Gereformeerde Gemeenten

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

HHKtE bedoelt waarschijnlijk leesdiensten.
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHKtE »

Pioenroosje schreef:HHKtE bedoelt waarschijnlijk leesdiensten.
Klopt ja bedankt...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

HHKtE schreef:
Pioenroosje schreef:HHKtE bedoelt waarschijnlijk leesdiensten.
Klopt ja bedankt...
Dan nog klopt de zin voor geen meter, bijna nooit geen
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHKtE »

FlyingEagle schreef:
HHKtE schreef:
Pioenroosje schreef:HHKtE bedoelt waarschijnlijk leesdiensten.
Klopt ja bedankt...
Dan nog klopt de zin voor geen meter, bijna nooit geen
Het is laat op de avond voor mij....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Je bedoelt waarschijnlijk leesdiensten. Want anders zou ik het wel heel vreemd vinden.

En verder ben ik het geheel met @DDD eens.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 mei 2019, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Je bedoelt waarschijnlijk leesdiensren. Want anders zou ik het wel heel vreemd vinden.

En verder ben ik het geheel met @DDD eens.
Wat zijn dat leesdiensren? :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het is al laat op de avond. ;) Ik zie dat ik ook nog in herhaling val. 't Is wat...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wet en Evangelie »

DDD schreef:
wilhelmus schreef:De hervormde gemeente van Hien heeft ook haar deuren gesloten, er worden alleen nog diensten in Dodewaard gehouden. Voor die het niet weten, Hien is een buurtschap bij Opheusden
Dat zou een oplossing zijn die past bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de kerk.
Helaas is de oude Hervormde kerk van Hien dermate klein dat er op zijn hoogst 200 leden van de Ger. Gem. Opheusden daar onderdak zouden kunnen krijgen. Bovendien, zouden die leden dat willen? Nu hebben zij een predikant maar Hien zal niet snel een predikant krijgen bij een dergelijk ledental.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie het niet in de GG, maar sommige kerken houden meerdere diensten in hetzelfde kerkgebouw. Om 9 en 11 uur, en om 17 en 19 uur. Zou ook een oplossing kunnen zijn.

Het wel alleen wel intensief voor een predikant om 2 diensten gelijk achter elkaar te doen, al is het met dezelfde preek.

Toch zou ik dan de 2 ochtenddiensten bijvoorbeeld dezelfde predikant doen. Als je 1 preekdienst en 1 leesdienst hebt, gaan de meeste mensen naar de preekdienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Er wordt tegenwoordig best vaak gewisseld en geruild onder predikers van de Gergem. Vergeleken met vroeger is dat erg toegenomen.
Dat snap ik ook. Het is voor de hoorders immers fijn om preken van verschillende personen met verschillende karakters te horen. Zeker de periode rondom Pasen en Pinksteren.
In de gemeente van Hendrik Ido Ambacht gaat de predikant de komende weken amper voor in de eigen gemeente door ruilbeurten. Is dat niet een beetje overdreven?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tom schreef:Er wordt tegenwoordig best vaak gewisseld en geruild onder predikers van de Gergem. Vergeleken met vroeger is dat erg toegenomen.
Dat snap ik ook. Het is voor de hoorders immers fijn om preken van verschillende personen met verschillende karakters te horen. Zeker de periode rondom Pasen en Pinksteren.
In de gemeente van Hendrik Ido Ambacht gaat de predikant de komende weken amper voor in de eigen gemeente door ruilbeurten. Is dat niet een beetje overdreven?

Ik zie drie keer een ruildienst. https://www.kerktijden.nl/gem/220/geref ... do-ambacht Wat is je punt?
Veel Hervormde gemeente hebben bijna elke week wel een ruildienst. Ik zou het juist toejuichen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zolang tenminste een derde van de preken door de vaste predikant wordt gehouden, zie ik geen problemen. Integendeel. Ik neem aan dat het dominees ontzettend veel tijd bespaart, terwijl de gemeente er in mijn beleving alleen maar baat bij heeft. Ik hoor althans regelmatig dat gemeenteleden hét grote voordeel van vacant zijn vinden, dat je niet iedere zondag dezelfde dominee hebt.

En voor kleine gemeenten is het prettig als ze gezamenlijk een dominee kunnen beroepen voor drie of vier diensten per maand. Dat scheelt toch weer aanmerkelijk in de kosten van een predikant.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Uit het draadje met kleine ergernissen:
Erasmiaan schreef:Een glossy van de Jeugdbond met een zéér vage tekst over voor wie het offer van Christus is.
Ik heb de glossy inmiddels gelezen. De tekst wijkt werkelijk op geen enkel punt af van de DL. Het lijkt wel of ze er met vijf mensen aan geschaafd hebben, totdat er werkelijk niets op aan te merken valt. Althans dat is mijn indruk. Dus ik ben steeds meer verbaasd over jouw ergernis.

Natuurlijk zijn de DL een compromistekst geweest. Maar het is toch goed dat zo'n kerkelijk document precies de belijdenis naspreekt? Ik begrijp daar het probleem niet van. Afgezien van de leeruitspraken, die je zou kunnen zien als een nadere inperking, al is het nog maar de vraag of dat wel zo bedoeld is, wil de kerk staan in de volledige traditie van de DL.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Tom schreef:Er wordt tegenwoordig best vaak gewisseld en geruild onder predikers van de Gergem. Vergeleken met vroeger is dat erg toegenomen.
Dat snap ik ook. Het is voor de hoorders immers fijn om preken van verschillende personen met verschillende karakters te horen. Zeker de periode rondom Pasen en Pinksteren.
In de gemeente van Hendrik Ido Ambacht gaat de predikant de komende weken amper voor in de eigen gemeente door ruilbeurten. Is dat niet een beetje overdreven?
Het gaat hier ook niet om normale ruilbeurten
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Van ruilen komt huilen (zelfs hier op Refoforum), ik zou het niet doen.
Plaats reactie