.

Is inderdaad opvallend. Ik ben vooral benieuwd naar de achterliggende reden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760

Jammer, ik wordt altijd wat treurig van zulke berichten.

En dan valt de kop nog mee. Licht gedaald. 122 minder.
Tot dat je verder leest:

Tegelijkertijd was het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480.

Dus 2480 ! ontrokken aan de GG.

Dat zijn 4 middelgrote gemeenten of 2 grote gemeenten
't is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.
Terechte opmerking. Verdrietig maar ook nuchter blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:Een opvallend feit is ook:


Ds. Van Eckeveld merkt verder op dat er verschillende gesprekken hebben plaatsgehad met de GGiN, de HHK en de CGK. „Helaas hebben de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) uitgesproken de zin niet meer te zien van die gesprekken en daarom hebben zij zich teruggetrokken.

Is inderdaad opvallend. Ik ben vooral benieuwd naar de achterliggende reden.
Dan zijn het in ieder geval geen politici die praten om te praten en uiteindelijk slechts kunnen besluiten dat er toch eens een besluit zou moeten worden genomen.

Door niets te forceren houd je de goede band het best.
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Ouddorp schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1572760

Jammer, ik wordt altijd wat treurig van zulke berichten.

En dan valt de kop nog mee. Licht gedaald. 122 minder.
Tot dat je verder leest:

Tegelijkertijd was het aantal toetredingen tot het kerkverband beduidend lager dan het aantal onttrekkingen: 916 tegenover 2480.

Dus 2480 ! ontrokken aan de GG.

Dat zijn 4 middelgrote gemeenten of 2 grote gemeenten
't is nog niet eens wat de PKN per dag verliest (150) maar toch is het verdrietig.
Terechte opmerking. Verdrietig maar ook nuchter blijven.
PKN heeft 18x zoveel leden. Dus die nuchterheid 'omdat het elders nog slechter is' is echt misplaatst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik vind de uitspraken van @DDD wederom zeer lakend. Ik denk dat de onterechte visie over de eenzijdigheid van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten een grote rol speelt. En dat is dieptreurig, en een ernstige ontwikkeling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Jantje schreef:Ik vind de uitspraken van @DDD wederom zeer lakend. Ik denk dat de onterechte visie over de eenzijdigheid van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten een grote rol speelt. En dat is dieptreurig, en een ernstige ontwikkeling.
Wat is dan volgens jou de oorzaak van de kerkverlating binnen de GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Adje schreef:
Jantje schreef:Ik vind de uitspraken van @DDD wederom zeer lakend. Ik denk dat de onterechte visie over de eenzijdigheid van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten een grote rol speelt. En dat is dieptreurig, en een ernstige ontwikkeling.
Wat is dan volgens jou de oorzaak van de kerkverlating binnen de GG?
Ik weet niet of ik dat hier opnieuw moet gaan ventileren. Maar een ieder die mij goed kent, weet dat ik zelf denk dat dit komt doordat men niet meer gewezen wil worden op de noodzaak van de ellendekennis en daarom heel erg makkelijk aansluiting zoekt bij een kerkverband waar men denkt dat dit minder is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Adje schreef:
Jantje schreef:Ik vind de uitspraken van @DDD wederom zeer lakend. Ik denk dat de onterechte visie over de eenzijdigheid van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten een grote rol speelt. En dat is dieptreurig, en een ernstige ontwikkeling.
Wat is dan volgens jou de oorzaak van de kerkverlating binnen de GG?
Ik weet niet of ik dat hier opnieuw moet gaan ventileren. Maar een ieder die mij goed kent, weet dat ik zelf denk dat dit komt doordat men niet meer gewezen wil worden op de noodzaak van de ellendekennis en daarom heel erg makkelijk aansluiting zoekt bij een kerkverband waar men denkt dat dit minder is.
Weet je wat mij opvalt? Dat juist kerken waar dat niet meer gepreekt wordt allang leeggelopen zijn of opgeheven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

Jantje schreef:
Adje schreef:
Jantje schreef:Ik vind de uitspraken van @DDD wederom zeer lakend. Ik denk dat de onterechte visie over de eenzijdigheid van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten een grote rol speelt. En dat is dieptreurig, en een ernstige ontwikkeling.
Wat is dan volgens jou de oorzaak van de kerkverlating binnen de GG?
Ik weet niet of ik dat hier opnieuw moet gaan ventileren. Maar een ieder die mij goed kent, weet dat ik zelf denk dat dit komt doordat men niet meer gewezen wil worden op de noodzaak van de ellendekennis en daarom heel erg makkelijk aansluiting zoekt bij een kerkverband waar men denkt dat dit minder is.
"Denken" lijkt mij wezenlijk iets anders dan in gesprek gaan met mensen over waarom zij de kerk - in dit geval de GG - verlaten.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door claus »

Jantje, deze keer ben ik het helemaal met jou eens! Ter aanvulling nog dit. Waar men niet meer in verwondering, jaloersmakend vanuit het welbehagen Gods predikt, maar het wellicht onbedoeld het automatisme insluipt, komt er verval. Let alleen maar op het beroepingswerk in onze Gereformeerde gemeenten. In enkele gemeenten dringt ook meer en meer de leer van de veronderstelde belijdenis op. Daar moeten belijdenis-catechisanten voor sommige kerkenraden beloven dat ze na het afleggen van belijdenis ten Avondmaal zullen gaan. Als wijlen ds. G.H. Kersten en anderen dit nog eens meegemaakt hadden...wat zouden ze schrikken!

Vaak komen in kerken die teloor gegaan zijn, eerst de leer van de veronderstelde wedergeboorte (Abraham Kuijper), waar ds. G.H. Kersten tegen fulmineerde, sterk naar voren; dan de leer van de veronderstelde belijdenis. En daarna, soms heel geleidelijk aan, de afgang en afval...van zo'n kerkverband. Je zag het duidelijk in de Gereformeerde Kerken van weleer.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Nuchter blijven omdat er diverse redenen zijn waarom mensen de GG verlaten. Ik heb niet zo'n behoefte aan krokodillentranen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie